Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suppailu ja pelastusliivit

Vierailija
27.07.2023 |

Harrastan itsenkin mökillä välillä suppailua ja se on ihan kivaa toimintaa. Itseäni kuitenkin ihmetyttää se miksi useilla suppailijoilla ei ole pelastusliivejä? Jos verrataan vaikka soutuveneessä istumiseen tai moottoriveneilyyn, niin veneessä useilla on pelastusliivit vaikka ne ovat turvallisempia.

Tarkemmin ajatellen en ole juuri ikinä nähnyt suppailijalla pelastusliivejä vaikka tiedän myös samojen ihmisten käyttävän veneessä liivejä. Miksi?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä pelastusliivejä suppailussa. En myöskään soutuveneessä.

Vierailija
22/41 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi jotain sattua. Käyttäisin liivejä jos suppailisin kauempana rannasta venereittien lähellä. Mutta tyynellä säällä lähellä rantaa en koe niitä tarpeellisiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitsisin pelastusliivit, onhan minulla se lauta millä pysyn pinnalla, jos putoan.

Miksi sitten veneillessä käytetään liivejä? Onhan sinulla se venekin jolla pysyt pinnalla, jos putoat sieltä?

Vierailija
24/41 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suppailu on lähinnä keskiluokkaisen mökkikansan uusi sauvakävely. "Liikkumista" jossa ainoa murhe on pieni 3m/s tuuli (sen kovemmalla tuulella kukaan ei mene supin kanssa järvelle".

"Piirsin tänään kissan muotoisen reitin sports trackerilla meidän järvelle". -Tallennettu uudella Suunto 8 sport mallilla-

Vierailija
25/41 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitsisin pelastusliivit, onhan minulla se lauta millä pysyn pinnalla, jos putoan.

Miksi sitten veneillessä käytetään liivejä? Onhan sinulla se venekin jolla pysyt pinnalla, jos putoat sieltä?

En käytä veneillessä liivejä, miksi käyttäsin. Mukana ne kyllä vain, mutta vain siksi etten saa sakkoja, jos poliisi pysäyttää.

Vierailija
26/41 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi jotain sattua. Käyttäisin liivejä jos suppailisin kauempana rannasta venereittien lähellä. Mutta tyynellä säällä lähellä rantaa en koe niitä tarpeellisiksi.

Pelastusliivit tai kelluntaliivit hyvällä kelillä lähellä rantaa suppaillessa on sama kuin pelastusliivit uidessa. Kuinka moni liivihysteerikko ui pelastusliivit päällä.

Vierailija
27/41 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä pelastusliivejä kun suppailen lämpimällä kelillä, luotan hyvään uimataitooni ja siihen että laudalle pääsee takaisin jos tipahtaa. Suppailen muutenkin aina rantojen lähellä, joten lähes sama asia kuin aikuinen menee uimaan ilman pelastusliivejä. Jos saa sairaskohtauksen niin voisihan sen uidessakin saada. Lisäksi laudassani on kaks eri osiota joten rikkoutuessaan se ei tyhjene kokonaan ja puhelin on mukana vesitiiviissä pussissa jossa sitä voi myös käyttää.

Kylmällä kelillä käytän kelluntaliiviä, koska ajattelen että putoaminen kunnon vaatteet (ei pelkkä kesämekko tai bikinit) päällä kylmään veteen on yllättävämpi tilanne rannan lähelläkin.

Vierailija
28/41 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on usein koira mukana laudalla. Molemmilla on kelluntaliivit, vaikka lähellä rantaa mennäänkin. Jos tiputaan laudalta, on helpompi säätää mela ja koira lähelle ja kaikki takaisin laudalle kun pinnalla pysymisestä ei tarvitse huolehtia.

Vierailija
29/41 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suppailu on lähinnä keskiluokkaisen mökkikansan uusi sauvakävely. "Liikkumista" jossa ainoa murhe on pieni 3m/s tuuli (sen kovemmalla tuulella kukaan ei mene supin kanssa järvelle".

"Piirsin tänään kissan muotoisen reitin sports trackerilla meidän järvelle". -Tallennettu uudella Suunto 8 sport mallilla-

Sitähän se, en mene veneelläkään yli 3m/s tuulella järvelle. Ei ole kivaa.

Vierailija
30/41 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo suppailu ole Suomessa vähän kuin uimapatjalla puljaisi, jossain valtameren isommissa aalloissa tai koskissa sitten eri meloa supilla. Suppaillessa rantavedessä ei ole riskiä lentää 50km/h vauhdilla veteen tajuttomaksi.

Olen töissä rantapaikassa jonne turistit tulevat usein sup-laudoilla esim. mökkisaaresta tai kilometrien pituisen matkan niemenkärjestä toiseen. Ei ne ikinä rantaviivaa pitkin varovasti kulje, kyllä ne ihan samalla tavalla menee lyhintä (eli syvintä) reittiä kuin veneetkin.

Olen itsekin välillä pohdiskellut, kuinka turvallista tuo oikein on.

Vierailija
31/41 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteenveto ketjusta: supilla ei liikuta aallokossa eikä virtaavassa vedessä, eikä tuulisella säällä. Se on siis käytännössä stabiili mötikkä jolla seistaan ja itse liikutetaan eteenpäin.

Tuolla perusteella myös ponttoonilaiturille kävellessä pitäisi olla vähintään kelluntaliivi. Ei siinäkään ole kaiteita ja voi saada sairaskohtauksen ja on yli 2m syvää vettä.

Vierailija
32/41 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän itsestäänselvänä että vesillä liikkuessa käytän liivejä. Suppaillessa kulluntaliivit käytössä aina.

Vierailija
33/41 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on suppaillessa tällainen ja karkuremmi tietysti nilkassa kiinni: https://www.vesiurheilu.fi/collections/sup-liivit/products/sup-liivit-s…

Suppailen merellä, melko lähellä rantaa mutta useampi metri siellä on syvää kuitenkin ja aallokkoa lähes aina.

Vierailija
34/41 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän liivejä. Jos menen keskelle järveä pelkään että puhallettava lauta menee rikki.

Vierailija
35/41 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suppailen pelkät uikkarit päällä (useimmiten näin koska mulla on huono tasapaino ja todennäköisesti löydän itseni järvestä kuitenkin jossain kohtaa) niin en käytä liivejä. Vaatteet päällä suppaillessa käytän, koska märissä vaatteissa on myös raskas uida jos keikahtaa. Mutta mun suppailujärvi on pieni ja matkat lyhyitä.

Vierailija
36/41 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä uimataito auta, jos kaatuu ja lyö päänsä siihen lautaan. Eikä siinä auta se lautakaan tai että on lähellä rantaa jos se taju lähtee. Toki ehkä apu tulee nopeammin jos nyt joku huomaa.

Vierailija
37/41 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkös itse suppaillessasi pelastusliivejä?

Vierailija
38/41 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen menin aina ilman pelastusliivejä, koska ajattelin juuri kuten suurin osa eli lauta kelluttaa ja nilkkaremmillä lauta ei karkaa.

Olen suppaillut veneväylillä ja pienillä aukoilla eli myös aallokkoisissa vesissä. Matka-aika tyypillisesti 1-3 tuntia.

Sitten kerran tuuli nousi yllättäen kesken matkan. Ristiaallokko heitti laudalta ja säikähdyksen jälkeen merenkäynnissä laudalle kiipeäminenkin oli työntakana. Laudalta keikahtaessa voi myös lyödä pään, jolloin taju lähtee.

Nykyään käytän aina liivejä.

Vierailija
39/41 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä liivejä vaan Restube kelluketta, on kuin pieni vyölaukku eikä haittaa melomista.

Vierailija
40/41 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osassa laudoista on se jalkaremmi. Eli jos putoaa laudalta, se lauta ei karkaa ja voit käyttää sitä kellukkeena. Ja sitten vaikka nousta takaisin laudalle tai polskutella rantaan sen avulla.

Entä, jos menee taju esimerkiksi sairauskohtauksen tai muun syyn takia? Siinä ei nousta laudalle tai polskutella mihinkään.

No, sitten pitäisi olla sellaiset liivit, jotka kääntävät ympäri, ettei jää naama veteen. Harvalla on niitä kömpelömpiä oikeita pelastusliivejä, vaan lähinnä ihmisillä on veneilyliivit ilman niskakelluketta. Ja ne eivät auta, jos taju menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme