Kysely naisille koskien heidän parisuhdetta.
Mikä on sinun koulutustaso ja mikä on miehesi koulutustaso? Löytyykö palstalta yhtään paria missä mies on esimerkiksi amis ja nainen maisteri vai onko kaikki parit sellaisia missä miehen koulutustaso on vähintään yhtä korkea kuin naisella?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Oman empiirisen kokemuksen perusteella sanoisin, että korkeakoulutettu nainen ja amismies on harvinainen yhdistelmä. Vähintään se mies on amk-insinööri. Kaksi paria tunnen joissa naisella on maisterin tutkinto ja mies on amispohjalta, mutta kyllä näissäkin se mies on ylioppilas. Toisessa pariskunnasta se mies on hiljainen hissukka ja nainen kaamea jyrä.
En koe, että olisimme harvinaisuus, tunnen muitakin pariskuntia, joilla on nainen korkeakoulutettu ja mies matalammalla koulutuksella. Johtuen ihan siitä syystä, että amispohjaisilla miesvaltaisilla aloilla saa paljon enemmän palkkaa ja hommiakin löytyy paremmin kuin amispohjaisilla naisvaltaisilla aloilla. Joten naisen on "pakko" kouluttautua, jotta saa edes kohtuullisen palkan. Koska useimmiten fyysisen työn alat ovat vaan miehille sopivampia.
Nyt meillä ainakin sama palkka, ihan eri koulutuspohjalla ja täysin eri hommia tehden. Ei ole koskaan vaikuttanut muuhun elämään mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän paljonkin pareja, joissa nainen on korkeammin koulutettu. Miksi ap tekee kyselyä tällaisesta?
Taitaa ap olla aika nuori vielä. Kun ikää tulee ei tällaiset asiat merkitse, vaan se rakkaus ja yhteenkuuluvuuden tunne.
Ensimmäisellä puolisollani oli amistausta ja oppimisvaikeuksien ja aspergerin vuoksi kävi peruskoulua vain pakolliset 8 vuotta ja senkin silloisessa apukoulussa. Ei haitannut parisuhteessa, sillä hän osasi paljon asioita minua paremmin, vaikka itselläni enemmän koulutusta. Suhde kaatui muihin juttuihin. Hän on myöhemmin menestynyt elämässään paljon minua paremmin
Nykyisin on tavallista, että nainen on korkeammin koulutettu kuin mies, koska naiset keskimäärin ovat koulutetumpia. Tämä on tilastotietoa ja uutinen muistaakseni toissavuodelta.
Itse olen vanhempaa sukupolvea (50+), jossa koulutus on tilastojen mukaan samaa tasoa. Olemme molemmat akateemisia mieheni kanssa, mutta minulla on useampi akateeminen tutkinto.
Ei toki takaa. Elämässä mikään ei ole varmaa, se voi vaikka loppua kuin seinään. Mutta kuitenkin pienemmällä todennäköisyydellä tulee nistejä kuin että mies (tai minä) olisi nisti tai elämäntapatyötön.