Miksi vanhoissa taloissa on heti ekana keittiö vastassa kun tulee ulko-ovesta sisään?
Meidänkin talossa on näin, enkä yhtään tykkää siitä että esimerkiksi talvella tulee lumet suoraan keittiön lattialle.
Kommentit (55)
Ai meidän vanhoissa taloissa tulee eteisen jälkeen ensin pirtti ja sen jälkeen keittiö.
Vierailija kirjoitti:
Ai meidän vanhoissa taloissa tulee eteisen jälkeen ensin pirtti ja sen jälkeen keittiö.
Sama minulla. vm. 1951
Ei tule mut ei ole vissiin tarpeeksi vanha kun on vaan 106v
Meillä on vanha talo. Ensin on kuisti, sitten eteinen ja sitten vasta keittiö, Eteisestä pääsee myös yhteen huoneeseen (sinne on toinenkin käynti olohuoneesta).
Enpä tiiä yhtään vanhaa taloa missä tullaan ulko-ovesta keittiöön.
Olen käynyt useassa vanhassa talossa ja kaikissa on ensin eteinen.
Ihan normi, joissain taloissa wc keittiössä.
Kuinka vanhoissa? Kaikissa vanhoissa (20-luvulta 50-luvulle) taloissa joissa olen asunut on ensin ollut eteinen ja keittiö on ollut aika kaukana ulko-ovesta.
Asuin nuorena 1904 rakennetussa puukerrostalossa. Sinä oli tosiaan ulko-oven jälkeen pari porrasta (mikä lie kylmätila/tuulikaappi) ja sitten suoraan keittiö. Ei se silloin nuorena ja boheemina haitannut, enää en tykkäisi jos eteistä ei olisi lainkaan.
Miksi vanhojen talojen edessä on uudehko mönkijä katoksessa? Meilläkin on.
Samoin nykyisissä kerrostaloasunnoissa tullaan usein suoraan keittiöön, edes eteistä ei ole.
Ennen nähtiin nälkää, joten oli kiire päästä heti keittiöön, ennen kuin nälkäkuolema iskee.
Vierailija kirjoitti:
Mun ensiasunnossa (130 vuotta vanha talo nyt) oli keittiön yhteen komeroon tehty suihku ja toiseen wc. Ja keittiö oli ensimmäinen mihin tultiin sisälle, ei ollut eteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhoissa kerrostalohuoneistoissa palveluskunnan sisäänkäynti on usein suoraan rappukäytävästä keittiöön. Pääsisäänkäynti toki tulee eteiseen tai halliin.
Meillä ainakin jätetään kengät lämpimään porstuaan, lumet kopistellaan ensin puolilämpimään eteiseen. Hirsitalo rakennettu 1918.
Ennen oli köyhemmän väen, työläisten, asuinkortteleita joissa oli yhteiskeittiö, jokaiselle taloudelle oma nurkkaus puuhellalla/leivinuunissa. Esim Tampereella Amurin työläismus3okorttelissa näkee millaista oli.
Vierailija kirjoitti:
Jos niin vanhoihin mennään! Vielä vanhemmissa oli lampaat ja muut eläimet samoissa suojissa. Sitä vanhemmat olivat luolia.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään. Uusissa näitä taas näyttää olevan vähintää joka toinen...
Vierailija kirjoitti:
Asuin nuorena 1904 rakennetussa puukerrostalossa. Sinä oli tosiaan ulko-oven jälkeen pari porrasta (mikä lie kylmätila/tuulikaappi) ja sitten suoraan keittiö. Ei se silloin nuorena ja boheemina haitannut, enää en tykkäisi jos eteistä ei olisi lainkaan.
Se oli tosiaan tuulikaappi. Se esti suoran viiman puhaltamisen ja lumen kulkeutumisen asuinhuoneisiin. Erittäin järkevä ratkaisu taloissa.
Tullaan töistä suoraan syömään?