Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Silmälasit maksusitoumuksella, kovapinnoite?

26.07.2023 |

Olen nyt googlannu vähä ristiriitasia puheita että Kelan maksusitoumuksella silmälaseihin ei saa edes kovapinnoitetta.. Voiko mitenkään pitää paikkaansa? Sehän on aivan välttämätön tai lasit on entiset alle vuodessa.
Mitähä pinnotteet maksaa jos pitäs itse maksaa :-/

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksusitoumukseen ei saa mitään ohennuksia tai pinnoitteita

Tämäkin on pahimmillaan virastotason kiusaamista. Tietyillä vahvuuksilla lasit ovat ihan pullonpohjalasit ilman ohennuksia, eli todellakin leimaavat henkilön. Etenkni teini-ikäiselle on henkistä väkivaltaa pakottaa käyttämään pullonpohjalaseja.

No vanhemmat säästää sitten sen verran, ettei teini koe henkistä väkivaltaa asian takia, yksinkertaista 😊

Vierailija
22/30 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei silmälääkäriin pääse maksusitoumuksella, vaan optikolle. Vahvuuden perusteella määräytyy se linssi, jonka maksari kattaa, eli rohkeasti vaan näöntarkastukseen, jonka jälkeen liikkeessä kyllä opastetaan, mitä pakettiin saa. Yleensä ei kuulu pintoja tai ohennuksia, mutta poikkeuksiakin on. Tosiaan riippuu täysin siitä sun vahvuudesta.

Pinnoitteet maksaa 20e, tuo ei ole iso summa. Ohennetun linssin, jossa tulee pinnat mukana, saa 50 euron hintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai niitä ohennuksia ja pinnotteita kannatakaan ottaa muuten kuin jos joku muu maksaa ne.

Maksan itse omat lasini ja otan ne alkaen hinnalla, ei niistä pinnotteista ja ohennuksista ole hintaansa vastaavaa hyötyä.

Vierailija
24/30 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niihin saa sen itse maksamalla. Muistaakseni kovapinnoite sekä heijastuksen esto maksoivat yhteensä jonkun 50 euroa. Käytännössä ilman näitä lasit ovat melko käyttökelvottomat - tosiaan naarmuuntuvat nopeasti ja ilman heijastuksen estoa ei voi kaikissa tilanteissa käyttää, ja esim. autolla ajaessa tai pyöräillessä voivat olla jopa turvallisuusriski.

Paskapuhetta. Mulla on ollut pinnoittamattomat halpislasit jatkuvassa käytössä jo yli 3 vuotta eikä niissä ole vieläkään naarmun naarmua. Autolla ajaminen, tietokoneen käyttäminen yms. sujuu myös ilman mitään ongelmia.

Optikkoliikkeissä koitetaan tietysti pelotella kaikki maksamaan ylimääräistä pinnoitteista, mutta samalla jätetään kertomatta, että heijastuksenestopinnoitteesta on myös haittaa: Pienikin lika näkyy heijastuksenestopinnoitteellisissa linsseissä paljon paremmin ja häiritsee näkemistä. Pinnoittamattomat linssit on ihanan huolettomat, kun laseja ei enää tarvitse olla jatkuvasti putsaamassa. Johtuukohan se puhdistustarpeen merkittävästä vähenemisestä, että linssit on pysynyt näin kauan moitteettomassa kunnossa kovapinnoitteen puutteesta huolimatta?

Vierailija
25/30 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai niitä ohennuksia ja pinnotteita kannatakaan ottaa muuten kuin jos joku muu maksaa ne.

Maksan itse omat lasini ja otan ne alkaen hinnalla, ei niistä pinnotteista ja ohennuksista ole hintaansa vastaavaa hyötyä.

Mun näkö on - 6, ja voin kertoa, että näillä vahvuuksilla ohentamattomat linssit ovat täysi katastrofi.

Vierailija
26/30 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun näkö on - 6, ja voin kertoa, että näillä vahvuuksilla ohentamattomat linssit ovat täysi katastrofi.

Mulla on huonommassa silmässä -8,75 ja linssissä on myös 3 prismaa niin, että sen ulkoreuna on 12 mm paksu. Käytän siis ohentamattomia linssejä, ihan omasta tahdostani, koska näillä voimakkuuksilla ohennetut linssit aiheuttaa häiritsevää värihajontaa. Olen tyytyväinen laseihini.

Vierailija
27/30 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on huonommassa silmässä -8,75 ja linssissä on myös 3 prismaa niin, että sen ulkoreuna on 12 mm paksu. Käytän siis ohentamattomia linssejä, ihan omasta tahdostani, koska näillä voimakkuuksilla ohennetut linssit aiheuttaa häiritsevää värihajontaa. Olen tyytyväinen laseihini.

Mulla on -8,5. Sorruin kerran ohentamattomiin linsseihin ja kehykset ei kestäneet. Loppujen lopuksi virittelin liimalla ja rautalangalla kehykset kasaan. Ei ne ainakaan edistäneet mun työllistymistä. :/

Miksihän silmälasit täytyy maksaa kokonaan itse, kun muihin vammoihin apuvälineitä saattaa saada jopa ilmaiseksi?

Vierailija
28/30 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksusitoumukseen ei saa mitään ohennuksia tai pinnoitteita

Tämäkin on pahimmillaan virastotason kiusaamista. Tietyillä vahvuuksilla lasit ovat ihan pullonpohjalasit ilman ohennuksia, eli todellakin leimaavat henkilön. Etenkni teini-ikäiselle on henkistä väkivaltaa pakottaa käyttämään pullonpohjalaseja.

No vanhemmat säästää sitten sen verran, ettei teini koe henkistä väkivaltaa asian takia, yksinkertaista 😊

KHO on tehnyt päätöksen, jonka mukaan toimeentulotuesta ei säästellä. https://www.finlex.fi/fi/oikeus/kho/vuosikirjat/2021/202103088h

Jokainen voi miettiä, mistä kaikesta köyhät joutuu luopumaan kun ei saa säästää.

Vierailija
29/30 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin Kelan sivuilla kertoivat, että ovat kilpailuttaneet silmälasien hinnat. Edellinen siis tarkoittaa, että määräävät liikkeen ja sieltä saa ne lasit, jotka kyseinen liike suostuu myymään.

Joissakin liikkeissä voi itse lisää maksamalla saada kalliimmat silmälasit, mutta joissakin liikkeissä tämä ei ole mahdollista.

Edellisen perusteella ei siis olisi tiettyä summaa, jonka voisi saada silmälasien hankintaan. Eräs kertoi saaneensa vain 60 euroa kun oli itse käynyt ostamassa lasit ja yritti kuittien perusteella saada niihin toimeentulotukea.

Vierailija
30/30 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia tttuesta liittyen silmälasien hankintaan?