Mitkä kodinkoneet kuuluvat mielestäsi elatusvelvollisuuteen / normaaliin kodin varustukseen?
Meillä teini (alaikäinen) on muuttamassa omaan kotiin pakon edessä. Nyt tässä mietimme, että mitkä kaikki kodinkoneet kuuluvat meidän vanhempien velvollisuuteen ostaa asuntoon.
Olemme ostaneet nyt:
- pesukone
- mikroaaltouuni
- kahvinkeitin
- pakastin (asunnossa oli vain jääkaappi)
Mitä mieltä olette, että kuuluuko nykyään kodin normaaliin varustukseen myös jotain muuta?
- leivänpaahdin?
- kuivausrumpu?
- jotain muuta?
Kommentit (63)
Äiti muuttaa teinin kanssa samaan asuntoon, jos kerran teinin on jostain syystä pakko muuttaa. Ihan lapsiaan tuollainen teini on. Itse en muuten saanut muuttaa lapsuudenkodistani vielä parikymppisenäkään. Äitini kielsi ja sanoi, että en pärjää ja äitini olisi kuulemma miettinyt pärjäämistäni koko ajan. Harkitsin siis muualle opiskelemaan hakemista kun kotikaupungissani en kouluihin päässyt. Tästäkin äitini muuten oli vihainen. Kotona oli hyvin tukalaa monestakin syystä.
Vierailija kirjoitti:
Haluan tiskikoneen. Paljon on puutteita ja ongelmia kodissani ja elämässäni, mutta jos saisin päättää niin tämä nyt ensimmäinen hankinta olisi. Se parantaisi huomattavasti elämääni. Inhoan yli kaiken tiskaamista ja se on kamalin kotityö.
Oikeastaan olen hyvin kateellinen kaikille niille, joilla on tiskikone.
Vierailija kirjoitti:
Äiti muuttaa teinin kanssa samaan asuntoon, jos kerran teinin on jostain syystä pakko muuttaa. Ihan lapsiaan tuollainen teini on. Itse en muuten saanut muuttaa lapsuudenkodistani vielä parikymppisenäkään. Äitini kielsi ja sanoi, että en pärjää ja äitini olisi kuulemma miettinyt pärjäämistäni koko ajan. Harkitsin siis muualle opiskelemaan hakemista kun kotikaupungissani en kouluihin päässyt. Tästäkin äitini muuten oli vihainen. Kotona oli hyvin tukalaa monestakin syystä.
Ei äidin kannata omasta työstään luopua vain sen takia, että teinin pitää muuttaa opiskelemaan toiselle paikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Imuri ja vedenkeitin olisi itselleni tärkeät, sen sijaan mikroa en ole koskaan omistanut, mutta tiedän kuuluvani tässä vähemmistöön. Joku blenderi tai sauvasekoitin olisi kiva, jos teini tykkää laittaa ruokaa tai tehdä smoothieita, mutta ei mitenkään pakollinen.
Smoothien saa helposti lorauttamalla mehua tai maitoa tmv litran jogurttipurkin jämien päälle. Ravistus ja se on siinä, ainuttakaan ylimääräistä sähköhärpäkettä siihen ei tarvita. Tietysti aineet voi laittaa myös mukiin ja sekoittaa haarukalla tai lusikalla.
Jos talossa on pesutupa, niin pesukone ei ole välttämätön. Mikro ja kahvinkeitin on jokapäiväisessä elämässä käteviä, samoin vedenkeitin.
Itsekin muutin pois kotoa heti peruskoulun jälkeen. Ihan hyvin pärjäsin ja opin laittamaan ruokaa ja pitämään kodin siistinä.
Itselleni tärkeimpiä ja hyödyllisimpiä kodinkoneita olivat omassa ensimmäisessä kodissa mikro, imuri, vedenkeitin ja sauvasekoitin. Pakastinta hyödynsin myös erittäin paljon, mutta se oli jo asunnossa valmiina, niin sitä ei tarvinnut hankkia itse. Tein silloin 90% lämpimät ruuat itse ja pakastimeen tein valmiiksi tuhteja sosekeittoja ja erilaisia kastikkeita. Lämmitin ruuat aika pitkälle mikrossa ja tein aamupuuronkin mikrossa. Join pelkästään teetä, joten kahvinkeittimelle en nähnyt tarvetta, sillä vieraille olin varannut kaakaokahvia.
Tarpeellisuuden kokemus on niin yksilöllistä. Joku ei tarvitse vedenkeitintä, sillä juo vain kahvia. Joku ei pidä mikrotetusta ruuasta, vaan mieluummin lämmittää ruuan hellalla. Joku puhdistaa lattiat mieluummin lastalla kuin imurilla. Jollekin oma pyykinpesukone on tärkeä, koska ei siedä hajustettuja pyykinpesuaineita. Itse en tarvinnut esimerkiksi leivänpaahdinta, sillä en välittänyt silloin kauheasti leivästä, vaan söin mieluummin puuroa.
Kuivausrumpu yksin asuvalle teinille? Ei todellakaan.
Meillä, kun teini muutti toissavuonna 19v ikäisenä kotoa yliopiston alkamisen vuoksi niin hälle hankimme ns kaiken.
Imuri, 100l pakastin, siivousvälineitä, grillaava mikro, leivänpaahdin (vedenkeittimen oli ostanut myöh itse), huonekalut, keittiövälineistö ruoanlaittoon+säilytykseen ym ja astiat jne.
Joku kritisoi pakastimen hankintaa, mutta se on ollut kuulema tosi hyvä hankinta, siellä on marjoja, leipää, pizzaa, ruoka-annoksia, kasviksia, jäätelöä, jauhelihaa, pakasteruokia kuten pyttistä, kalapuikkoja, ranuja jne.
Jääkaapin yhteydessä olevassa pikkupakastinboxissa mahtuisi pitämään jäätelölitran ja tyyliin hemapa-pussin tai pari.
Ei minulle koskaan ole kukaan ostanut mitään koneita. Itse säästettiin ja ostettiin pesukone, kun lapsi syntyi. Omallakin työllä voi jotakin hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imuri ja vedenkeitin olisi itselleni tärkeät, sen sijaan mikroa en ole koskaan omistanut, mutta tiedän kuuluvani tässä vähemmistöön. Joku blenderi tai sauvasekoitin olisi kiva, jos teini tykkää laittaa ruokaa tai tehdä smoothieita, mutta ei mitenkään pakollinen.
Smoothien saa helposti lorauttamalla mehua tai maitoa tmv litran jogurttipurkin jämien päälle. Ravistus ja se on siinä, ainuttakaan ylimääräistä sähköhärpäkettä siihen ei tarvita. Tietysti aineet voi laittaa myös mukiin ja sekoittaa haarukalla tai lusikalla.
Joopa, banaanista ja mansikasta tulee tosi sileää sosetta ihan vaan ravistelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle koskaan ole kukaan ostanut mitään koneita. Itse säästettiin ja ostettiin pesukone, kun lapsi syntyi. Omallakin työllä voi jotakin hankkia.
Ei mullekaan ostettu ja sen takia ostankin omalleni, jotta hänellä olisi helpompaa. Mulla on vara. Eikä alaikäisen tartte töihin mennä siksi, että vanhemmat ei hoida velvollisuuksiaan.
Itselleni tärkein kodinkone olisi tiskikone, mutta sellaista ei ole itselleni suotu. Näen jatkuvasti untakin tiskikoneesta. Taas viime yönä näin taas tällaisen unen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa, banaanista ja mansikasta tulee tosi sileää sosetta ihan vaan ravistelemalla.
No ne nyt varsinkin tilsiytyvät haarukalla alta aikayksikön, eli nopeammin kuin olet sen sähköhärvelisi johdon laittanut pistorasiaan. Eikä tule ylimääräistä tiskiä.
Kyllä me hommattiin 20 vuotiaalle opiskelijapojalle pyykkikoneen lisäksi kuivauskone. Miten muuten hän kuivaisi lakanat ja pyyhkeet?
Vierailija kirjoitti:
Mihin vanhemmat muuttaa jos lapsia on useampi ja ne lähtee eri kaupunkeihin opiskelemaan ja kotona on vielä muutama peruskoululainen joiden indokiina-valinnaisainetta ei opeteta kummassakaan sisarusten opiskelukaupungissa? Pakottaanko mummo muuttamaan toiselle kaveriksi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me hommattiin 20 vuotiaalle opiskelijapojalle pyykkikoneen lisäksi kuivauskone. Miten muuten hän kuivaisi lakanat ja pyyhkeet?
Mä olen 51v ja aina olen saanut lakanat ja pyyhkeet kuivattua ilman koneapua. Sä taidat olla ns. uusavuton.
Kuika pässejä nykyajan ihmiset on... Ei kuulu mikään. Se kun hankit mitä haluat mutta omilleen muuttava on vastuussa omasta elämästä.
Itse sain muutamat vanhat astiat ja aseet. Kaikki muut hankin omilla rahoilla ennen muuttoa. Ja kun lapseni joskus muuttaa pois saa myös itse hoitaa taloutensa kuntoon ennen muuttoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne nyt varsinkin tilsiytyvät haarukalla alta aikayksikön, eli nopeammin kuin olet sen sähköhärvelisi johdon laittanut pistorasiaan. Eikä tule ylimääräistä tiskiä.
No huh huh. Aika ankeaa. Jäisi minulta, 43-vuotiaalta, kyllä smoothiet tekemättä, jos pitäisi jonkun haarukan kanssa säätää. Saati sitten nuoremmalta ihmiseltä, jolla todennäköisesti on vielä vähemmän kärsivällisyyttä kuin minulla.
Sauvasekoitin, sellainen jossa on mukana myös pallovispilä, on tosi hyvä. Sillä saa tehtyä smoothieta, majoneesia, kermavaahtoa ja sosekeittoa.
Vierailija kirjoitti:
Kuika pässejä nykyajan ihmiset on... Ei kuulu mikään. Se kun hankit mitä haluat mutta omilleen muuttava on vastuussa omasta elämästä.
Itse sain muutamat vanhat astiat ja aseet. Kaikki muut hankin omilla rahoilla ennen muuttoa. Ja kun lapseni joskus muuttaa pois saa myös itse hoitaa taloutensa kuntoon ennen muuttoa.
No ei kyllä alaikäisenä ole vastuussa.
Mun lapsi jos muuttaisi pois kotoa, niin saisi ihan hävyttömän vähän opintotukea, kun minulla ja isällään on sen verran hyvät tulot. Onneksi asutaan paikkakunnalla, jossa on sopiva toisen asteen koulutus, niin ei tarvitse vielä muuttaa pois kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-CD-soitin ja kuulokkeet
-Tulostin ja musteet
Cd soitin 🤣?! Myydäänkö niitä edes enää, en ole nähnyt ainakaan 15 vuoteen missään.
Ja ei kai kukaan enää kotona printteriä tarvitse, muutaman kerran vuodessa jos jotain pitää tulostaa niin hoituu töissä / koulussa / kirjastossa.
Piti ihan tarkistaa oliko tämä vanha, nostettu ketju jostain vuodelta 2002.
Printteri on kyllä ihan kätevä olla kotona. Jos jotain henkilökohtaisia papereita tarvii kopioida, ei niitä kukaan halua yleisillä koneilla printtailla ja hankalaa mennä aina jonnekin muualle printtaamaan. Printterit ovat todella halpoja, se muste toki sitten kallista, mutta niitäkin saa musteen täyttöpalveluista halvemmalla kuin valmistajan musteet.
Ja kuinka usein niitä henkilökohtaisia papereita pitää kopioida, onko edes kerran vuodessa? Se kymmenien eurojen mustekasetti ehtii kuivua köyttökertojen välissä.
Opiskelija saattaisikin tätä tarvita. Riippuu siitä palautetaanko kaikki tehtävät sähköisenä vai käytetäänkö joissain tapauksissa edelleen paperiversiota. Koulussa omaan käyttöön kopioiminen yleensä maksaa.
Itse joudun työn vuoksi tulostamaan melko paljon. Etänä kun työskentelee, ei voi lähteä töihin tulostamaan. Tietty nää saa verotuksessa vähentää, mutta tarvitsen siis tulostinta usein.
Ei muutako 18 v:lle potku perseeseen ja ulos maailmalle, elantonsa tienaamaan.