Ostamassa kerrostalo-asuntoa, sokkelissa (perustus) halkeama
Harkitsemme tarjouksen tekemistä eräästä kerrostalo-asunnosta. Mietityttää vain kun huomasimme, että talon sokkelissa eli betonisessa kivijalassa on halkeama. Se on pystysuunnassa ja lähes koko sokkelin korkeudelta. Ei kovin leveä, mutta sanoisin että hiukan hiushalkeamaa isompi. Talo on vanha, rakennettu 70-luvulla.
Lähetin sähköpostia tuosta isännöitsijälle, mutta ei ole vastannut mitään. Uskaltaako sellaisesta kerrostalosta ostaa asunnon, jonka sokkelissa on halkeama?
Olisiko tuo taloyhtiolle iso asia korjata jotenkin?
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Oliko se tasoitteessa vai ihan rungossa?
Ihan siinä betonisessa sokkelissa. Ei Pelkästään pinnalta vaan näkee että myös syvemmältä
Vierailija kirjoitti:
En tekisi tarjousta, jos isännöitsijä ei vastaa.
Tämäkin on muuten huomion arvoinen seikka. Harva selvittää, miten talon isännöinti- tai huoltoyhtiö toimii käytännössä. Meillä isossa taloyhtiössä isännöitsijä ei kuulemma vastaa ollenkaan viesteihin. Kiinteistösihteeri onneksi vastaa virka-aikana puhelimeen ja sitten voi välittää viestin... Niihin reagoi isännöitsijä yleensä kohtuullisen ripeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se tasoitteessa vai ihan rungossa?
Ihan siinä betonisessa sokkelissa. Ei Pelkästään pinnalta vaan näkee että myös syvemmältä
Miten pystyt arvioimaan halkeaman menevän syvemmälle? Mittasitko vai silmämääräisesti?
Jos talo rakennettu 70-luvulla, sokkelin pinta lienee jo useamman kerran korjattu/rapattu jo esteettisistä syistä.
Perustukseen voi tulla halkeamia tai se voi vajota. Nämä on aina hyvä selvittää ja asianmukainen taloyhtiö onkin varmasti tutkinut tällaista ilmiötä. Näitä voi olla niin vanhemmissa kuin uudemmissakin taloissa.
Pienet pinnoitteessa olevat hiushalkeamat eivät yleensä ole vaarallisia, mutta koko sokkelin paksuiset reilunkokoiset säröt voivat olla merkki talon liikkumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tekisi tarjousta, jos isännöitsijä ei vastaa.
Tämäkin on muuten huomion arvoinen seikka. Harva selvittää, miten talon isännöinti- tai huoltoyhtiö toimii käytännössä. Meillä isossa taloyhtiössä isännöitsijä ei kuulemma vastaa ollenkaan viesteihin. Kiinteistösihteeri onneksi vastaa virka-aikana puhelimeen ja sitten voi välittää viestin... Niihin reagoi isännöitsijä yleensä kohtuullisen ripeästi.
Nämä asiat sovitaan etukäteen, kun taloyhtiö tekee sopimuksen isännöitsijäpalveluista, mitkä työt kuuluvat isännöitsijälle ja mitkä kiinteistösihteerille. Ja molemmat tekevät palveluita, niin paljon mitä taloyhtiö on valmis maksamaan ja mitä siellä sopimuksessa lukee.
Usein yhteydenpito on taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalle, ei kaikille asukkaille. Yksityisellä asukkaalla kun ei ole päätösvaltaa yksin taloyhtiön asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tekisi tarjousta, jos isännöitsijä ei vastaa.
Tämäkin on muuten huomion arvoinen seikka. Harva selvittää, miten talon isännöinti- tai huoltoyhtiö toimii käytännössä. Meillä isossa taloyhtiössä isännöitsijä ei kuulemma vastaa ollenkaan viesteihin. Kiinteistösihteeri onneksi vastaa virka-aikana puhelimeen ja sitten voi välittää viestin... Niihin reagoi isännöitsijä yleensä kohtuullisen ripeästi.
Nämä asiat sovitaan etukäteen, kun taloyhtiö tekee sopimuksen isännöitsijäpalveluista, mitkä työt kuuluvat isännöitsijälle ja mitkä kiinteistösihteerille. Ja molemmat tekevät palveluita, niin paljon mitä taloyhtiö on valmis maksamaan ja mitä siellä sopimuksessa lukee.
Usein yhteydenpito on taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalle, ei kaikille asukkaille. Yksityisellä asukkaalla kun ei ole päätösvaltaa yksin taloyhtiön asioihin.
Niin riippuu tietysti sopimuksesta, mutta kyllä myös isännöitsijästä itsestään, että miten ahkerasti asioita hoitaa. Yksityisellä osakkaalla kuitenkin on oikeus tai itseasiassa kai jopa velvollisuus ilmoittaa haivaitsemistaan turvallisuuspuutteista tai mahdollisista vahingoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tekisi tarjousta, jos isännöitsijä ei vastaa.
Tämäkin on muuten huomion arvoinen seikka. Harva selvittää, miten talon isännöinti- tai huoltoyhtiö toimii käytännössä. Meillä isossa taloyhtiössä isännöitsijä ei kuulemma vastaa ollenkaan viesteihin. Kiinteistösihteeri onneksi vastaa virka-aikana puhelimeen ja sitten voi välittää viestin... Niihin reagoi isännöitsijä yleensä kohtuullisen ripeästi.
Nämä asiat sovitaan etukäteen, kun taloyhtiö tekee sopimuksen isännöitsijäpalveluista, mitkä työt kuuluvat isännöitsijälle ja mitkä kiinteistösihteerille. Ja molemmat tekevät palveluita, niin paljon mitä taloyhtiö on valmis maksamaan ja mitä siellä sopimuksessa lukee.
Usein yhteydenpito on taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalle, ei kaikille asukkaille. Yksityisellä asukkaalla kun ei ole päätösvaltaa yksin taloyhtiön asioihin.
Niin riippuu tietysti sopimuksesta, mutta kyllä myös isännöitsijästä itsestään, että miten ahkerasti asioita hoitaa. Yksityisellä osakkaalla kuitenkin on oikeus tai itseasiassa kai jopa velvollisuus ilmoittaa haivaitsemistaan turvallisuuspuutteista tai mahdollisista vahingoista.
Mutta isännöitsijällä ei ole päätösvaltaa, vaan taloyhtiössä sitä käyttää hallitus ja yhtiökokous.
Vierailija kirjoitti:
Niin riippuu tietysti sopimuksesta, mutta kyllä myös isännöitsijästä itsestään, että miten ahkerasti asioita hoitaa. Yksityisellä osakkaalla kuitenkin on oikeus tai itseasiassa kai jopa velvollisuus ilmoittaa haivaitsemistaan turvallisuuspuutteista tai mahdollisista vahingoista.
Mutta isännöitsijällä ei ole päätösvaltaa, vaan taloyhtiössä sitä käyttää hallitus ja yhtiökokous.
Kyllä, isännöitsijä on taloyhtiön renki, jolla tulee olla ajantasainen tieto taloyhtiön tilanteesta ja vastata tiedusteluihin, kun sellaisia tulee. Siitähän heille myös maksetaan.
Oliko se tasoitteessa vai ihan rungossa?