Tänään meni 20e 3 päivän ruokiin
Ostin kanan koipireisiä, leipää, leikkelettä, tuoremehua, tomaatteja, WC paperia( ei ruoka kun joku kuitenkin sanoo), valmistuoan, kolme proteiinivanukasta. Lisäksi käyn syömässä opiskelijaruoan kerran päivässä. Viikon ruokiin menee siis n. 50e + opiskelijalounaat 17,7e = n. 67 euroa! Yhteensä noin 270e/kk. Nämä ruoat on mielestäni kuitenkin ravintorikkaita ja sopivat paljon liikkuvalle. Onko vinkkejä miten ruokalaskua saisi pienemmäksi.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole muuta lähikauppaa kuin S-market.
350g kanaa, salaattikerä tai kaali, pari tomaattia ja riisipaketti on jo miltei 10 euroa.
En ole pienikokoinen nainen vaan n. 85kg ja 185cm mies. Teen fyysistä työtä. Tuosta saa yhden aterian, muutakin pitäisi syödä päivän aikana.
En ymmärrä miten pienituloiset voivat pärjätä näiden ruuan hintojen kanssa varastamatta. Itse en juo enkä polta ja silti pitää tarkkailla hintoja.
Palkkaa saan 2400e/kk ja kulujen jälkeen jää käteen tonni, ei tarvitse vielä venyttää penniä.Mutta ihmettelen miten esim. tukien varassa elävät voivat edes elää? Hakevat kirkosta tai ruokajonoista?
400g kanan jauheliha 2.99€, halvin riisi alle 1€ kilon paketti, salaatti alle euron, 6 tomaattia 1€. Älä siis valehtele noiden hintojesi kanssa.
Mua kiinnostaa, että miten voi olla mahdollista, että näihin keskusteluihin ilmestyy aina joku, joka löytää jostain kilon lihaa 1 euron hintaan, 3kg leipää 5 eurolla ja tomaatteja 84 senttiä kilolta. MISTÄ??
Hinnat prismasta:
Xtra pitkäjyväinen riisi 1 kg 0,89 €
Tomaatti Suomi 0,18 € kpl
Kotimaista Kanan Jauheliha 400g 2,99 €
Jäävuorisalaatti pakattu 0,60 € kpl
Ihan siisti homma, mutta miksi oletat, että henkilö pääsee Prismaan?
Varmaan siksi että 95% ihmisistä asuu kävelymatkan päässä prismasta, sitäpaitsi s-marketissa on melkein samat hinnat.
Älä nyt jaksa taas. Pienillä paikkakunnilla ei ole Prismoja, pikkukaupungeissa mahdollisesti yksi, pk-seudulla monet lähiöt ovat niitä ilman, samoin Helsingin keskusta. Vai onko mielestäsi 3-5 km kohtuullinen kävelymatka isojen ostosten kanssa?
S-Marketien hinnat ovat paljon koekeammat kuin Prisman, helposti vähintään 20% enemmän.
3-5km ihan normaali matka kävellä tai pyörillä ruokaostosten kanssa. S-marketeissa ehkä 5% kalliimmat hinnat.
Työttömälle varmasti, harva työssäkäyvä ehtii moiseen aikaa kuluttaa.
Minulla on 7km kävelymatka töihin ja silti jaksan joka viikko kävellä 5km päähän kauppaan.
On sitten varmaan tylsä elämä, jos ei ole järkevämpää tekemistä kuin kävellä 7km työmatkoja.
Köyhällä ei ole vaihtoehtoa.
Ei kukaan ole niin köyhä, että sen takia joutuu tuhlaamaan yli 2 tuntia päivässä työmatkojen kävelyyn.
Noin 90min kestää kävellä minulla, ei ole varaa autoon ja pyörällä ei pysty metsässä ajamaan niin se on voi voi.
No ei kai autollakaan metsässä pysty ajamaan, mutta oletin että se työmaa tai koti ei ole keskellä metsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
350g kanaa, salaattikerä tai kaali, pari tomaattia ja riisipaketti on jo miltei 10 euroa.
En ole pienikokoinen nainen vaan n. 85kg ja 185cm mies. Teen fyysistä työtä. Tuosta saa yhden aterian, muutakin pitäisi syödä päivän aikana.
En ymmärrä miten pienituloiset voivat pärjätä näiden ruuan hintojen kanssa varastamatta. Itse en juo enkä polta ja silti pitää tarkkailla hintoja.
Palkkaa saan 2400e/kk ja kulujen jälkeen jää käteen tonni, ei tarvitse vielä venyttää penniä.Mutta ihmettelen miten esim. tukien varassa elävät voivat edes elää? Hakevat kirkosta tai ruokajonoista?
400g kanan jauheliha 2.99€, halvin riisi alle 1€ kilon paketti, salaatti alle euron, 6 tomaattia 1€. Älä siis valehtele noiden hintojesi kanssa.
Mua kiinnostaa, että miten voi olla mahdollista, että näihin keskusteluihin ilmestyy aina joku, joka löytää jostain kilon lihaa 1 euron hintaan, 3kg leipää 5 eurolla ja tomaatteja 84 senttiä kilolta. MISTÄ??
Hinnat prismasta:
Jäävuorisalaatti pakattu 60 senttiä? S-marketissa ne on 1,50 euron luokkaa se 125g pussi, juuri äsken ostin. Miten mahdollista, jos s-marketin hinnat on vain 5% prisman hintoja korkeammat?
Ettet nyt tarkoittaisi jääsalaattia? Jäävuorisalaatti myydään kerinä, pakattu kyllä useimmiten taitaa se kerä olla, mutta ei mikään pussi kuten taas jääsalaatti usein on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinnat prismasta:
Ihan siisti homma, mutta miksi oletat, että henkilö pääsee Prismaan?
Varmaan siksi että 95% ihmisistä asuu kävelymatkan päässä prismasta, sitäpaitsi s-marketissa on melkein samat hinnat.
Älä nyt jaksa taas. Pienillä paikkakunnilla ei ole Prismoja, pikkukaupungeissa mahdollisesti yksi, pk-seudulla monet lähiöt ovat niitä ilman, samoin Helsingin keskusta. Vai onko mielestäsi 3-5 km kohtuullinen kävelymatka isojen ostosten kanssa?
S-Marketien hinnat ovat paljon koekeammat kuin Prisman, helposti vähintään 20% enemmän.
3-5km ihan normaali matka kävellä tai pyörillä ruokaostosten kanssa. S-marketeissa ehkä 5% kalliimmat hinnat.
Työttömälle varmasti, harva työssäkäyvä ehtii moiseen aikaa kuluttaa.
Minulla on 7km kävelymatka töihin ja silti jaksan joka viikko kävellä 5km päähän kauppaan.
On sitten varmaan tylsä elämä, jos ei ole järkevämpää tekemistä kuin kävellä 7km työmatkoja.
Mietin ihan samaa. 14km päivässä pelkkiin työmatkoihin. Siihen päälle 10km kauppamatkoihin. Eihän tuossa muuta ehdi kuin kävellä töiden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja joo tiedän että proteiinivanukkast ovat turhia, mutta sopii palautumiseen ja on palkinto liikuntasuorituksesta. Valmisruokaa harvemmin ostan mutta tänään ostin kun oli aivan järkyttävä nälkä jo kaupassa
Tässä mennään kyllä pahasti metsään : palkinto liikuntasuorituksesta.
Suurin osa ihmisistä ajaa autolla kaikkialle, varsinkin ruokakauppaan. Siksihän täällä on hirveä narina bensan hinnasta.
Vielä kysyy vinkkejä tuon tuhlailun jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joo tiedän että proteiinivanukkast ovat turhia, mutta sopii palautumiseen ja on palkinto liikuntasuorituksesta. Valmisruokaa harvemmin ostan mutta tänään ostin kun oli aivan järkyttävä nälkä jo kaupassa
Tässä mennään kyllä pahasti metsään : palkinto liikuntasuorituksesta.
Osa ihmisistä ei koskaan saa hyvänolon tunnetta liikunnasta. Proteiinivälipala ei ole ollenkaan pahimmasta päästä, mitä tulee palkintoihin inhottavan urakan jälkeen.
Leikkeleet on aika turhia ja proteiinivanukkaan voi korvata urheilun jälkeen banaanilla ja kotona esim.. kananmunalla, jogurtilla. Jos urheilee kauempaa kotoa, termariin voi laittaa esimerkiksi maitoa ja proteiinijauhetta, jonka juo liikunnan jälkeen. Jos kuitenkin pärjäät budjetillasi, en näe ruokaostoksissasi mitään ongelmaa. You do you.
Minulla on excel-taulukko, johon kirjaan kaikki ostokseni, jotta pysyn kärryillä rahan kulutuksesta ja kuukausibudjetista. Itse en käy opiskelijalounaalla, vaan teen omat ruuat. Tämä tulee huomattavasti halvemmaksi. Joskus salille otan mukaan ruokatermarin, jossa on jogurttia. Leipää ostan harvoin, mutta kyseessä on enemmän omat mieltymykset kuin rahan käyttö. Minullakin on ns. turhia ostoksia, kuten kaikilla. Esimerkiksi ksylitolipastillit on melko hintavia.
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä menemään vaikka 500€ viikon ruokiin, jos ostaa kalleinta mitä löytyy. Nuo proteiinivanukkaat esimerkiksi ovat ihan ylihintaista. Yhden purkin hinnalla saa kaksi purkkia maitorahka, joka on käytännössä sama kuin proteiinivanukas.
Halvin laktoositon maitorahka 0,79e
Halvin laktoositon proteiinivanukas 0,99e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä menemään vaikka 500€ viikon ruokiin, jos ostaa kalleinta mitä löytyy. Nuo proteiinivanukkaat esimerkiksi ovat ihan ylihintaista. Yhden purkin hinnalla saa kaksi purkkia maitorahka, joka on käytännössä sama kuin proteiinivanukas.
Halvin laktoositon proteiinivanukas 0,99e
Ei kaikilla ole laktoosivammaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvin laktoositon proteiinivanukas 0,99eEi kaikilla ole laktoosivammaa.
No hyvä niille
20e tekee viikon ruoat,
5kg riisiä = 4.50€
1kg kanan jauhelihaa = 7.50€
4kg pakaste vihanneksia = 8.50€
Miksi valmisruoka? Itse teen kaikki ruuat itse. Jos ei jää töihin, teen töihin leipää.
Ravintorikkaita ja ainut kasvis on tomaatti :D
Leikkele on turhaa, keitä tai paista kanamunia halvemmalla.
Tuoremehu on turhaa, juo vettä.
Protskuvanukas turhaa, puoleen hintaan saa maustamatonta jogua tai korvaa jauheesta valmistetulla palkkarilla.
Valmisruoka: do i need to say? Yhden hinnalla tekee usein 2-3 annosta kotiruokaa. Kilohinnalla siis.
Onko sulla pakastinta? Sillä saa ruokakuluja alas ja ravintoarvoja ylös, kun pakastat osan kotiruoista annoksina, esim tuollaisen valmisannoksen sijaan. Katso kilohintaa kaupassa kaikessa, mikä ei ole joku harvoin syötävä herkku. Niitä voi sitten hankkia jos on budjettia.
Vierailija kirjoitti:
20e tekee viikon ruoat,
5kg riisiä = 4.50€
Noi ainekset riittäisi helposti yli viikoksi.
Vierailija kirjoitti:
20e tekee viikon ruoat,
5kg riisiä = 4.50€
Mites noi aamu ja välipalat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20e tekee viikon ruoat,
5kg riisiä = 4.50€
Mites noi aamu ja välipalat?
Aamupalaksi kaurapuuroa ja välipaloja ei aikuinen tarvitse.
Totta. Esimerkiksi Metsäkankaalta Launeen Prismaan on enemmän kuin 5km. Harva viitsii käyttää kahta tuntia kävelläkseen kauppaan ja takaisin. Kun siellä kaupassakin pitää vielä kävellä pitkät pätkät. Ja ei, kyse ei ole siitä, että olisi ylipainonen, vaan puhtaasti ajankäytöstä. Työpäivän jälkeen yli 2h kauppaeissu ei ole järkevä säännöllisesti.