Paha maku suussa viisaudenhampaan poiston jälkeen
Nyt on mennyt 11 päivää alaviisurin poistosta. Leuka oli 3 päivää ihan kamalan kipeä. Nyt olen voinut jättää kipulääkkeet pois. Suussa maistuu aivan hirveälle!
Tikkejä tuli 3 kpl ne on siellä edelleen. Ihan kuin jotain kudosnestettä tulisi suuhun. Onko normaalia?
Yleisvoinnissa ei mitään erikoista. Pientä arkuutta juurikin tikkien kohdassa, mutta ei kipua.
Purskuttelen jo 2 x päivässä tuota kloorihexidiniä.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tietääkseni normaalia..Varaa aika hammaslääkäriin saat siihen tarvittavan lääkityksen jolla tuo paranee.
Mulla oli jo yksi antibioottikuuri heti poiston jälkeen. Se loppui perjantaina. Ei ole kuumetta tms
Eikö se ole ihan normaalia, että sieltä kuopasta tulee pahaa makua kun se paranee
Mites tuo alveoliitti? Voiko olla sellainen? En oikein osaa sanoa miltä poistokuoppa nyt näyttää yli viikon jälkeen/miltä kuuluisi?
Tuo kloorihexidini on niin kamalaa ainetta. Makuaisti on muuttunut myös
Ihan normaalia. Hammaslääkärikin sanoi niin. Loppuu, kun kuoppa umpeutuu.
Minulla tulehtui ja poski alkoi paisumaan, sieltä hampaan kuopasta sitten purskahteli varsin herkullista mätää suuhun.
Nyt 2 viikkoa poistosta , hammas oli siis osittain puhjennut. Minulla on siis leikkaushaavan, jossa tikit ja pieni hammaskuoppa, jossa on pienen pieni reikä. en tiedä oikein miltä tuon kuuluu nyt näyttää. Kun katson sitä, ei näy mielestäni enää mitään hyytymää vaan pieni tyhjä kuoppa... Kuuluisiko olla 2 viikon jälkeen vielä ihan kunnon hyytymä siinä..?
Ja välillä poistokohtaa hieman jomottaa. Ei koko ajan, pystyn nukkumaan, en käytä enää särkyyn lääkkeitä. Kuuluuko kohdan olla arka vai pitäisikö jo helpottaa?
Kyllä nuo oudot maut suussa kuuluu asiaan.
Mullakin on poistettu hammas pari viikkoa sitten ja välillä kolosta tulee outo maku. En haluaisi tuhlata hoitoresursseja, mutta olen miettinyt pitäisikö pyytää aikaa.
Se poistokohta näyttää vain kololta
Myöhässä tän vastauksen kanssa, mutta tikithän pitäisi poistaa etteivät mätäne. Mulle sanottiin, että sulavat itsestään - no eivät sulaneet. Sitten toinen syy voi olla, että imet huomaamattasi kuopasta pois päin (sylkeä, verta, pahaa makua) ja tätä ei saa tehdä. Ei hyydy muuten. Ennen pistettiin antibioottipulveri kuoppaan niin ei tulehtunut.
Minulle kirurgi sanoi 2 viikon kohdalla, että jos kipu on vain lievää eikä se ole jatkuvaa/pahenevaa niin suurella todennäköisyydellä kaikki on ok. Alveoliitti taitaa olla tuossa vaiheessa (kun poistosta jo yli viikko) epätodennäköinen. Mutta jos ja kun mietityttää tuo maku, niin kannattaa vaikka soittaa hoitopaikkaan ja kysyä mielipidettä pitäisikö lääkärillä käydä tarkistuksessa.
t. viimeiset viisaudenhampaat poistettu kolme kuukautta sitten
Vierailija kirjoitti:
Minulle kirurgi sanoi 2 viikon kohdalla, että jos kipu on vain lievää eikä se ole jatkuvaa/pahenevaa niin suurella todennäköisyydellä kaikki on ok. Alveoliitti taitaa olla tuossa vaiheessa (kun poistosta jo yli viikko) epätodennäköinen. Mutta jos ja kun mietityttää tuo maku, niin kannattaa vaikka soittaa hoitopaikkaan ja kysyä mielipidettä pitäisikö lääkärillä käydä tarkistuksessa.
t. viimeiset viisaudenhampaat poistettu kolme kuukautta sitten
Hyvä kuulla. Osaatko sanoa, miltä tuo leikkausalue näytti parin viikon kohdalla? Itselläni se on vain kolo. Ei kipeä kylläkään, mutta ei sinne tee mieli sörkkiä.
Ja mitä tuohon tikkien poistoon tulee, niin tikit on mielestäni nyt sulanut pois. Makuhaittakin on vähentynyt
Ei ole tietääkseni normaalia..Varaa aika hammaslääkäriin saat siihen tarvittavan lääkityksen jolla tuo paranee.