Voiko lukiosta olla viikon pois lomamatkan vuoksi?
Onko tällainen mahdollista? Omista lukioajoista on jo niin pitkään, että en yhtään muista miten tuo oli silloin. Kyseessä on ns. kympin oppilas, eli hyvin tunnollinen oppilas joka varmasti tekee ylimääräiset pänttäämiset ja tehtävät tarvittaessa. Lukion ensimmäinen vuosi kyseessä. Ajankohta olisi keväällä, toukokuussa.
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele, että nuorilla on nykyään niin paljon stressiä ja mielenterveysongelmia, jos on näin tiukkapipoinen meininki. Omana aikana n. 15 vuotta sitten oli ihan normaalia olla lukukausien aikana viikko poissa perheen etelänmatkan takia. Silloin matkustettiin, kun halvemmalla pääsi. Viikon lomaan sai luvan opettajalta / luokanvalvojalta, kahden viikon lomaan tarvitsi rehtorin luvan. Täysi-ikäustyessä lukion loppuaikoina olin jo 2-3 viikkoa pois reilaamassa kesken lukukautta, eikä ollut ongelma. Oli tosin pieni lukio, jossa sai sai sovituksi opettajan kanssa tehtävät etukäteen ja poissaolot korvattua. Kokeet sai tehdä uusintapäivinä. Lupaa piti anoa ja kyllähän se vähän närää aiheutti, mutta kun tiesivät, että lähdettiin joka tapauksessa, niin ei sille mitään voinut. Kurssit tuli suoritettua.
Älkää nyt hyvä ihme manatko, että elämä ja lukio on pilalla viikon lomamatkan takia! Ei ole. Useimmissa lukioissa kyllä on riittävän joustavat systeemit, että poissaolot saa korvattua, jos tiedetään hyvissä ajoin. Ja jos lukio on ylipäänsä nuorelle oikea paikka, viikon poissaolo ei aiheuta niin suurta jälkeen jäämistä opinnousta, ettei sitä helposti kirisi kiinni. Itse olin keskiverto-opiskelija lukion ajan (7,5 keskiarvo, mutta kirjoitin L:n paperit), eikä muutaman viikon poissaolo todellakaan ollut ongelma. Ja jos pari kurssia jääkin kesken, ei se ole maailmanloppu. Jos matka on tiedossa hyvissä ajoin, kursseja voi tehdä enemmän alkuvuonna.
Mikä ajaa ihmisen kirjoittelemaan asiasta josta ei mitään tiedä?
Minä nimenomaan tiedän :)
Ihan vakavissaan olet sitä mieltä, että lukio on oikea paikka ihmiselle, joka jää viikossa niin pahasti jälkeen, ettei enää kykene suoriutumaan opinnoistaan, ja että joka koulussa ollaan oikeasti niin jäykkiä, että tietty poissaolomäärä muodostaa ehdottoman esteen kurssin suorittamiselle? Jos tilanne on niin huono, vähän pahempi flunssakin ajaisi lukio-opinnot saman tien päätökseen.
Itse olen sijaistanut viime vuosina (en tosin oppivelvollisuusuudistuksen aikana) pienemmissä lukioissa, ja kyllä niissä ainakin on jo ihan puhtaasti koulunkin intressi, ettei kurssien ja lukion suorittaminen jää parista poissaolosta kiinni. Koesuoriutuminenhan sen kurssiarvosanansitä paitsi ratkaisee eikä se, kuinka ahkerasti penkkiä kuluttaa.
On kyllä harvinaisen ahdasmielistä porukkaa täällä. Ihan kuin yksi viikko pois lukiosta pilaisi koko loppuelämän? Eihän viikon aikana kerkeä jäämään edes paljoa jälkeen ja varmasti asian voi sumplia opettajien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä harvinaisen ahdasmielistä porukkaa täällä. Ihan kuin yksi viikko pois lukiosta pilaisi koko loppuelämän? Eihän viikon aikana kerkeä jäämään edes paljoa jälkeen ja varmasti asian voi sumplia opettajien kanssa.
Lukion kanssa pelotellaan nykyään ihan älyttömästi! Ihan niinkuin se olisi jo joku yliopisto. Tuttavan tytär joutui lyhytterapiaan jo ensimmäisen vuoden jouluna kun ei kestänyt sitä painetta.
Toki jos loman voi tehdä joskus muulloin kuin mahdollisen koeviikon aikana, niin ainahan se helpottaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Pahinmillaan valmistuminen myöhästyy eikä saa lakkia kuten suunnitteli jos joku kurssi puuttuu
Kyse on ensimmäisen vuoden opiskelijasta. Jos joku kurssi, tai useampikin, jäisi käymättä, olisi kaksi vuotta aikaa käydä ne. Lisäksi jos olisi vuoden etukäteen tiedossa, kursseja voisi käydä ensimmäisissä jaksoissa enemmän, jotta ei haittaisi vaikka keväällä tekisi vähemmän. Ja tarvittaessa kursseja saa tehtyä vaikka jesä- tai nettilukuossa.
Ja hei, valmistuminen voi viivästyä hyvin monista syistä, joko suunnittelematta tai suunnitellusti. Itse kävin lukion ihan suunnitellusti neljässä vuodessa. Silloin se oli harvinaisempaa, mutta nykyään yhä useampi venyttää 3,5 tai 4 vuoteen tarkoituksella, koska haluaa tehdä enemmän kursseja, keskittyä kirjoituksiin tai ottaa rennommin. Lomamatka on ihan hyvä syy, siitä voi saada voimaa pitkäksi ajaksi ja muistoja koko elämäksi.
Keskustele tytön kanssa, mitä hän itse ajattelee asiasta, eli viikon poissaolosta. Mutta siis vasta sitten kun on vähän aikaa käynyt lukiota, jotta tietää ja osaa arvioida. Saisiko reissun yhdistettyä vapun yhteyteen, niin siitä tulisi yksi poissaolopäivänä vähemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä koulusta, ei täälyä.
Omien lasten lukiossa ei lupaa annettu.
Täällä on kyllä kerrottu ihan oikein se tilanne.
Vaihtelee kouluittain.
Omien lasten kouluissa jos oli poissa 3 saman aineen tunnilta tuli hylätty kurssi vaikka kokeissa olisi ollut 10. 3 tuntia yhtä ainetta on helposti yhdessä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Pahinmillaan valmistuminen myöhästyy eikä saa lakkia kuten suunnitteli jos joku kurssi puuttuu
Meinaatko, että ei saa sitä tehtyä lukion 2. tai 3. vuoden aikana? Silloin kannattaa jättää koko lukio väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukion kanssa pelotellaan nykyään ihan älyttömästi! Ihan niinkuin se olisi jo joku yliopisto. Tuttavan tytär joutui lyhytterapiaan jo ensimmäisen vuoden jouluna kun ei kestänyt sitä painetta.
Toki jos loman voi tehdä joskus muulloin kuin mahdollisen koeviikon aikana, niin ainahan se helpottaa elämää.
Itse asiassa lukio on hankalampi kuin yliopisto poissaolojen suhteen ja usein muutenkin. Kun menin lukion jälkeen yliopistoon, suurin yllätys oli miten löysää opiskelu oli lukioon verrattuna, jossa oli pitkät päivät ja paljon läksyjä.
Yliopistossa en koskaan mennyt luennolle ennen aamukymmentä ja kaikki oli paljon vapaampaa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko se koeviikko olla toukokuun viimeisenä viikkona?
Ei voi, täytyyhän opettajien ehtiä tehdä kurssiarviointi ennen lukuvuoden ja kyseisen kurssin loppua. Koeviikot löytyy lukioiden nettisivuilta.
Ei täydy. Isoissa lukioissa opet korjaa vielä kevätjuhlan jälkeen koeviikon kokeet.
Pelkääjät pelkää, tekijät tekee. Pelkääjien kannattaa pysyä loppuikä kotona, ettei vaan tapahdu mitään. Me tekijät hoidamme kyllä hommat kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että ei saa sitä tehtyä lukion 2. tai 3. vuoden aikana? Silloin kannattaa jättää koko lukio väliin.
Ehkäpä lukiolaiselle itseltään kannattaisi kysyä, ennen kuin menee vaatimaan että siirtää kursseja. Vielåpä jonkun joutavan matkan takia, jonka voi tehdä koska tahansa muulloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi, täytyyhän opettajien ehtiä tehdä kurssiarviointi ennen lukuvuoden ja kyseisen kurssin loppua. Koeviikot löytyy lukioiden nettisivuilta.
Ei täydy. Isoissa lukioissa opet korjaa vielä kevätjuhlan jälkeen koeviikon kokeet.
Sekä lasteni lukiossa, että lukiossa, jossa olen töissä on koeviikko lukuvuoden vika viikko. Numerot tulevat sitten muutamassa viikossa, kuten yleensäkin.
Kummassakin lukiossa suhtaudutaan ylimääräisiin lomiin suorastaan vihamielisesti. Mitään joustoa ei anneta. Jos vaikka tulee poissaolorajat täyteen, niin kursseilt ei pääse läpi. Kaikki kokeet on tehtävä yhden rästikoepäivän (3 t) aikana. On aivan eri tilanne olla pois sairauden, koulun matkan tai vaikka treenileirin vuoksi. Silloin joustetaan ja saadaan homma toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä lasteni lukiossa, että lukiossa, jossa olen töissä on koeviikko lukuvuoden vika viikko. Numerot tulevat sitten muutamassa viikossa, kuten yleensäkin.
Kummassakin lukiossa suhtaudutaan ylimääräisiin lomiin suorastaan vihamielisesti. Mitään joustoa ei anneta. Jos vaikka tulee poissaolorajat täyteen, niin kursseilt ei pääse läpi. Kaikki kokeet on tehtävä yhden rästikoepäivän (3 t) aikana. On aivan eri tilanne olla pois sairauden, koulun matkan tai vaikka treenileirin vuoksi. Silloin joustetaan ja saadaan homma toimimaan.
Miksi joku treeni leiri on "aivan eri tilanne" kuin lomamatka? Koulun kannaltahan se on täsmälleen sama tilanne, eli opiskelija on poissa. On tekopyhää, että harrastamisen takia joustetaan ha saadaan hommat järjestymään mutta muun lomailun takia ei.
Mutta jos koululla on tuollainen linja, niin sittenhän ratkaisu on se, että ilmoittautuu sairaaksi tai sanoo lähtevänsä treenileirille. Eihän se nyt kovin kaukana totuudesta ole, lomalla treenataan elämää varten. Kunhan tietää itse pystyvä sä ottamaan viikon opiskelut kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku treeni leiri on "aivan eri tilanne" kuin lomamatka? Koulun kannaltahan se on täsmälleen sama tilanne, eli opiskelija on poissa. On tekopyhää, että harrastamisen takia joustetaan ha saadaan hommat järjestymään mutta muun lomailun takia ei.
Mutta jos koululla on tuollainen linja, niin sittenhän ratkaisu on se, että ilmoittautuu sairaaksi tai sanoo lähtevänsä treenileirille. Eihän se nyt kovin kaukana totuudesta ole, lomalla treenataan elämää varten. Kunhan tietää itse pystyvä sä ottamaan viikon opiskelut kiinni.
Kyllä nuo sm-tason urheilijat tiedetään. Samoin huomataan, tuleeko nuori kouluun toipilaana vai ruskettuneena insta täynnä lomakuvia.
Opettajilla on riittävästi töitä ilman oppilaiden ylimääräisiä lomiakin.
Onpas meininki muuttunut.
Itse kävin lukion ysärin alussa ja poissaoloilla ei ollut mitään merkitystä, kunhan suoritti kokeet. Kävin siis joka ilta siivoamassa koko lukion ajan ja olin varmaan puolet koko lukioajasta poissa. Toki väärensin mutsin nimikirjoituksen lippulappuihin, eikä opettajat edes tarkastanut mitään läsnäoloa, tai kaverit kirjoitti nimen listaan. Kokeet toki suoritin, vaikka ostin ehkä puolet vaadituista kirjoista. Lainasin kavereilta ja kopioin muistiinpanot.
Matkustin vuosittain ulkomaille, opettajat vain kehuivat rusketusta.
Kirjoitin 2 ällää ja pääsin suoraan kolmeen yliopistoon pääsykokeiden perusteella.
Eli en edes ymmärrä koko kysymystä. Ei viikossa tapahdu mitään ja opettajien pitäisi olla tyytyväisiä - enemmän reissussa oppii, kuin luokkahuoneessa.
Mikä ihmeen stressi jengillä on nykyään jostain lukiosta? Se on siis lukio, jonka nyt läpäisee jokainen. Takaisin pääsykoesysteemiin, nykyinen meno ensikertalaiskiintiöineen ja eri aineiden pisteytyksineen on tolkuttoman typerä.
Siellä on siis 15-19v. nuoria, antakaa heidän opiskella rauhassa vähän kaikkea ja ennen kaikkea luoda sosiaalisia suhteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu koulusta, koulun säännöissä on poissaolo-ohjeet. Yleensä varmaan onnistuu, paitsi ei koeviikolla. Eri asia kuitenkin, että kannattaako. Pari-kolme päivää ei niin haittaa, mutta koko viikko on pitkä aika kirittäväksi.
Ainakin SVK:ssa sanottiin, ettei millekään lomamatkoille anneta lupaa.
En muutenkaan suosittele olemaan turhaan pois koulusta. Jos sattuu sairastumaan, tulee liikaa poissaoloja ja tippuu kursseilta.
Mikä tuo on?? Suomen valtion koulu?
Vierailija kirjoitti:
Onpas meininki muuttunut.
Itse kävin lukion ysärin alussa ja poissaoloilla ei ollut mitään merkitystä, kunhan suoritti kokeet. Kävin siis joka ilta siivoamassa koko lukion ajan ja olin varmaan puolet koko lukioajasta poissa. Toki väärensin mutsin nimikirjoituksen lippulappuihin, eikä opettajat edes tarkastanut mitään läsnäoloa, tai kaverit kirjoitti nimen listaan. Kokeet toki suoritin, vaikka ostin ehkä puolet vaadituista kirjoista. Lainasin kavereilta ja kopioin muistiinpanot.
Matkustin vuosittain ulkomaille, opettajat vain kehuivat rusketusta.
Kirjoitin 2 ällää ja pääsin suoraan kolmeen yliopistoon pääsykokeiden perusteella.
Eli en edes ymmärrä koko kysymystä. Ei viikossa tapahdu mitään ja opettajien pitäisi olla tyytyväisiä - enemmän reissussa oppii, kuin luokkahuoneessa.
Mikä ihmeen stressi jengillä on nykyään jostain lukiosta? Se on siis lukio, jonka nyt läpäisee jokainen. Takaisin pääsykoesysteemiin, nykyinen meno ensikertalaiskiintiöineen ja eri aineiden pisteytyksineen on tolkuttoman typerä.
Siellä on siis 15-19v. nuoria, antakaa heidän opiskella rauhassa vähän kaikkea ja ennen kaikkea luoda sosiaalisia suhteita.
Samaa mieltä. Itse kävin lukion tosin 15-20 vuotta myöhemmin, eli aika lyhyessä ajassa on meininki muuttunut... Sain kursseista kymppejä, vaikka poissaoloja saattoi olla yli kymmenen. Sehän oli joka tapauksessa haastavaa murrosikää ja poissaoloja nyt tuli milloin mistäkin syystä. Pääasia oli, että sitten kokeista sai hyviä arvosanoja.
Voi olla, että omassa koulussani oli jo 2000-luvun alun mittapuulla poikkeuksellisen lepsu meininki. Mutta en kyllä usko, että oikeasti kolmesta poissaolosta voi nykyisinkään tulla hylätty suoritus. Eihän siinä nyt olisi mitään järkeä, että parin päivän sairastumisen vuoksi tippuisi kurssilta ja joutuisi uusimaan sen. Ei opiskelijan, eikä varsikaan opettajan tai koulun kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo sm-tason urheilijat tiedetään. Samoin huomataan, tuleeko nuori kouluun toipilaana vai ruskettuneena insta täynnä lomakuvia.
Opettajilla on riittävästi töitä ilman oppilaiden ylimääräisiä lomiakin.
Jos opettajalla on riittävästi töitä, eivät he ehdi oppilaiden instoja ja phoja tiirailemaan. Oppilashan sen ylimääräisen työn viikon poissaolosta tekee, ei opettaja. Omalla kohdallani se aikoinaan tarkoitti sitä, että kävin tekemässä kokeen uusintapäivänä. Opettajalta saatoin kysäistä tunnin jälkeen, mitä seuraavalla viikolla käsitellään tai ehkä kirjoja valmiiksi pari kappaletta eteenpäin, mutta nykyäänhän tällaiset asiat löytyvät verkko-oppimisympäristöistäkin, niin ettei tarvitse opettajaa vaivata.