Sosiaalipummin tarina
Olen tt-tuen saaja, kaiken lisäksi yh-äiti. Opiskelen päätoimisesti ja teen sivutoimisesti töitä. Minulla on diagnosoitu sairauksia, jotka rajoittavat elämääni.
Olenko työtä vieroksuva? Tuskin.
Olen lapsesta asti tottunut tekemään töitä. Olen maalta kotoisin ja vietin kesälomani kotitilani pelloilla, kun toiset lapset viettivät huolettomia päiviä ja matkustivat vanhempiensa kanssa. Tein sellaista työtä, jota harvat suomalaiset suostuvat näinä päivinä tekemään. Työt loppuivat vasta kun muutin lapsuudenkodistani pois. Elämä oli kaoottista: vanhempani olivat jatkuvasti väsyneitä ja me sisarukset riideltiin. Jokainen meistä lapsesta on jollain tavalla traumatisoitunut.
Itsekunnioitus ei kehittynyt lapsuudessa, päinvastoin. Jos en jaksanut 7-vuotiaana tehdä työtä, minua moitittiin laiskaksi ja avuttomaksi. Luultavasti olin lapsuudessa masentunut, vaikka sitä ei koskaan diagnosoitu. Olin myös koulukiusattu.
Itsekunnioituksen puutteesta johtuen päädyin huonoon liittoon, josta lapseni syntyi. Nyt olen siis tuon lapsen yh-äiti. Isä on perustanut uuden perheen.
Kasvuolosuhteideni takia en pärjännyt koulussa, ja se on tietysti heijastunut myöhempään elämääni. Nyt, 36-vuotiaana olen yliopistossa. Mutta olen tehnyt hirvittävän työn, että olen tässä pisteessä.
Tulevaisuus antaa töitä, tai sitten ei.
Sen tiedän, ettei mikään ole tässä elämässä sattumaa; me olemme historiamme tulos. Toisia historia hellii, toisia nujertaa lapsesta alkaen.
Terveisiä Orpolle.
Kommentit (44)
Voi kuule AP, ei meillä muillakaan ole helppoa ollut.
Tuskin sinulla on minua vaikeampaa ollut. Pelastukseni oli lukeminen ja oppimisen helppous. Luin korkeakoulututkinnon. Tein itse kaikki päätökset.
Sain hyvän uran ja menin naimisiin mukavan, koulutetun ja hyvin tienaavan miehen kanssa. Kaikki materia on nyt kunnossa.
Kaikki on siis hyvin. Kuitenkin tällä hetkellä olen työtön työnhakija, mikä vaikeuttaa työllistymistä.
Vierailija kirjoitti:
Näin Orpo kertoo omasta lapsuudestaan:
Synnyin Köyliössä, Satakunnassa 1969. Minulla on kaksi isosiskoa sekä nimestäni huolimatta sekä isä että äiti. Lapsuus oli onnellista aikaa. Asuimme pienessä Vuorenmaan maalaiskylässä, jossa vanhempani olivat opettajina. Ala-asteen kävin heidän koulussaan aivan kotini naapurissa.Lapsuudesta ja nuoruudesta minulla on vain hyviä muistoja. Tekemistä riitti. Harrastimme eri urheilulajeja ja kävimme partiossa ja kalassa. Kotikylä oli turvallinen paikka kasvaa ja elää.
Noilla eväillä on helppo ponnistaa. Mutta myötätuntoa ei ole matka opettanut.
Väität että perinteinen suomalainen elämä lapsena on parempi lähtökohta kuin itähesan ghetossa kasvaminen jatkuvan ruskean rassissmin kohteena. Hauskahtaa kyllä r-sanalle ajatuksesi. Hyhhyh.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin sinulla on minua vaikeampaa ollut. Pelastukseni oli lukeminen ja oppimisen helppous. Luin korkeakoulututkinnon. Tein itse kaikki päätökset.
Sain hyvän uran ja menin naimisiin mukavan, koulutetun ja hyvin tienaavan miehen kanssa. Kaikki materia on nyt kunnossa.
Kaikki on siis hyvin. Kuitenkin tällä hetkellä olen työtön työnhakija, mikä vaikeuttaa työllistymistä.
Siinä on työkkärin tädillä ihmettelemistä, kun työtön ei olekaan köyhä surkimus 🤣🤣🤣!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnyin Köyliössä, Satakunnassa 1969. Minulla on kaksi isosiskoa sekä nimestäni huolimatta sekä isä että äiti. Lapsuus oli onnellista aikaa. Asuimme pienessä Vuorenmaan maalaiskylässä, jossa vanhempani olivat opettajina. Ala-asteen kävin heidän koulussaan aivan kotini naapurissa.Lapsuudesta ja nuoruudesta minulla on vain hyviä muistoja. Tekemistä riitti. Harrastimme eri urheilulajeja ja kävimme partiossa ja kalassa. Kotikylä oli turvallinen paikka kasvaa ja elää.
Väität että perinteinen suomalainen elämä lapsena on parempi lähtökohta kuin itähesan ghetossa kasvaminen jatkuvan ruskean rassissmin kohteena. Hauskahtaa kyllä r-sanalle ajatuksesi. Hyhhyh.
Kaffebulla kirjautui ulos ja alkoi öyhöttää nyt anonyymisti 🤡
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Siis mikä on pointtisi? Että koska sinulla oli kurja lapsuus, meidän muiden pitäisi antaa rahaa sinulle? Mikset mene töihin ja tienaa itse rahojasi?
Hän kirjoitti: "Opiskelen päätoimisesti ja teen sivutoimisesti töitä."
Miksi ap sitten nimittää itseään pummiksi. Hän yrittää ja selvittelee asioitaan vaikka tukea tarvitseekin. Vielä ehtii menoon mukaan. Eikä tuo mikään harvinainen tausta ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjautui ulos ja alkoi öyhöttää nyt anonyymisti 🤡
Luulen etten voi vaikuttaa enää tekemääsi päätökseen loldier.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap sitten nimittää itseään pummiksi. Hän yrittää ja selvittelee asioitaan vaikka tukea tarvitseekin. Vielä ehtii menoon mukaan. Eikä tuo mikään harvinainen tausta ole.
No tätä minäkin ihmettelin. Jos hän elättää itsensä ja hoitaa asiansa (kuten kaikki tässä ketjussa kilvan vakuuttavat) niin mikä on ongelma?
Ja miten Orpo liittyy tähän Ap:n vaikeaan elämään?
🇺🇦🇮🇱
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tätä minäkin ihmettelin. Jos hän elättää itsensä ja hoitaa asiansa (kuten kaikki tässä ketjussa kilvan vakuuttavat) niin mikä on ongelma?
Ja miten Orpo liittyy tähän Ap:n vaikeaan elämään?
Sullahan mainittiin jo siitä päättelykyvystä. Kaikilla sitä ei välttämättä ole. 😔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä homma, sittenhän hänellä on kaikki ok eikä hän tarvitse mitään tukia. Mitä tämä kaikki nyt sitten Orpoon liittyy?
Tavallaan en jaksa alkaa vääntämään kanssasi, koska tiedän, että kaikkia meitä ei onnista geenibingossa. Toiset saavat älykkyyttä - toiset eivät (esimerkiksi sinä). Päättelytaito kuuluu älykkyyteen. Sinulla sitä ei selkeästikään ole.
Kaffebulla on sosialisti tai ainakin kansallissosialisti. Hänen mielestä valtio omistaa kansalaisen.
Ei kannata tuhlata aikaa sosialisteihin.
Hänen mielestä ihminen on valtion omistama laitos.
Kapitalisti hän ei ole missään mielessä vaan täysi sosialisti.
Story of kaffebulla
Syntyi vajak kina (älykkyysosamäärä 67). Nyt elelee hoitokotielåmää ja pyrkii nostattamaan omanarvontunnettaan kannattamalla kokoomusta (joka paradoksaalisesti vie hänen etuutensa). Noh, joidenkin on helpompi kieltää elämän realiteetit
Vierailija kirjoitti:
Aukko CV:ssa. Ei siis jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Väität, että olet lukenut. Miksi et osaa kirjoittaa?
Työttömyyden liittäminen toimeentulotukiin, syrjäytymiseen, huonoon elämänhallintaan tai kouluttamattomuuteen hankaloittaa osaavien ja koulutettujen työttömien työnhakijoiden työllistymistä.
Ap on erityistapaus. Ei kaikki tt-tuen saajat ole samanlaisia
Vaikka kuinka moni on ollut opiskeluaikoina tukiaisten varassa. Tärkeintä on, ettei jää makoilemaan yhteiskunnan turvaverkkoon niin kuin joku demari. Leuka pystyyn ja töitä kohti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Siis mikä on pointtisi? Että koska sinulla oli kurja lapsuus, meidän muiden pitäisi antaa rahaa sinulle? Mikset mene töihin ja tienaa itse rahojasi?
Meitä tt-tuen saajia nimitetään mediassa usein sosiaalipummeiksi. Ei kukaan ole taustoista kiinnostunut. Sosiaalipummi-narratiivi on mm. se, millä nykyinen hallitus oikeuttaa leikkauksensa.
Tarkoitan, että mielestäni on hyvä tuoda näitä tarinoita pummiuden takaa päivänvaloon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyden liittäminen toimeentulotukiin, syrjäytymiseen, huonoon elämänhallintaan tai kouluttamattomuuteen hankaloittaa osaavien ja koulutettujen työttömien työnhakijoiden työllistymistä.
Samoin työllistymistä tuolla ryhmällä hankaloittaa väitteet siitä, että kaikki kynnelle kykenevät on laarista palkattu töihin ja nyt täytyy etsiä osaajia ulkomailta.
Suomalainen osaaja levittelee ihmeissään käsiä. Jäi rekryprosentissa jokusen kerran kakkoseksi. Onko nyt pakko olla työttömänä eläkkeeseen saakka? Mielikuvamaine on jo pilattu.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuinka moni on ollut opiskeluaikoina tukiaisten varassa. Tärkeintä on, ettei jää makoilemaan yhteiskunnan turvaverkkoon niin kuin joku demari. Leuka pystyyn ja töitä kohti!
Tämä on totta. Totta on myös se, ettei tule helposti rekrytoiduksi, vaikka seisoisi päällään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Totta on myös se, ettei tule helposti rekrytoiduksi, vaikka seisoisi päällään.
Ei minulla ole ollut vaikeuksia. Olen myös nähnyt, miten työvoimapulaa paikataan palkkaamalla ihmisiä jopa Intiasta, Kiinasta ja Filippiineiltä asti. Suomalaisella ei pitäisi olla mitään ongelmaa, jos kykenee kouluttautumaan korkeasti... ja haluaa kouluttautua hyödyllisesti.
Kaffebulla on kehitysvammainen. Siihen pitää suhtautua vähän säälillä ja ymmärryksellä