Olen laihduttanut toukokuun alusta
9.5 asti tarkalleen. Joka päivä liikun 1 h 15 min aerobista ja anaerobista urheilua. Pätkäpaastoilen aamut, syön tyroksiinia kilpirauhasen vajaatoimintaan ja arvot ovat hyvät. Syön töissä täytetyn voileivän, kotimatkalla hedelmän ja kotona urheilun jälkeen pienen määrän lämmintä ruokaa ja runsaasti salaattia.
Olin ennen kuurin aloitusta 71 kg. Olen 166 cm pitkä. Nyt painoin 68 kg. Olen yllättynyt, että vaa'alla pudotus ei juurikaan näy, mutta huomaan koko kropan hieman kutistuneen ja jäntevöityneen (vaatteet menevät paremmin päälle). Lisäksi kilpirauhasarvot ovat todella hyvät ja kokonaisvointi on parantunut.
Mutta siis, kannattaako edes tavoitella vaikka 60 kg:n painoa vai ennemmin jatkaa varsinkin lihaskuntoliikuntaa?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Joo-o, joo-o. Tyyppi on jatkuvasti ihan liian vähällä ruoalla (keho vähentää energiankulutusta) ja liikkuu aivan liian rankasti (kehon kortisoliarvot koholla jatkuvasti). Tässä on resepti onnettomuuteen.
Lue Fast Like a Girl ja opi miksi naisten kannattaa vaihdella tekemisiään hormonikierron mukaan.
Öh, olen kilpirauhassairaana laihtunut normaalipainoon, arvot ovat hyvät ja olen kuitenkin pilaamassa kehoni? Pidän myös huom. viikonloput höllempää tahtia ja syön silloin usein aamuisinkin, nälän mukaan. Nuo mitä syön ovat keskimääräisiä arvoja. Tietysti jos on huono olo tai selkeästi nälkä niin syön vaikka iltapalan. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo nyt suoraan sanoen aika tehoton laihdutuskuuri, suunnilleen kilo kuukaudessa pudotusta. Tietysti kropan koostumuksen muutos kertoo, että jotain on tapahtunut. Mutta tuo määrä liikunta stressaa kehoa todella paljon, ja todennäköistä onkin, ettet pidemmän päälle jaksa liikkua yhtä paljon kuin nyt. Tai tulee jokin vamma. Sitten alkaakin paino hiipiä takaisin...
Ruokavaliosi on siis pielessä, samoin määrät, koska paino ei meinaa pudota. Aika hiilaripitoisesti näytät syövän.
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja yksi tähän sairauteen liittyvä piirre on hidastunut aineenvaihdunta. Syömäni leipä on ruista ja syön sen noin klo 11. Illalla lämpimän ruoan osuus on pieni ja salaatin iso. Hiilareiden määrästä en maininnut muuten mitään. Maitoa esim. en juo myöskään yhtään kun se ei sovi.
Alkoholi on varmaan isoin lihottaja, sitä on mennyt välillä viikonloppuna. Se voi olla myös suurin selittäjä. Mutta näissä realiteeteissa pelataan ja en voi esim. juosta nivelongelmien takia. Ennen kilpirauhassairautta en esim. koskaan ollut ollut ylipainoinen vaan terve urheilija. AP
Vajaatoiminnasta kärsiville alkoholin käyttöä ei suositella.
Pysyvää muutosta ajatellen sopiva tahti. Liian nopeasti laihdutettu tulee takaisin. Nyt kun löydät itsellesi sopivan painon, ei liian alas, pyrit vaan pysymään siinä. Jos oikein reenaa, lihaksetkin painaa. Päätä esim ettei koskaan ala 7:llä vaan pysyy 6::lla alkavana aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo nyt suoraan sanoen aika tehoton laihdutuskuuri, suunnilleen kilo kuukaudessa pudotusta. Tietysti kropan koostumuksen muutos kertoo, että jotain on tapahtunut. Mutta tuo määrä liikunta stressaa kehoa todella paljon, ja todennäköistä onkin, ettet pidemmän päälle jaksa liikkua yhtä paljon kuin nyt. Tai tulee jokin vamma. Sitten alkaakin paino hiipiä takaisin...
Ruokavaliosi on siis pielessä, samoin määrät, koska paino ei meinaa pudota. Aika hiilaripitoisesti näytät syövän.
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja yksi tähän sairauteen liittyvä piirre on hidastunut aineenvaihdunta. Syömäni leipä on ruista ja syön sen noin klo 11. Illalla lämpimän ruoan osuus on pieni ja salaatin iso. Hiilareiden määrästä en maininnut muuten mitään. Maitoa esim. en juo myöskään yhtään kun se ei sovi.
Alkoholi on varmaan isoin lihottaja, sitä on mennyt välillä viikonloppuna. Se voi olla myös suurin selittäjä. Mutta näissä realiteeteissa pelataan ja en voi esim. juosta nivelongelmien takia. Ennen kilpirauhassairautta en esim. koskaan ollut ollut ylipainoinen vaan terve urheilija. AP
Vajaatoiminnasta kärsiville alkoholin käyttöä ei suositella.
Suositellaanko kenellekään? Ei tuo satunnaisempi käyttö mitään pilaakaan. Oikeasti tämän sairauden kanssa on kyllä muutenkin niin vaikeaa etten kaikesta aio luopua. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo-o, joo-o. Tyyppi on jatkuvasti ihan liian vähällä ruoalla (keho vähentää energiankulutusta) ja liikkuu aivan liian rankasti (kehon kortisoliarvot koholla jatkuvasti). Tässä on resepti onnettomuuteen.
Lue Fast Like a Girl ja opi miksi naisten kannattaa vaihdella tekemisiään hormonikierron mukaan.
Öh, olen kilpirauhassairaana laihtunut normaalipainoon, arvot ovat hyvät ja olen kuitenkin pilaamassa kehoni? Pidän myös huom. viikonloput höllempää tahtia ja syön silloin usein aamuisinkin, nälän mukaan. Nuo mitä syön ovat keskimääräisiä arvoja. Tietysti jos on huono olo tai selkeästi nälkä niin syön vaikka iltapalan. AP
Syömällä järkevästi voisit parantaa kilpirauhasongelmasi täysin. Mutta jatka tätä jos hyvältä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syömällä järkevästi voisit parantaa kilpirauhasongelmasi täysin. Mutta jatka tätä jos hyvältä tuntuu.
En usko. Hyvälle tolalle saan arvot kyllä pitkälti ruokavaliolla ja lääkkeillä. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Hyvälle tolalle saan arvot kyllä pitkälti ruokavaliolla ja lääkkeillä. AP
Muista antaa lepopäiviä kropallesi treenistä
Terv toinen kilpparisairas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista antaa lepopäiviä kropallesi treenistä
Terv toinen kilpparisairas
Kiitos, muistan 🙂 AP