Korfun matka ja lähtö viikolla 31, eli reilu viikon päästä
tähän ketjuun voisi kerätä tietoa Korfun paloista. Tähän ketjuun ei tarvita mitään sivullisten vittuiluja vaan yritetään pitää ketju asiallisena jotta voidaan jakaa hyödyllistä tietoa tilanteesta, en halua kuormittaa matkanjärjestäjää kysymyksillä tässä vaiheessa koska siellä on varmasti kädet täynnä työtä.
Eli lähtö olisi reilu viikon päästä Korfulle ja matkanjärjestäjä Apollomatkat lähetti juuri matkaliput, eli tässä vaiheessa matkaa ei olla perumassa. Matkakohteeni saarella on eri osassa kuin nykyiset palot ovat. Saari ei ole kovin iso ja palojen etenemisestä ei voi kukaan tietää, mikä tilanne on 1 tai 2 viikon kuluttua.
Jos ulkoministeriö ei ole antamassa kielteistä suositusta kohteeseen matkustamiselle matkanjärjestäjä ei ole matkaa perumassa. Näitä palojahan on välimeren maissa joka kesä, ja nyt erona on että rodoksen palot ovat normaalia vakavampia eikä niitä ole saatu hallintaan.
Muutama juttu mitä ekana tulee mieleen. Jos apollomatkat ei ole perumassa matkaa jolle lähtö reilu viikon päästä, tälle on varmasti perusteensa. Eli matkakohde oletetaan turvalliseksi ja kapasiteettia kohteessa riittää jotta turistit saadaan majoitettua muualle näiltä evakuointi alueilta. Muutenhan uusien turistien lennättäminen paikalle olisi täysin vastuutonta.
Korvauksista kysymys, olen maksanut matkani luottokortilla, kuten aina, paremman turvan vuoksi. Mitenköhän rahat saa luottopuolelta takaisin jos matkanjärjestäjä EI peru matkaa mutta arvioin itse että parempi jättää menemättä tällä kertaa? Asiallisia vastauksia please eikä mitään "rahat meni jo" tyylisiä kuittailuja.
Kommentit (60)
Niin, ja jos matkaan on yli viikko aikaa, niin eihän matkanjärjestäjä tietenkään matkaa peru tässä vaiheessa, kun mitä todennäköisimmin tilanne on jo ratkaistu viikon päästä. Jos siellä on viikon päästä koko saari tulessa tai jo palanut kokkareeksi, niin eiköhän se matka sitten peruta.
Vierailija kirjoitti:
Miettisin tässä sitäkin että ei sinne sammutustöiden keskelle tarvita lisää turisteja, miltä tuntuu kuluttaa kriisissä olevan saaren sähköä, viilennystä, istua uima-altaalla kun kodit palavat ympärillä. Pääset aika vähällä jos menetät vain rahaa käyttämättä jääneeseen matkaan, siellä ihmiset menettävät kotinsa ja elinkeinonsa. Tätä on ilmastonmuutos, kannattaa alkaa muuttaa ajatteluaan lomailusta.
Hyvä pointti
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä itse olen sitä mieltä, että Suomen media skandalisoi tilannetta ihan täysillä. Asun itse Etelä-Espanjassa, ja viime vuonna maastopalo riehui tuossa parin kilometrin päässä. Suomalaiset sukulaiset tilannetta panikoivat paljon enemmän, kuin minä itse, vaikka maastopalot näkyivät terassilta. Kesäiser maastopalot ovat ihan peruskauraa Etelä-Euroopassa. Jos matkanjärjestäjä itse ei peru matkaa, niin lähtisin kyllä reissuun ilman muuta, en todellakaan ottaisi takkiin tuhansien erojen menetystä.
erittäin hyvä näkemys asiaan. Sukulaiseni asui myös espanjassa maastopalojen aikaan ja tilanne oli täysin rauhallinen vaikka savu näkyi ja tuhkaakin leijui ilmassa. Suomen kesämedia kiihkoilee milloin mistäkin, leijonista, rasssisteista, tulipaloista jne
Korfulla on tilanne kuulemma tältä erää rahoittumassa. Esim facebook haulla Corfu fires löytyy paljon tietoa raportoituna paikan päältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiallinen vastaus tähän on, että rahat meni jo, ens kerralla mietit sitten vähän tarkemmin.
mietin huhtikuussa että missähän päin maailmaa ne maastopalot tänä kesänä ovat ? oisko espanjassa, italiassa vai kreikassa ? hmmm ehkä jos ankarasti mietin niin voin vielä keksiä että missä maassa ja millä saarella roihuaa vuonna 2024.
Ensi kerralla Thaimaaseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä itse olen sitä mieltä, että Suomen media skandalisoi tilannetta ihan täysillä. Asun itse Etelä-Espanjassa, ja viime vuonna maastopalo riehui tuossa parin kilometrin päässä. Suomalaiset sukulaiset tilannetta panikoivat paljon enemmän, kuin minä itse, vaikka maastopalot näkyivät terassilta. Kesäiser maastopalot ovat ihan peruskauraa Etelä-Euroopassa. Jos matkanjärjestäjä itse ei peru matkaa, niin lähtisin kyllä reissuun ilman muuta, en todellakaan ottaisi takkiin tuhansien erojen menetystä.
erittäin hyvä näkemys asiaan. Sukulaiseni asui myös espanjassa maastopalojen aikaan ja tilanne oli täysin rauhallinen vaikka savu näkyi ja tuhkaakin leijui ilmassa. Suomen kesämedia kiihkoilee milloin mistäkin, leijonista, rasssisteista, tulipaloista jne
Korfulla on tilanne kuulemma tältä erää rahoittumassa. Esim facebook haulla Corfu fires löytyy paljon tietoa raportoituna paikan päältä.
Juuri näin. Olen myös ihmetellyt Suomen mediarummutusta Etelä-Euroopan "hengenvaarallisesta helleaallosta". Ihan normaalit kesäsäät täällä on, ei yhtikäs mitään poikkeuksellista. Kyllä, täällä Espanjassa on kesäisin kuuma. Oli viime kesänä, on tänä kesänä, ja mitä todennäköisimmin myös ensi kesänä :D. 40 astetta on täällä ihan normi kesäsää sisämaassa. Olisin pikemminkin huolissani, jos lämpötila olisi vaikkapa vain alle 30 astetta, koska se olisi poikkeuksellista. 40 asteen helle sisämaassa heinäkuussa ei ole poikkeuksellista lainkaan. Siksipä Espanjassa on keksittykin siesta. Ei kukaan paikallinen tarvo tuolla kaupungilla tuntikausia 40:n asteen helteessä puolenpäivän aikaan.
Päiväsaikaan espanjalaiset ovat sisätiloissa, rannalla tai uima-altaalla. Ulos lähdetään vasta illalla kahdeksan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiallinen vastaus tähän on, että rahat meni jo, ens kerralla mietit sitten vähän tarkemmin.
mietin huhtikuussa että missähän päin maailmaa ne maastopalot tänä kesänä ovat ? oisko espanjassa, italiassa vai kreikassa ? hmmm ehkä jos ankarasti mietin niin voin vielä keksiä että missä maassa ja millä saarella roihuaa vuonna 2024.
Ensi kerralla Thaimaaseen
ThaimaaHAN.
Kun palot leviää lentokentälle...
Noin muuten. Siellä on historiallisessakin perspektiivissä ennen näkemätön hätä.
Ei nyt pidä kuormittaa pelastuslaitosta.
Itse asiassa ihmettelen miksi Euroopan maat eivät auta toisiaan.
Jos tää olisi sarvessa, sieltä jo vyöryttäisiin kumiveneissä tänne. Euroopassa olisi massiiviset rahankeräystouhut käynnissä ja kalustoa ym. kuljetettaisi.
Vierailija kirjoitti:
Noin muuten. Siellä on historiallisessakin perspektiivissä ennen näkemätön hätä.
Itse asiassa ihmettelen miksi Euroopan maat eivät auta toisiaan.Jos tää olisi sarvessa, sieltä jo vyöryttäisiin kumiveneissä tänne. Euroopassa olisi massiiviset rahankeräystouhut käynnissä ja kalustoa ym. kuljetettaisi.
Eivät ole kreikkalaiset pyytäneet apua, niin eihän sitä silloin voi lähettää! Just aamulla ulkoministeriö tiedotti, että valmiina ollaan, jos pyyntö tulee.
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi. Siellähän on jo lentokenttäkin aivan kaaoksessa. Vaikka kohteeseen pääsisikin, niin eipä mitään rentoa lomaa voisi viettää. Koko ajan saisi olla varuillaan ja stressaantuneena josko palo tuleekin sille alueelle.
En käytä ikinä myöskään mitään matkanjärjestäjiä. Nytkin siellä olevat ovat täysin niiden armoilla kyytien tms. suhteen. Itse järjestämällä voisi alueelta poistua saman tien. Matkan siirto ja peruminenkaan ei olisi mikään ongelma kun varaan hotellin aina peruutusvaihtoehdolla ja lennot siirtomahdollisuudella. Moni on sitten naimisissa noiden järjestäjien kanssa, joilla on päällimmäisenä a bisness mielessä.
Onkohan sulla saaret sekisin? Korfun kentältä en ainakaan ole kuullut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ihmettelen miksi Euroopan maat eivät auta toisiaan.
Auttaahan ne. Tätä Korfun tilannetta en nyt oo seurannut mutta varmasti sinne samalla tavalla menee apua kuin Rodoksellekin, ja yleensäkin kun näitä isoja paloja on.
Mun sisko tuli just Rodokselta. Oli miehen ja lasten pari yötä jossain rannalla nukkumassa. Kännykät ei toiminut, ruoka oli loppu, vessat ulkona, itikat söi yms ja muutenkin homma meni peppulleen.
Sen piti olla all inclusive matka josta matkatoimisto ei haluais maksaa korvauksia koska metsäpalo.
Vierailija kirjoitti:
Onnee...köh köh.
Nimenomaan! Korvaako matkavakuutus, jos loukkaannut vaikka evakuoinnin yhteydessä? Maksaako ruumiisi kuljetuksen Suomeen? Soita matkavakuutusyhtiöösi ja varmista, ettet jää hoidotta tai ruumiisi haudataan Korfulle, ihan oikeasti. Halpa matkavakuutus ei kuljeta ruumiita yhtään mihinkään ja kyllä matkalla voi kuolla ja kuollaankin.
Onko mukava olla kohteessa, jossa metsäpalot haisee? Siinä savussa on muuten rutkasti myrkkyjä, kun talot, autot yms. palaa.
Vaihda matka tai jää kotiin. Älä mene kuormittamaan paikallisia pelastajia.
Vierailija kirjoitti:
Mun sisko tuli just Rodokselta. Oli miehen ja lasten pari yötä jossain rannalla nukkumassa. Kännykät ei toiminut, ruoka oli loppu, vessat ulkona, itikat söi yms ja muutenkin homma meni peppulleen.
Sen piti olla all inclusive matka josta matkatoimisto ei haluais maksaa korvauksia koska metsäpalo.
Matkatoimisto ei voi maastopalolle mitään. Tälläinen luonnonmullistukseen luokiteltava juttu menee sinne force majeure-pykälien joukkoon. Luulen että korvaukset jää pieneksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lukea ne matkavakuutuksen ehdot ja aina ottaa mahdollisimman kattava vakuutus. Maksaahan se jonkun verran, mutta rahalle saa vastinetta. Siellä ehdoissa on Force Majeure, johon matkatoimisto vetoaa ja oikeassahan se onkin. Joskus vaan tulee takkiin, ei voi mitään. Sellaista se matkailu on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnee...köh köh.
Nimenomaan! Korvaako matkavakuutus, jos loukkaannut vaikka evakuoinnin yhteydessä? Maksaako ruumiisi kuljetuksen Suomeen? Soita matkavakuutusyhtiöösi ja varmista, ettet jää hoidotta tai ruumiisi haudataan Korfulle, ihan oikeasti. Halpa matkavakuutus ei kuljeta ruumiita yhtään mihinkään ja kyllä matkalla voi kuolla ja kuollaankin.
Onko mukava olla kohteessa, jossa metsäpalot haisee? Siinä savussa on muuten rutkasti myrkkyjä, kun talot, autot yms. palaa.
Tämä. Miksi joku haluaisi tuonne? Jälkisammutustyötkin voi kestää viikkoja. Kuormittaa varmasti paikallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnee...köh köh.
Tämä. Miksi joku haluaisi tuonne? Jälkisammutustyötkin voi kestää viikkoja. Kuormittaa varmasti paikallisia.
Tästähän on ollut nyt paljon keskustelua (ja tappelua), paikallisia toki sit kuormittaa myös se jos tärkeimmälle turistialueelle ei mene turisteja ja ansiot menetetään.
En menisi enkä enää jatkossa ostaisi matkoja kesäkuukausille. Ylipäätään lentämistä tulee vähentää, mutta jos nyt haluaa yhden loman silloin tällöin tehdä, niin syysloma on parempi ajankohta.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ihmettelen miksi Euroopan maat eivät auta toisiaan.Jos tää olisi sarvessa, sieltä jo vyöryttäisiin kumiveneissä tänne. Euroopassa olisi massiiviset rahankeräystouhut käynnissä ja kalustoa ym. kuljetettaisi.
Onhan sinne lähetetty apua ja esimerkiksi Turkki on lähettänyt palomiehiä ja palokalustoa.