Eikö tuo Aurikatariinan siivoustyyli aiheuta kosteusongelmia??
Olen täällä katsonut ihan monttu auki noita videoita. Suihkuttaa huolettomasti vettä esim. vessan allaskaappiin! Ja keittiön kaappien ovia lotraa lotomärällä rätillä!
Eikö nuo kaappien ovet ja rungot/hyllyt ole lähes poikkeuksetta lastulevyä tai muuta puuta, joka jotenkin pinnoitettu? Varsinkin vanhemmissa asunnoissa noissa saumat auenneet ja löytyy jos jonkinlaista naarmua ja kolhua josta vesi pääsee imeytymään tuonne sisuksiin????
Mua saa mielellään sivistää, jos olen nyt jotenkin ymmärtänyt asian väärin ja ihan vallan turhaan järkyttynyt ja huolissaan noiden asuntojen omistajien puolesta :-O
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ihmetyttää se miten amerikkalaiset? Vouhottavat joka videon kommenteista hengityssuojainten puutteesta ja muiden suojavarusteiden puutteista. Mitä ne kuvittelevat kuivannäköisistä roskaläjistä tulevan? Asuuhan siellä se ihminenkin 24/7.
No se ihminen asuessaan tuskin pöllyyttelee niitä roskakasojaan. Elelee ihan hissukseen. Mutta jos tekee työkseen tuollaista raivaussiivousta, niin siinä kyllä tarvii kunnon suojat. Ällöttää ajatellakin miten lemuisaa ja homeista noissa kodeissa on. Ulostetta ja kaikkea töhnää.
Eihän Auri tätä työkseen tee päivästä toiseen? Äitinsä siivousfirmassa työnjohtajana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kohdassa noin 13:00 suihkuttelee allaskaappia.
Tuon näköisessä kämpässä on sama, vaikka suihkuttaisi napalmia ja sytyttäisi.
Enemmän olen järkyttynyt, että tuolla asuu lapsia (??).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette vissiin ole nähneet videota jossa ma mu-rouva pesee keittiön kaappeja. Heittää ämpärillä vettä kaappeihin, koko keittiö lainehtii. Lähinnä olin huolissani sähköiskusta videon nähtyäni.
tässäpä tämä: https://riemurasia.fi/video/Keittion-kaappien-pesu/211860
Lol, olis kauheaa olla hänen vuokraemäntä. Kiva ylläri kun kaikki rakoilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette vissiin ole nähneet videota jossa ma mu-rouva pesee keittiön kaappeja. Heittää ämpärillä vettä kaappeihin, koko keittiö lainehtii. Lähinnä olin huolissani sähköiskusta videon nähtyäni.
tässäpä tämä: https://riemurasia.fi/video/Keittion-kaappien-pesu/211860
Lol, olis kauheaa olla hänen vuokraemäntä. Kiva ylläri kun kaikki rakoilee.
Ja kosteutta liesituulettimessa ja hellassa ym sähköissä, voi yllättää mukavasti myöhemmin. Videonottohetkellä on pakko olla ollut sähköt pois, muutenhan eukko olis vainaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on kuitenkin vain kertasiivouksesta kyse.
Kyllä ne kaapinovet paisuu kertasiivouksellakin. Eivätkä palaudu. Eli ovat pilalla. Heittäisin kaapistot helvettiin ja uutta tilalle. Seiniä, lattiaa ja kattoa voi sitten yrittää jyystää kunnolla puhtaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne vedellä pestään ja kunnolla esim hotelleissa ja muissa kohteissa. Onhan tuolla vesieristeet seinissä ja nopeasti kuivaa. Ei niin merkitystä.
Hän pesee kaikki lattiatkin samalla tyylillä.
Toinen kummallinen tapa on uuninpuhdistusvaahtojen runsas käyttö. Sitä suihkitaan reippain ottein melkein pinnalle kuin pinnalle.
Uuninpuhdistusvaahto on hyvin emäksistä, natriumhydroksidia. Sillä lähtee usein sellainen lika, joka ei muulla enää lähde. Lisäksi useimmt pinnat kestävät hyvin emäksisyyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on kuitenkin vain kertasiivouksesta kyse.
Kyllä ne kaapinovet paisuu kertasiivouksellakin. Eivätkä palaudu. Eli ovat pilalla. Heittäisin kaapistot helvettiin ja uutta tilalle. Seiniä, lattiaa ja kattoa voi sitten yrittää jyystää kunnolla puhtaiksi.
Samaa mieltä.
Mä olen jonkun verran ollut tekemisissä noiden pinnoitettujen levyjen kanssa jo tuotantopuolesta lähtien. Itse en todellakaan käyttäisi lastulevyjen tai muidenkaan pinnoitettujen hankaamiseen aikaani. Joka ikinen kerta kun hankaat pinnoitetta, olkoon millä tahansa, se aiheuttaa pinnan kulumista ja sinnehän ne rojut ja ryönät jää entistä voimakkaammin kiinni.
Suurimmassa osassa se kupruilu ja muu on saatu aikaan sillä, että annetaan sen veden seistä siellä. Normaalin lastulevyn pinnoitteen ja itse levyn vedenkestävyys on yllättävän hyvä eli jos suihkuttelet tuolla tavalla pinnan ja sen jälkeen kuivaat rätillä niin ei tule ongelmaa. Jos pintaa ei ole hangattu kovin rikkinäiseksi erilaisilla jynssimillä niin se pinta kestää paljonkin. Siksi kannattaa ihan oikeesti olla tarkka siitä, että ei käytä hankaimia kun on tekemisissä erilaisten materiaalien kanssa. Kaikista kamalin on se joku ihmesieni tai nämä luonnonmukaiset sooda-vesiseokset.
Mä pesen vessan kaapistot välillä vedellä suihkuttaen, sen jälkeen kuivaan ne huolellisesti joko rätillä tai pyyhkeellä. Enkä jätä sitä vettä sinne saumoihinkaan. Eipä ole tässä 10 vuoden aikana pahemmin alkanut kupruilemaan. Toki meidän kaapistot on tehty kaikilta särmiltä pinnoiteltulla levyllä.
On ilmeisen tykätty somepersoona, mutta minua jostain syystä ärsyttää suuresti. Jotenkin ylimielisen, ilkeän ja omahyväisen oloinen. Iloisuus ja hyvyys jotenkin tekopyhän oloista. Auttaa mukamas ilmaiseksi, mutta selvää on, että saa isot tulot kun tekee tätä sisältöä someen.
Kun siivottava kohde on perusteellisen saastainen, se ei puhdistu kunnolla ilman vettä. Ei kai hän joka päivä käy noita paikkoja siivoamassa vaan ehkä kerran elämässä. Kyllä ne sen kestävät, kunhan annetaan kuivua kunnolla. Vettä tarvitaan silti, vaikka käyttäisi jotain hankaussientä tai harjaa. Vesi on se, joka liuottaa likaa pois. Varmaan "ajan mittaan" vedestä kärsivät, mutta ei taida Auri olla noita yhtenään suihkuttelemassa, eikä noiden asuntojen asukkaat ole tainneet kovin monta vesipisaraa siivoukseen käyttää.
Ei haittaa jos nopeasti kuivaa. Yhtään ei saa kylläkään jättää kosteaksi ja tuuletus pitää olla tehokasta
Suomalaiset on kateellista kansaa. Suomalaisen peruspiirre olla kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ihmetyttää se miten amerikkalaiset? Vouhottavat joka videon kommenteista hengityssuojainten puutteesta ja muiden suojavarusteiden puutteista. Mitä ne kuvittelevat kuivannäköisistä roskaläjistä tulevan? Asuuhan siellä se ihminenkin 24/7.
No se ihminen asuessaan tuskin pöllyyttelee niitä roskakasojaan. Elelee ihan hissukseen. Mutta jos tekee työkseen tuollaista raivaussiivousta, niin siinä kyllä tarvii kunnon suojat. Ällöttää ajatellakin miten lemuisaa ja homeista noissa kodeissa on. Ulostetta ja kaikkea töhnää.
Tuota suojavarusteiden puutetta minäkin oon miettinyt. Altistuu varmasti kaikenlaisille myrkyille ja vaarallisille bakteereille yms.
En ole niin tarkkaan Auria seurannut, niin tietääkö joku onko hän koskaan kertonut sairastuneensa mistään noista siivoamistaan kohteistaan?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kaapinovet paisuu kertasiivouksellakin. Eivätkä palaudu. Eli ovat pilalla.
Samaa mieltä.
Täystuhohan tuosta vedenkäytöstä tulee. Älyvapaata touhua, mutta kiva kun jotkut jaksaa katsella.
Päällystetty ja ympärisaumattu lastulevy kyllä kestää vettä, mutta esimerkiksi lavuaarin vesiletkujen reiät on pelkästään sahattu levyyn. Vesi imeytyy siitä oikein iloisesti levyn sisään ja turvottaa kaapiston entiseksi. Videon kannalta siinä piilee vain sellainen jekku, että turpoamista tapahtuu jonkin aikaa, joten tuho paljastuu vasta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa jos nopeasti kuivaa. Yhtään ei saa kylläkään jättää kosteaksi ja tuuletus pitää olla tehokasta
???
Ei vesi siitä lastulevyn pinnoitteesta läpi mene, mutta sahatuista reunoista tai rakoilevista saumanauhoista imeytyminen alkaa heti. Ei auta kuivaus. Ja toisaalta ehjän pinnoitteen päällä voi olla vaikka vuoden ajan vettä ilman ongelmia.
Ettekö te ihmiset ymmärrä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Kun siivottava kohde on perusteellisen saastainen, se ei puhdistu kunnolla ilman vettä.
Kyllä puhdistuisi, mutta aikaa menisi monta kertaa enemmän. Myös puhdistusaineet maksavat, paljon enemmän kuin perus hookaksoo.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Kosteusvahinko syntyy jatkuvasta kosteudesta, ei yhdestä yksittäisestä kastumisesta, mikä pääsee kuivumaan rauhassa.
Kosteusvahinko ei nykysuomessa tarkoita kosteusvahinkoa vaan home-esiintymää. Se toki tarvitsee enemmän kuin kuivumaan pääsevän kertavesiannoksen syntyäkseen. Mutta kosteusvahinko sellaisena kuin mitä sana sanatarkasti tarkoittaa, syntyy jo kerrasta jos vesi pääsee imeytymään heikkolaatuisiin rakenteisiin ja turvottamaan ne.
Eihän sitä lutrata joka päivä. Yleensä pinnat sitten kuivataan myös liotuksen jälkeen. Ei se vesi jää seisomaan pitkiksi ajoiksi.
Pinttinyt lika nyt vaan lähtee helpommin lutraamalla vedellä ja esim tipalla fairya.
Kun niitä pintoja pyyhkii useamman kerran viikossa ei ole pointtia lutraamiselle.
Enemmän mua hirvittää siivoojat, jotka kulkee suihkepullon kanssa ja surutta hölvää raakaa ainetta pinnoille. Sitten liinalla pyyhkii. Eli siis tasottaa sen aineen kerrokseksi pintaan ja sillä hyvä.
Ei mitäään huuhtelua tms. Aine kerrostuu päivien saatossa ja pinnat alkaa äkkiä kupruilemaan ja irvistämään. Puhumattakaan, että ovat tahmaiset.
Nihkeä mikrokuituliina on sopiva päivittäiseen pyyhintää.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko ettei se lastulevy ajan kanssa kuivu?
Mun poika suihkutti joskus pienenä käsisuihkulla vettä yläkerran aulaan missä laminaatti.
Kyllä kastunut lastulevy kuivuu oikein hyvin, mutta se on sitä ennen turvonnut pilalle.
Lattialaminaateissa pontti on niin tiukka, että vesi ei pääse pintajännityksen takia tunkeutumaan raoista sisään. Kokeilepa samaa saippuavedellä, niin johan kupruilee laminaattikin vaihtokuntoon.
Sama homma. Tuo hidas puhetyyli ja vähät vaatteet tekee sen. En siksi katso noita videoita, mutta moni muu katsoo juuri siksi.