Mitä 44-vuotiaalla on realistisesti enää elämässä jäljellä muuta kuin rappeutumista?
Kolmen vuoden sisällä kroppa levinnyt lopullisesti vanhushoitotyöstä, edes omaa persettä ei pysty enää kunnolla pyyhkimään kun kiertoliikkeet sattuu, jalat ja jalkapohjat huutaa kipua työpäivän jälkeen eikä kävely onnistu kuin töpöttelemällä. Hiukset tippuu päästä ja entisen paksun tukan tilalla on ohut takkutukka.
Kommentit (145)
Mummoni veti täysillä 85v asti. Sitten terveys alkoi pettää. Loppu tulee kaikille.
No, olen vasta 43 mutta olen edelleen hyvässä kunnossa, 10km juoksulenkki menee harjoittelematta eikä mikään satukaan. Ihan oma moka on että olet päästänyt itsesi lihomaan.
Nyt sitten vaan ravintoterapeutti ja pt ja laitat itsesi kuntoon. Kaverini oli muutama vuosi sitten myös rapakunnossa ja lihava, nykyään kilpailee painonnostossa eikä juuri ylikiloja ole. On 48.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen on mummo.
Miehellä on elämä edessä.Miehen odotettavissa oleva elinikä on keskimäärin 7 vuotta lyhyempi, joten sinulla on vahvat harhat nyt.
En tunne yhtään 44-vuotiasta miestä, joka olisi siinä kunnossa kuin ap kuvailee olevansa. Eihän tässä eliniänodotetteesta puhuta, vaan nykytilasta.
t. eri
Mä olen 44v. nainen enkä ole tuossa kunnossa kuin ap. Kerroin jo tuossa aiemmin, että mäkin teen töitä lähihoitajana vanhuspuolella ja samalla opiskelen sairaanhoitajaksi.
No täällä anonyymilla palstalla on hiukkasen hankala tietää, kun on kertonut aiemmin ja mitä ellei erikseen tuo esiin, että olen viesin se ja se kirjoittaja. Toki siltikään aiheena ei ollut eliniänodote, vaan nykyinen kunto.
No mun pointti lähinnä se, että ei kaikki 44v. naiset ole kuten ap. Lisäksi myös miehistä löytyy todella raihnaisia tapauksia, että todella lapsellista vänkyttää, että naiset sitä, tätä ja tuota. Olen hoitoalalla tosiaan töissä ja nähnyt paljon kaikenlaista.
Minä kommentoin liittyen tähän:
Miehen odotettavissa oleva elinikä on keskimäärin 7 vuotta lyhyempi, joten sinulla on vahvat harhat nyt.
Pointtini oli, että ei ole mikään harha, että nainen voi olla 44-vuotiaana mummo kunnossa ja mies elämänsä kunnossa. Eikä se liity mitenkään siihen, minkä ikäiseksi kukakin elää.
Hei, olen nyt 72 ja kaikki hyvin. 47 vuotiaana tapasin elämäni miehen. Tuo ikä on hyvää aikaa.
Vaikka sä oisit hyväkuntoinen 44-vuotias, niin ei tarvita kuin yksi tapaturma vaikka lonkkaan! Ja vot, se on siinä
Kärsi kivuista, tai ota leikkauksen riski, mutta samaa ei enää tuu
Ja sit voit unohtaa juoksut.
Mulle kävi näin.
Oo kiitollinen , sinä joka itsees kehus ja someen laittelet kuinka juoksu kulkee.
Aina kaikki ei oo niin itsestäänselvää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen on mummo.
Miehellä on elämä edessä.Miehen odotettavissa oleva elinikä on keskimäärin 7 vuotta lyhyempi, joten sinulla on vahvat harhat nyt.
En tunne yhtään 44-vuotiasta miestä, joka olisi siinä kunnossa kuin ap kuvailee olevansa. Eihän tässä eliniänodotetteesta puhuta, vaan nykytilasta.
t. eri
Mä olen 44v. nainen enkä ole tuossa kunnossa kuin ap. Kerroin jo tuossa aiemmin, että mäkin teen töitä lähihoitajana vanhuspuolella ja samalla opiskelen sairaanhoitajaksi.
No täällä anonyymilla palstalla on hiukkasen hankala tietää, kun on kertonut aiemmin ja mitä ellei erikseen tuo esiin, että olen viesin se ja se kirjoittaja. Toki siltikään aiheena ei ollut eliniänodote, vaan nykyinen kunto.
Keski-ikäisten miesten kuolleisuus on selvästi korkeampaa kuin naisten. Terveinä ja vaivattominako kuvittellet miesten kuolevan?
Veljeni kuoli täysin terveenä ja urheilullusina miehenä 44-vuotiaana, kun putosi töissä työkoneen päältä. Ei läheskään kaikki ihmiset kuole sairauden seurauksena. Miten pihalla pitää olla, jos niin luulee?
Vain pari prosenttia suomalaisista kuolee tapaturmaisesti ja heistäkin on suurin osa yli 75-vuotiaita. Eli aika marginaalinen kuolinsyy.
Vierailija kirjoitti:
Mummoni veti täysillä 85v asti. Sitten terveys alkoi pettää. Loppu tulee kaikille.
Yksi tuntemani 80+ nainen naureskeli ryhmäliikuntatunnin jälkeen, miten nuoret naiset olivat ihan kuitteja, tunnin päätteeksi, mutta hänelle ei tullut kunnolla edes hiki :D Rouva tehnyt elämässään vähän muutakin kuin maannut palstalla työpäivien välissä. Ja sen huomaa.
Hoitotyö on väkivaltaa täynnä, päivittäin enemmän hälyjä kuin poliisilla ja palomiehillä.
Sinne ei kannata hakeutua jos on hentoinen koltiainen tai suunnittelee liikuntapuolen juttuja.
Saa heittää terveille päiville hyvästit jos ei ole fyysisesti rakennettu kuin Jackreacher.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen on mummo.
t. eri
Keski-ikäisten miesten kuolleisuus on selvästi korkeampaa kuin naisten. Terveinä ja vaivattominako kuvittellet miesten kuolevan?
Veljeni kuoli täysin terveenä ja urheilullusina miehenä 44-vuotiaana, kun putosi töissä työkoneen päältä. Ei läheskään kaikki ihmiset kuole sairauden seurauksena. Miten pihalla pitää olla, jos niin luulee?
Vain pari prosenttia suomalaisista kuolee tapaturmaisesti ja heistäkin on suurin osa yli 75-vuotiaita. Eli aika marginaalinen kuolinsyy.
Mitä sitten? Tuohan oli vastaus kysymykseen "terveenäkö kuvittelet miesten kuolevan?". Riippumatta siitä, miten yleistä tai harvinaista asia on, on varsin typerää olettaa, että kuolla ei voi muuten kuin sairaana ja raihnaisena.
Olen 35 ja kärsin vielä pahemmista liikerajoitteista ja kivuista. Sisältöä elämääni tuo muun muassa opiskelu. Opiskelen siis omalla ajalla käytännössä kaikesta maan ja taivaan välillä. Olen tiedonjanoinen. Sinunkin pitää keksiä joku juttu mitä kohtaan koet intohimoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen on mummo.
t. eri
No mun pointti lähinnä se, että ei kaikki 44v. naiset ole kuten ap. Lisäksi myös miehistä löytyy todella raihnaisia tapauksia, että todella lapsellista vänkyttää, että naiset sitä, tätä ja tuota. Olen hoitoalalla tosiaan töissä ja nähnyt paljon kaikenlaista.
Miehen odotettavissa oleva elinikä on keskimäärin 7 vuotta lyhyempi, joten sinulla on vahvat harhat nyt.
Pointtini oli, että ei ole mikään harha, että nainen voi olla 44-vuotiaana mummo kunnossa ja mies elämänsä kunnossa. Eikä se liity mitenkään siihen, minkä ikäiseksi kukakin elää.
Jotenkin kiellät kokonaan sen, että kaksikolmasosaa keski-ikäisistä miehistä on ylipainoisia ja monella on perussairauksia sekä muutenkin huono kunto.
Mun isäni on 88v. Virkeä, jalat ja pää toimii. Sanoi, että vanhenemisen huomaa ainoastaan siitä, että lapset vanhenee. 2/3 lapsista päässyt eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen on mummo.
t. eri
Jotenkin kiellät kokonaan sen, että kaksikolmasosaa keski-ikäisistä miehistä on ylipainoisia ja monella on perussairauksia sekä muutenkin huono kunto.
Jotenkin en kyllä mistään kohtaa viestiäni löydä mitään tuollaista kieltämistä. Kannattaa ihan oikeasti keskittyä ajatuksen kanssa siihen, mitä lukee ja opetella vielä ymmärtämään se. Ei ole pakko tulkita kaikkea päin persettä, vaikka siitä saakin kivat jankkaukset aikaan.
Vierailija kirjoitti:
No kiertoliikkeet kyllä sattuu kun on vähän vammoja tullut, mutta elämää on kyllä edessä. Mulla on tälleen 44-vuotiaana (te varmaan sanotte hopeaketuksi tai vanhukseksi) päiväkoti-ikäisiä lapsia ja yksi vielä tulossa, lisäksi valmistun vuoden päästä lääkäriksi josta alkaa sitten täysin uusi ura vanhaan nähden.
Ihan kivaa sanona minä, elämäni onnellisinta aikaa. :)
Alanvaihto olisi varmaan ap:llekin hyvä idea. Ja hei, teillä on sentään sellainen tilanne että kipua on vain liikkeessä! Itse kärvistelen tk-eläkkeellä sellaisten kipujen kanssa, että ne jyskyttävät paikoillaan, liikkeellä, hereillä ja nukkuessa. Elämä on mitä on. Pitää vaan yrittää parhaansa niiden asioiden kanssa mitä on annettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen on mummo.
t. eri
En minäkään tunne yhtään 44v naista joka olisi samassa kunnossa kuin aloittaja.
Ap uskon että ruumiillinen työ ottaa veronsa mutta tulee mieleen että - anteeksi että tämä on niin kauhea klisee - mikä sulla on ferritiini (raudanpuutteeseen liittyy ainakin tuo että tukka lähtee). Lisäksi tietysti olisi hyvä että d-vitamiini jne olisi kohdillaan, en uskoa että 44-v:nä vielä pitäisi olla täysin raihnainen. Toki nuo ehdotetut esivaihdevuodet voisi aiheuttaa myös näitä oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen on mummo.
t. eri
Kukaan ei ole kieltänyt tuota missään kohtaa. Keksit nyt ihan omiasi taas. Eihän missään todellisuudessa se, että mies voi olla 44-vuotiaana elämänsä kunnossa tarkoita, että kaikki ovat :D Eihän kaikki naisetkaan ole 44-vuotiaana mummokunnossa, vaikka ap on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuntemani 80+ nainen naureskeli ryhmäliikuntatunnin jälkeen, miten nuoret naiset olivat ihan kuitteja, tunnin päätteeksi, mutta hänelle ei tullut kunnolla edes hiki :D Rouva tehnyt elämässään vähän muutakin kuin maannut palstalla työpäivien välissä. Ja sen huomaa.
Hänellä on käynyt hyvä tuuri. Ikävää käytöstä tuollainen muiden vauvoille naureskelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen on mummo.
t. eri
En minäkään tunne yhtään 44v naista joka olisi samassa kunnossa kuin aloittaja.
En minäkään. En, vaikka olen sairaanhoitaja ja itsekin vuoden päästä 44.
t. sama
No kiertoliikkeet kyllä sattuu kun on vähän vammoja tullut, mutta elämää on kyllä edessä. Mulla on tälleen 44-vuotiaana (te varmaan sanotte hopeaketuksi tai vanhukseksi) päiväkoti-ikäisiä lapsia ja yksi vielä tulossa, lisäksi valmistun vuoden päästä lääkäriksi josta alkaa sitten täysin uusi ura vanhaan nähden.
Ihan kivaa sanona minä, elämäni onnellisinta aikaa. :)