Tulevaisuus pelottaa minua asumistuen saajana
Mikä neuvoksi? Miten pystyisin tsemppaamaan itseäni jaksamaan, vaikka tulevaisuus näyttää synkältä, enkä tiedä miten selviydyn enää, jos asumistuki pienenee? Olen ahdistunut, en nuku ja ruokahalukin on mennyt. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja kaksi lasta asuu vielä kotona.
Kommentit (80)
Voit mennä myös töihin, n. 900€/kk saa tienata ettei vaikuta mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orpohan on sanonut, että työnteko tehdään aina kannattavaksi.
Ap ei paljon näytä itse kommentoivan, pystyykö hän tai lapsensa tekemään töitä, mutta kaikki eivät voi olla työkyvyttömiä.
Onko Kokoomuksen idea siis, että köyhät lapset tekevät töitä? Oliko ap kertonut muuten minkä ikäisiä lapset ovat...?
Häp..?
Minä köyhän perheen lapsi, jossa oli vain yksi palkansaajavanhempi (toinen kuoli), olin sesonkitöissä 16 vuotiaasta alkaen. Ja täysipäiväisesti 19 vuotiaasta alkaen. Ihan normaalia, ja teki hyvää itsenäistyvälle nuorelle.Et tainnut opiskella pitkälle? Kyllä mäkin olin 15-vuotiaasta asti kesät töissä ja ammattiin valmistuttuani vakituisesti, mutta asuin kotona ja opiskelu kesti vain kolme vuotta. Siitä sitten omilleen.
Anteeksi mitä? Kyllä opiskelin, maisteriksi asti, tavoiteajassa. Tein töitä kaikki kesät, ja usein opiskelujen ohessa iltaisin. Asuin solussa 3 vuotta, ja pari loppuvuotta opinnoista pienessä opiskelijayksiössä. Pääsin kokopäivätöihin opiskelemalleni alalle gradun jälkeen, ja edennyt siellä hyvin. Ja olen myös opiskellut lisää, tosin se nyt ei liittyne tähän.
Kummallinen oletus sulla.
Onneksi olkoon. Olit mieleltäsi sellaisessa kunnossa, että pystyit tuohon. Minun lapseni ovat autismikirjolla ja se aiheuttaa kohtuuttomia vaikeuksia heille, lähinnä jaksamisongelmia. Tosin pärjäävät hyvin siihen nähden. Nuoremmalla on vielä lisänä lukihäiriö ja vaikea masennus.
Voimia kaikkeen, Ap! Minä olen puolellasi ja näen tuskasi. Elämä ei ole kaikille helppoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orpohan on sanonut, että työnteko tehdään aina kannattavaksi.
Ap ei paljon näytä itse kommentoivan, pystyykö hän tai lapsensa tekemään töitä, mutta kaikki eivät voi olla työkyvyttömiä.
Onko Kokoomuksen idea siis, että köyhät lapset tekevät töitä? Oliko ap kertonut muuten minkä ikäisiä lapset ovat...?
Häp..?
Minä köyhän perheen lapsi, jossa oli vain yksi palkansaajavanhempi (toinen kuoli), olin sesonkitöissä 16 vuotiaasta alkaen. Ja täysipäiväisesti 19 vuotiaasta alkaen. Ihan normaalia, ja teki hyvää itsenäistyvälle nuorelle.Et tainnut opiskella pitkälle? Kyllä mäkin olin 15-vuotiaasta asti kesät töissä ja ammattiin valmistuttuani vakituisesti, mutta asuin kotona ja opiskelu kesti vain kolme vuotta. Siitä sitten omilleen.
Anteeksi mitä? Kyllä opiskelin, maisteriksi asti, tavoiteajassa. Tein töitä kaikki kesät, ja usein opiskelujen ohessa iltaisin. Asuin solussa 3 vuotta, ja pari loppuvuotta opinnoista pienessä opiskelijayksiössä. Pääsin kokopäivätöihin opiskelemalleni alalle gradun jälkeen, ja edennyt siellä hyvin. Ja olen myös opiskellut lisää, tosin se nyt ei liittyne tähän.
Kummallinen oletus sulla.Onneksi olkoon. Olit mieleltäsi sellaisessa kunnossa, että pystyit tuohon. Minun lapseni ovat autismikirjolla ja se aiheuttaa kohtuuttomia vaikeuksia heille, lähinnä jaksamisongelmia. Tosin pärjäävät hyvin siihen nähden. Nuoremmalla on vielä lisänä lukihäiriö ja vaikea masennus.
No,
Minulta kuoli toinen vanhempi 40-vuotiaana. Life sucks. 🤷🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli olet nainen niin miehen kautta elintason kohotus lienee helpoin keino kohdallasi.
Miesystävä ottaisi minut asumaan luokseen ilmaiseksi, mutta meillä molemmilla on kotona asuvia nuoria vielä, joten se ei ole ajankohtaista.
Ei sinulla sitten ole mitään oikeita ongelmia ja kaipaat vain huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli olet nainen niin miehen kautta elintason kohotus lienee helpoin keino kohdallasi.
Miesystävä ottaisi minut asumaan luokseen ilmaiseksi, mutta meillä molemmilla on kotona asuvia nuoria vielä, joten se ei ole ajankohtaista.
Ei sinulla sitten ole mitään oikeita ongelmia ja kaipaat vain huomiota.
Niin, eihän toki pienituloisuus ja huoli toimeentulosta ole oikeita ongelmia, sairaudesta puhumattakaan. Miesystävän luokse muuttaminen on kaukana tulevaisuudessa, ehkä ei toteudu ikinä ja siihen astikin pitäisi selvitä.
Kyllä yritystukiin riittää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta Hullu-Riikkahan lupasi, että pienituloisimmilta ei leikata.
Hullu-Riikka ei aina tee kuten lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat eläkeläisen asumistukea niin yleisen asumistuen leikkaus ei vaikuta sinuun.
En saa, koska taloudessa asuu lapsia.
Onko tosiaan noin?
En ile ap, mutta jos noin tosiaan on, niin silloinhan tämä on taas yksi esimerkki siitä, miten hallitus leikkaa välittämättä seurauksista ja mahdollisesti edes tietämättä kunnolla, mitä seurauksia leikkauksilla on. Todennäköinen selitys on kuitenkin se, että hallitus tietää kyllä, mutta ei välitä. On myös mahdollista, että kaavailevat jatkossa eläkeläisillekin samat leikkaukset, mutta nyt päättivät tehdä "pehmeän laskun" ja leikata vain ensin kaikilta muilta. Kokoomuksessa kaavaillaan jo esimerkiksi, miten pääsevät kohta ostamaan sijoituaasuntoja niiltä omistusasujilta, jota ovat saaneet pientä asumistukea, ja jotka joutuisivat jatkossa myymään asuntonsa ja siirtymään siihen vuokralle. Kokoomus haluaisi pikkuhiljaa siirrättää kansalaiset omistukset harvojen varakkaiden sijoittajien haltuun. Kokoomusta harmittaa, että tavallisilla työläisilläkin on nykyisin omaisuutta, koska Kokoomus haluaisi, että työtä tekevät väestö olisi nöyrää ja köyhää työvoimaa, joka asuu vuokralla eikä saa koskaan mitään omaa. Mahdolliset perinnötkin Kokoomus suunnittelee pikkuhiljaa siirrettäväksi sijoittajien omistukseen.
Ja nämä suunnitelmat koskevat myös keskiluokkaista väestöä, joista osa äänestää nyt sinisilmäisinä hölmöinä Kokoomusta, vaikka itse on koko ajan vaaravyöhykkeellä.
Joo, tuo kuvaa hyvin mun tilannetta. Asun 22m2 yksiössä, jonka viimeisen lainaerän sain pari vuotta sitten maksettua. Sitten jouduin työttömäksi ja samoihin aikoihin onnettomuuden seurauksena sairastuin fyysisesti. Tarkoitus toipua työkuntoon toki, mutta se vie aikaa, joten toistaiseksi olen erittäin pienituloinen omistusasuja. Säästeliäästi elämällä ja pienen kuukausittaisen asumistuen turvin olen sinnitellyt, mutta ko. tuen poisto tulee oikeasti olemaan paha paikka. Asunnossa on halpa vastike. Joutunen siis myymään asuntoni ja maksamaan jonkun aikaa kallista vuokraa, ennen kuin myyntitulot ovat huvenneet niin, että voin anoa nykyvastiketta paljon suurempaa asumistukea. Kuka tästä hyötyy? No joo, se asuntosijoittaja, joka ostaa multa asunnon pakkomyyntitilanteessa halvalla ja vuokraa sen mulle sitten mahdollisimman voitolliseen hintaan.
Myy se asunto nyt ja nosta raha käteiseksi, asut muutaman kuukauden myyntirahoilla vuokralla. Sitten haet asumistuen. Etkä retostele säästöilläsi. Myynti on sitten hankalaa, kun laki on jo voimassa.
Nyt ei pidä kärvistellä pelokkaana nurkissa vaan miettiä heti ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Mua jännittää kovasti myös, etenkin se suojaosuuden poisto.. käyn kokopäivätöissä ja olen kahden lapsen yh.. jos nuo kaikki leikkaukset menee tuommoisenaan läpi niin minulta lähtee yli 200€/kk tukea. On lähes kahden viikon ruokaraha.. julmaa on ja mitenkään tähän asiaan en voi vaikuttaa kun kokopäivätöissä jo olen..
Minä en ihan oikeasti ymmärrä tätä yksinhuoltajien "paapomista". Siitä hyvästä, että sinä olet yksinhuoltaja, saat kahdesta lapsesta väh. 726,26€/kk, kun normaalisti kahdesta lapsesta saa tukia 199,72€. Valitettavasti meidän yhteiskunta on ajautunut jo vuosia suuntaan, jossa ennemmin tuetaan yksinhuoltajia, kuin tuettaisiin perheitä kriiseissä niin, että jaksettaisiin pysyä yhdessä.
Esimerkkinä perhe, jolla ei ole oikeutta toimeentulotukeen, mutta toisella puolisolla on niin pienet tulot, ettei jäisi elatusapua maksettavaksi. Erotessa saat bonuksena valtiolta elatustukea per lapsi 186,97€/kk ja lapsilisän yksinhuoltajakorotuksen 68,30€. Puhumattakaan siitä, että näitä tuloja ei huomioida asumistuen laskennassa, kuten puolison tulo huomioitaisiin. Eli todennäköisesti saat vielä asumistuenkin.
Tämä systeemi on vääristynyt ja tarvitsee korjausliikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei pidä kärvistellä pelokkaana nurkissa vaan miettiä heti ratkaisuja.
Kannattaa nyt katsoa jääkö hallitus edes henkiin. Hötkyillä ei tarvitse. Pahimmassakaan tapauksessa menee ainakin vuosi, että mikään laki tulee voimaan. Nämä hankalat lait vievät kolmisen vuotta läpi mennessäänkin ja usein jäävät menemättäkin. Pskalaki on ainoa todella huono laki, joka meni läpi ja sitäkin kohtuullistettiin sittemmin. Marin ryssi eläkeputken, mutta siihenkin jäi possunreikä. Kokoomus sen kyllä tukkii nyt.
Vierailija kirjoitti:
Voit mennä myös töihin, n. 900€/kk saa tienata ettei vaikuta mihinkään.
Asumistukeen vaikuttaa. En taida olla ykkösvalinta mihinkään työpaikkaan, koska mieli rakoilee siinä määrin, että työ aiheuttaisi osastoreissun. Muisti ja kognittiiviset kyvyt ovat sitten oma lukunsa vielä, koska psykoosit ovat tuhonneet aivoja.
Vierailija kirjoitti:
Päätöstä asumistuen leikkauksista ei ole vielä tehty, eikä asia ole edennyt edes selvittelyyn/käsittelyyn. Tuo on vasta Kokoomuksen fantasia/ehdotus. On erittäin todennäköistä, että iso osa Kokoomuksen ehdotuksista tulee kaatumaan, koska ne ovat ristiriidassa perustuslain tai ihmisoikeuksien kanssa. Tämä ei ole mikään yllätys, koska Kokoomusta eivät pienituloisten ihmisoikeudet kiinnosta. Osa ehdotuksista taas tulee kaatumaan muista syistä. Osa saattaa edetä selvittelyyn tai valmisteluun, mutta monet muutokset ovat niin hitaita, että ennen toteutumista ehtii tulla jo seuraavat vaalit, jolloin hallitus vaihtuu.
Saattehan te toivoa. Te ette näytä tajuavan, että tämän maan talous ei kestä tuota jatkuvaa rahan jakamista. Loppu tälle täytyy tulla tai olemme pian Kreikan tiellä.
Tulevaisuus on siis asumistuen saaja ja pelottaa sinua siksi? Voiko "tulevaisuus" todella saada asumistukea?
Nykyään asumistuen omavastuuraja on 80% ja se aiotaan nostaa 70%. Jos hyväksytty enimmäisasumismeno on 300 euroa, omavastuu siitä on 20% eli 60 euroa ja jatkossa se olisi 90 euroa. 30 euron korotus siis esimerkissä, jossa hyväksytty enimmäisasumismeno on 300 euroa. Kelan asumistuessahan on ne asumismenorajat ettei vuokria hyväksytä täysmääräisinä ja omavastuu on hyväksytystä enimmäisasumismenosta. Kuitenkin, kyse on muutaman kympin korotuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuus on siis asumistuen saaja ja pelottaa sinua siksi? Voiko "tulevaisuus" todella saada asumistukea?
Kaikki muut ymmärsivät, mitä tällä tarkoitettiin, mutta sinä et. Olet varmasti äärimmäisen raskas ihminen, mutta kukin tyylillään. Saivartelijoista ei yleensä pidetä.
Muuta en osaa sanoa kuin et ole yksin. Meitä on monia, joita tulevaisuus uuden hallituksen kynsissä pelottaa. Pitää vaan uskoa, että inhimillisyyttä löytyy edes jostain. Ei Suomessa voida suurta joukkoa ihmisiä kadullekaan ajaa.
Joo, tuo kuvaa hyvin mun tilannetta. Asun 22m2 yksiössä, jonka viimeisen lainaerän sain pari vuotta sitten maksettua. Sitten jouduin työttömäksi ja samoihin aikoihin onnettomuuden seurauksena sairastuin fyysisesti. Tarkoitus toipua työkuntoon toki, mutta se vie aikaa, joten toistaiseksi olen erittäin pienituloinen omistusasuja. Säästeliäästi elämällä ja pienen kuukausittaisen asumistuen turvin olen sinnitellyt, mutta ko. tuen poisto tulee oikeasti olemaan paha paikka. Asunnossa on halpa vastike. Joutunen siis myymään asuntoni ja maksamaan jonkun aikaa kallista vuokraa, ennen kuin myyntitulot ovat huvenneet niin, että voin anoa nykyvastiketta paljon suurempaa asumistukea. Kuka tästä hyötyy? No joo, se asuntosijoittaja, joka ostaa multa asunnon pakkomyyntitilanteessa halvalla ja vuokraa sen mulle sitten mahdollisimman voitolliseen hintaan.