Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulevaisuus pelottaa minua asumistuen saajana

Vierailija
22.07.2023 |

Mikä neuvoksi? Miten pystyisin tsemppaamaan itseäni jaksamaan, vaikka tulevaisuus näyttää synkältä, enkä tiedä miten selviydyn enää, jos asumistuki pienenee? Olen ahdistunut, en nuku ja ruokahalukin on mennyt. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja kaksi lasta asuu vielä kotona.

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae toimeentulotukea

Jos Orpo kuvittelee asumistukien leikkauksella jotain säästöjä saavansa aikaan, niin aika hölmöläisten peiton leikkaamista ja leikatun palan ompelemista peiton toiseen päähän on.

Vierailija
22/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpohan on sanonut, että työnteko tehdään aina kannattavaksi.

Ap ei paljon näytä itse kommentoivan, pystyykö hän tai lapsensa tekemään töitä, mutta kaikki eivät voi olla työkyvyttömiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se ideologisestityöttömien neljän vuoden hehkutus alkaa kantaa hedelmää. Maksajien mitta täyttyi ja lokkeilu loppuu. Tämä kuuluisa kirjailija voinut katsoa peiliin ja todeta mitä tuli tehtyä.

Vierailija
24/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei paljon näytä itse kommentoivan, pystyykö hän tai lapsensa tekemään töitä, mutta kaikki eivät voi olla työkyvyttömiä.

Onko Kokoomuksen idea siis, että köyhät lapset tekevät töitä? Oliko ap kertonut muuten minkä ikäisiä lapset ovat...?

Vierailija
25/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoa voi monta asiaa, muttei se tee niistä totta.

Vierailija
26/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta lapsesta saan Kelan minimielarit. Toinen on nyt kesätöissä ja säästää yliopisto-opintoja varten. Edullisempaa asuntoa meille ei löydy. Maksan sukulaiselle tästä neliöstä vuokraa 600 euroa, vesi ja sauna sisältyy vuokraan. Halvempi asunto olisi kaksio.

Eläkkeensaajan asumistukea ei saa tosiaan, jos on lapsia taloudessa.

Leikkeleitä ei syödä, lauantaimakkaraa ostan välillä. Teen itse ruoat, leivät, levitteet. Keräämme marjoja sieniä, sekä tölkkejä. Ei tule lehtiä, eikä ole suoratoistopalveluja.

Vierailija
27/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orpon mallissa ainoa taloudellisesti kannattava työ on hyväpalkkainen kokopäivätyö.

Vierailija
28/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuus ahdistaa minua, enkä ole oikeutettu mihinkään tukiin. Olen lisäksi vailla ryöpaikkaa.

Miten tuollainen tilanne on mahdollista "hyvinvointi valtiossa" nimeltä Suomi? - Miten niin et saa mitään tukia työttömänä?

Uskovainen mies

Ap saa ainakin lapsilisät ja elatustuen, joten kunhan höpöttelee, ettei saa mitään tukia tai perheessä kaikki, aikuiset lapset mukaan lukien ovat työstä kieltäytyviä. Tuollaisilla arvoilla joutuukin kärsimään.

Vierailija
29/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös työkyvyttömyyseläkkeellä saa tehdä vähän töitä. Voisitko esim. tehdä siivoustyötä muutaman tunnin päivässä?

Mitä se auttaa? Kokoomuksen mallissahan kaikki tulot vain leikkaavat tukea, eli ainoa työ, mikä kannattaa on hyväpalkkainen kokopäivätyö. Kaikki pienipalkkaiset osa-aika- ja keikkatyöt ovat yhtä tyhjän kanssa, eikä lisätienestien hankkiminen enää kannata. Tutustukaa hallitusohjelmaan ennen kuin jakelette tuollaisia neuvoja! Hallitusohjelmahan nimenomaan tekisi täysion kannattamatonta ehdottamastasi yritteliäisyydestä ja siitä, että työkyvyttömyyseläkkeellä tekee "vähän töitä".

Eläkelläisen juurikin kannattaa tehdä vähän töitä, koska silloin saa myös työtulojen vähennykset verotuksessa. Osatyökyvyttömyyseläkkeellä saa tehdä korkeintaan 60% työaikaa ja täydellä työkyvyttömyyseläkkeellä korkeintaan 40% työaikaa. Ansiotulot + eläke lasketaan yhteen ja niistä saa kaikki vähennykset. Tänä yhdistelmä on kannattavampi kuin olla vain eläkkeellä. Veroprosentti pienee huomattavasti.

Vierailija
30/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta halvempaan asuntoon

Vierailija
31/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisesta lapsesta saan Kelan minimielarit. Toinen on nyt kesätöissä ja säästää yliopisto-opintoja varten. Edullisempaa asuntoa meille ei löydy. Maksan sukulaiselle tästä neliöstä vuokraa 600 euroa, vesi ja sauna sisältyy vuokraan. Halvempi asunto olisi kaksio.

Leikkeleitä ei syödä, lauantaimakkaraa ostan välillä. Teen itse ruoat, leivät, levitteet. Keräämme marjoja sieniä, sekä tölkkejä. Ei tule lehtiä, eikä ole suoratoistopalveluja.

Voi olla, että jos olette sukulaisen omistamassa asunnossa, ei edes se kaksio olisi halvempi, koska todennäköisesti teiltä ei nyhdetä niin kovaa vuokraa nyt, mitä (kokoomuslainen) yksityinen vuokranantaja ottaisi. Mutta kuten sanottu, ei leikkauksista ole vielä päätetty, ja on mahdollista, että asumistukileikkaukset joko peruuntuvat tai muuttuvat/lieventyvät. Jos jaksat, voisit tietenkin kirjoittaa päättäjille ja kertoa tilanteestasi, esim. avata konkreettisesti, mitä leikkaukset sinun taloudessasi tarkoittaisivat.

Vierailija
32/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen lapsi saa siis kohta opintotukea, joten hän elää sitten niillä tuilla. Aloitus on liioittelua. Yksi elätettävä, johon saa lapsilisän ja elatustuen, hyvin pieni vuokra, joten mihin te oikein kulutatte rahaa? Ettei vaan alkoholiin ja tupakkaan?

Vierailija
33/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuus ahdistaa minua, enkä ole oikeutettu mihinkään tukiin. Olen lisäksi vailla ryöpaikkaa.

Miten tuollainen tilanne on mahdollista "hyvinvointi valtiossa" nimeltä Suomi? - Miten niin et saa mitään tukia työttömänä?

Uskovainen mies

Ap saa ainakin lapsilisät ja elatustuen, joten kunhan höpöttelee, ettei saa mitään tukia tai perheessä kaikki, aikuiset lapset mukaan lukien ovat työstä kieltäytyviä. Tuollaisilla arvoilla joutuukin kärsimään.

Mistä lähtien lapset on määritelty työstä kieltäytyjiksi? Käsittääkseni meidän yhteiskunnassa idea on ainakin aiemmin ollut se, että aikuiset ovat työelämässä ja lapset joko päiväkodissa, esikoulussa, koulussa, lukiossa/ammattikoulussa. Onko ajattelutapa muuttunut nyt, että kaikkia lapsia päiväkodista lukioon pidetään työstä kieltäytyjinä, jos eivät ole töissä kehitysmaiden lapsiorjien tapaan? Kuulostaa kokoomuslaiselta ajattelulta.

Vierailija
34/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskovainen mies

Olen sanonut, että en saa eläkkeensaajan asumistukea. Mitään muuta en ole väittänyt ja jos otat silmän käteen, niin huomannut, että kerroin toisen lapseni olevan töissä.

Vierailija
35/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko saat työkyvyttömyyseläkettä?

Vierailija
36/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätöstä asumistuen leikkauksista ei ole vielä tehty, eikä asia ole edennyt edes selvittelyyn/käsittelyyn. Tuo on vasta Kokoomuksen fantasia/ehdotus. On erittäin todennäköistä, että iso osa Kokoomuksen ehdotuksista tulee kaatumaan, koska ne ovat ristiriidassa perustuslain tai ihmisoikeuksien kanssa. Tämä ei ole mikään yllätys, koska Kokoomusta eivät pienituloisten ihmisoikeudet kiinnosta. Osa ehdotuksista taas tulee kaatumaan muista syistä. Osa saattaa edetä selvittelyyn tai valmisteluun, mutta monet muutokset ovat niin hitaita, että ennen toteutumista ehtii tulla jo seuraavat vaalit, jolloin hallitus vaihtuu.

Onneksi lakimuutokseen tarvitaan eduskunnan 2/3 enemmistö niin mahdollisesti osa uudistuksista kaatuu/muuttuu opposition vaikutuksesta.

Höpsis. Koskee vain perustuslakia. Lakeja voidaan muuttaa ja ei niistä edes äänestetä eduskunnassa. Valiokunnat tekee työt. Mutta otan kiinni tuohon käyttämääsi termiin "onneksi". Siis rahaa ei ole nyt tulossa mistään lisää ja sitä ei juurikaan ole. Eli jos joku säästökohde kaatuu, se tarkoittaisi budjetin leikkaamista jossain toisaalla. Jos mielestäni "onneksi" asumistukea ei leikattaisi, se tarkoittaisi rahoituksen leikkausta sairailta, vanhoilta ja lapsilta. Haluatko sinä heittää sairaat kadulle ja viedä lapsilta oikeus hyvään huomiseen? Julma olet.

Vierailija
37/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätöstä asumistuen leikkauksista ei ole vielä tehty, eikä asia ole edennyt edes selvittelyyn/käsittelyyn. Tuo on vasta Kokoomuksen fantasia/ehdotus. On erittäin todennäköistä, että iso osa Kokoomuksen ehdotuksista tulee kaatumaan, koska ne ovat ristiriidassa perustuslain tai ihmisoikeuksien kanssa. Tämä ei ole mikään yllätys, koska Kokoomusta eivät pienituloisten ihmisoikeudet kiinnosta. Osa ehdotuksista taas tulee kaatumaan muista syistä. Osa saattaa edetä selvittelyyn tai valmisteluun, mutta monet muutokset ovat niin hitaita, että ennen toteutumista ehtii tulla jo seuraavat vaalit, jolloin hallitus vaihtuu.

Onneksi lakimuutokseen tarvitaan eduskunnan 2/3 enemmistö niin mahdollisesti osa uudistuksista kaatuu/muuttuu opposition vaikutuksesta.

Höpsis. Koskee vain perustuslakia. Lakeja voidaan muuttaa ja ei niistä edes äänestetä eduskunnassa. Valiokunnat tekee työt. Mutta otan kiinni tuohon käyttämääsi termiin "onneksi". Siis rahaa ei ole nyt tulossa mistään lisää ja sitä ei juurikaan ole. Eli jos joku säästökohde kaatuu, se tarkoittaisi budjetin leikkaamista jossain toisaalla. Jos mielestäni "onneksi" asumistukea ei leikattaisi, se tarkoittaisi rahoituksen leikkausta sairailta, vanhoilta ja lapsilta. Haluatko sinä heittää sairaat kadulle ja viedä lapsilta oikeus hyvään huomiseen? Julma olet.

Kokoomuksella ei näytä koskaan olevan muita keinoja kuin veronalennukset ja leikkaukset. Jos talous on hyvässä kunnossa alennetaan veroja ja kepitetään pienituloisia, että saataisiin heidät töihin. Kun talous on kuralla keinot on tasan samat, paitsi leikkauksia tehdään kaikesta mahdollisesta. 🤣

Vierailija
38/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko saat työkyvyttömyyseläkettä?

920 €

Vierailija
39/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jännittää kovasti myös, etenkin se suojaosuuden poisto.. käyn kokopäivätöissä ja olen kahden lapsen yh.. jos nuo kaikki leikkaukset menee tuommoisenaan läpi niin minulta lähtee yli 200€/kk tukea. On lähes kahden viikon ruokaraha.. julmaa on ja mitenkään tähän asiaan en voi vaikuttaa kun kokopäivätöissä jo olen..

Vierailija
40/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta Hullu-Riikkahan lupasi, että pienituloisimmilta ei leikata.