Mihin säästän rahaa talon ostamista varten? Tavalliselle pankkitilille vai mihin?
Pitäisi saada säästöjä tietty summa, että saa pankista sitten lainan taloa varten. Ei se toimi jos ne on tavallisella käyttötilillä helposti käytettävissä.
ASP-tili ei oikein tuntunut houkuttelevalta vaikka iän puolesta vielä sen saisin. En toki lukenut kunnolla pankin sivuilta tuosta ja en nyt väsyneenä jaksa siihen keskittyä. Älkää ehdottako mitään osakkeita tai rahastoja koska niissä kuitenkin riski menettää rahat ja nyt siis tarkoitus kerryttää säästöjä. Yksi rahastokokeilu mulla on pienellä aloitussummalla ja S-Bonukset menee suoraan sinne.
Omassa pankissa jos ottaa toisen tavallisen tilin niin siitä menee kuluja joka kuukausi. Toki se maksaa vain 1€. Verkkopankkimaksua ei kai mene kuin kerran jos samojen tunnuksien alla on kaksi tiliä. Toki tuollaiselta tililtä on liian helppo verkkopankissa siirtää rahaa käyttötilille, mutta näkisi sen saldon erikseen ja pysyisi kärryillä helpommin mitä on kertynyt säästöön.
Kommentit (105)
Ei näköjään ap halunnutkaan neuvoa. Piti vaan päästä tappelemaan ja vänkäämään. Ja sehän täällä onnistuu 100 kertaa 100sta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vaan säästin säästötilille. Oli EtuTili Nordeassa, ja sinne kerrytin. Jossain vaiheessa siirsin kaikki 22 000€ S-tilille, kun Nordean korot meni nollille ja S-pankissa oli sentään 1%. Lainanhakuaika tuli, mutta S-pankki antoi liian ison korkotarjouksen, jolloin siirsin rahat pois takaisin Nordealle. Sieltä laina myös nykyään, kun oli halvin. Nyt mulla on se normaali EtuTili siellä, korko 1,4% ja JoustoTalletus -tili, jossa 2,4% korko. Suosittelen tuota ensimmäistä, koska jälkimmäisessä se laskee vain alimman saldon korolle, eikä lisätalletuksista ole mitään hyötyä. EtuTilissä korko määräytyy vuoden lopun saldon perusteella.
Ei missään säästötilissä saa koko vuoden korkotuottoa yhden päivän saldolla.
Muutenhan se menis silleen että vuoden viimeisenä päivänä laittaisit sata tonnia tilille, (muina aikoina tili tyhjä) seuraavana päivänä pois ja yhdessä päivässä tienaisit monta tonnia.
No siis onhan siinä ne portaat, mutta kyllä se vaan niin menee, koska siinä Nordean etutilissä ei ole aika- tai nostorajoituksia vaan se lasketaan päiväsaldolle kalenterivuoden lopussa. Jos laitan viimenen päivä 100 000 euroa sinne niin korko on se 1,40% tällä hetkellä. Näin mulla se on aina mennyt sen 10 vuoden ajan, mitä mulla on etutili siellä ollut.
Puhut paskaa, tai et ymmärrä mitä tuo teksti tarkottaa.
Nordeassa EI LASKETA korkoa VIIMEISEN PÄIVÄN saldon mukaan vaan Jokaisen korkopäivän alimman saldon mukaan ja pääomitetaan vuoden lopussa.
Eli korko lasketaan joka päivälle kaavalla päivän_alin_saldo*(korkoprosentti/(100*360)). Sen jälkeen nämä summat lasketaan yhteen ja TILITETÄÄN tilille vuoden lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Säästötili on melko turha nykyaikana kun korkoa saa vain minimaalisesti. Maksimi lienee siinä 3 % ja hilut. Sehän ei kata edes inflaatiota ja siitäkin pitää sitten vähentää ko. tilin mahdolliset kuukausimaksut.
Lisäksi säästätileillä on ihme sopimuksia, jotka rajoittavat rahojen nostamista yms.
Suosittelen säästämistä rahastoihin, osakkeisiin, indeksirahastoihin, yms.
On säästetty kaikkiin näihin ja myös säästötilille.
Vierailija kirjoitti:
Aspiin piti muistaakseni aiemmin säästää vähintään 2 vuotta että saa sen lainan. Silloin maksimi talletusmäärä oli 1000e/kk. Itse säästin sinne n. 40000 ja sen päälle tuli se muutama tonni säästöpalkkiota. Pankki tykkää kun säästää pitkäjänteisesti ja pystyy osoittamaan että maksukykyä löytyy.
Mikä sellainen tili on, että ei voi säästää enempää kuin 1000e/kk. Ei hyvä.
Ei ollenkaan. Mulla on useampikin säästötili avattuna. Sulla ei yhtään :D