Lääkärin neuvot hiustenlähtöön
Kävin ihotautilääkärillä hiustenlähdön ja ohentuneen kuontalon vuoksi. Hiustenlähtöä on jatkunut nyt pari vuotta ja päänahka on toisinaan arka.
Lääkäri määräsi lääkettä nimeltä Tetralysar 300 mg (100 kapselia) ja Elocon-merkkistä liuosta ulkoisesti.
Vasta kotona tajusin että kyseinen lääke on antibiootti. Nyt tekee mieli kysyä toinen mielipide av-palstalääkäreiltä. Kuulostaako teistä järkevältä syödä yli 3 KUUKAUDEN antibioottikuuri aran päänahan vuoksi?
Lääkäri ei tarkemmin päänahkaa tutkinut, ei katsonut kameralla tms. Sanoi, ettei ole arpea. Kuuri määrättiin käsittääkseni ainoastaan sillä perusteella, että itse kerroin päänahan olevan välillä arka.
Mitä te tekisitte? Söisittekö 3 kk antibiootteja aran päänahan vuoksi? Itseä kyllä vähän hirvittää, mutta niin tosin hirvittää tämä hiustenlähtökin.
Kommentit (40)
En ehdi lukea vastauksia. Sulla on ilmeisesti seborrooinen ekseema, johon tetrasykliini (antibiootti) kirjoitettu. Se auttaa siihen parhaiten. Sinuna sen söisin ja se toinen auttaa sen kuivattavaan vaikututkseen.
Vierailija kirjoitti:
En ehdi lukea vastauksia. Sulla on ilmeisesti seborrooinen ekseema, johon tetrasykliini (antibiootti) kirjoitettu. Se auttaa siihen parhaiten. Sinuna sen söisin ja se toinen auttaa sen kuivattavaan vaikututkseen.
Potilaskertomuksessa lukee: "ei ekseemaa eikä karvatupen tulehduksia".
Olen kyllä entistä enemmän ymmälläni mihin tällainen hevoskuuri on määrätty. Ehkä paras on vaan ottaa yhteys lääkäriin ja pyytää tarkentamaan asiaa. Kiitos vastanneille!
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit haluavat määrätä lääkkeitä, koska saavat siitä bonareita. Tuntuu ihan järjettömältä tuollainen pitkä antibioottikuuri ellei ole verikokein selvitetty, että elimistössäsi jyllää nimenomaan joku bakteeri, johon tuo ab tehoaa.
Minä olen ollut lääkärinä vuodesta 1996 ja kirjoitellut tuhansia ja tuhansia reseptejä. Yhtään pennosta bonusta niistä ei vielä tilille ole tullut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukut? Kiinnostaa, olisiko jonkun mielestä tuo kuuri kuitenkin järkevä?
Ap
Ei ole järkevä missään tapauksessa. Terveisin keittiöpsykologi.
Onko sulla suljettu muut hiustenlähtöä aiheuttavat tekijät pois (kilpirauhanen, rauta-arvot)?
Itse olisi ainakin turhautunut noin huonosta lääkärin perehtymisestä asiaan. - En halua synkistellä mutta itse tulin maksaneeksi useamman tuhat euroa kun epätoivosiesti hain ja etsin itselleni niin vaihtoehtosia kuin koululääketieteen rohdoksia ja litkuja jne jotta olisin välttynyt kaljuuntumiselta.
En onnistunut. En kuitenknaan halunnut hankkia peruukkia, jolla olisin voinut peittää kaljuuntuneen pääni. En myöskään hakeutunut hiusten siirtoon. Vaan lopulta päätin hyväksyä kaljuuntumiseni.
Kun morkkis siitä, että tajusi miten paljon rahaa oli käyttänyt tähän kaikkeen olin käyttänyt ja kun oikeasti tajusin, ettei kaljuuntumiseen kuole, vaikka sitä koksevat nälvinnät yhdistettynä pituuteeni kohdistuneeseen ivaan ja huomautteluun, josta luultavasti kärsivät minua huomattavasti pidemmät vanhempanai ja sisaruskeni niin alkoi pikku hiljaa helpottamaan. Ja ryhttini ja sitä kautta koko olemukseni parantumaan.
Mulle ihotautilääkäri määräsi nivusisssa olevaan hiivatulehdukseen ab-kuurin. Vielä kysyin, että voisiko olla kyse hiivasta kun ruokavaliokin oli niin sokeripitoinen. Ei kuulemma. Määräsi parin kk:n ab kuurin, jota otin pari viikkoa kunnes koko värkki kuivui kokoon ja kutina ja muut oireet vain pahenivat. Ostin sitten itse Canestenia apteekista ja vaiva parani muutamassa päivässä.
Jos sulla on näppyä päänahassa niin on kyllä oikea kuuri sulle. Et ehkä itse sitä huomaa mutta kyse voi olla päänahan aknesta joka aiheuttaa hiustenlähtöä. Oikea hoitomuoto on juuri antibioottikuuri. Mulla on itsellä ollut päänahan karvatupentulehdus ja söin siihen tuon ab-kuurin. Kun päänahasta lähti bakteeri niin alkoi hiukset kasvamaan.
Minä söisin antibioottikuurin, jos olisin sinä.
Hiustenlähtöön erikoitunut ihotautilääkäri on nähnyt satoja potilaita ja vaikka diagnoosissa on sana määrittelemätön, on hän todennäköisesti nähnyt vastaavia tapauksia, joihin antibiooteista on ollut apu. Jos lääke ei auttaisi, sen vaikuttavuus poissuljettaisi ja päänahkaasi tutkittaisiin lisää.
Ihollamme voi olla eri tavalla oireilevia bakteeritulehduksia, jotka ovat määrittelemättömiä. Se ei tarkoita, etteikö niitä tulisi hoitaa.
Sinä tuskin syöt liikaa antibioottia, koska nytkin harkitset lääkitystä tarkkaan. Antibiootin haittoja voi lieventää terveellisellä ruokavaliolla ja muilla elintavoilla, sekä syömällä maitohappobakteereja.
Minusta hyvä idea oli ottaa yhteyttä lääkäriin lisäkysymysten kanssa, saat varmasti soittoajan ja vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Kuukausien antibioottikuuri aran päänahan vuoksi kuulostaa kyllä aika rajulta toimenpiteeltä ilman sen tarkempia tutkimuksia tai ilman että ensin kokeiltaisiin miedompia hoitokeinoja.
Itselleni kyseinen antibiootti ei ole tuttu joten en osaa siitä sen kummemmin sanoa, mutta itse kokeilisin päänahan arkuuteen ensin esim. shampoon vaihtamista. Sulfaatit aiheuttavat arkuutta ja kutitusta, ja niitä on lähes kaikissa markettishampoissa.
Itse en asiasta mitään käsitä, mutta ihan tuntuu siltä että kehmänpaskahaudutus olusi päänahalle hyväksi. Laitetaan lehmänpaskakasa päähän ja pidetään 3 kk ja poistuu arkuus ja kutitus.
Miksi edelleen elää myytti, että lääkärit saisivat bonuksia reseptilääkkeiden kirjoittamisesta. Kunpa saisivatkin, niin oltaisiin sitten ilmeisesti tosi rikkaita.
T. Lääkärin vaimo
Vierailija kirjoitti:
Miksi edelleen elää myytti, että lääkärit saisivat bonuksia reseptilääkkeiden kirjoittamisesta. Kunpa saisivatkin, niin oltaisiin sitten ilmeisesti tosi rikkaita.
T. Lääkärin vaimo
Saattaahan sitä harvakseltaan kuulakärkikynän saada, tai jos oikein hyvin sattuu, pienen pinkan post-it -lappuja.
googlaa tetrasykliini ja hiustenlähtö (Tetracycline and hair loss) ja saat näkösälle lääketieteellisiä julkaisuja aiheesta. Vauva- palstan googlaamalla pysyt ehkä kaljuna.
Kehoittaisin sinua käymään hiusterapeutilla tai hiuspohjatutkijalla ja selvittämään hiustenlähdön syyn, samalla voi selvitä se päänahan arkuuskin.
Vierailija kirjoitti:
Itse luottaisin siihen ihotautilääkäriin enemmän kuin palstalääkäreihin. Lisäksi en pitäisi naisen hiustenlähtöä minään pikkuvaivana kuten joku täällä vähätteli.
Salaliittoteoreetikot lääkäreiden bonus-höpinöineen voi jättää ihan omaan arvoonsa. Niistä on tarkkaan laissa säädetty, lääketeollisuus on eniten valvottu sektori.
Jos ei ole otettu mitään verikokeita, niin hepposin perustein määräsi tuhdin kuurin.
Yli 35-vuotiailla naisilla yleisin syy hiusten lähtöön on estrogeenivajaus. Tämän tunnistaa siitä, että hiuksia lähtee huomattavasti ohimoilta. Toinen yleinen syy on raudanpuute.
En luota enää niin paljon lääkäreihin. Viimeksi kerroin lääkärille mitä arvelen vaivan olevan. Hän oli eri mieltä ja antoi väärän diagnoosin. Menin sitten väärän diagnoosin kanssa erikoislääkärille, joka sanoi että vaiva on se mitä alun perin arvelinkin.
Omasta mielestäni pitää ensin selvittää syy ja vasta sitten hoito. Eli lääkärin olisi pitänyt tutkia kunnolla ja antaa diagnoosi. Jos päänahassa on sitkeä bakteeritulehdus, niin antibiootti on tarpeen.
Mutta jos syy on jokin muu, niin syöt antibiootit turhaan ja se syy jää hoitamatta. Hiukset lähtee silti. Onko katsottu kilpirauhasarvot? Sekä liikatoiminta että vajaatoiminta voi tehdä hiustenlähtöä. Mites rauta-arvot? Hemoglobiini ja ferritiini? D-vitamiini? Hormonit? Autoimmuunitaudit, kuten alopecia? Mahdollisia syitä sille, miksi hiuksia lähtee on lukuisia. Ja sitten ihan viattomat syyt, kuten vääränlainen shampoo ja hiusharja.
Itseltäni on pariin otteeseen elämän aikana lähtenyt todella rajusti hiuksia ja on ollut ihan kaljuja läikkiä päässä. Kilpirauhasen takia pari kertaa ja anemian takia kerran. Hiukset on aina kasvaneet takaisin, kun arvot on saatu kohdilleen.
Muuten, ihan yhtä edesvastuutonta se on lääkäriltä, kuin se on kommentoijilta täällä, asiaan kunnolla perehtymättä ja tutkimatta esittää mitään arvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Minä söisin antibioottikuurin, jos olisin sinä.
Hiustenlähtöön erikoitunut ihotautilääkäri on nähnyt satoja potilaita ja vaikka diagnoosissa on sana määrittelemätön, on hän todennäköisesti nähnyt vastaavia tapauksia, joihin antibiooteista on ollut apu. Jos lääke ei auttaisi, sen vaikuttavuus poissuljettaisi ja päänahkaasi tutkittaisiin lisää.
Ihollamme voi olla eri tavalla oireilevia bakteeritulehduksia, jotka ovat määrittelemättömiä. Se ei tarkoita, etteikö niitä tulisi hoitaa.
Sinä tuskin syöt liikaa antibioottia, koska nytkin harkitset lääkitystä tarkkaan. Antibiootin haittoja voi lieventää terveellisellä ruokavaliolla ja muilla elintavoilla, sekä syömällä maitohappobakteereja.
Minusta hyvä idea oli ottaa yhteyttä lääkäriin lisäkysymysten kanssa, saat varmasti soittoajan ja vastauksia.
Joo, nähnyt varmasti on, mutta kuinka monesti ne arvaukset on osuneet oikeaan? Ihminen kun tuppaa olemaan erehtyväinen myös ja monista vaivoista ei pysty päältä päin näkemään, mikä niiden aiheuttaja on. Voi ulkoisesti näyttää samalta, mutta aiheuttaja on eri.
Esim koirallani oli kerran iholla tulehdus ja kyllä siitä otettiin näyte, että mikä bakteeri on kyseessä ja sitten vasta lääkeshampoo ja antibiootti. Omasta mielestäni on edesvastuutonta määrätä antibiootteja, jos kyse ei ihan selkeästi ole bakteerista.
Vierailija kirjoitti:
Kehoittaisin sinua käymään hiusterapeutilla tai hiuspohjatutkijalla ja selvittämään hiustenlähdön syyn, samalla voi selvitä se päänahan arkuuskin.
Ja tämähän on sitten täyttä humpuukia. Ja ne "tutkimukset" vain sitä varten, että saadaan kalliit tuotteet asiakkaalle myytyä.
Male pattern baldnessiin eli testosteroniperäiseen hiustenlähtöön ei ole muita hoitoja kuin Finasteride, Minoxil ja hiussiirre.
Kaikki miehet kärsivät tuosta hiustenlähdöstä, joillain on vain herkemmät hiusreseptorit dihydrotestosteroniin (joka on siis se aine joka aiheuttaa hiusreseptorien surkastumista) kuin toisilla. Tästä syystä joillain alkaa hiusraja perääntyä 16 vuotiaana ja joillain vasta 35 vuotiaana. Suurin osa miehistä osuu jollekin tuolle välille, ja tietysti on eroa myös kuinka nopeasti hiusraja perääntyy.
Mitä aikaisemmin aloittaa esim Fin + Minoxidil hoidon sen parempi, ehkäisy on paljon tehokkaampaa kuin jälkikäteen hoito. On myös näyttöä että ketokonatsoli-shampoo hidastaa tuota hiustenlähtöä, sitä saa reseptittä apteekeista. Ketokonatsoli ilmeisesti menee reseptoreihin osittain estäen DHT:n imeytymistä niihin.