Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikunta lasten kanssa

Vierailija
21.07.2023 |

Olisiko jollain antaa neuvoja miten ylläpitää (tai siis aloittaa) liikunnallinen elämäntyyli 4- ja 6-vuotiaiden lasten kanssa? Meillä molemmilla vanhemmilla on joka ilta noin tunti omaa aikaa, mutta tuntuu että ei riitä että pääsee liikkumaan tunniksi klo 21 jälkeen, kun kroppaa pitäisi jo alkaa valmistaa yöunille.
Helpointahan olisi jos lapset saisi mukaan liikuntaan ja antaisi niillekin hyvän mallin liikunnallisesta elämästä. Mutta mitä ihmettä tuon ikäisten kanssa pystyy tekemään niin että a) ne pystyvät sen tekemään ja b) toimintaa voi vielä kutsua liikunnaksi. Tämän pitäisi vieläpä olla mahdollista yhden aikuisen voimin.
Mitä siis teen? Istun sisällä kännykkä kourassa kunnes nuorin on 10 v niin että pääsen yksin lenkille? Vai kenties jotain muuta?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis teillä on ilmeisesti kaksi vanhempaa taloudessa? Miksei toinen vahdi lapsia samalla kun toinen on lenkillä? Varsinkin, kun 8-vuotias ei edes vaadi mitään jatkuvaa vahtimista, vaan pärjää kyllä jonkin aikaa itsekseenkin.

Toisekseen, eivätkö lapset harrasta mitään. Lapsiperheissä on aika normi, että vanhemmat treenaavat itse lasten treenien aikana. Jotkut tietenkin nököttävät katsomoissa kaikki illat, mutta kyllä se näkyy näiden vanhempien kropissa.

Nelivuotias on vielä aika pieni harrastamaan, varsinkin jos on päiväkodissa. Itse käyn lenkillä ekaluokkalaisen treenien aikaan, mutta ei ole sydäntä käyttää koko treeniaikaa tai joka kertaa siihen, kun lapsi toivoo, että olisin katsomossa seuraamassa (että näkee uudet hienot temput, ei sieltä ole edes puheyhteyttä). Ehkä sitten isompana ei enää kiinnosta, tuijottaako äiti vai ei.

Pienemmän kanssa (kohta neljä) onnistuu jalkapallon potkiminen, siinä saa juosta ja mutkitella niin paljon kuin haluaa, kunhan muistaa välillä antaa pallon lapselle niin pysyy hyvä mieli. Pyöräily on meillä vielä kävelyvauhdilla tehtävää, kun käyttää apupyöriä. Lapsi istuimessa voi polkea itsekin.

Varmasti joku leikkipuistossa jumppaakin, itse en ole sellaisia nähnyt ja omat jumpat siellä rajoittuu muutamaan leuanvetoon ja tasapainoiluharjoituksiin.

Pienempi toivoo usein trampoliinille seuraksi, siellä voi varovasti nytkytellä. Oikeita hyppyjä ei tietenkään voi tehdä, mutta kyllä siinä liikettä saa.

Sisällä erilaiset riehuntaleikit menee kuntoilusta: lentokonetta lattiatasossa, lasten kiepittämistä käsien välistä, joskus olen penkkipunnertanut lapsella, erilaiset nostelut ja pyörittelyt onnistuu ainakin nelivuotiaan kanssa, isompi voi olla jo vähän pitkä.

Vierailija
22/28 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin yleisurheilukentillä. Oli mukavasti aitakin ympärillä. Kolmevuotiaskin kipitti radan ympäri innoissaan ja välillä hyppivät pituutta yms. Aikuinen voi tehdä intervalliharjoituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla kuntosaleilla on lastenhoitopalveluita, joita voi hyödyntää, kun on itse tunnilla.

Meillä vanhemmat liikkuu vuorotellen. Esimerkiksi isä käy pyörälenkillä maanantaina ja äiti tiistaina. Joskus otetaan lapsi pyörän kyytiin ja mennään yhdessä.

Toki sitten ihan leikkiessäkin tulee liikuttua. Pelataan jalkapalloa, leikitään hippaa, heitellään kärrynpyöriä yms laitetaan keho liikkeelle.

Vierailija
24/28 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli sellainen tilanne, että puoliso lähti komennukselle ulkomaille reiluksi vuodeksi, kun lapset olivat 2- ja 4-vuotiaat. Hankittiin pyöräkärry, että saatoin tehdä pyörälenkkejä lapsien kanssa. Sinulla pyöräkärry toimisi pienemmän lapsen kohdalla ja isompi voi pyöräillä itse.

Kävin salilla, jossa oli lapsille leikkihuone ja paljon tein kotitreeniä myös.

Vierailija
25/28 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräpyörä eli pyörä jonka saa kiinnitettyä aikuisen pyörään. Lapsi saa myös polkea halutessaan. Sellainen pienemmälle.

Vierailija
26/28 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei ole lähellä yhtään puistoa jossa olisi aikuisille mitään. Kaikki on niin kaukana ettei hyötyliikunta onnistu. Ei ole realistista tehdä 8 km pyörälenkkiä 4-vuotiaan kanssa. Nämä kuulostaa varmaan tekosyiltä mutta olen nyt jotenkin jumissa sen ajatuksen kanssa että mitään ei voi tehdä. Pitää tosiaan hakea se inspiraatio jostain.

Ap

Jos ei ole puistoja lähellä, sitten varmaankin on metsää. Itse sain lapsena rautaisen pohjakunnon metsässä juoksemalla, ja samaa suosittelen muillekin, vaikka liikkumattomuusepidemia-ketjussa sain siitä hyvästä raivarit niskaani.

Hyvä vinkki tuo metsä! Ai sait tuosta raivarit niskaan 😄 no, ehkä siinä on syy liikkumattomuusepidemiaan.

Ihan kaikella kunnioituksella, niin en usko että kukaan aikuinen, te mukaanlukien, tekee mitään jumppaliikkeitä leikkipuistossa, en ole koskaan nähnyt moista enkä tule näkemään.

Harva tekee ja siksi yli 60 % aikuisista on ylipainoisia. Ei siis siksi, etteivät jumppaa leikkipuistoissa vaan siksi, että eivät käytä ruuhkavuosinaan hyödyksi niitä rajallisia mahdollisuuksia liikkumiseen. Kyllä minä olen ainakin vetänyt leukoja kiipeilytelineissä enkä ole ainut aikuinen, jonka olen nähnyt tekevän niin. 

Toinen on sitten, että lapsia käytetään tekosyynä sille, että kotona syödään vain ranskalaisia ja kalapuikkoja tms. koska muu ei kelpaa lapsille. Lapset voi opettaa syömään myös kunnon ruokaa tai vaihtoehtoisesti aikuiset voivat vaikka syödä salaattia niiden kalapuikkojen kanssa.

Vierailija
27/28 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa a. Meillä 2 lasta ja molemmat vanhemmat voidaan käydä vuorotellen liikkumassa jokusen kerran viikossa. Esimerkiksi tänään menen ryhmäliikuntatunnille klo 17 ja mies on lasten kanssa.

Vierailija
28/28 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset pyöräili ja minä hölkkäsin, , mutta sitten oli vielä TANSSI. Eli, musiikki olkkariin soimaan, lapset hyppii hiessä ja äiti tekee lihaskuntoa yms samaan tahtiin. Ai että miten oli lapsista ihanaa tanssia äitien kans, kun äitin muuvitki oli niin hassuja välillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi