Isokokoiset lapset
Nykyään näkee todella isoja lapsia ja ihan vauvojakin. Ei pelkästään lihavia, vaan ISOJA! Pituutta saattaa 6v olla jo 130cm ja kengän numero 36 (ja tämä esimerkki on todellisesta elämästä ja kyseessä tyttö). Jostain syystä vauvojen pään kokokin on kasvanut ja usein ihmettelen että miten alatiesynnytys on voinut edes onnistua. Ja tämä ei ole kenenkään lapsen haukkumista, vaan aitoa ihmettelen kuinka suuriksi ihmiset vielä tulevat kehittymään.
Kommentit (26)
Olen päiväkodissa töissä ja olen myös huomannut että lapset ovat vuosi vuodelta isompia. Toki aina on niitä pieniä sirppanoita ja keskikokoisia, mutta suuret lapset ovat lisääntyneet huomattavasti. Itse olen 156cm ja pienikokoinen muutenkin, ja tuntuu että eskariin lähtee melkein minun kokoisia lapsia.
Naisten koko kasvaa jatkuvasti, nopeammin kuin miesten, koska nuorten naisten ei enää tarvitse tehdä mitään fyysisiä töitä ja lapsetkin hankitaan vasta kun kasvuikä on reilusti takana päin, joskus 30+ ikäisinä. Lisäksi ravintoa on saatavilla lähes rajattomasti ja hyvä terveydenhuolto länsimaissa.
Ihminen on yksi niitä harvoja lajeja, joissa uros ja naaras ovat teoriassa samankokoisia vaikka lajityypillisesti uros on ollut suurikokoisempi ja lihaksikkaampi. Yhteiskunnan muutos kuitenkin uhkaa muuttaa tilannetta. Toisaalta miesten keskipituus ei enää juuri kasva Euroopassa, joten on oletettavaa, että naisillakin keskipituuden kasvu hidastuu viimeistään siinä vaiheessa kun se alkaa lähestyä miesten keskipituutta.
Voi hme ja kumma. Minä 182, puoliso 188 ja tytär 170.
Onko syy siis se että lihavat äidit syö raskausaikana niin paljon että vauva saa lihavuuteen altistuksen jo mahassa.
Vai kasvattaako isojen äitien rintamaito lapsia? Vai korvike?
Vai onko lasten valtavan koon taustalla epäterveellinen eines, mitä jo päiväkodissa syötetään vauvoille (kalapuikotkin soseutetaan 1v:lle). Vai mistähän nyt kiikastaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi hme ja kumma. Minä 182, puoliso 188 ja tytär 170.
40-luvulla syntynyt vanhempani: äiti 172, isä 185.
Vierailija kirjoitti:
Onko syy siis se että lihavat äidit syö raskausaikana niin paljon että vauva saa lihavuuteen altistuksen jo mahassa.
Vai onko lasten valtavan koon taustalla epäterveellinen eines, mitä jo päiväkodissa syötetään vauvoille (kalapuikotkin soseutetaan 1v:lle). Vai mistähän nyt kiikastaa.
Sanoisin että merkittävä syy on liikunnan puute yhdistettynä energiarikkaaseen ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Ap toteaa isojen tarkoittavan myös hoikkia ja pitkiä.
Syynä näkisin rasvattomat maitotuotteet, kasvisrasvalevitteet ja muut teolliset ruuat joilla on lihotettu sikoja maaseudulla.
Niin ja sitten kun mun lapset on normaalia pienempikokoisia, ihan niinkuin me lasten vanhemmatkin oltiin lapsena ja edelleen ollaan, niin ihmetellään neuvolassa ja muualla että miten voi olla näin pieniä lapsia ja kasvukontrollia kontrollin perään! Suurikokoiset lapset on se normi nykyään!
T. 49 kg painava nainen, kun aloin odottamaan esikoistani
Miksei olisi? Naisista lisääntyvät lähes kaikki ja miehistä lähinnä isokokoiset.
Ei tässä taideta tarkoittaa lihavia vaan pitkiä lapsia. Mun molemmat lapset on juuri tällaisia. Paljon pidempiä kuin ikätoverinsa, mutta normaalipainoisia. Nuorempaa luultiin joskus jo kaksivuotiaana neljävuotiaaksi. En kyllä osaa sanoa mistä johtuu, me vanhemmat ollaan keskimittaisia (170 ja 180cm).
Parempi ravinto ja terveydenhoito.
Ihminen saavuttaa huippunsa jossain vaiheessa mistä alkaa jälleen taantuminen. Älyllinen taantuminenhan on jo käynnissä, mm. aivojen koon on havaittu kääntyneen ihmiskunnassa pikkuhiljaa jo laskuun.
Minulla on kuukautta vajaa 5v, joka on 120 cm pitkä, painaa jotain 25 kg ja kengän koko on 33. Mutta onko se ihme; isänsä on 198 cm ja minä olen itse 172 cm. Ollaan ihan normaalipainoisia me vanhemmat. Ihan normaali synnytys oli eikä ole ollut haittaa isommasta koosta lapselle, päin vastoin.
Siis miten minä, esihistorialisena aikana, 6 kg painava vauva , olen voinut syntyä. Ja yllätys yllätys niin 9 vuotiaana käytiin jo veren sokerin testeissä. "Kyllä isokokoinen vauva saa aina sokeritaudin" on hokema jo aivojeni sisimässä. Saan ilmeisesti sokeritaudin loppujenlopukksi , 1 tai 2 tyypin, siinävaiheessa kun pappi sanoo aamen plottista ja multaa päälle. KAIKKI EIVÄT OLE SAMANLAISIA!
Miehen perheessä kaikki miespuoliset ovat lähellä 190cm ja samaa kaavaa seuraa meidänkin poika. Minä lihavana en kerännyt raskauskiloja ja vauva oli keskikokoa, alkoi vetää pituutta. Olen töissä päiväkodissa ja talossa yksi selvästi lihava lapsi,muut ovat normipainoisia, pituuksissa riittää. Myös geenit vaikuttavat.
Oma tyttäreni on 167 cm ja 58 kg lukiolainen, luulin että on keskikokoinen kunnes olen tutustunut hänen kavereihinsa. Yli 180 cm nuoria naisia, ei nyt lihaviakaan mutta erittäin skrodeja, hartevia ja reiteviä. Jännä kehitys, omassa nuoruudessa teinit oli varmasti keskimäärin nykyistä pienempiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä taideta tarkoittaa lihavia vaan pitkiä lapsia. Mun molemmat lapset on juuri tällaisia. Paljon pidempiä kuin ikätoverinsa, mutta normaalipainoisia. Nuorempaa luultiin joskus jo kaksivuotiaana neljävuotiaaksi. En kyllä osaa sanoa mistä johtuu, me vanhemmat ollaan keskimittaisia (170 ja 180cm).
No minun vanhempani ovat normaalimittaisia, mutta geenini on jäljitetty Karjalan Kannakselle iso-setääni joka on kuin kopio minusta. 2500 ihmisen joukosta minut tunnistettiin sukuni edustajaksi, siro 53 numeron kenkä herkän neitseelisellä olemuksella. Olenkin aina sisäistänyt itseni Ally Macbielen kaltaisiin hentyoihin ihmisiin. Murrosiässä kauppaan - "suurin saapas onko teillä" "meillä on 47 numeron saapaat" .... "kait ne on pakko sopia 14 vuotiaalle pienokaiselle!"
.................juu ja hulluus on kyllä ihan omaa tekoani made by Neanderthalensis....Patologinen valtavirtaa vasten uija. Aina ajatelen miltä ihmisistä tuntuu jos sanon suoraan asiat päin pläsiä.
Itse olen 40-kiloinen ja 35 kengänkoko, kaikki tytöttelevät vaikka käyn neljääkymppiä. Myös paljon alentavaa kohtelua, lässytystä, piikittelyä ym. En tiedä liittyykö tuohon ettei enää ole kaikenkokoisia (muka).
Vauvoista en tiedä (tosin loogisesti ajatellen kun ihmiset lihoo ylipäätään ja äidille ravintoa on saatavilla raskausaikana enemmän, niin ei kai tuo ihme ole, että sikiökin saa osansa ja kehittyy isommaksi kun mitä silloin, kun raskaana olevan naisen ravinto on ollut niukempaa ja energiaköyhempää), mutta ratsastuskouluilla näkee pikkulasten alkeistunneillakin todella isoja lapsia. Ei enää nykyään pysty pitämään esim. mitään alle 12-vuotiaiden poniryhmiä (mitä oli 90-luvulla), kun lasten painot on järjestäen jo nuorena 50+ kiloa. Ja tämä kokokehitys on ollut todella nopeaa viime vuosikymmeninä.