Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö työttömyys parhaiten korjaannu uudelleenkoulutuksella...

Vierailija
21.07.2023 |

...ja tähän tulisi laittaa kaikkia poliittinen focus?

Juuri naapurikaupungissa iso työllistäjä (tehdas) muutti pois koska työvoimapula alueella. Kyseisessä kaupungissa työttömyysaste on korkea. Kaikkihan kusee sen takia ettei ihmisiä kouluteta sankoin joukoin työllistäville aloille.

Hullu ajatuskin että kerran nuorena valittu ala olisi loppuelämän työllistävä. Maailma muuttuu niin nopeasti.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen Suomen tulevaisuus on osaamisessa ja innovaatioissa, jos näistä karsitaan niin se ei hyvää tiedä.

Vierailija
2/29 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei työnantajat panosta koulutukseen?

Täsmäkoulutus olisi kaikkein tehokkainta, eli koulutus juuri työpaikan tarpeisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ei vain ole lähihoitajiksi, vaikka jopa TE-toimistokin näin ajattelee. Työttömien pakottaminen lähihoitajan koulutukseen on jo yleistä, siis kun muutakaan ei oikein ole.

Vierailija
4/29 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin en minä tiedä miten se teillä on noin vaikeaa kun meilläpäin on tällä paikkakunnalla ja naapurikunnissa työttömyysaste 3-4% välissä. Kun työnantajalla ei ole työvoimaa niin se laittaa työpaikkailmoitukseen että tarvittaessa työ opetetaan ja on oppisopimus mahdollisuus. Tuolla näkee kaupoilla välillä työn johtoa ostamassa työntekijöille tupakkia ja oluetkin perjantaille, että voi töiden jälkeen ottaa muutaman. Siellä on isoille ja karvaisille äijille viety kahvitunnille karamelliakin, että pysyy kivoina. Kannattaisiko ottaa se pää perseestä näissä yrityksissä kun ei työvoimaa saa ja miettiä vähän itseensä.

Vierailija
5/29 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista ei vain ole lähihoitajiksi, vaikka jopa TE-toimistokin näin ajattelee. Työttömien pakottaminen lähihoitajan koulutukseen on jo yleistä, siis kun muutakaan ei oikein ole.

Mutta ilman osaamista ei saa töitäkään, ei nykyään. Mitä enemmän osaa, sitä paremmat mahdollisuudet työllistyä.

Vierailija
6/29 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten aloituksessa kerroin, jopa tehdastöissä voi olla työvoimapula.

PS. Itse olen opiskellut taidealalle ja tiedän että kohdallani uudelleenkoulutus ehkä on ainoa vaihtoehto ellen löydä jotain työtä joka ei vaadi koulutusta. Silti Te-toimisto ei ole koskaan ehdottanut tai edes maininnut uudelleenkoulutusta vaihtoehtona, vaikka olen ollut siellä nyt useamman vuoden kirjoilla. Eli ei se paine koulunpenkille kovin suurta tällä hetkellä ole, vaikka se voisi olla ainoa ratkaisu. Ja moni tarttuisi siihen mahdollisuuteen jos asiaa tuettaisiin ja kannustettaisiin.

Vierailija
7/29 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miksei työvoimapulasta vinkujat järjestä oppisopimusmahdollisuutta. Tulijoita olisi heti.

Vierailija
8/29 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PS. Itse olen opiskellut taidealalle ja tiedän että kohdallani uudelleenkoulutus ehkä on ainoa vaihtoehto ellen löydä jotain työtä joka ei vaadi koulutusta. Silti Te-toimisto ei ole koskaan ehdottanut tai edes maininnut uudelleenkoulutusta vaihtoehtona, vaikka olen ollut siellä nyt useamman vuoden kirjoilla. Eli ei se paine koulunpenkille kovin suurta tällä hetkellä ole, vaikka se voisi olla ainoa ratkaisu. Ja moni tarttuisi siihen mahdollisuuteen jos asiaa tuettaisiin ja kannustettaisiin.

Eikös se ole päivänselvä, että taide ei ole mikään ammatti kuin maailman huipuille. Etsiydy vaikka iltapäiväkerhon askarteluohjaajaksi siihen on olemassa tutkintokin.

Vierailija
9/29 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei työnantajat panosta koulutukseen?

Täsmäkoulutus olisi kaikkein tehokkainta, eli koulutus juuri työpaikan tarpeisiin.

Koska työntekijä on töissä sen verran että oppii työnantajan piikkiin ja kun olisi aika alkaa tekemään tuottavaa työtä eikä olla yritykselle vain taakka, työntekijä irtisanoutuu ja menee muualle töihin, koska nyt voi hakea koulutettuna osaavana tekijänä parempaa paikkaa.

Vierailija
10/29 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutta teollisuutta, yrittämistä ja työpaikkoja! Miettikää arjen hyödykkeitä. Missä se työ tehdään - yleensä aasian maissa ja ei kait se ole suomalaisen työttömän syy. Työhakemuksilla ei ongelma ratkea vaan sillä, että teollisuusherrat saa verohelpotuksia, jos tuotanto pidetään Suomessa ja yrittämisestä tehdään kaikille helpompaa. 

Vierailija
11/29 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa mille alalle elektroniikkasuunnittelijan (DI) kannattaisi uudelleenkouluttautua kun iän (60v) vuoksi ei kokemuksesta huolimatta enää työtä saa?

Suomessa on hurja halpatyövoiman pula. Valitettavasti vanhempi ja maassa pitkään asunut väki tuntee paikallisen lainsäädännön ja vaatii noudattamaan työehtosopimuksia. Siksi se ei enää kelpaa töihin vaan pitäisi saada jostakin ulkopuolelta nuorempia tilalle.

Vierailija
12/29 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 3 koulutusta ja silti olen ollut jo vuosia työtön.

Vierailija
13/29 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole päivänselvä, että taide ei ole mikään ammatti kuin maailman huipuille. Etsiydy vaikka iltapäiväkerhon askarteluohjaajaksi siihen on olemassa tutkintokin.

Olenkin itse hyvä esimerkki tästä ongelmasta. Nuorena monesti valitaan koulutuspaikka tunteella, ei järjellä.

Vierailija
14/29 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan työtä tekemällä.

Vierailija
15/29 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena olin paperimies, sitten minustuli tuli ammattihitsaaja ja kohta olen LVI asentaja.

Jos en näillä työllisty, niin olkoon sitten

Vierailija
16/29 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudelleenkoulutus on turhaa jos työnantajat eivät nytkään halua palkata koulutettuja ja osaavia yli 45-vuotiaita.

Vierailija
17/29 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerropa mille alalle elektroniikkasuunnittelijan (DI) kannattaisi uudelleenkouluttautua kun iän (60v) vuoksi ei kokemuksesta huolimatta enää työtä saa?

Suomessa on hurja halpatyövoiman pula. Valitettavasti vanhempi ja maassa pitkään asunut väki tuntee paikallisen lainsäädännön ja vaatii noudattamaan työehtosopimuksia. Siksi se ei enää kelpaa töihin vaan pitäisi saada jostakin ulkopuolelta nuorempia tilalle.

Vaikka hitsaajaksi?

Vierailija
18/29 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, opiskele sitten itse lähihoitajaksi niin töitä varmasti riittää.

Vierailija
19/29 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen työnantajat täsmäkoulutti työntekijöitä itse. Vastavalmistuneetkin ilman työkokemusta kelpasi. Työnantajilla oli tarjolla myös työsuhdeasuntoja normi vuokratasoa edullisemmin tarjolla. Mikä vaivaa nykyajan yrityksiä, kun edes tuon vertaa ei vaivauduta itse tekemään? Hyvä työnantaja ei kärsi työvoimapulasta.

Vierailija
20/29 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutta teollisuutta, yrittämistä ja työpaikkoja! Miettikää arjen hyödykkeitä. Missä se työ tehdään - yleensä aasian maissa ja ei kait se ole suomalaisen työttömän syy. Työhakemuksilla ei ongelma ratkea vaan sillä, että teollisuusherrat saa verohelpotuksia, jos tuotanto pidetään Suomessa ja yrittämisestä tehdään kaikille helpompaa. 

Ei onnistu, koska valtio on välistävetäjä, eli varas

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan