Kävin tällä viikolla poimimassa mustikoita, ja myin ne käteiseen. Kuuluuko minun ilmoittaa näistä tuloista Kelaan, kun minulle on myönnetty perustoimeentulotukea tässä kuussa?
Eräs tuttunu väitti että pitäisi lain mukaan ilmoittaa, mutta tuntuisi hullulta.
Rikonko lakia jos en ilmoita näitä tuloja Kelaan?
Kommentit (24)
Mustikankeruupaikka on välittömästi ilmiannettava kyseisen kunnan ympäristölautakunnalle! Puskat on tuhottava juuriaan myöten, ettei niitä hyödynnetä tienesteihin. Tuohan on varastamista kunnan mailta, miksi poliisi ei tee mitään? Missä on sisäministeri Mari Rantanen (PS) nyt?
Entä jos söit itse ne mustikat? Joutuuko siitäkin ilmoittamaan Kelalle, nehän säästyi sulta ruokarahoista.
Pitääkö Kelalle ilmoittaa, jos löytää maasta euron ja pitää sen?
Pitääkö Kelalle ilmoittaa, jos kävit naapurissa kahvilla? Sait ilmaiseksi kahvia ja pullaa. Tai kävit autoliikkeessä hernekeitolla tai torilla demarien tarjoamalla lihakeitolla?
Hitsi vieköön, kävin muuten talvella tavaratalon aulassa lämmittelemässä, kun kotona oli niin kylmä kun piti säästää sähköä että pystyi maksamaan sähkölaskun. Joutuuko siitä ilmaiseksi saadusta lämmöstä ilmoittamaan Kelaan?
Keväällä hain joesta vettä millä kastelin taimiani, ilmoitus Kelaan?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos söit itse ne mustikat? Joutuuko siitäkin ilmoittamaan Kelalle, nehän säästyi sulta ruokarahoista.
Pitääkö Kelalle ilmoittaa, jos löytää maasta euron ja pitää sen?
Pitääkö Kelalle ilmoittaa, jos kävit naapurissa kahvilla? Sait ilmaiseksi kahvia ja pullaa. Tai kävit autoliikkeessä hernekeitolla tai torilla demarien tarjoamalla lihakeitolla?
Hitsi vieköön, kävin muuten talvella tavaratalon aulassa lämmittelemässä, kun kotona oli niin kylmä kun piti säästää sähköä että pystyi maksamaan sähkölaskun. Joutuuko siitä ilmaiseksi saadusta lämmöstä ilmoittamaan Kelaan?
Keväällä hain joesta vettä millä kastelin taimiani, ilmoitus Kelaan?
Kyllä. Kaikissa näissä tapauksissa, ja sitten tosiaan myös verottajalle. Muussa tapauksessa valtion käräyttäjätiimi saattaa noutaa sinut aamuyöllä kotoa kuulusteluun. Ihmisiä on kadonnut näin.
Päinvastoin! En missään nimessä vänkää, juurihan tuossa yritän päästä rikollisten jäljille. Tuolla tavoin toimivia saattaa olla maassamme jopa satoja, ellei tuhansia. Tietolähteet kertovat, että joku saattaa myös pestä mattoja käteismaksua vastaan, jonka takia matonpesulaiturit on välittömästi saarrettava ja sinne asetettava siviilipartiot valvomaan. Kiinni jäädessään tästäkin voi saada 5 vuotta kuritushuonetta ja tulonmenetyksen valtiolle.