Kiva työ ja paska palkka vai hirveä työ parempi palkka?
Tekisitkö mieluummin mukavaa työtä missä tuntipalkka pari euroa vähemmän kuin sinua ahdistavaa työtä pari euroa paremmalla palkalla? Työtä tehdään rahan takia joten onko kärsimys sen arvoista?
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
No jos ero on noin pieni niin ehdottomasti mukavaa työtä. Jos taas ikävässä työssä olis tyyliin tuplapalkka niin pitäisi jo harkita tarkemmin.
Yläpeukutin, mutta jos palkka on pieni, parillakin eurolla on merkitystä.
10 euron tuntipalkalla saat kuussa 1500.
12 euron tuntipalkalla saat kuussa 1800 euroa.
Verotuskaan ei taida tehdä tuohon suurta eroa, ja parilla satasella saa jo yksi ihminen kuukauden ruuat.
Jos työ olisi vaikka kuinka kivaa ja palkka 10€/h, ei mukava työ korvaisi sitä tosiasiaa, että tuolla palkalla olisi vaikeaa tulla toimeen.
Olen nuorena ollut huonosti palkatuissa töissä ja viihtynyt, kun ei tarvinnut huolehtia kuin omista menoistaan.
Monesti vaan paska palkka ja hirveä työ kulkee käsi kädessä.
Kuinka paljon 2 euron tuntipalkka on prosentuaalisesti? On eri asia, jos tuntipalkka on 10 euron paikkeilla tai 40 euron paikkeilla. Jälkimmäisessä ero ei ole enää merkittävä.
Lisäksi, kurjakin työ voi opettaa jonkin erittäin hyvän taidon, josta voi olla hyötyä mukavissakin töissä myöhemmin. Joskus kannattaa tehdä sitä mitä muut ei viitsi, jotta voi kohta tehdä sitä mitä muut ei osaa. Se on kilpailuvaltti.
Jostain ja jollain keinolla ne ikävätkin työt pitää tehdä.
Itse mietin samaa. Olin ennen huomattavasti huonommin palkatuissa oman alani pätkätöissä ja viihdyin paremmin, kun nykyisessä ns. vakituisessa paljon paremmin palkatussa työssäni. Syynä on julkisen sektorin säästöt. Niille, joille maksetaan palkkaa ympäri vuoden, tungetaan liikaa töitä. Ahdistaa jo nyt se, että lomaa on enää viikko jäljellä. Haen koko ajan uutta työtä, jopa huonommin palkattuja vähemmällä vastuulla. Palkkaero on jopa 1000 eur / kk..
Olin ennen hyvin palkatussa mutta vastuullisessa työssä. En saanut riittävästi resursseja enkä tukea jotta olisin saanut tehtyä työn tarpeeksi hyvin. Olen nyt vuoden loppuun asti määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä. Katsotaan sitten pystynkö nukkumaan riittävästi.
No jos ero on noin pieni niin ehdottomasti mukavaa työtä. Jos taas ikävässä työssä olis tyyliin tuplapalkka niin pitäisi jo harkita tarkemmin.