Help! Työkkäri vaatii lääkärin todistusta - mut en saa aikaa millään!
Työkkäri tosiaan vaatinut nyt pari kk minulta lääkärin todistusta mt-ongelmistani.
Minulla sulkeutuu määräaika tämän kuun loppuun - olen yrittänyt saada tk:sta aikaa mutta eivät anna tällaista varten!
He sanovat että mene yksityiselle (ei varaa) tai työterveyteen (ei ole).
Mitä teen 😭😭😭
Voimat on ihan loppu, johtuen juurikin mt-ongelmista.
Kommentit (93)
Pk seudulla ainakin,en tiedä muista
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä sinulle sanottiin kun olit varaamassa aikaa? Siis ihan sanasta sanaan? Ja miten sinä yritit varata aikaa, sanasta sanaan? Olisiko siinä voinut tulla jokin väärinymmärrys, ajanvaraaja esim. kuullut tai ymmärtänyt väärin? Tai soititko suoraan terveyskeskukseen, vai kuuluuko se nykyään hyvinvointialueeseen, jolloin pitää ensin soittaa vaihteeseen ja sieltä sitten yhdistävät omaan terveyskeskukseen? Olisitko itse voinut ymmärtää/kuulla jotakin väärin, kehoittiko sinua soittamaan johonkin toiselle taholle tmv?
En vain voi käsittää miten tuo olisi edes laillista, koska ihmiset nyt tarvitsevat kaikenmaailman lausuntoja ja todistuksia. Olen itsekin omista vaivoistani tarvinnut todistuksia nimenomaan Te-toimistolle ja ihan vain terveyskeskukseen soittamalla sain ajan. Kerroin, että tarvitsen toimistolle lausunnon terveysasioistani x, minulle katsottiin aika ja that's it.
Aloituksestahan saa käsityksen että asia on esitetty "tarvitsen lääkärintodistuksen", eihän sellaista soittamalla saa. Jotenkin sitten edennyt niin ettei aikaa ole varattu, tietysti ajan aina saa varattua, eri asia sitten miten pitkän ajan päähän.
Vierailija kirjoitti:
Menisin heti töihin jos kelpaisin minnekään!
Soittavat aina mun edelliselle pomolle ja se sanoo suoraan että olen seinähullu eikä minusta ole oikein mihinkään töihin.
Minulla on kaksisuuntainen ja masennuskaudet on pahoja, en pääse lääkäriin eikä oo varaa lääkkeisiin.Ap
Lääkkeet kaksisuuntaiseen maksavat 4,5 €/3 kk. Jos tarvitaan useampaa lääkettä maksavat saman/lääke. Ja nykyään suurimman osan saa injektionakin, niin ei tartte muistaa edes oonko ottanut lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä sinulle sanottiin kun olit varaamassa aikaa? Siis ihan sanasta sanaan? Ja miten sinä yritit varata aikaa, sanasta sanaan? Olisiko siinä voinut tulla jokin väärinymmärrys, ajanvaraaja esim. kuullut tai ymmärtänyt väärin? Tai soititko suoraan terveyskeskukseen, vai kuuluuko se nykyään hyvinvointialueeseen, jolloin pitää ensin soittaa vaihteeseen ja sieltä sitten yhdistävät omaan terveyskeskukseen? Olisitko itse voinut ymmärtää/kuulla jotakin väärin, kehoittiko sinua soittamaan johonkin toiselle taholle tmv?
En vain voi käsittää miten tuo olisi edes laillista, koska ihmiset nyt tarvitsevat kaikenmaailman lausuntoja ja todistuksia. Olen itsekin omista vaivoistani tarvinnut todistuksia nimenomaan Te-toimistolle ja ihan vain terveyskeskukseen soittamalla sain ajan. Kerroin, että tarvitsen toimistolle lausunnon terveysasioistani x, minulle katsottiin aika ja that's it.
Aloituksestahan saa käsityksen että asia on esitetty "tarvitsen lääkärintodistuksen", eihän sellaista soittamalla saa. Jotenkin sitten edennyt niin ettei aikaa ole varattu, tietysti ajan aina saa varattua, eri asia sitten miten pitkän ajan päähän.
Mietinkin juuri, että onko tässä käynyt jokin sellainen tilanne, ettei puhelimeen vastannut henkilö ole ymmärtänyt, että aika pitäisi varata, vaan että ap yrittää siinä soittamalla saada sen todistuksen. Luulisin, että olisi silti sanottu, että pitää varata aika sitä varten, mutta miksi ap kertoo ettei saa aikaa, se jäi minulle ainakin mysteeriksi.
Onko puhelimeen vastannut siis ollut elämäänsä kyllästynyt veemäinen tyyppi, jota ei kiinnosta palvella asiakkaita, vai onko ap esittänyt asian niin huonosti, ettei ole siksi saanut aikaa varattua, vai eikö edes kiinnosta sitä varata? Jos edellinen "diagnoosi" on tehty kerran reilut 20v sitten alaikäisenä, eikä tänä aikana ilmeisesti ole ollut mitään hoitokontaktia ja/tai lääkitystä, niin onko tätä vaivaa oikeasti edes olemassa, jolloin todistusta ei saa vaikka ajan varaisi? Vai onko niin huono kausi, että ei vain saa aikaiseksi, kun ei ajatus kulje kunnolla?
Yhteiskunnan elätti olet. Oikein että te- toimisto pyytää lääkärinlausunnon. Ei tarvi lusmuilla tässä yhteiskunnassa joten mars mars lääkäriin ja sen kautta töihin lusmuilija.
Vierailija kirjoitti:
Menisin heti töihin jos kelpaisin minnekään!
Soittavat aina mun edelliselle pomolle ja se sanoo suoraan että olen seinähullu eikä minusta ole oikein mihinkään töihin.
Minulla on kaksisuuntainen ja masennuskaudet on pahoja, en pääse lääkäriin eikä oo varaa lääkkeisiin.Ap
Tiedäthän, että edellisille pomoille tai kellekään muullekaan ei saa soittaa ilman että olet siihen tarkoitukseen nimenomaan antanut luvan? Laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nuo mt-ongelmat sitten on diagnosoinut?
Tk-lääkäri yli 20v sitten kun olin alaikäinen? Katsoin kanta.fistä niin siellä ei edes lue sitä diagnooseissa?
Kaikki tietoni jäi työterveyden kautta yksityiselle.Ap
Kyllä sinulla on oikeus saada ilmaiseksi nähdä kaikki kirjaukset ja diagnoosit. Ihan sama ovatko julkiselta vai yksityiseltä.
Täällä omalla hyvinvointialueella parhaiten toimii, kun laitan netin kautta viestin omalle kansanterveyshoitajalle ja selitän asian hänelle. Siitä jää dokumentti, jos lääkäriaikaa kieltäydytään antamasta.
Emma K. kirjoitti:
Yhteiskunnan elätti olet. Oikein että te- toimisto pyytää lääkärinlausunnon. Ei tarvi lusmuilla tässä yhteiskunnassa joten mars mars lääkäriin ja sen kautta töihin lusmuilija.
Ilkiö emma k vauhdissa jälleen. Häpeä. Jos osaat. Oot ällö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat lainaa ja menet yksityiselle? Äläkä sano että olet luottotiedoton? Taidat tosiaan olla pingpong
Enemmistö bipolaareista on luottotiedottomia, maniakausiin kuuluu holtiton törsäys.
Enemmistö biboista luottotiedottomia? Mistäs tuon tiedon repäisit? Tunnen erinäisiä bipoja, joilla luottotiedot kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut kyllä kaksikin kertaa ajan lääkärille sanomalla ajanvaraukseen, että tarvitsen b-lausunnon TE-toimistoa varten. Ei ole ollut mitään ongelmaa.
Tosin nämä olivat ennen sote-uudistusta, joten voi olla, että käytäntö on muuttunut uusien hyvinvointialueiden myötä.
Työterveyden kirjaukset voi pyytää työterveyshuollosta. Ja pyytää liittämään terveyskeskuksessa skannattuna omiin tietoihin. Jos tarvitsee lausuntoa terveysongelmiin tai on hoidettavana sairaus joka vaatii jatkohoitoa. On hyvä pyytää työterveyden kirjaukset omiin papereihin. Noiden paperien turvin on helpompi saada se aika. Vaikka paikanpäällä asioidessa. Työkkäriin ota yhteys ja kerro ettet ole aikaa lukuisista yrityksistä huolimatta saanut. Ei tarvitse olla 20 vuotta vanhaa diagnoosia, tuoreimmat paperit riittää, jos sairautta on hoidettu. Niiden turvin lääkärin on helpompi kirjoittaa lausunto yhden käynnin perusteella. Muussa tapauksessa tarvitaan useampi käynti.
Mä olen täysin työkykyinen ja työssä, kahdessakin, mutta minunkaan vaivaa ei oteta tosissaan kun sitä ei lue kanta.fi enkä saa aikaa. Diagnoosi on tehty 2014 ja kanta kirjaukset alkaa vuodesta 2016. Lääkäri on kirjoittanut sinne että otetaan nyt jonoon, vaikka kannassa ei näy asiasta mitään. No ei näy kun lääkärit eivät ota tosissaan kun silloin 2014 ei kantaan kirjattu. Kun pääsen, niin pakko ottaa, sillä vaiva on fyysinen ja näkyy sekä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nuo mt-ongelmat sitten on diagnosoinut?
Tk-lääkäri yli 20v sitten kun olin alaikäinen? Katsoin kanta.fistä niin siellä ei edes lue sitä diagnooseissa?
Kaikki tietoni jäi työterveyden kautta yksityiselle.Ap
Saat tietosi siltä yksityiseltä lääkäriasemalta jossa sinulla oli työterveys. Menet vaan paikan päälle henkkarin kanssa ja kysyt asiaa tiskiltä. Kokeile ihmeessä, ap.
Vierailija kirjoitti:
Työterveydestä saa vanhat lausunnot ja työterveys on 6kk voimassa irtisanomisen jälkeen, jos on ollut pidempään töissä.
Tämä on täysin väärää tietoa eli työterveyshuollonsopimuksia ja työsopimuksia on todella erilaisia
Mitä pitäisi tehdä, kun en saa lääkärille aikaa ja kuntoutustuki loppumassa? Jään puille paljaille. Lomien takia lääkärit hoitavat vain kiireellisiä asioita, eikä lausuntoasiaa katsota kiireelliseksi, vaikka toimeentuloni on siitä kiinni. Lisäksi kävin tk-lääkärin lähetteellä viime viikolla erikoispolilla, ja erikoislääkärin arvio olisi oleellinen osa tuota lausuntoa. Tk-lääkäri ei siis nyt pysty lausuntoa tekemään, kun aikoja ei ole antaa.
Mitä ihmettä voin tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitäisi tehdä, kun en saa lääkärille aikaa ja kuntoutustuki loppumassa? Jään puille paljaille. Lomien takia lääkärit hoitavat vain kiireellisiä asioita, eikä lausuntoasiaa katsota kiireelliseksi, vaikka toimeentuloni on siitä kiinni. Lisäksi kävin tk-lääkärin lähetteellä viime viikolla erikoispolilla, ja erikoislääkärin arvio olisi oleellinen osa tuota lausuntoa. Tk-lääkäri ei siis nyt pysty lausuntoa tekemään, kun aikoja ei ole antaa.
Mitä ihmettä voin tehdä?
Lausunnon voi kylläkin lähes aina tehdä ihan kuka tahansa lääkäri. Kuntoutustuki myös yleensä haetaan 6-12kk ajalle eli sinulla on ollut vähintään puoli vuotta aikaa varata aika lausuntoa varten. Näitä uusavuttomia älynjättiläisiä näkee valitettavasti aika usein terveydenhuollossa. Kuukausia aikaa hoitaa verrattain yksinkertainen asia ja sitten päivää ennen kuin kusi niin sanotusti sukassa yritetään epätoivoisesti asiaa hoitaa ja ihmetellään missä ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä voin tehdä?
Lausunnon voi kylläkin lähes aina tehdä ihan kuka tahansa lääkäri. Kuntoutustuki myös yleensä haetaan 6-12kk ajalle eli sinulla on ollut vähintään puoli vuotta aikaa varata aika lausuntoa varten. Näitä uusavuttomia älynjättiläisiä näkee valitettavasti aika usein terveydenhuollossa. Kuukausia aikaa hoitaa verrattain yksinkertainen asia ja sitten päivää ennen kuin kusi niin sanotusti sukassa yritetään epätoivoisesti asiaa hoitaa ja ihmetellään missä ongelma.
Mulla on sama ongelma sairausloman jatkossa. Aikoja saa vasta syksymmällä. Se lääkäri joka sairauslomaa viimesi kirjoitti, on lomalla.
Vaadit päästä työkyvyn selvitykseen.
Tietämättömille tiedoksi, että jos on työkykyinen, hakee työttömyyspäivärahaa ja töitä, Jos ei ole työkykyinen, hakee saikkua ja sairauspäivärahaa. Työkyvyttömällä ei ole oikeutta työttömyyspäivärahaan.
https://thl.fi/fi/web/sote-palvelujen-johtaminen/kehittyva-palvelujarje…
Pyysin lääkäriltä sairaslomaa tapaturman takia ja ilmoitin sen työkkärille, kun olin työttömänä. Tuli niin pitkä sairasloma, että työkkäri jätti rauhaan siksi ajaksi. Mutta en ole aina pyytänyt sairaslomaa, kun olen ollut sairaana työttömänä ja käynyt lääkärissä.
Mutta tapaturma oli sellainen, että on kipuja vieläkin vaikka aikaa on kulunut puoli vuotta.