Help! Työkkäri vaatii lääkärin todistusta - mut en saa aikaa millään!
Työkkäri tosiaan vaatinut nyt pari kk minulta lääkärin todistusta mt-ongelmistani.
Minulla sulkeutuu määräaika tämän kuun loppuun - olen yrittänyt saada tk:sta aikaa mutta eivät anna tällaista varten!
He sanovat että mene yksityiselle (ei varaa) tai työterveyteen (ei ole).
Mitä teen 😭😭😭
Voimat on ihan loppu, johtuen juurikin mt-ongelmista.
Kommentit (93)
Tietääkseni tt toimistolla on määrärahoja työkyvyn arviointiin ja ohjaavat lääkäriin ja maksoivat sen ( ainakin ennen oli) kysy asiasta!
Varaa muulla syyllä aika terveyskeskukseen ja sitten kerrot oikean tilanteen lääkärille. Ei ne sua sieltä pois heitä.
Jos terveyskeskus ei anna aikaa niin et sitä todistusta saa silloin yksityiseltäkään, tarkoittaa että olet työkykyinen ja joudut karenssille lusmuilusta, ei siihen ole mitään hokkuspokkuskonstia välttää, mutta täytyy olla aika selvä tapaus jos terveyskeskus käännyttää.
Työkkärillä on täysi oikeus vaatia lääkärin kirjoittamaa B-lausuntoa, jossa kuvaus työkyvystä tai siihen liittyvistä rajoitteista. Jos ap ei saa sitä hoidettua, niin ei ole yhteiskunta velvollinen millään omadiagnooseilla maksamaan työttömyys tai sairauspäivärahakorvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nuo mt-ongelmat sitten on diagnosoinut?
Tk-lääkäri yli 20v sitten kun olin alaikäinen? Katsoin kanta.fistä niin siellä ei edes lue sitä diagnooseissa?
Kaikki tietoni jäi työterveyden kautta yksityiselle.Ap
Siis kyllä ne potilastiedot saa kysymällä sieltä työterveydestä ja mistä tahansa hoitotaholta kun kysyy. Olet oikeutettu saamaan ne.
Vierailija kirjoitti:
Jos terveyskeskus ei anna aikaa niin et sitä todistusta saa silloin yksityiseltäkään, tarkoittaa että olet työkykyinen ja joudut karenssille lusmuilusta, ei siihen ole mitään hokkuspokkuskonstia välttää, mutta täytyy olla aika selvä tapaus jos terveyskeskus käännyttää.
Höpöhöpö. Ajanvarauksessa ei tehdä diagnooseja.
Vierailija kirjoitti:
Käsitän, että haluavat uuden, tämän päivän tilannetta koskevan. Jos ei ole varaa lääkkeisiin, niin yskityonen ei taida olla vaihtoehto. Itse tilaisin ajan terkkarille, sanomatta, että tarvitsen todistuksen. Menisin valittamaan sairauttani. Katsoisin sitten mihin minut lähetettäisiin ja mitä kantaan kirjoitettaisiin.
Luulen, että Kela voisi maksaa lääkärintodistuksen kulut? Eikö joihinkin esim sairaanlapsen tuleen, kuulu se?
Vierailija kirjoitti:
Mihin työkkäri sitä sinun lääkäritodistusta tarvitsee?
Mihin sinun asiaasi se lääkäritodistus vaikuttaa?
B-lausunto
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tk-lääkäri yli 20v sitten kun olin alaikäinen? Katsoin kanta.fistä niin siellä ei edes lue sitä diagnooseissa?
Siis kyllä ne potilastiedot saa kysymällä sieltä työterveydestä ja mistä tahansa hoitotaholta kun kysyy. Olet oikeutettu saamaan ne.
Kela varmaan haluaa uuden. Ja ilmeisesti diagnoosia ei ole koskaan tehty, eikä lääkkeitä määrätty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
B-lausunto
Ap
Jos sinulla ei ole hoitokontaktia, niin ei sitä lausuntoa kukaan kertanäkemällä kirjoita. Kyllä sinun pitäisi päästä terveyskeskukseen lääkärille ja sitä kautta oikeaan hoitoon. Sieltä sitten se lausunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sieltä pyytänyt tietoja itsellesi?
Mitä niillä 20 v vanhoilla tiedoilla enää tekee?
Ei paskan vertaa.
Nyt pitää selvittää tämän hetkinen tilanne ja nykyinen työkyky ja työkyvyn rajoitteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela varmaan haluaa uuden. Ja ilmeisesti diagnoosia ei ole koskaan tehty, eikä lääkkeitä määrätty?
On tehty diagnoosi ja mun todella pitäisi syödä lääkkeeni mut ei oo varaa
Ap
Vierailija kirjoitti:
Poistaa työnhakuvelvoitteen ainakin että ap saisi asiaansa hoidettua ilman sitä tuloksiatuottamatonta pakkohakua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole diagnoosia tehty, niin mistä helvetistä ap muka sitten tietää että hänellä bipo.
Omasta päästään keksinyt itselleen sairaudet ja diagnoosit.
Höpöjuttu koko aloitus.
Kuinka ap tähän saakka pärjännyt työkkärin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistaa työnhakuvelvoitteen ainakin että ap saisi asiaansa hoidettua ilman sitä tuloksiatuottamatonta pakkohakua.
Joo, mutta mistä ap sitten saa rahaa?
Hänenhän on oltava edelleen työnhakijana työkkärissä, että saa työtyömyyspäivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä joskus mietin että mistäköhän alkais kysellä, yli 15v aikana työterveys vaihtunu monta kertaa, on terveystaloa, diacoria, mehiläistä... löytyiskö esim parikymmentä vuotta vanhoja tietoja.
en siis ole ap
Siis miten terveyskeskus voi evätä joltakin vastaanottoajan? Eikö tuollainen ole lainvastaista. Kyllähän ihmiset käyvät lääkärissä melkein ilman mitään syytä, siis ns. varmuuden vuoksi.
Voisiko olla, että apn käyttämällä terveyskeskuksella joku ajanvaraaja käyttää "valtaansa" väärin. Voisiko ap yrittää saada aikaa jollekin toiselle terveyskeskukselle.
Nyt on kesä ja lomat pyörii. Apn kannattaa varmaan yrittää vielä saada jatkoa vähintään kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta mistä ap sitten saa rahaa?
Hänenhän on oltava edelleen työnhakijana työkkärissä, että saa työtyömyyspäivärahaa.
Jos työkkärissä määritellään työnhakuvelvoitteeksi 0, ilmaisin huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Mikään sairaus ei ole este nykyään työnhaulle. Mt-sairaushan on jo niin yleinen ja sen katsotaan olevan kaikilla pitkäaikaistyöttömillä. 😄 Minullakin on kaikkien muiden ikä sairauksien lisäksi ja ennen olisi jo tässä iässä ollut haudassa mutta nykyään pitäisi järjettömän raskaassa työssä jaksaa melkein seitsemään kymppiin asti ja verrataan joihinkin ihme geeni perimään saatuihin vauhti hirmuihin joilla pelittää yli 100-vuotiaaksi.
Pyydä päästä kuntouttavaan työtoimintaan ja siellähän on kaikenlaisia sairaita joita ei päästetä eläkkeelle. Kyllä siellä fyysisesti ja/tai psyykkisesti sairaat jaksaa sen verran käydä. Silloin ei määrätä sitä työnhakuvelvoitetta.
Mt- ongelmainenhan olisi kansanedustajana ihan huippu siellä eduskunnassa kun niitä siellä on. 🤣
Hoitajan kirjoittama lippulappu ei riitä työkkärille, tarvitsevat lääkärin todistuksen.
-hoitaja