Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karppaus vs. " tavallinen" laihdutus -> samat tulokset

Vierailija
14.12.2006 |

Jaanpa vähän joskus Lääkärilehdestä lukemaani tutkimustulostietoutta hieman tännekin. Tutkimuksessa oli selvitetty erilaisten laihdutusruokavalioiden tuloksia ja tulosten pysyvyyttä (HUOM ei ruokavalioiden terveellisyyttä!). Tuloksena oli, että vähähiilirinen dieetti sai ihmiset laihtumaan nopeammin aluksi, mutta n 8kk kohdalla tulokset " tavallisen" (= terveellinen, kasvisvoittoinen, tasapainoinen ruokavalio) laihdutusdieetin kanssa tasottuivat ja siitä eteenpäin olivat samanlaisia tuloksiltaan.

Että semmosta. Ajattelin vaan, kun tällä palstalla suunnilleen ainoa hehkutettu laihdutuskeino on karppaus.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppaus se vain toimii karpeille, jokin muu sitten ehkä muille, eiks jeh.

Vierailija
2/36 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska siitä tulee todella helpolla elämäntapa siitä syystä, että ei tarvitse potea yhtään nälkää, olo on loistava ja ruokavalio on terveellinen. Minä jos joku voin väittää tietäväni, mistä puhun. Ikää on jo 37 v., ja olen ollut myöhäisestä teini-iästä lähtien ylipainoinen. En mitenkään yliläski, mutta ihan rehellinen pullukka, 5-18 kg ylipainoa ihan koko aikuisikäni. Epäterveellinen ruoka, karkit, pulla tai muukaan makea eivät koskaan ole olleen mun ongelmani, vaan ihan se, että olen aina syönyt määrällisesti liikaa sitä tavallista kotiruokaa, koska olen sitä tyyppiä, että mulla oli aina nälkä. Sellaista järkevissä rajoissa olevaa laihdutuskuuria ei ole olemassakaan, jota en olisi kokeillut. Painonvartijoiden eri metodeilla olen kaksi kertaa laihduttanut viitisen kiloa, ja ne viisi kiloa olivat työn ja tuskan takana. Mun paino ei kertakaikkiaan putoa sellaisella ruokavaliolla kuin ehkä 300 g:n viikkovauhtia, ja nälkä on niin älytön koko ajan että on selvää, että ei kukaan voi elää " oikeaa" elämää siten. Muutaman kuukauden jälkeen sitä vain kyllästyy ikuiseen nälkään.

Aloitin karppaamaan joku aika sitten, ja heti tuntui siltä kuin olisi kotiin tullut. ENSIMMÄISEN kerran aikuisikänäni paino alkoi pudota ilman, että olen supernälkäinen koko ajan, ja olo on muutenkin mainio. En aio ikinä enää kokeilla mitään muuta, vaan aion elää normaalisti hyvää ruokaa syöden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 99% ihmisistä laihduttaa edelleen pointsaamalla.

Vierailija
4/36 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä mukana, ts. oliko jommassa kummassa ryhmässä lopettaneita enemmän?

Vierailija
5/36 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sopiiko karppaus imettävälle?

Vierailija
6/36 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo karppaus on vaan hieno nimi laihduttamiselle, ei muuta.

Vierailija
7/36 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se on kyllä sinänsä totta, että etenkin nopeat hiilihydraatit ovat epäterveellistä ravintoa.

Vierailija:

Vierailija
8/36 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
9/36 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta se on kyllä sinänsä totta, että etenkin nopeat hiilihydraatit ovat epäterveellistä ravintoa.

Vierailija:

Vierailija
10/36 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimillään tosiaan jo valkoisten jauhojen ja sokerin poisjättäminenkin luetaan " karppaukseksi" . Kätevän laaja käsite, ja veeeeeeeenyvä.

Vierailija
11/36 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan normaalia terveellistä ruokavaliota, joka koostuu lihasta, kasviksista, hedelmistä, pähkinöistä, siemenistä, hapanmaitotuotteista, täysjyväviljatuotteista, marjoista... Itse olen näin syönyt jo parinkymmenen vuoden ajan.

Vierailija
12/36 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä sokerin, perunan ja jauhojen poisjättäminen ei tee kenestäkään karppia.

Sitten kun suurin osa energiasta tulee rasvana puhutaan alakarpista. Hyväkarpiksi pääsee jo Zonen suhteilla 40-30-30.

T. Alakarppi, hiilareita max 50g/vrk

Vierailija
13/36 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko sanoa, etten kyllä jaksaisi pisteillä tai kaalisoppaa syöden kovin pitkään. Mutta karppausta olen jaksanut jo kohta kolme vuotta, vaikka ihannepainossakin ole ollut jo yli 2 vuotta.

Karppauksesta tulee niin helposti elämäntapa, joten läski ei karpilla ole ikuista.

Vierailija
14/36 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on meillä muilla harhakäsityksiä karppien ruokavaliosta, niin et tunnu sinäkään tuntevan muiden (laihduttajien) ruokavaliota.. ;)

Minä syön 1600 kcal päivässä. Nälkä ei ole. Tuohon määrään syön reilusti yli puoli kiloa vihanneksia/hedelmiä/marjoja, 2 palaa ruisleipää, puolisen litraa maitoa, öljyä, jotain lihaa, jne.. Energiasuhteet mulla 50-25-25, suurinpiirtein. Kilot ovat tippuneet tällä aivan sopivaa tahtia (0,5kg viikossa) ottaen huomioon sen, että en ole edes ylipainoinen, jos bmi:tä tuijotetaan.

Nälkä ei kuulu laihduttamiseen koskaan, tai jos kuuluu, niin olet kituuttanut liian alhaisilla energiamäärillä. Tyyppiesimerkki tästä on Painonvartijat, jossa energiat voi mennä niinkin alas kuin 900kcal/päivä! Ei ihmekään, että paino tulee korkojen kanssa takaisin sitten, kun alkaa taas syödä enemmän (lue: normaalisti).

Käsityksesi laihduttamisesta ovat varsin omituiset, sen vuoksi halusin tähän nyt kommentoida.. Ei tarkoituskaan ole kiduttaa itseään nälällä, hyvä tavaton sentään :) On hienoa, että olet löytänyt oman ihanneruokavaliosi karppauksen kautta, minä taas löysin omani ihan vain ruokapäiväkirjaa pitämällä. Nälkää en ole nähnyt, ja paino tippuu noin 400g viikossa (eli lihasta ei pitäisi ylenmäärin lähteä). Että se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle..

Vierailija
15/36 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tippuu siis keskimäärin sen 400g viikossa.

Vierailija
16/36 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalorimääräni eivät todellakaan menneet noin alas, vaan esim. viimeksi laihduttaessani (ei pv:llä, vaan vähän vastaavalla, joka ei kuitenkaan salli päivän kalorimäärän täyttämistä herkuilla tai epäterveellisellä ruoalla) vaihtelivat 1300 ja 1600 kcal:n välissä.

Mutta kun_se_ei_vaan toiminut. Kun sain pidettyä kalorimäärän 1300 kcal:ssa, niin paino putosi 300-400 g per viikko, MUTTA silloin oli todella nälkäinen ja huonovointinen koko ajan. Ja kun pudotettavaa on 15 kg, niin tuo painonputoustahti sen olon kanssa oli killeriyhtistelmä, joka takaa että muutaman kuukauden päästä on puhti tiessään. 1600 kcal:n ruokavaliolla painonputoaminen loppui siihen, ja SILTI en rehellisesti voinut sanoa olevani kylläinen. Ruokavaliota justeerattiin suuntaan jos toiseen ryhmänjohtajan avustuksella, mutta niin se vain oli.

Karppauksessa homma toimi heti alusta lähtien, ilman minkäänlaista miettimistä, tuskailua ja nälkää. Miksi ihmeessä haluaisin palata " traditionaalisiin" menetelmiin?

Vierailija
17/36 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karpatessa ei todellakaan ollut nälkä ja olo oli " kirkkaampi" kun taas ruokaympyrämallilla pysyi myös nälkä pois, mutta väsytti aivan sairaasti. Nukuin hyvinkin 15-17 tuntia vuorokaudessa ilman että tunsin oloani missään vaiheessa pirteäksi. Itseasiassa nukuin kaikki ruokailujen välit. Karpatessa kävin päivittäin heittämässä 1-1.5 tunnin sauvakävelylenkinkin.

Vierailija
18/36 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön itseni päivittäin kylläiseksi, välillä ihan napa rouskuu. Toki syönkin päivässä 5-6 ateriaa, joten nälkä ei pääse kyllä yllättämään. Varmasti osuutensa on myös itsehillinnällä, joka itselläni on hyvä, mutta voin ihan rehellisesti sanoa, että nälkää ei ole ollut. Välillä tulee tiettyjä mielitekoja (mm. suklaa, nam), mutta niistäkin pääsee yli, kun hörppäsee vaikka kahvit tai jotain muuta kevyttä :) Mutta siis mieliteot eivät ole sama kuin nälkä, ja mieliteot ovat täysin hallittavissa pienellä itsekurilla.

On hienoa, että sulla ei karpatessa ole nälkä, mutta ei mullakaan ole tällä ruokavaliolla tarvinnut massua murisuttaa. Ja kuten sanoin, niin sinulla taitaa olla sitä painoa hieman enemmän kuin minulla, kerran noilla kalorimäärillä et tule kylläiseksi -tokihan lähtöpainokin vaikuttaa painonpudotukseen. 1300 kcal on jo siinä hilkulla, että jatkuvalla syönnillä elimistösi on ollut säästöliekillä, mutta oletkin varmaan asiasta tietoinen.

En ole pyytänytkään sinua palaamaan " traditionaalisiin menetelmiin" , mutta pyydän, että et yleistäisi omia laihdutuskommelluksiasi koskemaan kaikkia. Monet laihduttavat niin pienellä vajeella, että nälkää ei tarvitse nähdä (300-600kcal päivässä vajetta), ja itse kuulun myös tähän ryhmään. Paino putoaa hitaasti, mutta varmasti. Pudota sinä toki painoasi karppaamalla, jos koet sen paremmaksi itsellesi, mutta muistathan, että olemme yksilöitä.

terkuin 17

Vierailija
19/36 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle taas ei sopinut. Voin huonosti karppiruokavaliolla. Olo koheni kun lisäsin taas hiilareita ruokavaliooni normaalitasolle, ja proteiinit vähemmälle.

Vierailija
20/36 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys ja nuutunut olo, jotka olivat mulla aina perinteisemmin laihduttaessani, ovat poissa karpatessa. Kun kalorimäärä oli 1300 kcal, niin rehellisesti sanoen tunnin kävelylenkki illalla kuullosti niin kamalalta, että peiton alle palelevana sohvannurkkaan käpertyminen oli realistisempi vaihtoehto. Nyt karpatessani olen tosi energinen ja oikein nautin esim. koiranulkoilutuslenkeistä.

Mutta toisaalta, mitäs näistä kiistelemään. Nämä ovat varmasti todella yksilökohtaisia juttuja. Just viimeksi lääkärillä käydessäni juttelimme tästä asiasta pitkään, ja lääkärikin totesi, että ihmisen aineenvaihdunnassa ja sen säätelyssä on paljon sellaista, mitä ei vielä tiedetä ja mitä on todella vaikea tutkia tarkasti. Koululääketiedekin alkaa myöntää, että esim. karppauksen positiiviset vaikutukset sydän- ja verisuonitauteihin ovat kiistattomat, mutta samalla kuitenkin lääkäri totesi, että tämä ei ole niin yksiviivaista. Jotkut ihmiset reagoivat vähähiilihydraattisiin ruokavalioihin todella hyvin, toiset eivät taas juuri lainkaan. Taustalla lienee niin sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnan seikkoja, joista ei kertakaikkiaan vielä tiedetä tarpeeksi.

Bottomline: jokaisen pitää tehdä niin kuin itse toteaa parhaaksi ja mikä toimii parhaiten itselläni. Oma pointtini on se, että karppaus on aivan ylivoimaisesti paras tapa, mitä olen koskaan kokeillut, enkä aio koskaan enää palata tavalliseen leivänpuputtamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan