Olen masentunut. Haluan parantua. Vinkkejä?
Olen vakavastikin masentunut arvioiden mukaan. Vihaan elämääni tällä hetkellä. Haluaisin parantua ja voida hyvin. Onko ketään, joka onnaaanut elämänilonsa takaisin? Mitä teitte?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Auttaa kun ymmärtää että masennus syntyy aivoissa ja on tavallaan virhetilanne ohjelmassa. Aivojen "ohjelmat" ei ole perinteisiä tietokoneohjelmia joille kirjoitat koodia vaan neuroverkkoja jotka oppivat toistoista ja palautteesta. Voit edesauttaa toipumista minimoimalla negatiivista palautetta antavat asiat ja rutiinit elämästä ja maksimoimalla positiivista palautetta antavat. Sitten vain toistoa toiston perään kunnes aivot mukautuvat uuteen toimintatapaan.
Mäntti.
Toivottavasti sairastut vaikeaan masennukseen. Noudata sitten omaa ohjettasi. Onnea!
Jos lompakko kunnossa käväse nauttimassa sienimuhennosta vaikka amsterdamissa, se auttaa todella monia.
Mutta jos ei pätäkkää,niin käy valokuvaamassa silokkeja syksyllä .
Infoa löytyy googlella , molemmista.
Vierailija kirjoitti:
Löydä syy nousta ylös aamulla. Esim. joku harrastus.
Masennuksen merkittävä oire on se, ettei ole kiinnostusta mihinkään. Mikään ei tuota iloa. Eikä toisaalta jaksakaan mitään, edes käydä suihkussa tai viedä roskia.
Mitä harrastusta ehdotat näillä spekseillä?
En tiiä onko sulla rahkeita parantumiseen. Terapia toimii silleen että  potilas opettelee ajattelemaan asioista eri  tavalla eli se vaatii  itsetutkiskelua ja työtä.
Sä haluat että muut tekee sen sun puolesta,et sä muuten ois täältä neuvoa kysymässä.
Vierailija kirjoitti:
En tiiä onko sulla rahkeita parantumiseen. Terapia toimii silleen että potilas opettelee ajattelemaan asioista eri tavalla eli se vaatii itsetutkiskelua ja työtä.
Sä haluat että muut tekee sen sun puolesta,et sä muuten ois täältä neuvoa kysymässä.
Haista vit tu
Masennuksen kärki leikataan sokerin vähentämisellä ja terveellisellä ruokavaliolla.
Some ja uutiset korkeintaan 5 min / päivä.
Ulos, luontoon, luonnon ilmapiiri piristää.
Ala arvostamaan aikaasi. Mikä on ollut tärkeää ennen masennustasi, vihkiydy sille uudelleen.
Jos tarvitset ulkopuolelta apua, niin sitten etsit sellaisen.
Rakastuminen ja vastarakkauden saaminen parantaa masennuksen.
Varma tieto.
Vierailija kirjoitti:
Masennuksen kärki leikataan sokerin vähentämisellä ja terveellisellä ruokavaliolla.
Some ja uutiset korkeintaan 5 min / päivä.
Ulos, luontoon, luonnon ilmapiiri piristää.
Ala arvostamaan aikaasi. Mikä on ollut tärkeää ennen masennustasi, vihkiydy sille uudelleen.
Jos tarvitset ulkopuolelta apua, niin sitten etsit sellaisen.
Mutta kun ei jaksa. Eikä mikään tunnu tärkeältä - paitsi että saisi hyvän, normaalin olon takaisin.
Sokeri ei ole koskaan ollut ongelma, eikä some.
Luonto on aina kuulunut arkeen.
Ulkopuolista apua voi etsiä jos jaksaa, mutta todennäköisesti löytää ennemmin yksisarvisen.
Lääkkeiksi kutsutut mömmöt eivät paranna, päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Rakastuminen ja vastarakkauden saaminen parantaa masennuksen.
Varma tieto.
Tähän kaikilla ei ole nshdollisuutta
Mulla ei ole mikään poistanut masennusta täysin mutta lääkitys auttaa siihen, etten jatkuvasti mieti/koe olevani masentunut vaikka se koko ajan tuolla taka-alalla lymyääkin. Pystyn myös lääkityksen kanssa käymään normaalisti töissä. Masennusta ollut yläasteelta asti. N34
Jos lapsuus on ollut paska niin ei sitä masennusta mikään poista.
Minä toivun vaikeasta masennuksesta. Olin 2 kuukautta osastolla ja kiitollinen siitä avusta ja tuesta jota sain. Se on totta että pitää olla "hyvässä kunnossa" että pystyy terapiaan. Mulla alkoi lääkehoito auttamaan 8 viikon kuluttua. Kotona tärkeintä on liikunta, säännöllinen ruokarytmi ja säännöllinen unirytmi. Lisäksi kaikki harrastukset jotka tuo iloa ja mielekkyyttä elämään. Negatiiviset ihmissuhteet heitin huitsin nevadaan.
Hanki kirjastosta tai kirjakaupasta kirja "Irti masennuksesta" tai "Ei enää masennusta".
Kirjassa on hyviä neuvoja, kuinka taistella masennusta vastaan.
Olen saanut apua kirjasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaa ja terveellistä ruokaa. Lähde joka päivä ulos, kävelylle, kaupungille, kylään, kirjastoon, uimaan, kauppaan, shoppailemaan, metsään, meren/joen/järven rantaan, luontoon mihin vain neljän seinän sisältä. Aluksi hankalaa kammeta itsensä mihinkään, mutta pian huomaat että elämä jatkuu ja paskaolo hälvenee.
Mene johonkin vapaaehtoistoimintaan, esim. vanhukset ovat iloisia saadessaan seuraa ja niin sinäkin.Ei masentunut jaksa ja pysty menemään johonkin vanhainkotiin 'tuottamaan iloa' muille. Hyvänen aika, hän itse tarvitsee jonkun tuottamaan iloa hänelle itselleen!
Tyhjästä ei voi ottaa
Kauhea vaatimuskin tuo, että pohjamudissa henkeään haukkovan pitäisi toimia vielä kärttyisten/mykkien vanhusten piristäjänä! Mieti ensin, mitä sanot, äläkä puhu typeryyksiä!Vapaaehtoistyö on niille, joilla on resursseja huolehtia itsestään ja voimia jää vielä yli.
Masentunut tarvisi oikeastaan henk koht avustajan tai trainerin, itselleen.
Ap, kysyi miten olen selvinnyt masennuksesta/ keinoja. Mm. näillä selvisin. Turhaa haukut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennuksen merkittävä oire on se, ettei ole kiinnostusta mihinkään. Mikään ei tuota iloa. Eikä toisaalta jaksakaan mitään, edes käydä suihkussa tai viedä roskia.
Mitä harrastusta ehdotat näillä spekseillä?
Luonnossa olo auttaa. Ihan vaikka kotipihan nurmikolle auringonvaloon löhöilemään hyvä kirja kädessä.
Kerran päivässä ulkoilulenkki. Jos et jaksa tehdä ravitsevaa ruokaa, niin osta ihan lähikaupan b-vitaa,c, d3 50migr g, magnesiunsitraatti, foligren apteekista, kalöljykapselita.
 Kirjoita joka päivä 5 kiitollisuuden aihetta elämäsäsi. Ne voivat olla samojakin eri päivin. Lähikaupsat ostat sen sinisen pikku vihon.
Ihmittele , mitä ne kiitollisuuden aiheet voi olla, no- tyyliin esim. 1) pystyn itse liikkumaan. 2) voin syödä, ei ole esim kurkkusyöpää, joka estää syömisen. 3) osaan ajatella ja kirjoittaa tänne vauvapalstalle. 4 ) minulla on asunto,missä asua.5 asun Suomessa, missä ei tarvi olla 45 asteen helteellä.
Näitä syitä olla kiitollisen on valtavasti.ei ole pakko rypeä itsesäälissä. Siitä masentuu ,kun ajattele kaiken negation kautta, sä tiedät.
Sinua ei kukaan muu voi  auttaa, kuin sinä itse ja rukous.
Etsi itsellesi jokin intohimon kohde, mihin saat aikasi kulumaan. En usko, että olet masentunut, olet vain kyllästynyt, kun kaikki on niinkuin nähty. Mikään ei ole enää uutta.
Tsemppiä. Masennuksesta toipuminen on pitkä tie. Itse välillä pelkään, että se palaa, mutta olen kyllä siihen asti jokaisesta masennuksettomasta päivästä kiitollinen.
Jokaiselle auttaa varmasti ihan eri asiat, mutta minua auttoivat nämä:
- Myrkyllisten ihmissuhteiden poistaminen elämästä. Erityisen ikävää, että näiden myrkyllisten ihmisten joukossa olivat myös omat vanhemmat, mutta ei auta.
- Vastapainoa kehää kiertäville ajatuksille eli toisin sanoen asiat, joissa ei tule mietittyä arkea ollenkaan. Itselleni henkirei'iksi tulivat liikunta sekä musiikki. Aloin soittaa ihan alusta alkaen viulua (youtube-videoiden avulla) ja siitä tuli minulle tosi tärkeää.
- Psykoterapia. Sillä tosin oli omalla kohdallani hieman väliä, että millaista terapiaa. Pelkkä jutteluterapia ei minun kohdallani oikein auttanut, kun terapian jälkeen oli vain entistä pahempi ja märehtineempi olo. Sitten löysin terapeutin, joka käytti aika paljon kehollisia menetelmiä juttelun ohella ja siitä oli kyllä iso iso apu.
- Rakas kissani
- Korjaavat kokemukset ihmissuhderintamalla
Toivottavasti löydät itseäsi auttavat asiat! Älä luovuta. Kaikkea hyvää sinulle. <3
Kirjoita päiväkirjaa. Pura kaikki paskat olosi päiväkirjaan ja selvitä sillä tavoin syy, miksi masentaa. Auttaa, kun ei patoa kaikkea itseensä.