Näetkö mielikuvia? Minä en.
Tulipa mieleeni tuosta "kuuletko ajatukseni puheena" -ketjusta toinen tavallaan samankaltainen juttu.
Suurin osa ihmisistä pystyy muodostamaan mielessään kuvia. Laita silmät kiinni, ja ajattele punaista mökkiä. Tuleeko kuva? Onneksi olkoon, kuulut enemmistöön.
Itse opin tämän vasta ihan muutama vuosi sitten. Olen aina KUVITELLUT, että sanat mieliKUVITUS ja tietenkin myös KUVITTELU ovat vain abstrakteja kieliKUVIA. Mieleeni ei ollut koskaan tullut, että ihmiset aivan oikeasti pystyvät loihtimaan suljettujen silmiensä eteen kuvia. Miten sellainen olisi edes mahdollista.
Tämä tila esiintyy ilmeisesti noin prosentilla ihmisistä, joiden lisäksi vajaalla neljällä prosentilla on vaikeuksia muodostaa mielikuvia. Niin vähän asiaa on tutkittu, että sille annettu nimikin, afantasia, vasta vuonna 2015.
Alla pari linkkiä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Aphantasia
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/07/12/ajatuksissani-ei-ole-kuvia-aan…
Ajatuksia?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää voi olla todella tyhmä kysymys.
Kun näette näitä mielikuvia (varsinkin ihmiset jotka sanotte että näette tosi yksityiskohtaisesti), onko teillä silmät auki vai kiinni?
Ei ollenkaan tyhmä kysymys.
Itse näen mielikuvat yhtä hyvin silmät auki kuin kiinni. Ehkä niihin keskittyminen on kuitenkin helpompaa silmät kiinni.
Mutta siis näet oikeasti sen punaisen mökin siinä? Itse näen vain mustaa kun laitan silmät kiinni.
Ohis
Kyllä minullakin nämä fyysiset silmät näkevät mustaa, kun suljen silmäni. Mutta ne toiset, "aivojen silmät" näkevät punaisen mökin, ja taustalla sinistä merta, mökin edessä näkyy ruohoa ja taaempana kalliota. Sellainen mielikuva minulle rakentui. Ja mökin yläpuolella lentää joku lintu.
Minäkin tajusin tämän vasta joskus viime vuonna. Tiede lehdessä oli juttu tästä. En näe ikinä mitään kuvia, unia näen kyllä. Nekin on kyllä usein jotenkin outoja. Pystyn kyllä muistamaan asioita, vaikka jostain lapsuuden mökiltä. Olen huono selittämään asioita tai kuvailemaan. Toivottavasti ei ikinä tarvitse kuvailla poliisille mitään tuntomerkkejä. :D Tai toki sitä osaisi kertoa että sillä oli punainen paita ja oli hoikka jne.
Pään sisällä on kuitenkin hyvin usein radio, siis jotkut biisit pyörii päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis näkeekö ihmiset sen punaisen mökin jotenkin ihan näkemällä, kun sulkee silmät?
Voin mä sellaisen kuvitella jotenkin mielessäni, tai taisin muistella ja yhdistellä jotain joskus näkemiäni rakennuksia, mutten _näe_ mitään kuvaa (toisin kuin taas vaikka unta nähdessä).
Ainakin minä näen halutessani punaisen mökin, vaikka en silmiäni sulkisikaan. Siis "aivojeni silmät" näkevät sen, vaikka nämä tavalliset silmäni samaan aikaan katselisivatkin ihan jotain muuta.
Niin no tavallaan kyllä minä pystyn sen mökin silmät auki kuvittelemaan, mutta en tässä edessäni mitään mökkiä näe. Vain sen mitä nyt oikeasti silmilläni näen.
Ja minä kun aattelin että sen mökin pitäisi oikeasti tulla siihen mustalle alueelle kun silmät kiinni mökkiä ajattelee. Mitenkähän tämä menee.
Juuri näin, sen mielikuvan voi "nähdä" oli silmät auki tai kiinni. Oikea näkeminen taas vaatii aina valoa.
Sellaisia ajatuksia herättää, että asia on tieteelle arka. Mikä on tietysti hullunkurista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis näkeekö ihmiset sen punaisen mökin jotenkin ihan näkemällä, kun sulkee silmät?
Voin mä sellaisen kuvitella jotenkin mielessäni, tai taisin muistella ja yhdistellä jotain joskus näkemiäni rakennuksia, mutten _näe_ mitään kuvaa (toisin kuin taas vaikka unta nähdessä).
Ainakin minä näen halutessani punaisen mökin, vaikka en silmiäni sulkisikaan. Siis "aivojeni silmät" näkevät sen, vaikka nämä tavalliset silmäni samaan aikaan katselisivatkin ihan jotain muuta.
Niin no tavallaan kyllä minä pystyn sen mökin silmät auki kuvittelemaan, mutta en tässä edessäni mitään mökkiä näe. Vain sen mitä nyt oikeasti silmilläni näen.
Ja minä kun aattelin että sen mökin pitäisi oikeasti tulla siihen mustalle alueelle kun silmät kiinni mökkiä ajattelee. Mitenkähän tämä menee.
Juuri näin, sen mielikuvan voi "nähdä" oli silmät auki tai kiinni. Oikea näkeminen taas vaatii aina valoa.
Mistä tiedät, ettei "näkeminenkin" vaadi "valoa"?
Ei kai tämä asia ole tieteelle mitenkään arka, ainoastaan uusi. Ilmiöhän keksittiin vasta joitakin vuosia sitten. Sen jälkeen sitä on kyllä tutkittu paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää siltä, että afantasia on oletettua yleisempää. Teitä on jo tässä yhdessä ketjussa monta.
Ei vaan monella on väärinymmärrys. Luullaan että oikeasti jotkut näkee silmät kiinni. Vaikka kyse on eri asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tämä asia ole tieteelle mitenkään arka, ainoastaan uusi. Ilmiöhän keksittiin vasta joitakin vuosia sitten. Sen jälkeen sitä on kyllä tutkittu paljonkin.
Ei ole uusi. Joku petturi vain nosti vanhan jutun esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Silmän solut tarvii valoa näkemiseen. Mielikuva taas nuodostuu muualla kuin silmissä. Ajattele banaania, sun aivoissa hahmotat sen banaanin muodon ja värin mutta et sä sitä sun silmien edessä näe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Silmän solut tarvii valoa näkemiseen. Mielikuva taas nuodostuu muualla kuin silmissä. Ajattele banaania, sun aivoissa hahmotat sen banaanin muodon ja värin mutta et sä sitä sun silmien edessä näe.
En ymmärrä, että näiden kahden tavan välillä olisi loppujen lopuksi mitään eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää voi olla todella tyhmä kysymys.
Kun näette näitä mielikuvia (varsinkin ihmiset jotka sanotte että näette tosi yksityiskohtaisesti), onko teillä silmät auki vai kiinni?
Ei ollenkaan tyhmä kysymys.
Itse näen mielikuvat yhtä hyvin silmät auki kuin kiinni. Ehkä niihin keskittyminen on kuitenkin helpompaa silmät kiinni.
Näetkö kuitenkin samaan aikaan silmiesi edessä olevan "oikean" maiseman? Siis syrjäyttääkö mielikuva sen mitä näet sillä hetkellä?
Näen kyllä sen oikeankin maiseman. Mielikuva ei siis syrjäytä mitään. Molemmat maisemat näkyvät yhtä aikaa, katselen ikään kuin kaksilla silmillä, ja ne näkymät ovat päässäni kahdessa eri paikassa.
No tietenkin. Oikeat silmät näkee sen mitä verkkokalvolla muodustuu, eli konkreettinen näkymä mikä edessäsi on, mielikuva taas syntyy aivoissa, muistin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Luulin myös pitkään, että mielikuva on vain sanonta,
Mikä sanonta?
Tätä olen miettinyt. Pystyn tavallaan kuvittelemaan millainen mökki on ja tuoda mieleeni miltä punainen väri näyttää, mutta näen kuitenkin vain mustaa kun suljen silmät. Pystyykö joku oikeasti kuvittelemaan mökin ja värit niin vivahdekkaasti, että näkee tuon mökin vähän niin kuin katsoisi värillistä elokuvan pätkään pään sisällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää siltä, että afantasia on oletettua yleisempää. Teitä on jo tässä yhdessä ketjussa monta.
Ei vaan monella on väärinymmärrys. Luullaan että oikeasti jotkut näkee silmät kiinni. Vaikka kyse on eri asiasta.
Mä olen joskus meditoidessa nähnyt kirkkaita värejä ja kuvioita. Yleensä näen mustaa.
Häh? Olen aina luullut, että kaikki muutkin ihmiset muistavat asiat mielikuvina. Millä muulla tavalla ne edes voisi muistaa?
Toistan kysymyksen, kun edellinen poistettiin: miksi tästä keskustelusta poistetaan kymmenittäin vastauksia?
Olet ap ymmärtänyt väärin, ei ne mielikuvat ole silmien edessä. Silmät tarvitsee valoa kuviin.
Mielikuvat on aivoissa, ajattelua. Pystyt ajattelemaan sen kuvan mutta et konkreettisesti näe.