Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostaisitko manuaalivaihteisen auton?

Vierailija
19.07.2023 |

Perustele.

Kommentit (1451)

Vierailija
281/1451 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti manuaalivaihteet. Haluan ajaa itse autoani; ei vakionopeudensäädintä, ei luistonestoa ym., ei automaattivaihteita

Vierailija
282/1451 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessako rallissa tai muussa autourheilutapahtumassa te sähkövatkain ja automaattipellet olette käyneet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/1451 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manuaali oli joskus automaatta parempi.

Muttei enää.

BMW:n käyttämä 8-vaihteinen ZF on pehmeydessään ja nopeudessaan jotain mihin manuaalilla ei vaan päästä.

Ja kesäleluni -Porsche 911- kaksoiskytkinvaihteisto PDK on vieläkin selvemmin tehty nopeaan ajoon.

Jätetään ne manuaalit sinne historian hämärään kaasuttimien ja veivattavien ikkunoiden kanssa.

Vierailija
284/1451 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihana ketju!

Tilanne on se, että mies osti kuukausi sitten automaattivaihteisen auton. Eilen harjoittelin kolmatta kertaa ajamaan sitä. Olen nainen, 43 v. Arka ajamaan isoissa kaupungeissa jne missä paljon liikennettä. Mutta nuorena ajanut aika paljon, ja olen aina tykännyt ajaa autolla. Juuri se tunne, mitä moni on tässä ketjussa kuvaillut, että kun vaihtaa vaihteita ja painaa kaasua ja tuntee, että itse ajaa ja ohjaa sitä autoa. Erityisesti muuten talvella se ralllfiilis, tai joskus ohittaessa, kun laittaa pienempää vaihdetta...

No, eilen ajoin automaatilla ekaa kertaa liikenteessä. Aika huonosti meni, tosin lapset mekasti takapenkillä, enkä kuullut ajatuksiani kunnolla siinä. Mutta vaikeeta on poisoppia manuaalista. Mitä teet vasemmalla jalalla entä vaihdekepillä, no et mitään! Huoh.. minä rakastan monien asioiden tekemistä samaan aikaan, joten myös siksi aktiivinen ajaminen manuaalilla on mun juttu! Automaatti on flegmaattinen.

Nyt haaveilen omasta, vanhasta, p**kasta 90-luvun tai 2000-luvun alun perusautosta. En halua mitään ylimääräistä toimintoa, koska en käytä niitä. En edes oppinut edellisen auton peruutustutkia tai vakionopeudensäädintä. Edellinen oli vw, sitä edellinen Audi. Nyt Octavia. Mun tuleva oma auto voisi olla vanha Audi tai vw. Tai esim. Opel.

Kiitos, jos joku jaksoi lukea. Tää ketju oli mua varten. Saa vastata tähän ja antaa vertaistukea. Nim. Yksi junttikuski (vai miksi olikaan kutsuttu jossain viesteissä manuaalikuskeja)

Vierailija
285/1451 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessako rallissa tai muussa autourheilutapahtumassa te sähkövatkain ja automaattipellet olette käyneet?

Aika monessa, on käyty mm. Australiaa myöten F1-kisoissa, rallin MM:stä puhumattakaan. Ajan silti automaatilla.

Vierailija
286/1451 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja usko tai älä, en itselleni ottaisi uutta autoa, mikään ei ole sen huonompi sijoitus.

Minäpä ostan uuden auton kolmen vuoden välein. Se on juuri sellainen kuin haluan. Pinkka kunnossa, niin ei tarvii käytetyillä romuilla ajaa.

Vierailija
287/1451 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja usko tai älä, en itselleni ottaisi uutta autoa, mikään ei ole sen huonompi sijoitus.

Minäpä ostan uuden auton kolmen vuoden välein. Se on juuri sellainen kuin haluan. Pinkka kunnossa, niin ei tarvii käytetyillä romuilla ajaa.

Sääliksi käy. Pitää auton uusimisella kehuskella vauvapalstalla... Oikeasti et taida olla penaalin terävin kynä.

Vierailija
288/1451 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan alkaa katsella tässä ajankuluksi vanhoja manuaalivaihteisia autoja.

Vierailija
289/1451 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti manuaalivaihteet. Haluan ajaa itse autoani; ei vakionopeudensäädintä, ei luistonestoa ym., ei automaattivaihteita

Kurjuuden maksimointi on jees. Vähän kuin kaverin isä, jolla oli tapana repiä uudesta traktorista lattiapehmusteet pois paljaalle pellille. Pystyi näin jalkojen kautta kuulemma tuntemaan mistä kohtaa hajosi sitten kun jotain traktorista laukesi.

Vierailija
290/1451 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietenkin paljonko autoa käyttää.

Jos käyttää kerta viikkoon muutaman kilometrin kauppareissulla, niin ei silloin väliä.

Mutta jos joutuu ajamaan päivittäin töihin puoli tuntia suunta, niin ehdottomasti mieluummin automaatti.

Sitä paitsi, ei manuaalina taida isomman koon autoja (A6, 5-sarja, E-sarja) saadakaan.

Pikku kippoja ehkä saa, en tiedä.

Vierailija
291/1451 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa autokouluillakin kohta olla vaikeuksia saada uusia autoja manuaalina.

Koskahan ollaan riittävän kypsiä ajatukselle, että manuaali kuolee ja automaatista ei tule enää erityisehto vaikka sellaisella kortin suorittaisi.

Vierailija
292/1451 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurjuuden maksimointi on jees. Vähän kuin kaverin isä, jolla oli tapana repiä uudesta traktorista lattiapehmusteet pois paljaalle pellille. Pystyi näin jalkojen kautta kuulemma tuntemaan mistä kohtaa hajosi sitten kun jotain traktorista laukesi.

No niinhän se on meidän junttien manuaalikuskien kanssa. Autoa ajetaan korvalla.

Vierailija
293/1451 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään automaatista. Ei tarvitse jännittää että sammuu kun lähtee liikennevaloista. Naurakaa vaan.

T: Arka kuski

Vierailija
294/1451 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään automaatista. Ei tarvitse jännittää että sammuu kun lähtee liikennevaloista. Naurakaa vaan.

T: Arka kuski

Et ole ainoa. Meillä teini pelkää liikenteessä ainoastaan sitä, että punaisissa liikennevaloissa joutuu pysähtymään ja joku tulee taakse. Olen yrittänyt vaikka kuinka monta kertaa sanoa, ettei se haittaa, jos auto sammuu, sitten vaan käynnistää uudelleen.

Vierailija
295/1451 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

F1:ssä oli jo viime vuosituhannella automaattilaatikot. Ne oli niin ylivoimaisia, että 2000-luvun alkupuolella ne kiellettiin koska haluttiin kuskien tekevän vaihtovirheitä ja sitä kautta edes pieni mahdollisuus kilvanajoon.

Ratkaisuna oli nykyiset puoliautomaattilaatikot. Nyt kuskin pitää vaan katsoa LEDien väreistä että missä kohtaa painaa oikeaa tai vasenta läpyskää.

Vierailija
296/1451 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Manuaalivaihteilla hinkkaavat varmastikin ajavat myös ilmastoimattomalla autolla, koska eihän sitä tarvitse Suomessa kuin kerran kesässä. :D :D :D :D :D :D :D :D

ja sähköiset ikkunannostimetkin ovat varmasti turhia. "kyllähän tosimies jaksaa veiviä kääntää. parempi vaste kahvassa kuin napissa. Haluan itse kontrolloida kuinka nopeasti ikkuna laskeutuu ja nousee".

Starttimoottorit ovat myös homoille. Sehän käy SÄHKÖLLÄ ja sitä varten on AKKU, joka voi RÄJÄHTÄÄ. Tosimies jaksaa vääntää kampea!

Älä nyt kerro öyhöille, että kaikissa autoissa on hirveästi sähkölaitteita. Jopa käämejä ties kuinka monessa paikassa, eihän ne voi sen jälkeen ajaa enää millään.

Vierailija
297/1451 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kyllä ajaa molemmilla, on ollu automaatteja ja manuaaleja, edellinen oli automaatti ja löytyi sopiva vaihdokki jossa on myös automaatti, katsoin kyllä manuaalejakin, mutta nyt vain sattui olemaan automaatissa kaikki kohdillaan hintaa myöten

Vierailija
298/1451 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkövatkain porukka käy pride tapahtumissa. Tai jossain homobaareissa. Eivät harrasta ralleja eikä mitään muutakaan autoihin liittyvää. 

Vierailija
299/1451 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Manuaalia kaipaa ainoastaan ihminen, joka ei ole ajanut automaatilla enemmän kuin kerran.

Eipäs, vaan manuaalia kaipaa ja haluaa ihminen joka on joutunut joskus ajamaan sillä automaatilla. 

Sen jälkeen on helppo tehdä valinta manuaalin hyväksi.

Ihanko varmasti? Eli ikinä kukaan ei ole ajanut pitkään manuaalilla, sitten vaihtanut automaattiin ja todennut pitävänsä enemmän automaatista?

Vierailija
300/1451 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voin pitää puhelinta toisessa kädessä, ottaa kisaa liikennevaloissa ja jättää kaikki alle 500-hevosvoimaiset mopot kauas taakse.