Onko totta, että jos on automaattivaihteistoisella autolla ajanut ajokortin
sillä ei saa ajaa manuaalivaihteista autoa? Luin tällaista ja never höörd aiemmin.
Kommentit (38)
On tietysti. Ethän ole antanut minkäänlaista näyttöä manuualiauton ajamisesta.
Jos olet ajanut vain automaatilla, et osaa ajaa manuaalilla ja toivottavasti et ole niin dorka, että sillä yrittäisit lähteä liikenteeseen. Ja ei, myöskään korttisi ei siihen oikeuta.
Siellä liikenteessä ei ole vain sinä, vaan myös meidän muiden henkikulta.
Kyllä, näin on. Siksi meillä on manuaalivaihteinen laina-auto nyt, kun puolisoni opettaa lastamme ajamaan.
Jep. Tämän vuoksi meilläkin opetusauto on manuaali vaikka muuten perheessä ei sellaista ole vuosiin ollut.
Ok. Mulla on oikeus ajaa motskaria vaikka en eläissäni ole sellaista ajanut. 80-luvulla kortin ajanut jolloin sai motskarikortin kun sai hlöautokortin. Niin se muuttuu. Ap
Eli kun on saanut manuaalikortin niin sillä saa ajaa automaattiautoa?
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ajanut vain automaatilla, et osaa ajaa manuaalilla ja toivottavasti et ole niin dorka, että sillä yrittäisit lähteä liikenteeseen. Ja ei, myöskään korttisi ei siihen oikeuta.
Olen ajanut vain manuaalisia. Tuskin osaisin automaatilla. Ap
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mä oon ajanut molempia, mutta mä oonkin saanut korttini jo kasarilla, ja silloin ajeltiin manuaalilla. Nyt en vissiin enää osaiskaan manuaalilla ajella, kun viimiset reilut 10 vuotta oon päivittäin automaatilla suhannut..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata yrittääkään. Se on tosi vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Mulla on oikeus ajaa motskaria vaikka en eläissäni ole sellaista ajanut. 80-luvulla kortin ajanut jolloin sai motskarikortin kun sai hlöautokortin. Niin se muuttuu. Ap
No ei muutu. Aina se on ollut noin mitä automaattiin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisit. Se on helppoa, automaattista. Eteen vai taakse, parkki ja jarru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mä oon ajanut molempia, mutta mä oonkin saanut korttini jo kasarilla, ja silloin ajeltiin manuaalilla. Nyt en vissiin enää osaiskaan manuaalilla ajella, kun viimiset reilut 10 vuotta oon päivittäin automaatilla suhannut..
Yllättävän nopeasti se manuaalivaihteilla ajaminen palautuu, on kai vähän kuin pyörällä ajo, kun sen on kerran oppinut ja vuosia kuitenkin manuaalivaihteilla ajanut, niin joku 10 vuodenkin automaatilla ajo ei haittaa yhtään. Tai minulla ainakin kävi näin, kun kerran sain manuaalivaihteisen sijaisauton ja kovasti jännitin, onnistuuko sellaisella ajaminen enää ollenkaan. Onnistui hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Viimeistään vuonna 1990 ajokortin saaneilla oli näin. Siihen aikaan moni muuten ajoi ainoan inssiajonsa kuorma-autolla ja sai suoraan ABC-ajokortin (nykyään A BE C)
Vierailija kirjoitti:
Silloinkin olisi saanut erityismerkinnän ajokorttiin siitä, että on automaatilla suorittanut kortin. Tosin automaattivaihteiset oli tosi harvinaisuus tuolloin.
Motskarilla en ole koskaan ajanut, vaikka kortin mukaan sitäkin saisin ajella.
Onko jollakin vielä auto jossa on ylipäätään vaihteisto?
Tulkaa nykyaikaan.
Olen kerran ajanut käytännön pakosta automaatilla, heti kaupunkiliikenteeseen ilman sen suurempia treenejä. Vasen jalka koukkuun penkin alle, ettei tuu tehtyä tyhmyyksiä polkimien kanssa. Perille päästiin kolhuitta ja ehjänä. Tylsä kokemus, mieluummin ajan manuaalilla.
Kun pakittaa, miten automaattivaihteisto ymmärtää et hei, nyt haluan pakittaa?
Vierailija kirjoitti:
Onko jollakin vielä auto jossa on ylipäätään vaihteisto?
Tulkaa nykyaikaan.
Eli milä sitten?
Onhan tuo sikäli ristiriitaista että ulkomaalaiset saa ajaa täällä omalla ulkomaalaisella ajokortillaan myös manuaalivaihteisella vaikka eivät ennen olisi ikinä käyttäneet. Suomalaiset ei saa.
On totta.