Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on keliakia. Tyttärellä on samat oireet kun mulla oli, mutta verikokeissa ei näy mitään...

Vierailija
19.07.2023 |

Huono olo, maha kipeä, valtavan pitkä kuukautiskierto, kuiva iho... Mahakivut helpottaa gluteenittomalla ruoalla. Itselläni oli hyvin samankaltaiset oireet ja selkeä keliakia. Tytön arvot normaalit. Toivon että gastroskopiassa näkyy jotakin. Saataisiin diagnoosi siltä varalta, että joskus saataisiin keliakiakorvaus takaisin.

Tympäisee.

Kommentit (165)

Vierailija
161/165 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko harkinnut ferritiinin mittausta, psykosomaattisessa oirekuvassa usein pielessä.

Vierailija
162/165 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla mitään turhempaa kuin keliakiakorvaus?

T. Vahvasti likinäköinen, jonka silmälaseja ei valtio ole tukenut sentilläkään

Minulla on sekä keliakia että vahvat silmälasit, eikä noita voi kyllä mitenkään verrata keskenään.

Keliakiakorvaus on pelkästään alaikäisille. Sen tarkoitus on varmistaa, että keliaakikkolapsi saa tarpeeksi monipuolista ravintoa, vaikka asuisikin uusavuttomassa perheessä jossa muut syövät arkena ruisleipää ja makaronilaatikkoa. Kaikki eivät osaa hifistellä erikoisruokien kanssa.

Sitä paitsi kyllä valtio kustantaa silmälasisi, jos olet oikeutettu toimeentulotukeen.

Ei gluteeniton syöminen ole mitään erikoisruuilla hifistelyä.

Kyllä se sellaisen perheen näkökulmasta on, jossa on totuttu syömään tavallista suomalaista arkiruokaa.

Kun kävin vielä koulua, tuntui kyllä siltä, että koulun keittiönkin mielestä se oli hirveän vaikeaa hifistelyä. Muilla oli puuroa, minä sain jugurtin. Muille oli pullaa, minä sain gluteenittoman keksin. Muille oli lihapullia, kanaviillokkia tai silakkapihvejä, ja minä sain aina jotain samaa gluteenitonta valmispihviä ja perunaa.

Ne lihapullat, kanaviillokit ja silakkapihvit olisi tietysti voinut tehdä lähtökohtaisesti muuta kuin vehnää käyttäen, mutta kun suurkeittiö tiedosti, että se tulee liian KALLIIKSI.

Meidän perheessä kyllä syödään tavallista suomalaista kotiruokaa eikä se todellakaan vaadi mitään hifistelyä. Makaronilaatikko onnistuu gluteenittomista makaroneista ja makua tai koostumusta ei tavallisesta erota. Gluteenittomia pastoja ei ole vaikea löytää, eikä ne edes maksa ylettömän paljon. Lihapulliin tai -pihveihin ei ole mikään pakko laittaa korppujauhoja, lopetettiin itse asiassa niiden käyttö jo ennen kuin meillä edes kukaan tarvitsi gluteenitonta ruokaa. Toisaalta, niitäkin saa gluteenittomina. Makkarat on on laitanaan gluteenittomia, jos niitä haluaa käyttää. Kalapuikot saa gluteenittomina ja ovat paremman makuisia kuin tavalliset, sanoo moni. Ruskean kastikkeen saa tehtyä peruna-kaurajauho seoksella, gluteenittomasta lettujauhoseoksesta saa aivan huippu hyvät ja rapeat vohvelit! Monet gluteenittomat leivonnaiset on parempia kuin vehnäjauhoon tehdyt, ainoastaan perinteiselle venhäjauhopullalle ja pitsapohjalle ei ole löytynyt gluteenitonta voittajaa.

Siis korvikkeilla teilläkin mennään.

Millä helvetin korvikkeilla?!? Ootko nyt sitä mieltä, että esimerkki ne maissia ja riisiä sisältävät pastat ovat jotain epäruokaa ja vain vehnä on oikeaa ravintoa? Tiedätkö, että myös maissi ja riisi ovat viljoja? Jos korvaan venhämakaronit maissi-riisimakaronilla, niin mikä on se rikos minkä teen?

Sulla on nyt vain joku ihan järjetön asennevamma.

Yksi puhuu aidasta, toinen seipäästä...

Gluteeniton pasta on minusta muuten paljon herkullisempaa kuin tavallinen, mutta hinnastahan tässä keskustelussa oli kyse. Halvinkin gluteeniton makaroni on monta kertaa tavismakaronia kalliimpaa.

-eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/165 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkaverilla sama. Kärsii vaivoista ilman diagnoosia. Hänen isällään oli keliakia.

Luuleeko hän että gluteenia on pakko syödä, jos ei ole diagnoosia? Järkevä ihminen jättää syömättä sairaaksi tekevät ruoat, oli diagnoosia tai ei.

Ei tietenkään luule. Hän on ollut gluteenittomalla dieetillä jo vuosia.

Auttaa kuulemma myös levottomiin jalkoihin, jotka haittasivat yöunta.

Jos tyttö on ollut gluteenittomalla dieetillä, eihän keliakia sitten testeissä näy :/

Siksi keliakia jäi minultakin diagnosoimatta tähystyksessä. Lapsena sain diagnoosin ilman mitään kokeita pelkkien oireiden perusteella, mutta aikuisena diagnoosi olisi pitänyt varmistaa tähystyksellä. Tähystyksen jälkeen minulle kerrottiin melkeinpä vihaisena, että tähystys oli turha, koska minun olisi pitänyt syödä jonkin aikaa gluteenia ennen tähystystä (en muista enää puhuttiinko siinä viikoista vai jopa kuukausista!). Siis minun olisi pitänyt tuhota suolinukkani, jotta vauriot olisi pystytty toteamaan. No thanks.

Tämä nainen kävi ensin testeissä. Ei löytynyt mitään, mutta päätti jättää gluteenin, koska oireensa olivat tuttuja ennestään.

Teidän luetunymmärtäminen on tänään olematonta.

Kyse ei ole luetunymmärtämisestä vaan siitä, että vastaukseni tuli väärään kommenttiin. Kommentoin tietysti ap:n tytärtä tuossa, mikä varmaan tuli selväksi itse kommentin sisällöstä.

Vierailija
164/165 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla mitään turhempaa kuin keliakiakorvaus?

T. Vahvasti likinäköinen, jonka silmälaseja ei valtio ole tukenut sentilläkään

Minulla on sekä keliakia että vahvat silmälasit, eikä noita voi kyllä mitenkään verrata keskenään.

Keliakiakorvaus on pelkästään alaikäisille. Sen tarkoitus on varmistaa, että keliaakikkolapsi saa tarpeeksi monipuolista ravintoa, vaikka asuisikin uusavuttomassa perheessä jossa muut syövät arkena ruisleipää ja makaronilaatikkoa. Kaikki eivät osaa hifistellä erikoisruokien kanssa.

Sitä paitsi kyllä valtio kustantaa silmälasisi, jos olet oikeutettu toimeentulotukeen.

Ei gluteeniton syöminen ole mitään erikoisruuilla hifistelyä.

Kyllä se sellaisen perheen näkökulmasta on, jossa on totuttu syömään tavallista suomalaista arkiruokaa.

Kun kävin vielä koulua, tuntui kyllä siltä, että koulun keittiönkin mielestä se oli hirveän vaikeaa hifistelyä. Muilla oli puuroa, minä sain jugurtin. Muille oli pullaa, minä sain gluteenittoman keksin. Muille oli lihapullia, kanaviillokkia tai silakkapihvejä, ja minä sain aina jotain samaa gluteenitonta valmispihviä ja perunaa.

Ne lihapullat, kanaviillokit ja silakkapihvit olisi tietysti voinut tehdä lähtökohtaisesti muuta kuin vehnää käyttäen, mutta kun suurkeittiö tiedosti, että se tulee liian KALLIIKSI.

Meidän perheessä kyllä syödään tavallista suomalaista kotiruokaa eikä se todellakaan vaadi mitään hifistelyä. Makaronilaatikko onnistuu gluteenittomista makaroneista ja makua tai koostumusta ei tavallisesta erota. Gluteenittomia pastoja ei ole vaikea löytää, eikä ne edes maksa ylettömän paljon. Lihapulliin tai -pihveihin ei ole mikään pakko laittaa korppujauhoja, lopetettiin itse asiassa niiden käyttö jo ennen kuin meillä edes kukaan tarvitsi gluteenitonta ruokaa. Toisaalta, niitäkin saa gluteenittomina. Makkarat on on laitanaan gluteenittomia, jos niitä haluaa käyttää. Kalapuikot saa gluteenittomina ja ovat paremman makuisia kuin tavalliset, sanoo moni. Ruskean kastikkeen saa tehtyä peruna-kaurajauho seoksella, gluteenittomasta lettujauhoseoksesta saa aivan huippu hyvät ja rapeat vohvelit! Monet gluteenittomat leivonnaiset on parempia kuin vehnäjauhoon tehdyt, ainoastaan perinteiselle venhäjauhopullalle ja pitsapohjalle ei ole löytynyt gluteenitonta voittajaa.

Siis korvikkeilla teilläkin mennään.

Millä helvetin korvikkeilla?!? Ootko nyt sitä mieltä, että esimerkki ne maissia ja riisiä sisältävät pastat ovat jotain epäruokaa ja vain vehnä on oikeaa ravintoa? Tiedätkö, että myös maissi ja riisi ovat viljoja? Jos korvaan venhämakaronit maissi-riisimakaronilla, niin mikä on se rikos minkä teen?

Sulla on nyt vain joku ihan järjetön asennevamma.

Yksi puhuu aidasta, toinen seipäästä...

Gluteeniton pasta on minusta muuten paljon herkullisempaa kuin tavallinen, mutta hinnastahan tässä keskustelussa oli kyse. Halvinkin gluteeniton makaroni on monta kertaa tavismakaronia kalliimpaa.

-eri

Pasta ei ole gluteenitonta.

Vierailija
165/165 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai hän on syönyt gluteenia sisältävää sapuskaa monta kuukautta ennen tähystystä? Muutenhan tulos voi hämätä.

Selittäkää,mitä väliä, jos kerran keliakian ainoa hoitomuoto on ruokavalio.

Miksi pitäisi kärsiä huonosta olosta diagnoosia varten?

Voihan sitä jo pitää diagnoosina ja ennen kaikkea tavoitteena, että olo helpottaa keliaakkikkojen ruokavaliolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän