Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausraha ja sunnuntaityö?

Vierailija
19.07.2023 |

Saako raskausrahakauden aikana tehdä sunnuntaityötä menettämättä rahaa? Mies työttömänä joten tarvetta tehdä lisätöitä raskausvapaiden aikana.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, mutta laita hyvä ihminen se mies tekemään töitä, haluatko synnyttää työpaikalle?

Vierailija
2/31 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausrahaa saa noin kuukauden. Ja sinä aikana voi koska tahansa synnyttää.

Ajattelitko tosiaan, että teidän taloustilanteen pelastaa muutaman yksittäisen sunnuntain työnteko viimeisillään raskaana? Samaan aikaan, kun mies voisi tehdä töitä vaikka joka päivä eikä ole vaarassa edes synnyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi mää luin, että raskausMAHA ja sunnuntaityö...

Vierailija
4/31 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se mies juuri voi jotain keksiä? Taloustilanteenne kuulostaa siltä, että ihan sama minkä työn löytää, niin pitäisi kelvata toistaiseksi.

Anteeksi, mutta kuulostaa melko hurjalta. Olen myös raskaana suht viimeisilläni ja mieheni ei todellakaan antaisi minun mennä enää töihin, kun itse pystyy olemaan. Kodin pieniä remontti hommia teen, mutta omaan tahtiin, eli hissukseen jaksamisen mukaan.

Vierailija
5/31 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa, mutta laita hyvä ihminen se mies tekemään töitä, haluatko synnyttää työpaikalle?

Aika monella meistä on työpaikka, jolta voi tarvittaessa lähteä synnyttämään ilman, että siitä aiheutuu suurta katastrofia. Suurin osa asiantuntijatöistä on tällaisia.

Kun minä odotin esikoistani 1990-luvun alkupuolella, tein viimeisen työpäivän laskettua päivää edeltävänä päivänä. Siihen päivään asti tein ihan normaalia 5-päivästä työviikkoa. Taloudellisesti en hyötynyt tuosta mitenkään, koska äitiysloman alku oli minulle joka tapauksessa palkallista, mutta sain näin lisensiaatintyöni valmiiksi ennen vauvan syntymää. Tuohon aikaan äitiyspäivärahakauden aikana sai tehdä töitä vaikka joka päivä ilman, että se vaikutti äitiyspäivärahaan.

Vierailija
6/31 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helvetin raskausraha? 😂 Minkä ihmeen takia nussimisesta maksetaan vielä vuonna 2023?

Vierailija
7/31 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä mikä on raskausraha? Onko vauva siis jo syntynyt?

Vierailija
8/31 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausraha on vähän niinkuin entinen äitiysraha, joka on nyt raettu raskausrahoiksi ja vanhempainpäivärahoiksi. Ymmärtääkseni.

Vierailija
9/31 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitiyspäivärahan maksu alkaa noin 1 kuukautta ennen lapsen syntymää. Eli silloin kun ollaan vielä raskaana. Ymmärsitkö?

Vierailija
10/31 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetin raskausraha? 😂 Minkä ihmeen takia nussimisesta maksetaan vielä vuonna 2023?

Ei sulle kukaan nussimisesta maksa paitsi jos ryhdyt ammattilaiseksi oikean hinnaston kanssa.

Vierailija
11/31 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitiyspäivärahan maksu alkaa noin 1 kuukautta ennen lapsen syntymää. Eli silloin kun ollaan vielä raskaana. Ymmärsitkö?

Joo äitiyspäivärahan kyllä ymmärrän, siitä nyt puhutaan? Ymmärtääkseni sunnuntaisin saa silloin tehdä töitä, menettämättä etuutta?

Vierailija
12/31 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsitteet on muuttuneet. Nykyinen raskausraha on entinen äitiyspäiväraha. Eli enää ei ole äitiyspäivärahaa.

Vierailija
13/31 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monella meistä on työpaikka, jolta voi tarvittaessa lähteä synnyttämään ilman, että siitä aiheutuu suurta katastrofia. Suurin osa asiantuntijatöistä on tällaisia.

Kun minä odotin esikoistani 1990-luvun alkupuolella, tein viimeisen työpäivän laskettua päivää edeltävänä päivänä. Siihen päivään asti tein ihan normaalia 5-päivästä työviikkoa. Taloudellisesti en hyötynyt tuosta mitenkään, koska äitiysloman alku oli minulle joka tapauksessa palkallista, mutta sain näin lisensiaatintyöni valmiiksi ennen vauvan syntymää. Tuohon aikaan äitiyspäivärahakauden aikana sai tehdä töitä vaikka joka päivä ilman, että se vaikutti äitiyspäivärahaan.

Alapeukuttajilta kysyisin: miten mielestänne vauvani kärsi siitä, että istuin työpöydän ääressä kirjoittamassa tietokoneella sen sijaan, että olisin käyttänyt aikaa makaamalla kotona sohvalla?

Vierailija
14/31 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka sanotte että pistä se mies töihin niin aika hukassa olette nyky-yhteiskunnan tilasta. Kun työttömäksi joutuu niin ei se niin helppoa vaan ole uutta työtä löytää vaikka haku on koko ajan päällä ja aktiivisuusvelvoite työkkäriinkin täyttyy. YT:t osuivat miehelleni kun olin jo raskaana joten ei tätä voinut oikein suunnitella etukäteen ja itsellä ei vakityötä vaan sairaanhoitajana toimin joten keikkaa löytyy vaikka muille jakaa kun tämä määräaikaisuus loppuu juuri kun siirryn raskausrahalle (joka siis on nykyään oikea termi, ei ole mitään äitiyslomia tai äitiysrahoja).

Ilmeisesti siis sunnuntaityötä voi tehdä, joten täytyypä varata vuoroja vielä kun raskausrahalle jään. Haluan vain huomauttaa että kaikki raskaudet ovat erilaisia, itse olen hyväkuntoinen ja urheilullinen joten koko raskaus on sujunut ongelmitta ja olen pysynyt lähes yhtä aktiivisena kuin ennen joten en näe omassa tilanteessani työnteossa ongelmia niin kauan kuin kunto kestää.

/ap

Vierailija
15/31 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka sanotte että pistä se mies töihin niin aika hukassa olette nyky-yhteiskunnan tilasta. Kun työttömäksi joutuu niin ei se niin helppoa vaan ole uutta työtä löytää vaikka haku on koko ajan päällä ja aktiivisuusvelvoite työkkäriinkin täyttyy. YT:t osuivat miehelleni kun olin jo raskaana joten ei tätä voinut oikein suunnitella etukäteen ja itsellä ei vakityötä vaan sairaanhoitajana toimin joten keikkaa löytyy vaikka muille jakaa kun tämä määräaikaisuus loppuu juuri kun siirryn raskausrahalle (joka siis on nykyään oikea termi, ei ole mitään äitiyslomia tai äitiysrahoja).

Ilmeisesti siis sunnuntaityötä voi tehdä, joten täytyypä varata vuoroja vielä kun raskausrahalle jään. Haluan vain huomauttaa että kaikki raskaudet ovat erilaisia, itse olen hyväkuntoinen ja urheilullinen joten koko raskaus on sujunut ongelmitta ja olen pysynyt lähes yhtä aktiivisena kuin ennen joten en näe omassa tilanteessani työnteossa ongelmia niin kauan kuin kunto kestää.

/ap

Taidat itse olla melko pihalla siitä kuinka helposti löytyy töitä, jos vain on valmis tekemään. Harmi ettei miehesi ole valmis yhteisen hyvän ja perheen takia tekemään mitä vain.

Aktiivisuus ja urheilullisuus ovat toki hyviä asioita, mutta onko rahallinen hyöty noista muutamista päivistä sen väärti, että kannattaa lähteä viimeisillään tekemään raskasta työtä, jossa riskejäkin huomattavasti enemmän kuin jossain toimistotyössä? Asioiden priorisointi kannattaisi nyt teillä kummallakin tehdä ja miettiä mikä on järkevää.

Asenteesi muuten vaikuttaa ylimieliseltä. Luulet, että urheilullisuus takaa helpon raskauden. Miten väärässä oletkaan. Loppuraskaudessa tilasi saattaa kääntyä hyvästä huonoksi päivissä tai jopa tunneissa olitpa kuinka hyväkuntoinen tahansa. Luulisi sinun sairaanhoitajana jotakin tietävän....

Vierailija
16/31 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttajilta kysyisin: miten mielestänne vauvani kärsi siitä, että istuin työpöydän ääressä kirjoittamassa tietokoneella sen sijaan, että olisin käyttänyt aikaa makaamalla kotona sohvalla?

Äitiys-/raskauslomat ovat olemassa hyvästä syystä. Ei ole pakko maata sohvalla, vaan panostaa itseensä ja tehdä jotain muuta itselle mielekästä. Yhteiskunnassa on nähty hyväksi antaa tulevan äidin levätä ja valmistautua vauvan tuloon. Työnteko on aina työntekoa. Ajatukset ovat työssä, stressitasot ovat korkeammat ja tietystikkään jatkuva istuminen koneen ääressä ei ole hyväksi esim.veren- ja nesteiden kierrolle raskausaikana, joten kyllä vain on riski olla töissä, kun pitäisi keskittyä johonkin ihan muuhun ja paljon tärkeämpään.

Vierailija
17/31 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heivaa se äijä pellolle jos se ei tee töitä ja sä oot raskaana.

Vierailija
18/31 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua hämäsi aloituksessa se, että aloittaja ei kertonut mitään omasta tilanteestaan. Luulin, että hänellä on alkanut äitiysvapaa (vanha nimi) ja hän saa palkkaa siltä ajalta. Aloittaja kertoi miehen työttömyydestä, mutta ei omastaan. Sanomalla, että hän tekee keikkatöitä olisi vastaaminen ollut helpompaa.

Vierailija
19/31 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausraha???? Mikä se on?

Vierailija
20/31 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskausraha???? Mikä se on?

kvg kela.fi