IS: "Haista hu***ra vi***u!!" Katariina, 21, huutaa ruokakaupassa
Keskustelu asiallisena jottei taas poistu.
Anteeksi, en tarkoittanut sitä https://www.is.fi/terveys/art-2000009672558.html
Kommentit (165)
Tourette on kummallinen sairaus. Voi vain kuvitella miten sairaus on yhdistetty riivaukseen menneinä aikoina, kun tietoa ei ollut. Erityisesti kiroilu ja solvaukset viittaavat siihen. Miksi ei huutaisi ihan jotain muuta? Maailmassa riittäisi sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oikeesti luulin että suurin osa ihmisistä ymmärtäisi että tuo on sairaus eikä ihminen itse pysty hallitsemaan sitä, mutta nyt kun lukee näitä tekstejä ni ei voi kun ihmetellä pilkkaa ja haukkumista ja naureskelua koko ketju täynnä.
Sinun mielestäsi kauppareissulla täytyy sietää jonkun sairaan ja huomionhakuisen naisen törkeää huutelua ja nimittelyä? Täytyy vain kestää, koska tällä naisella on oikeus?
Kyse ei ole oikeudesta, vaan sairaudesta mitä on vaikea, lähes mahdoton kontrolloida kun oireet puskee päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oikeesti luulin että suurin osa ihmisistä ymmärtäisi että tuo on sairaus eikä ihminen itse pysty hallitsemaan sitä, mutta nyt kun lukee näitä tekstejä ni ei voi kun ihmetellä pilkkaa ja haukkumista ja naureskelua koko ketju täynnä.
Sinun mielestäsi kauppareissulla täytyy sietää jonkun sairaan ja huomionhakuisen naisen törkeää huutelua ja nimittelyä? Täytyy vain kestää, koska tällä naisella on oikeus?
Kyse ei ole oikeudesta, vaan sairaudesta mitä on vaikea, lähes mahdoton kontrolloida kun oireet puskee päälle.
Kannattaisiko silloin pysyä vaikka kotona? Tässä ajatellaan taas kuin koulukiusaajasta: Tällä on vaikeaa, täytyy ymmärtää. Mites ne uhrit? Täytyy vain sietää?
Vertaat tourettea koulukiusaamiseen..? Oikeasti? Koulukiusaajat kiusaavat tietoisesti, monesti vielä täysin suunniteltusti.
Tourette, on sairaus jonka kohtauksia ei aina voi edes ennustaa, ne tulee ja menee ja tuota sairastavat ovat oikeasti pahoillaan jos suusta pääsee sammakoita. He eivät halua sitä sairautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hänellä mitään oikeutta ole mutta kun hän ei pysty siihen itse vaikuttamaan.
Ei hän ole mikään huomionhakuinen, päinvastoin hän haluaisi elää normaalia elämää.
Jotkut voivat pahastua tästä, mutta uskon, että nuo oireet ovat ainakin osittain psykiatrisia. Kun on noita Touretteen kuulumattomia velttouskohtauksiakin ja auton alle juoksemisia ym. Ja voivathan neurologiset oireet ruokkia psykiatris
"Lääkkeet, hypnoosi, osteopatia, fysioterapia, hieronta, chakrahoidot, erilaiset ruokavaliot kaikki on kokeiltu."
Ihmettelen kyllä, mihin tuosta litaniasta on jäänyt psykoterapia, vaikka "kaikki on kokeiltu"?
Nuo oireet kuulostavat jo todella uskomattomilta. Miten pysyy muka edes hengissä ja koko ajan on aikeissa hypätä ikkunasta tai ryntäillä autojen alle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten voi varmaan tilata ne ruokaostoksensa kotiinkuljetuksella tai laittaa avustajan kauppaan.
Eli sinusta tourettea sairastavat pitäisi sulkea koteihinsa/asuntoihinsa ja jättää ihmiskontaktit kokonaan pois tai minimalisoida ne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten voi varmaan tilata ne ruokaostoksensa kotiinkuljetuksella tai laittaa avustajan kauppaan.
Eli sinusta tourettea sairastavat pitäisi sulkea koteihinsa/asuntoihinsa ja jättää ihmiskontaktit kokonaan pois tai minimalisoida ne?
Kai heillä nyt on ihmiskontakteja muuallakin kuin ruokakaupoissa. Eikö tälläkin ollut sukua ja ystäviä. Miksi pitäisi väen väkisin mennä ruokakauppaan huutelemaan rivouksia tuntemattomille? Ehkäpä ne muut asiakkaat eivät kaipaa sellaisia ihmiskontakteja.
Heitänpä villin ehdotuksen, entä lapsiperheet joiden on pakko ottaa ne huutavat kakaransa mukaan kauppaan, vaikka toinen vanhempi voisi jäädä kotiin lapsen/lasten kanssa? Tai hommata siksi aikaa vaikka lapsenlikan tai vastaavaa. Ei kaikki halua kuunnella sitä kun lapsi huutaa pää punaisena kaupassa, samalla tavalla sekin on häiritsevää kuin se, että joku henkilö joka sairastaa neurologista sairautta mitä ei voi kontrolloida.
Vierailija kirjoitti:
Minä luettelin listan ihmisistä, joille tuollainen törkeä huutelu voi olla liikaa. Ahdistuneet, masentuneet, loppuunpalaneet, kiusatut, erityisherkät, läheisen kuolemaa surevat, lapset, vanhukset. Viestini poistui, koska ilmeisesti on tärkeämpää suojella tätä sometähteä touretteprinsessaa.
Minulla on diagnosoituja sairauksia tuosta listasta, ei kaikki, mutta osa. Saan inhottavia katseita kaupassa, on naurettu selän takana, yms. Eihän se mukavalta tunnu ja monesti olen itkua pidätellen lähtenyt kaupasta, mutta pakko sinne on mennä ja tehdä niitä ihmiskontakteja, en minä voi loppuelämäkseni sulkeutua asuntooni koska muuten en pääse elämässäni eteenpäin. Jos näen henkilön pitävän kaulassa lappua missä lukee isolla että tämä sairastaa jotain sairautta, koen silti empatiaa heitä kohtaan, koska ymmärrän että he eivät tee sitä huutelua tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai heillä nyt on ihmiskontakteja muuallakin kuin ruokakaupoissa. Eikö tälläkin ollut sukua ja ystäviä. Miksi pitäisi väen väkisin mennä ruokakauppaan huutelemaan rivouksia tuntemattomille? Ehkäpä ne muut asiakkaat eivät kaipaa sellaisia ihmiskontakteja.
Heitänpä villin ehdotuksen, entä lapsiperheet joiden on pakko ottaa ne huutavat kakaransa mukaan kauppaan, vaikka toinen vanhempi voisi jäädä kotiin lapsen/lasten kanssa? Tai hommata siksi aikaa vaikka lapsenlikan tai vastaavaa. Ei kaikki halua kuunnella sitä kun lapsi huutaa pää punaisena kaupassa, samalla tavalla sekin on häiritsevää kuin se, että joku henkilö joka sairastaa neurologista sairautta mitä ei voi kontrolloida.
Onhan sekin häiritsevää, mutta ei yksikään kiukutteleva lapsi ole tullut ainakaan minua haukkumaan rumaksi hūoraksi. Se vaan on vähän liikaa saada haukut ulkonäöstään kun käy kaupassa.
Suuri os ei tunnu tosiaankaan ymmärtävän, että kysymyksessä on ihan oikeasti sairaus, jolle sairastunut ei voi mitään.
Joitakin vuosi sitten oli julkisuudessa vastaavan sairauden kanssa samantapaisin oirein elävä mies.
Minua häiritsee ainoastaan se, etenkin edellisen henkilön yhteydessä, että monet rivien väleissä tavallaan ihailevat jonkun näennäistä rohkeutta ilmaista itseään pidäkkeettä. Haluaisivat itselleen ehkä samoja valmiuksia. Eivät siis ymmärrä sairautta eivätkä ehkä ole kovin suvaitsevaisia ihmisiä mutta ihailevat sen oireita. Vähän "Kun kerrankin joku sanoo niinkuin asiat on" -tyyppisesti. Tämä on nykyajan ilmiö.
Varmaan hänkin käyttänyt nuorena huumeita, vähintään kannabista. Näillä tuppaa näitä aivohäiriöitä olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se ennenvanhaan tehtiin ja epänormaalit pidettiin peräkamarissa piilossa.
Vierailija kirjoitti:
Suuri os ei tunnu tosiaankaan ymmärtävän, että kysymyksessä on ihan oikeasti sairaus, jolle sairastunut ei voi mitään.
Totta kai ymmärtävät. Mutta voi sairastunutkin silti yrittää toimia niin, että mahdollisimman vähän loukkaa muita viattomia sivullisia. Esimerkiksi tilaa ruuat kotiinkuljetuksella jos kauppareissut ovat tuollaisia. Ilmeisen fiksusta ihmisestä kuitenkin kyse, jos pystyy opiskelemaankin ammattikorkeakoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan esimerkiksi alkoholismikin sairaus. Onko ok että alkoholisti menee kännipäissään riehumaan kauppaan ja haukkumaan sivullisia?
Sairautensa huomioon ottaen, journalismi on aika erikoinen alavalinta.
-Arvon herra pääministeri, HAISTA H*** S****** PASKA!!!
-Niin, sinullahan olikin tosiaan niitä tic-oireita.
-Ei, kyllä se tällä kertaa tuli ihan sydämestä.
Vierailija kirjoitti:
Miten vartalon yllättävä lösähtely kuuluu Tourette-oireisiin?
Tuskin kuuluu. Syy lienee silti osittain neurologinen.
Itsellä "sammuilee" aivot liikaa kuormittuessa ja onneksi todella harvoin lähtee jalat alta.
Mulla ei ole tourettea. Mutta tic oireita ollut koko ikä. Stressi lisää niiden ilmaantumista ja myös se että joku tulee viereen tekemään niistä numeroa samalla kun koittaa itse olla välittämättä niistä ja siitä mitä muut ajattelee.
Mä en usko että nepsyys on "vika" vaan elinympäristö ym saa aivot toimimaan virheellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai ymmärtävät. Mutta voi sairastunutkin silti yrittää toimia niin, että mahdollisimman vähän loukkaa muita viattomia sivullisia. Esimerkiksi tilaa ruuat kotiinkuljetuksella jos kauppareissut ovat tuollaisia. Ilmeisen fiksusta ihmisestä kuitenkin kyse, jos pystyy opiskelemaankin ammattikorkeakoulussa.
Mitä hän opiskelee?