Laitatko käytetyn tamponin vessanpönttöön vai roskikseen
80- luvulla veti osa siteetkin vessanpöntöstä alas....
Kommentit (72)
Vesilaitoksella niitä "hattivatteja" kyllä näkyy, eli aika moni vetää pöntöstä alas.
Pönttöön menee kaikki siteet, tamponit ja ruuantähteet.
Minä ja sisko oltiin perheen kuukautissiteitä käyttäviä siinä 70-80 -luvun taiteessa. Siteet olivat silloin paljon paksumpia kuin nykyään, erityisesti yösiteet.
Isä oli talkkarina siinä samaisessa kerrostalossa, jossa asuimme ja kävi työnsä puolesta availemassa toisten tukkoon menneitä pönttöjä ja viemäreitä. Meillä oli ohjeena repiä siteet keskeltä halki ennen pönttön heittämistä ja vetämistä. Koskaan ei meidän oma pönttö tukkoon mennyt.
Mitä viemäriin ei saa laittaa
Pönttöön laitetaan vain sitä itseään
Wc-pönttöön saa laittaa ihmisen luonnollisia jätöksiä, wc-paperia ja tavallisia pesuvesiä. Vieras esine viemärissä saattaa aiheuttaa tukkeutumia tai viemäritulvia niin kiinteistön putkissa kuin yleisessä verkostossakin.
Viemäreihin ei saa heittää:
ruuantähteitä, perunoiden tai hedelmien kuoria tai kahvinporoja
rasvoja ja öljyä
talouspaperia tai lautasliinoja
kukkamultaa, kasvinosia tai kuihtuneita kasveja
tupakantumppeja tai tulitikkuja
vanupuikkoja, vaippoja, terveyssiteitä, pikkuhousunsuojia tai muita hygieniatuotteita
kondomeja
hiekkaa tai rakennusjätteitä.
Aiheesta lisää Pytty.fi-sivustolla.
Siteet roskikseen aina. Töissä ja kylässä laitan tamponit roskiksiin. Kotona ihan veriset menee vessanpönttöön. Ikinä ei ole mikään tukkeutunut. Menkat ollut 38 vuotta.
Kaikki roskat pönttöön vaan. Ihan turha tuhlata muovipusseja ja kuormittaa kaatopaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Pönttöön menee kaikki siteet, tamponit ja ruuantähteet.
Onko tämä vitsi? Miksi laittaisit tamponit, siteet ja ruoantähteet pönttöön?
Se mikä mahtuu vessanpönttöön niin sinne laitan kaikki.
Pönttöön vaan. Kyllä ne sinne kinkkurasvojen liukastamaan reikään uppoaa.
Säikähdin tuota kuvaa!
70- ja 80-luvuilla oli siteitä, joissa oli ohjeena niiden hävittämiseen repäistä pitkittäin kahtia ja vetää alas pöntöstä. Eivät ne olleet muistaakseni erityisen imukykyisiä, taisivat hävitä markkinoilta aika nopeasti.
Oon laittanut aina tamponin pönttöön, eikä oo ikinä tapahtunut mitään.
Veljen tyttö tuli kylään ja sitten opastin häntä, että laitathan tampoonit tuohon roskikseen. Katto minua suu auki, että no totta hemmetissä laitan, ei edes tule mieleen laittaa pönttöön. Mulla alko hävettää ohjeistukseni.
Siteet roskikseen, tamponit pönttöön. Tamponit maatuu ja pienempiä kuin monen jöötit.
No jos olet huolissasi putkimiesten työllisyydestä, niin sitten pönttöön! On hyvin työllistävää aukoa niitä tukkeutuneita viemäreitä!