Opintolainassa korko jo yli 3%
Opintotuki on yhä enemmän lainapainotteinen. Opintolainahyvityksen saa jos valmistuu tavoiteajassa, ei muuten. Eli yhtään ei ole varaa venyttää esim. työnteon vuoksi jos hyvityksen haluaa.
Käytännössä opiskelijat nykyään pakotetaan elämään velalla ja siitä vielä kiskotaan korkoja törkeästi. Mitä hallitus aikoo tehdä asialle?
Kommentit (24)
Ei paha, 80-luvulla oli pikkusen enemmän opiskeluaikana. Sitten kun alkoi lyhennykset, oli 7,95%.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin todella tyhmä ja otin opintolainaa. Sitten olin tyhmä ja missasin sen valmistumisaikarajan yhdellä lukukaudella (en tiennyt koko jutusta mitään silloin). Sitten olin tyhmä ja maksoin minimierää alkaessani (pienituloiset) työt, olisi vaan pitänyt silloin heti kituuttaa makaronilla ja maksaa se pois. Nyt sitten korko nostettiin ja entinen lyhennys maksaa hädin tuskin koron osuuden pois. Ja olen edelleen pienituloinen.
Tyhmästä päästä kärsii, ja silleen. Nyt on sitten pakko tehdä se lainan pikamaksu pois. Pari vuotta siihen menee niin etten tee mitään muuta kuin maksan vuokraa, ostan ruokaa ja lyhennän lainaa. Olen jo sen ikäinen että olisi pitänyt päästä omilleni. Soimaan tästä itseäni päivittäin... mutta ei muuta kuin hommaan. Ensi kuussa alkaa.
Miten niin pakko tehdä pikamaksu? Minä maksan vielä yli 20 vuotta sitten otettua opintolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin todella tyhmä ja otin opintolainaa. Sitten olin tyhmä ja missasin sen valmistumisaikarajan yhdellä lukukaudella (en tiennyt koko jutusta mitään silloin). Sitten olin tyhmä ja maksoin minimierää alkaessani (pienituloiset) työt, olisi vaan pitänyt silloin heti kituuttaa makaronilla ja maksaa se pois. Nyt sitten korko nostettiin ja entinen lyhennys maksaa hädin tuskin koron osuuden pois. Ja olen edelleen pienituloinen.
Tyhmästä päästä kärsii, ja silleen. Nyt on sitten pakko tehdä se lainan pikamaksu pois. Pari vuotta siihen menee niin etten tee mitään muuta kuin maksan vuokraa, ostan ruokaa ja lyhennän lainaa. Olen jo sen ikäinen että olisi pitänyt päästä omilleni. Soimaan tästä itseäni päivittäin... mutta ei muuta kuin hommaan. Ensi kuussa alkaa.
Miten niin pakko tehdä pikamaksu? Minä maksan vielä yli 20 vuotta sitten otettua opintolainaa.
No kyllä se nyt vaan on maksettava pois. Kuka takaa etteivät korot nouse vieläkin korkeammaksi? Tähän mennessä laina sentään lyheni pienelläkin erällä, mutta nyt on yksinkertaisesti pakko nostaa erää jotta tämä loppuukin joskus. En halua viisikymppisenä vielä maksaa sitä, siihen mennessähän olen maksanut valtavan summan korkona eli savuna ilmaan.
Silloin kun minä opiskelin, opintolainan korko oli 16%, eikä mitään opintolainahyvityksiä ollut olemasakaan.