Mitä haluaisit syödä vieraisilla, jossa vietät muutaman päivän kesälomalla?
Niin tosiaan, mitä tahtoisit syödä, kun olet muutaman päivän lomareissulla jollakin tuttavalla käymässä? Mielellään sitten ihan normaaleja syötäviä, ei mitään kaviaaria ja hanhenmaksapalleroita. Mitä olisi kiva esim. saada aamiaisella?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamiaisella hyvä musta kahvi ja tuorepuuro (kauraleseitä, marjoja, pähkinöitä, mantelijuomaa). Lounaalla joku hyvä salaatti (savukalaa, kananmunia/kanaa/fetaa tmv), jälkiruoaksi jätskiä (ja kahvia!). Illalla vielä grillistä kasvis/kanavarras dippikastikkeen kanssa. Lounaalle sopii myös hyvin kylmä kasviskeitto (kurkku-avokado tai tomaatti-paprika) hyvän leivän kanssa tarjottuna. Mökkioloisa myös letut (täytettyinä suolaisilla tai makealla täytteellä) maistuvat.
No just. Epäilemättä välität toivelistasi myös kyläpaikkaan, jonne itsesi kutsut.
Eikö aloittajan kysymys ollutkaan Mitä HALUAISIT syödä?
Aamiaisella kahvia/teetä ja croissant tai paahtoleipää, tai tummaa leipää, tomaattia, juustoa, salaatinlehteä, suolakurkkua, leikkelettä.
Mehua ehkä lisäksi.
Salaattia lounaaksi, voidaan tehdä yhdessä.
Illalla voi grillata makkaraa ja kasviksia, tai sisällä keitettyjä perunoita, jotain helppoa, tai pizzaa.
Jäätelöä voi olla jälkiruuaksi tai välipalaksi iltapäivällä jos kukaan jaksaa syödä.
Kuhan on kahvia ja siihen kahvimaitoa. Lisäksi vaikka normipaahtoleipää ja ruispaloja tms. Joku juustoköntti ja vaikka kurkkua.
Päivälliseksi voi vetää vaikka jauhelikeittoa tai uunissa paistettua pakastepizzaa. Ihan sama, en minä kylässä mitään kulinaristisia elämyksiä odota. Toki jos isäntäväki jaksaa tehdä jotain juustokakkuja tai suolaisia kinkkupiirakoita ym, niin wau. En silti moisia todellakaan odota.
Kun lukee näitä toiveita, niin en todellakaan pyydä ketään kylään. Itse kun aamiaiseksikin syön kahvin kera vain jotain yhtä sorttia leipää, juustoa ja kinkkua. Ehkä kurkkua ja tomaattia satunnaisesti. Päivälliseksi teen makaronimössön tai tyylin ranskalaiset ja nakit uuniin. Ei minusta ole ketään kestitsemään edes näillä täällä luettavilla perustoiveilla :D
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee näitä toiveita, niin en todellakaan pyydä ketään kylään. Itse kun aamiaiseksikin syön kahvin kera vain jotain yhtä sorttia leipää, juustoa ja kinkkua. Ehkä kurkkua ja tomaattia satunnaisesti. Päivälliseksi teen makaronimössön tai tyylin ranskalaiset ja nakit uuniin. Ei minusta ole ketään kestitsemään edes näillä täällä luettavilla perustoiveilla :D
Ranskalaisten hinnalla saat jo paljon perunoita, ne on itse asiassa halvempia kuin pakasteet ja nakkien tilalla voit ostaa makkaraa, tai miksei nakkeja voi paistaa keitettyjen perunoiden kanssa. Nakkien tilalle voi ostaa sillipurkinkin.
Tässä nimenomaan kysyttiin toiveita. Nilittäjille kerron että ainakin minun kaveripiirissä vieraillaan suurin piirtein vuorotellen. Isäntäväki tarjoaa ruoat, vieraat saattavat tuoda tuliaisiksi sovitusti esim viiniä ja jotain grillattavaa. Täytyy ottaa huomioon, että vieraille tulee matkustamisesta matkalippu- tai bensakuluja. Sen takia on tavallaan aika samantekevää että kumman luona tavataan ja tosiaan ajan mittaan se tasottuu.
Aamiaisella hyvää kahvia mieluiten tummapaahtoista. Ruispaloja, oivariinia, leikkelettä tai juustoa ja kasviksia, jotain hedelmää tai tuoremehua. Extrana jotain makeaa esim croissantteja tai paahdettua maalaisleipää ja hilloa/marmeladia.
Lounas voi olla joku keitti tai salaatti esim savulohta, keitettyä perunaa ja kasviksia.
Lounaan jälkeen kahvit ja mielellään marjapiirakkaa, pullaa tai esim jäätelöä.
Päivällisellä jotain grillattua ja uusia perunoita ja kasviksia.
Illalla vaikka jogurttia ja mysliä tai karjalanpiirakoita tms.
Mitä isäntäväki haluaa tarjota, toki vien myös tuliaisiksi omia ruokia.
Nyt tekis mieli varhaisperunoita ja semmoista voikastiketta. Voi sulatetaan, joukkoon pilkotaan tuoreita pieniä kesäsipuleita varsineen. Ovat nyt miedon makuisia. Joukkoon hiven suolaa ja mustapippuria. Lisukkeeksi vaikka kalaa, savustettua tai uunissa paistettua. Tää olis ykkösherkku nyt.
Normaalit aikuiset syö mitä vain tarjotaan. Mökillä simppeliä ruokaa grillin kautta. Kauden vihanneksia saa edullisesti salaattiin: kurkku, tomaatti, paprika, salaatit, kaalit.... Jälkiruuaksi jäätelö ja marjat, letut.
Aamupalalla hyvä kahvi, leipää ja lisukkeita päälle. Maustamaton jogurtti, tekee hyvää vatsallekin. Tuoremehu maun mukaan
Jääkaappiin vichyä, kuumalla ilmalla pitää saada nesteitä ja suoloja.
Sitä mitä te normaalistikin syötte. Se on kuitenkin jotain muuta kuin mitä itse syön, ja sellaisena hauskaa vaihtelua minulle. Olin juuri pitkän viikonlopun kaverin mökillä, ja siellä syötettiin mm. munakasta, jota minun ei itse tule koskaan kokattua, ja se oli ihan ok.
Aamiaisella teetä tai kahvia pari kuppia, kaurapuuroa ja lisukkeeksi mansikoita, mustikoita tai pähkinöitä, monipuolinen voileipäpöytä, tummaa ja vaaleaa leipää, levitettä, juustoa, kurkkua, salaatinlehtiä, tomaattia. Keitettyjä tai paistettuja kananmunia. Jotain hedelmiä tarjolla, kuten mandariinia, banaania, viinirypäleitä, luumua.
Tässä on monta vaihtoehtoa, mutta tällaisen haluaisin, säilyvät jääkaapissa vaikka iltapalalle, jos ei syödä kaikkea. Haluaisin kiireettömän aamiaisen.
Lounaalla kana-vihannesrisottoa tai ruokaisaa salaattia (kana, kala, tofu, juusto, kikherne tms.).
Välipalalla leipiä ja leivänpäällisiä, niitä samoja hedelmiä kuin aamiaisella, lounaalta jäänyttä salaattia, karjalanpiirakkaa ja aamiaiselta jääneistä kananmunista munavoita, muffinsseja, mustikkapiirakkaa tms.
Päivälliseksi kalaa, kanaa tai tofua, uunijuureksia, riisiä tai uuniperunaa, pizzaa ja proteiinipitoista salaattia tms.
Jälkiruokana mansikoita ja jäätelöä.
Iltapala kuin aamiainen ja välipala, paitsi ei kahvia. Voi tarjota aamiaiselta jääneitä ruokia ja lisätä mitä puuttuu. Teetä ja yrttiteetä.