Olen säästänyt 1000€ tänään sijoitan sen johonkin rahastoon.
Siellä se sitten paisuu. Joka kuukausi laitan sinne vielä 10€ lisää.
Kommentit (30)
Varaudu siihen että rahaston arvo saattaa romahtaa. Nyt on ollut tosi tuulista aikaa sijoitusrintamalla.
Valitse rahasto joka omistaa reaaliomaisuutta mutta joka on nyt tilapäisesti alhaalla.
Olen laittanut 2500 e yhteen Nordean rahastoon, noin vuoden aikana. Eli 200-300 e / kk.
Nyt se 2500 on 2540e. Eli ei ole ollut huima loikka, välillä kävi miinuksellakin.
Vierailija kirjoitti:
Olen laittanut 2500 e yhteen Nordean rahastoon, noin vuoden aikana. Eli 200-300 e / kk.
Nyt se 2500 on 2540e. Eli ei ole ollut huima loikka, välillä kävi miinuksellakin.
Pankit rahastot on ihan huijausta, ei ne tuota mitään. Laita ihan oikeaan indeksirahastoon niin se alkaa tuottaakin. Tuollainen muutos on pienempi kuin indeksirahaston päivänaikainen heittely.
Vierailija kirjoitti:
Varaudu siihen että rahaston arvo saattaa romahtaa. Nyt on ollut tosi tuulista aikaa sijoitusrintamalla.
Kokeilin myös tätä sijoittamista ja heti lähti menemmään miinukselle. Vajaan vuoden katsoin sitä laskua ja sitten myin pois tappiolla. Ehkä olisi pitänyt ostaa vaan lisää, kun hinta laski, mutta ei innosta yhtään koko sijoittaminen enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin myös tätä sijoittamista ja heti lähti menemmään miinukselle. Vajaan vuoden katsoin sitä laskua ja sitten myin pois tappiolla. Ehkä olisi pitänyt ostaa vaan lisää, kun hinta laski, mutta ei innosta yhtään koko sijoittaminen enää.
Näin käy jos ei hermo tai lompakko kestä. Ne kyykänneetkin useimmiten nousevat takaisin ja ylös, ja riittävällä hajautuksella tuotto on erittäin todennäköistä. Pankin tilillä tai patjaan ommeltuna inflaatio nakertaa sijoituksia varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt se 2500 on 2540e. Eli ei ole ollut huima loikka, välillä kävi miinuksellakin.Pankit rahastot on ihan huijausta, ei ne tuota mitään. Laita ihan oikeaan indeksirahastoon niin se alkaa tuottaakin. Tuollainen muutos on pienempi kuin indeksirahaston päivänaikainen heittely.
Kerropa mikä on indeksi
Laitoin viime vuonna osakkeisiin noin 800€. Osa on miinuksella vähän ja jossain vaiheessa oli miinuksella koko touhu, mutta uponor pomsahti niin, että nyt vajaa 200€ plussalla. Loppuvuodesta laitan taas rahaa lisää. Vain sen verran kun olen valmis häviämään. Mitään rikastumista en havittele, mutta ihan mielenkiintoista seurata välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama vika täällä. Kokeilin ja tappiolle jäin. Tyhmillähän ne voitttonsa maksattaa. En tunne ketään näillä rikastunutta. Jos on, eivät huutele. Itse lopetin ilmaisen rahan etsimisen. Sitä ei vain ole. Miksi olisi? Kuka hullu nyt ilmaista rahaa jakaa? Eihän siinä ole mitään järkeä. Näin kun mietit asiaa, niin ei tartte enää osakepaskoilla hävitä.
Pankki kiittää ja nauraa. Huono "sijoitus"
Pankit tuputtaa näitä. Pankin ja "sijoittaja"n etu ovat vastakkaiset. Sijoita suoraan osakkeisiin. Suuret kotimaiset helpoimpia, tuotto paree kuin "rahasto"issa. Isommalla riskillä isommat voitot (tai tappiot).
Itse olen sijoittanut Remedy Entertainment peliyhtiöön, jolta on tulossa syksyllä uunituore peli ja kolme uutta peliä ainakin lisäksi tulilla, tekeillä. Lämmin suositus rohkeille sijoittajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama vika täällä. Kokeilin ja tappiolle jäin. Tyhmillähän ne voitttonsa maksattaa. En tunne ketään näillä rikastunutta. Jos on, eivät huutele. Itse lopetin ilmaisen rahan etsimisen. Sitä ei vain ole. Miksi olisi? Kuka hullu nyt ilmaista rahaa jakaa? Eihän siinä ole mitään järkeä. Näin kun mietit asiaa, niin ei tartte enää osakepaskoilla hävitä.
Ette te voi oikeasti olla noin typeriä. Jos kyse oli ns. ylimääräisestä rahasta, niin mikä vimma niitä oli tappiolla myydä pois? Miksei voinut rauhassa odotella ja katsoa, kun suhdanteet nyt muutenkin ovat olleet tuuliset tässä viime vuosina?
Minä aloitin säästämään kuukausittain muutamaan rahastoon muistaakseni 2015. Kyllä hirvitti, kun ne oli miinuksella. Sitkeästi jatkoin ja nyt ne tosi hyvin plussalla. Eniten harmittaa, kun 2020 maaliskuussa koronadipin aikana ei ollut ylimääräistä laittaa rahastoihin. Osakesäästäminen vähän kiinnostaa, mutta en vielä ole rohjennut aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin käy jos ei hermo tai lompakko kestä. Ne kyykänneetkin useimmiten nousevat takaisin ja ylös, ja riittävällä hajautuksella tuotto on erittäin todennäköistä. Pankin tilillä tai patjaan ommeltuna inflaatio nakertaa sijoituksia varmasti.
No lompakko kyllä kesti, mutta ehkä toisenlainen sijoitusmuoto olisi ollut parempi. Ihan kokeilumielllä lähdin vaan huvikseni.
Aloitin rahastosijoittamisen 1/2019. Tällä hetkellä sijoitukset ovat +16,9%. Säästän eläkeikää varten, joten minulla on yli 20 vuotta aikaa sijoittaa. En sijoita lyhyellä tähtäimellä, jolloin markkinoiden heilahtelut eivät aiheuta unettomuutta.
Hieno juttu. Sijoittaminen kannattaa aina 👍
Minä myös, monta vuotta jo, mutta toden teolla vasta vsta 20.
Onko sulla liikaa rahaa?