Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teknologiasta irtaantunut Raisa, 67: 'Valitsisin metsän rauhan ennen digimaailmaa'"

Vierailija
17.07.2023 |

klo 12:54 | 15.10.2023
Älypuhelimia ja tietokoneita on turha tuputtaa helsinkiläiselle Raisalle. Jos hänestä on kiinni, hän aikoo vältellä teknologiaa myös jatkossa.
Helsingissä asuva Raisa on 67-vuotias. Hän ei ole koskaan omistanut älypuhelinta, eikä hänellä ole tietokonetta.

Teknologiaa hän ei ole halunnut käyttää koskaan.

Tiesin sen jo silloin, kun ensimmäiset tietokoneet tulivat. Tiesin myös, että Suomessa on mahdollista elää ilman nettiä, jos haluaa. Syynä siihen on ollut ihan silkka itsepäisyys. En ole koskaan halunnut opetella käyttämään älylaitteita. Sellainen ei ole koskaan ollut meikäläisen elämää, hän kertoo Ilta-Sanomille.

Raisa ei ole koskaan avannut yhtäkään sähköpostia. Hänellä ei ole koskaan ollut tarvetta tietokoneelle. Ei siis mitään, mitä varten hän käyttäisi teknologiaa.

Olen tyytyväinen elämääni näin. En ole haaveillut koskaan mistään uudesta iPhonesta, olen tyytyväisin silloin, kun laitteita on mahdollisimman vähän. Eläkkeeni on riittänyt, eikä sukulaisilta tai tuttavilta ole tarvinnut lainata. Jotkut haluavat uusimman puhelimen ja tabletin, minua sellaiset asiat eivät kiinnosta ollenkaan. Kaikki digihärpäkkeiden kerääminen on turhaa.

Tosin niitäkin hetkiä on ollut, jolloin lasten apuun on pitänyt turvautua.

Olen asunut omillani siitä asti, kun lapset muuttivat pois. Joskus asiat ovat vaatineet netin käyttöä niin, että olen väliaikaisesti joutunut pyytämään lasteni apua. Ne ovat kuitenkin ohimeneviä ajanjaksoja, hän kertoo.

Ei älypuhelimia, ei haaveita tietokoneen omistamisesta, ei pyrkimyksiä päästä digimaailmassa johonkin tiettyyn pisteeseen. Raisan elämä saattaa kuulostaa monelle käsittämättömältä, mutta hän vakuuttaa, että on itse valinnut teknologian välttelyn.

loput jutusta voi lukea täältä https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005409618.html

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla