Valelääkärit diagnosoikaa minun olkapää/käsi
Ihan yhtäkkiä ilman onnettomuutta alkanut kipu olkapäässä/kädessä. Leposärky lievää, mutta kättä ei voi kivun vuoksi nostaa ja se tuntuu myös heikolta. Ei nouse hartialinjaan. Kun toinen nostaa kättä liikerata on normaali ja kipu vain lievää. Jatkunut muutaman päivän.
Hankalaa tästä tekee se, että olen 4kk ikäisen vauvan kanssa kotona ja nostelu on hyvin vaikeaa.
Soitan tk:seen huomenna.
Kommentit (16)
Voisiko olla vain sijoiltaanmeno, toimiiko käsi yhtään? Voi olla myös joku lihas- tai jännevaiva, kun liikkeessä kipuilee. Lapsi mukaan ja vastaanotolle, ilman tutkmusta ja lääkettä tilanne ei ainakaan parane.
Kumpi käsi? Teetkö sillä kädellä usein jotain staattista pitoliikettä? Pidät vauvaa sillä kädellä? Jäätynyt olkapää. Kestää kaksi vuotta parantua. Kipu tulee pahenemaan.
Vierailija kirjoitti:
Limapussintulehdus eli bursiitti.
Mulla ollut tuo vaiva, pääsi pahaksi ja kesti n.vuoden korjaantua. Mutta oireilee kyllä edelleen ja pitää varoa.
Nukut huonossa asennossa, laita tyyny päälle jäävän kyljen ja käden väliin.
Olkapää on nukkuessa heikosti tuettu ja vanhetessa siteet kovettuu ja aiheuttaa tämmöstä kivaa vähän yhdelle ja toiselle.
Lääkäriin jos ei auta.
Jäätynyt olkapää, jos ei nouse ylös asti. Itselläni alkoi lähes tyhjästä ja lopullisesti kipu hävisi vasta yli vuoden kuluttua. Lepokipu oli kyllä pahinta, liike auttoi.
Mulla sama vaiva, työterveyslääkäri tykitti kortisonia, saikkua jatkettiin, jatkettiin ja jatkettiin sekä määrättiin tulehduskipulääke 2 x pvä, ei apua, valvoin öitä ja yritin pysyä järjissäni. Lopulta yliopistosairaalaan fysiatrian erikoislääkärille ja magneettiin. Diagnoosi kaularangan hermon ahtauma. 20 x fysioterapiaa, jumppaliikkeitä kotona 2 x päivässä. Sairaalan lääkäri kyllä oli pudota tuoliltaan, kun kuuli, mitä särkylääkettä oli mennyt kolme kuukautta, vaikka sitä olisi saanut syödä max. neljä viikkoa. Eikä enää koskaan kortisonia. Olin puoli vuotta työkyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Tulehduspesäke olkalisäkkeen alla, johtuu todennäköisesti vauvan nostelusta.
Tämä omakin arvioni. Tulehduskipulääkettä ja pystyt ottamaan.
Tuossa tuli ne vaihtoehdot, eli vauvapalsta on aika pätevä tässäkin asiassa. Ensin eliminoit bursiitin syömällä buranaa kaksi viikkoa ja lepuuttamalla kättä. Jos kipu jatkuu, kyseessä todnäk kaularangan ahtauma ja hermopinne. Se on hankalampi hoitaa, mutta toivottavasti sinulla on bursiitti. Itsellänikin oli toisen lapsen taaperoaikana sama vaiva, kun lasta piti jatkuvasti nostella ja kerran erehdyin myös hakkaamaan halkoja, joka sitten laukaisi vaivan.
Mulla oli jäätynyt olkapää ja kun toisessa kädessä on hermovaurio, teki fysiatri jäätyneeseen olkapäähän mobilisaatiohoitoja pari kertaa, jolloin käsi alkoi liikkua paremmin. Kipua oli vielä, mutta hyvin auttoi hoito liikeratoihin. Muuten olisin ollut ihan kädetön ja olinkin joitakin kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Nukut huonossa asennossa, laita tyyny päälle jäävän kyljen ja käden väliin.
Olkapää on nukkuessa heikosti tuettu ja vanhetessa siteet kovettuu ja aiheuttaa tämmöstä kivaa vähän yhdelle ja toiselle.
Lääkäriin jos ei auta.
Toinen moinen super yleinen nukkumisvaiva on selkäkipu jonka saa aikaseks nukkumalla kyljellä ja koukistamalla päällä olevan jalan, tyyny jalkojen väliin pitään jalat suorana.
Vierailija kirjoitti:
Jäätynyt olkapää tai sitä lievempi kiertäjäkalvosin.
Tämä, mulla ollut molemmissa olkapäissä. Toista hoidettiin ja toista ei. Molemmat kestivät n vuoden.
Tulehduspesäke olkalisäkkeen alla, johtuu todennäköisesti vauvan nostelusta.