Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikkaukseen menossa, kuinka usein sairaalassa autetaan vessaan?

Vierailija
15.07.2023 |

Leikkaus pelottaa ja sit se miten sairaalassa ja kotona pärjään. Mulla kun iskee vessahätä pari kertaa yössä ja päivisinkin joutuu ravaamaan usein ja nopeasti. En tuu leikkauksen jälkeen pääsemään alkuun itekseni ees pyörätuoliin. Enkä tiiä yhtään miten kotona pärjään. Että lähinnä tässä utelen mihin pitää varautua kun on noita kauhujuttuja lukenu :( Tai ehkä mä yritän vaan miettiä pikkuasioita että sais ajatukset pois isommista peloista.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle laitetaan katetri , ei ole vessaan tarvetta mennä ennenkuin pystyt sinne itse menemään.

Vierailija
2/17 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä pelottaa? Katetri laitetaan mutta joudut paskantaan housuun. Suosittelen että vaadit pääsyä vessaan niin kuntoutuukin nopeammin eikä lähde niin helposti veritulpat liikkeelle. Takana useita sektioita joista viimeisin päättyikin teholle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teholla käsittääkseni laitetaan katetri ja seurataan nestetasapainoa tarkemmin. Leikkauksen jälkeen kertakatetroidaan osastolla jos rakko ei muuten tyhjene. Kestokatetri vierasesineenä aiheuttaa infektioriskin.

Vierailija
4/17 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä pelottaa? Katetri laitetaan mutta joudut paskantaan housuun. Suosittelen että vaadit pääsyä vessaan niin kuntoutuukin nopeammin eikä lähde niin helposti veritulpat liikkeelle. Takana useita sektioita joista viimeisin päättyikin teholle

Höpö höpö, ei housuun sentään tartte tehä, alusastiat ja vaipatkin on keksitty. Ja kroonarit. Ja kyllä hoitajat isomman hädän iskiessä yleensä auttaa vessaan ellet paina ihan järkysti.

Vierailija
5/17 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menet sellaiseen isoon vatsanalueen leikkaukseen nimeltään sektio, ei varmasti auteta kertaakaan. Lakanatkin saat itse vaihtaa ja hakea ruokatarjottimen käytävältä. Nimimerkillä kokemusta on.

Vierailija
6/17 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sairaalassa enää kauaa anna maata sängyssä. Heti nostettiin ylös, kun silmät pysyi hetken auki, ensin istumaan, mutta jo teholla nousin seisomaan tuettuna. Osastolla otin ensimmäiset askeleet kahden hoitajan tukemana vielä samana iltana ja sängyn viereen tuotiin rollaattori, jonka kanssa piti kävellä koko sairaalassaoloaika. Katetri poistettiin muistaakseni ensimmäisen osastolla vietetyn yön jälkeen, vähän on hatarat muistikuvat kovien lääkkeiden takia. Ensimmäiseksi päiväksi sain sellaiset ällöttävät vaippahousut, kuulemma ettei tarvi jännittää vessaan ehtimistä. Mutta mieluummin hoipuin rollaattorin kanssa vessaan kuin laskin alleni. Alkuun pyysin ja sain apua, mutta aika pian oletettiin, että olen omatoiminen.

Vierailija
7/17 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkaleikkaus minkä jälkeen sillä ei saa kävellä pitkään aikaan, joten ei toivoakaan rollaattorista :(

Vierailija
8/17 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sängyn viereen suihkutuoli ja sen alle ämpäri = vähän kuin portatiivi ennen. Siihen on nopeampi auttaa kuin vessaan, jos kiire tai tiheää tarvetta. Kun oma kunto sallii, myös ehkä mahdollinen itsenäinen vaihtoehto.

Vierailija
9/17 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutustua etukäteen termiin 'hoitovirhe', ihan vinkkinä vain.

Vierailija
10/17 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun et itse pääse vessaan sinulla on katetri, eli pissa menee letkusta pussiin.

Kaikki menee varmasti hyvin, tsemppiä :)

useissa leikkauksissa ollut diabeetikko

Vierailija
11/17 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin: Näitä kauhujuttuja ei todellakaan kannata lukea ennen tapahtumaa!

Vierailija
12/17 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sun puoliso/joku ystävä voi auttaa aluksi?

Vierailija
13/17 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalkaleikkaus minkä jälkeen sillä ei saa kävellä pitkään aikaan, joten ei toivoakaan rollaattorista :(

Kyllä mennään rollaattorilla, jslka ei vaan saa varata painoa. Nopeaan hätistävät liikkeelle. Isosta hädästä ei tarvii olla huolissaan, saliraslassa makoilu ja kipulääkkeet aiheuttaa niin kovan ummetuksen että kakan tuleminen housuun ei tule olemaan sun huolena vaan se miten ja kuinka pitkän ajan päästä saat sen ylipäätää tikistettyä ulos. T:eräs viime talvena leikattu

Vierailija
14/17 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mee pois pelottelemasta ap:tä.

Vierailija
15/17 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on leikattu kolme kertaa eri puolilta kroppaa. Aina olen herännyt katetri röörissä. Kakkahätä ei ole edes ollut pariin päivään leikkauksen jälkeen, ja sitten kun on tullut kakkis, minut on autettu pytylle. Hoitaja tulee aina kun painat sitä kutsunappia, ei huolta.

Vierailija
16/17 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran päivystyksen kautta menossa leikkaukseen. Odottaessa leikkausta siinä odotushuoneessa oli koko ajan yksi hoitaja, ja hän auttoi vessaan jos sinne oli tarvetta mennä.

Mutta nyt kun mietin, en muista yhtään miten vessassa käynti tapahtui leikkauksen jälkeen. Lääkkeet taisikin olla tehokkaampia kuin mitä kuvittelin! Olin kuitenkin leikkauksen jälkeisessä seurannassa vuorokauden, eli varmasti vessassakin olen käynyt. Ei ollut katetria siinä vaiheessa eikä myöskään alleen tarvinnut laskea, sen verran muistan kuitenkin.

Vierailija
17/17 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on joku perus proteesileikkaus tai vaivaisenluu tms, niin et saa kyllä jäädä sänkyyn pötköttelemään tai millään pyörätuolilla rullailemaan. Joten vessaan ramppaamaan kyllä pääset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi