Mikä leipä on maidotonta?
Lapsellani on monia allergioita, mutta nyt viljoista käy jo kaura ja vehnäkin! Mitä leipää siis voin ostaa, kun kaura ja vehnä käy, muttei vielä maito? Monessa leipäpaketissahan lukee laktoositon, mutta eihän se ole maidoton. Mistä sen nyt tietää että käytetty rasva on maidoton, jos ei sitä erikseen mainita? Auttakaa ja antakaa vinkkejä. Entä keksit ym.vehnä-kaura-maidottomat tuotteet?
vehnän käyminen on ihan uusi juttu, joten ihan ihmeissäni olen kun ruoka-valiota voikin laajentaa... Vinkkejä kiitos...
Kommentit (5)
Useat firmat käyttävät vain tuota laktoositon merkintää, vaikka tuote olisikin maidoton. Kannattaa siksi tarkistaa tuoteselostukset myös näistä tuotteista. Jos on käytetty kasvirasvaa, niin silloin ei sisällä maitoa. Luet vain tarkkaan, ettei löydy muutenkaan mitään maidonainesosaa.
Leipää löytyy kyllä mielestäni hyvin maidottomana. Mm. vehnäpatongeissa ei varmaan koskaan ole maitoa.
ja häneltä kuulin, että suurin osa leivistä ovat maidottomia. Toinen homma on sitten tuo vilja-juttu.
Kannatta tuoteselostetta lukea tarkkaan.
Itselläni paha latoosi-intoleransi ja itse olen huomannut, että niitä tuoteselosteita kannattaa lukea. Minulle tuottaa ongelmia juuri margariinit; ovatko laktoosittomia vai ei.
Jouduin itse maidottomalle kuurille, ja totesin, että onneksi lähes kaikki leivät ovat maidottomia.
Hei!
Kiva kuulla, että voitte laajentaa ruokavaliota! Maidotonta leipää löytyy aika helposti jopa ihan pienistäkin ruokakaupoista. Lue vain tuoteselosteet tarkaan, mutta onneksi jotkut leipomot (ainakin Fazer ja Antell), painavat tuoteselosteen loppuun vielä erikseen tekstin " maidoton" tai " ei sisällä maidon ainesosia" . Itse olin ensin maito-muna-imetysdieetillä ja ei ollut mitään vaikeuksia löytää leipää meidän lähikaupastakaan. Tilanne on nyt toinen kun kotimaiset viljat ovat toistaiseksi poissa kuvioista...
Mamurska