Miten paljon musiikkimaku kertoo älykkyydestä tai sen puutteesta?
Jos mielestäsi kertoo, niin minkälaista musiikkia kuuntelevan kanssa et alkaisi seurustelemaan? Oletetaan että se on tärkeää, että seurustelukumppanisi ei ole tyhmä.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Miesten musamaulla ei ole ainakaan toistaiseksi ollut minulle merkitystä, kuunnelkoot heviä/punkia/hiphoppia jne. Itse kuuntelen mieluiten ei-melankolista/ei-synkkää musiikkia, eli popin eri variaatioita, afroamerikkalaista musiikkia eli jazzia, funkia ym. Parasta onkin, että molemmat kuuntelevat musaansa tahoillaan kuulokkeilla. 😄
Tässä ei ole kyse siitä, mitä sietää sivusta kuunnellen. Vaan mitä toisen mieltymys itselle merkitsee, asiana joka paljastaa jotain hänen ajattelutavastaan.
Vierailija kirjoitti:
suurimmalle osalle näitä miettivistä oma musiikkimaku = älykäs henkilö
Myönnetään - mulle ainakin. Huvittaa tosin oma ajatusvinouma niin paljon, etten viitsi aiheesta kommentoida. 😂
Tuskin näillä on tekemistä keskenään. Eiköhän jokainen kuuntele sitä mitä milloinkin sietää/tykkää kuunnella. Kuulokkeet onneksi auttaa parisuhteessa elämistä vaikkei musiikkimaku mätsää.
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemuksen mukaan johonkin yhteen genreen jumiutuneet eivät ole niitä penaalin terävimpiä ja fiksummat kuuntelevat vähän kaikenlaista _tilannesidonnaisesti_ ja fiiliksen mukaan. Juntti huudattaisi sitä örinämetallia vaikka vauvansa nimiäisjuhlassa.
Minusta taas on typerää jaotella ihmisen älykkyys musiikkimaun mukaan. Musiikki on kulttuurisidonnaista. Monesti kaveriporukka vaikuttaa musiikkimakuun. Tai perhe, millaista musiikkia lapsuudenkodissa kuunnellaan.
Kuuntelen lähes kaikkea musiikkia, paitsi en heviä ja metallia. Ei iske. Olen sitten varmaan tyhmä palstan kriteereiden mukaan.
Musikaalisuus on yksi älykkyyden osa-alue. Usein musikaaliset ovat hyviä myös koulussa. Loistavat kielissä ja matematiikassa.
On eri asia kuunnella musiikkia ja osata itse soittaa hyvin jotain instrumenttia. Ihan eri maailma on säveltää itse musiikkia.
Mä kuuntelen musiikkia laidasta laitaan ja en tunne olevani mitenkään älykkäämpi kuin kukaan muu keskiverto ihminen. Välillä tuntuu, että oon tyhmempi kuin useampi ihminen.
Musiikkiakin voi kuunnella eri tavoilla ja ei mieltymykset kerro älykkyydestä mitään.
Se kertoo älykkyydestä miten analysoi musiikkia.
Ja jos musiikki kertoo älykkyydestä niin kertokaa mitä Megaraptorin musiikin kuunteluni kertoo itsestäni. Mä kun oon jäänyt koukkuun hänen luomiin covereihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin tästä juuri tutkimusta, että klassista ja/tai metallia kuuntelevat ihmiset ovat usein keskimääräistä älykkäämpiä.
Väärin: free jazz on älykkyyden merkki.
Tuttavapiirini jazzdiggari ei kyllä ole mikään älyn jättiläinen. Keskusteluihin hän osallistuu lähinnä omiaan nauraa höröttäen, ja hänen hauskoiksi tarkoittamansa läpät ovat aika alkeellista huumoria. Musiikista hänen kanssaan voi keskustella, mutta siinäkin hänen rajoittumisensa alkaa häiritä keskustelua. Kun ei siitä Miles Davisista sentään montaa iltaa jaksa juttua vääntää. Betty Daviskin kun menee jo ohi...
Kuuntelen vain W.A.S.P:a ja Wendy O. Williams:a. Pyytämällä voin laittaa linkin YT-videoon.
Vierailija kirjoitti:
Luin tästä juuri tutkimusta, että klassista ja/tai metallia kuuntelevat ihmiset ovat usein keskimääräistä älykkäämpiä.
Ei pidä paikkaansa. Mä kuuntelen metallia ja klassista. Ja välillä jazzia. Mutta en todellakaan ole älykäs. Ihan perusduunarin töitä teen teollisuudessa. Enkä ole koskaan pahemmin koulusta kiinnostunut. Toki luen ja seuraan asioita ja rakastan dokumentteja.
Sitten taas tiedän älykkäitä ihmisiä, jotka eivät kuuntele metallia eikä klassista. Yksikin älykkö kuuntelee Antti Tuiskua ja lempiohjelma on Tempparit.
Eli makuja on monia. Musiikkimaku ja koulutustausta ei kulje käsikädessä.
Omaa laajaa musiikkimakua edustaa vaikka Kate Bush ja David Bowie kun toisesta ääripäästä löytyy jo Dingoa ja Janos Valmusta. Omassa maussa kultaista keskitietä edustanevat sitten vaikka A-ha ja Juice Leskinen. Sinkkuja ollaan, mutta jostain syystä Juice on se jolla onnistunut karkottamaan vastakkaisen sukupuolen edustajia pois ympäriltä kun hänestä puhunut.
Selvinpäin kuuntelen aika paljon sidejä, trackerimusiikkia, yms. eksklusiivista musiikkia. Joskus vedän kunnon kännit että äö romahtaa ja alan huudattamaan jotain pink floydia tms. renkutusta.
Vierailija kirjoitti:
Omaa laajaa musiikkimakua edustaa vaikka Kate Bush ja David Bowie kun toisesta ääripäästä löytyy jo Dingoa ja Janos Valmusta. Omassa maussa kultaista keskitietä edustanevat sitten vaikka A-ha ja Juice Leskinen. Sinkkuja ollaan, mutta jostain syystä Juice on se jolla onnistunut karkottamaan vastakkaisen sukupuolen edustajia pois ympäriltä kun hänestä puhunut.
Hyvä että olet selvinnyt puhumalla.
Vierailija kirjoitti:
Älykkäät ihmiset säveltävät itse musiikkinsa.
Neron ei tarvitse edes säveltää kun päässä soi koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Mä kuuntelen metallia ja klassista. Ja välillä jazzia. Mutta en todellakaan ole älykäs. Ihan perusduunarin töitä teen teollisuudessa. Enkä ole koskaan pahemmin koulusta kiinnostunut. Toki luen ja seuraan asioita ja rakastan dokumentteja.
Sitten taas tiedän älykkäitä ihmisiä, jotka eivät kuuntele metallia eikä klassista. Yksikin älykkö kuuntelee Antti Tuiskua ja lempiohjelma on Tempparit.
Eli makuja on monia. Musiikkimaku ja koulutustausta ei kulje käsikädessä.
Juu, et taida olla kyllä kovin älykäs kun yrität kumota tilastoa yksittäisellä kokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin: free jazz on älykkyyden merkki.
Ei noista ole luotettavia tutkimuksia. Jatsiakin kuuntelee määrältään enemmän kuin mitä on älykkäitä mutta jos sanoo tykkäävänsä siitä, niin minkäs muut sille mahtaa. Jos haluaa tietoisesti erottautua, se voi merkitä sitä ettei oikeasti erotu.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinänsä yllätä ja vielä kun usein samat ihmiset jotka kuuntelevat metallia, kuuntelevat myös klassista. Metalli on ylipäätään lainannut paljon klassiselta. Onhan esim. klassinen black metal -riffi lainattu Tchakovskylta.
Älykkään ihmisen ei tarvitse todistella mitään ollakseen älykäs. Ajatelkaa sitäkin kun älykkäitä ihmisiäkin joskus haukutaan tyhmiksi.
Tyhmää sitä on vertailla toisten älykkyystasoja ja varsinkin lyttäillä toisia tyhmemmiksi mitä itse tai joku toinen on.
Mikään 70-luvun rock ala sabbath ja zeppelin ei ainakaan ole mitään älykkömusaa, olen minä kuitenkin sen verran tyhmä akka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinänsä yllätä ja vielä kun usein samat ihmiset jotka kuuntelevat metallia, kuuntelevat myös klassista. Metalli on ylipäätään lainannut paljon klassiselta. Onhan esim. klassinen black metal -riffi lainattu Tchakovskylta.
Joo ja jon lord soitteli bachia, mutta en koe että joku deep purple olisi erityisen "älykästä" musiikkia.
suurimmalle osalle näitä miettivistä oma musiikkimaku = älykäs henkilö