Miten paljon musiikkimaku kertoo älykkyydestä tai sen puutteesta?
Jos mielestäsi kertoo, niin minkälaista musiikkia kuuntelevan kanssa et alkaisi seurustelemaan? Oletetaan että se on tärkeää, että seurustelukumppanisi ei ole tyhmä.
Kommentit (79)
Poikkihuilua on mukava soittaa, kun osaa.
Pidän That Poppystä ja ÄO on 148.
Vierailija kirjoitti:
ihmisen älykkyys alkaa tippumaan 25 vuotiaana ja musiikkimaku harvoin muuttuu huonommaksi.
Ihmisen aivot kehittyvät 25-vuotiaaksi, joten siitä se loistava aivotyöskentely vasta alkaa.
Musiikkimaku kertoo paljon. Esim. suomiräpin fanittaja ei voi olla kovin älykäs tai sivistynyt.
Kuuntelen laidasta laitaan ja teen itse soittolistani, ei algoritmi.
Tyhmä pääsis helpommalla.
Tappeleminen ja päteminen kommenteissa tällaisesta aiheesta on itseään älykkäänä pitävien mielestä kai hyvinkin älykästä toimintaa.
Noin empiirisesti havainnut, että jos räppiä kuuntelee, niin en pitkään pöydässä viihdy. Varsinkin joku JVG/Cheek, niin ei kummoista akateemistä seuraa ole odotettavissa.
Miesten musamaulla ei ole ainakaan toistaiseksi ollut minulle merkitystä, kuunnelkoot heviä/punkia/hiphoppia jne. Itse kuuntelen mieluiten ei-melankolista/ei-synkkää musiikkia, eli popin eri variaatioita, afroamerikkalaista musiikkia eli jazzia, funkia ym. Parasta onkin, että molemmat kuuntelevat musaansa tahoillaan kuulokkeilla. 😄
Mun kokemuksen mukaan johonkin yhteen genreen jumiutuneet eivät ole niitä penaalin terävimpiä ja fiksummat kuuntelevat vähän kaikenlaista _tilannesidonnaisesti_ ja fiiliksen mukaan. Juntti huudattaisi sitä örinämetallia vaikka vauvansa nimiäisjuhlassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin tästä juuri tutkimusta, että klassista ja/tai metallia kuuntelevat ihmiset ovat usein keskimääräistä älykkäämpiä.
Väärin: free jazz on älykkyyden merkki.
Klassinen musiikki päihittää moisen ulinan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin tästä juuri tutkimusta, että klassista ja/tai metallia kuuntelevat ihmiset ovat usein keskimääräistä älykkäämpiä.
Väärin: free jazz on älykkyyden merkki.
Tämä oli tuore tutkimus ja jazz eri suuntauksineen, kuten myös älykköjen musiikiksi mielletty proge tulivat klassisen ja metallin jälkeen. Tässä ei siis mitattu musiikillista älykkyyttä, vaan älykkyyttä laaja-alaisesti. Hitto, kun en nyt äkkiä löydä sitä tutkimusta, vaikkei ole montaa viikkoa kun luin.
Vähemmän yllättäen country oli vähiten älykkäiden musiikkia.
Mistä sitten kertoo sellainen jos kuuntelee mielihyvin kaikkea aina countrysta klassiseen ja instrumentaali jazzista rokkiin?
Vierailija kirjoitti:
Proge ja free jazz - siinä älykkyyden merkit. Tyhmyydestä kertoo junttidisko, suomirap ja 'popeda'.
Kumpi olen mielestänne, tykkään jazzista, klassisesta, myös rap-musiikista.
Itse kuuntelen Progressiivista fuusiofolklore jazzia ja olen huvin alykäs.
Miten paljon? Kuule, ei yhtään mitään!
Vierailija kirjoitti:
Itse kuuntelen Progressiivista fuusiofolklore jazzia ja olen huvin alykäs.
Annatko esimerkkibändin? Kuulostaa kiinnostavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proge ja free jazz - siinä älykkyyden merkit. Tyhmyydestä kertoo junttidisko, suomirap ja 'popeda'.
Kumpi olen mielestänne, tykkään jazzista, klassisesta, myös rap-musiikista.
Äo 115-120
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihmisen älykkyys alkaa tippumaan 25 vuotiaana ja musiikkimaku harvoin muuttuu huonommaksi.
Ihmisen aivot kehittyvät 25-vuotiaaksi, joten siitä se loistava aivotyöskentely vasta alkaa.
25 vuotiaasta lähtien ihminen ei enää kehity vaan on yhtä tyhmä. Eli ei kannata mitään opiskella tai ottaa uusia työ haasteita. Ei edes toisten uusia nimiä opetella jne.
Vierailija kirjoitti:
Tää on tuttua! Metalli ja klassinen vaativat ponnisteluja, oikeaa kuuntelua että musa avautuu. Radiopoppi ja iskelmä on semmoista taustamusaa, mikä tosiaan soi taustalla, et edes muista mikä biisi äsken soi.
Metallia keskitytään kuuntelemaan, löydetään nyanssit, soittimet, laulaja. Metallissa on usein koukuttavia sävellyksiä, kuin miniopperoita. Metallia tuntematon ei löydä melodiaa, vaan kuulee räiskettä, huutoa, rähinää
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti älykkäille ihmisille, jotka siis tietysti myös musikaalisia, ei ole tässä maassa ollut mitään musiikkia tarjolla 100 vuoteen joten erittäin vaikea juttu... kysele mieluummin sen perään minkälainen ääni ihmisellä on - rauhallinen, sympaattinen, miellyttävä, rauhallinen - ja ehkäpä persoonallinen ja hyvä lauluääni vaikka ei sitä käyttäisikään... ihmiskunnan johtajilla tietysti parhaat äänet - yhteydessä lisääntymiselimiin... Leijonajohtajakin karjuu parhaiten...
Sitten on sellainen harha, että jotkut luulevat olevansa hirmu älykkäitä - luettele esimerkkejä - mutta ovat pelkkiä hölmöjä sekopäitä kun tullaan todella haastavaan tilanteeseen... Millainen ihminen on sinulle se älykäs... luultavasti sellainen saisi jostain Mensan esitestistäkin pelkän ala-arvoisen oli on täysi IMBESILLI... MIETIHÄN VÄHÄN - ihmisten rakentelemia kaikenlaisia toisia pois sulkevia järjestelmiä oman itsensä tekemiseksi muita paremmaksi...
Oikein fiksu ihminen on luultavasti jonkunlainen autodidakti... imaisee sen mitä itse oikeasti tarvitsee ja muu roska roskakoppaan...
Hyvä huomio: ihmisen puheääni korreloi hänen ominaisuuksiaan. Ehkä koneäly joskus profiloi meidät äänemme perusteella, paremmin kuin valheenpaljastin.
En antaisi kukon lisääntyä, ellei sen ääni olisi uskottava. Kehno rakenne, kehno toiminta; kehno toiminta paljastaa kehnon rakenteen.
Klassisen 'kuuntelijoissa' on näitä statuksen pönkittäjiä jotka eivät oikeastaan musiikista välitä lainkaan.