Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuori mies sukelsi ja pelasti lapsen Hertunrannan uimaralnnalla

Vierailija
15.07.2023 |

Sankari!

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kova suoritus sukeltaa neljään metriin ja pelastaa lapsi.

Hyvä me miehet!

Jos sinä et itse osallistunut tähän millään tavalla, älä yritä kerätä irtopisteitä muiden tekemisillä.

Juuri näin! Eikö se ole niin, että kun joku mies on väkivaltainen niin kaikki miehet ovat vastuussa ja kyseessä on yleinen toksinen maskuliinisuus. Sen sijaan sankarimiehet ovat aina yksittäistapaus.

Vierailija
62/93 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan artikkelista: "Nainen ei osannut suomea" (lapsen äiti siis).

Näissä tapauksissa joissa lapsi hukkuu julkisella uimarannalla on ihan suhteettoman suuri osa ei-suomalaisia osallisina. Pitäisikö panostaa opetukseen siitä että Suomessa julkiset uimarannat eivät läheskaan aina ole valvottuja, ja on vanhempien tehtävä huolehtia lapsistaan?

Oltiin oman perheen kanssa uimahallissa. Olin oman 4v:n kanssa lastenaltaassa, yhtäkkiä siihen tuli saman ikäinen ulkomaalainen tyttö leikkimään meidän kanssa ja "tarrautui" muhun ainoaan aikuiseen lähellä. Kysyin, että missä sun äiti on niin lapsi näytti aikuisten altaaseen, että äiti on tuolla. Siellä kiinalainen äiti ui rauhassa itsekseen ja oli jättänyt oman lapsensa muiden vahdittavaksi.

Sitten meidän piti lähteä pois ja lapsi rupesi itkemään että "mamaa mamaa, mamaa, mamaa!". Siihen tuli uimavalvoja lapsen luo ja sitten se lapsen oma äiti vasta havahtui oman lapsensa olemassaoloon ja tuli lapsensa luo.

Itse olin ihan äimänkäkenä, että ei suomessa kyllä yleensä jätetä omaa lasta toisten valvottavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan artikkelista: "Nainen ei osannut suomea" (lapsen äiti siis).

Näissä tapauksissa joissa lapsi hukkuu julkisella uimarannalla on ihan suhteettoman suuri osa ei-suomalaisia osallisina. Pitäisikö panostaa opetukseen siitä että Suomessa julkiset uimarannat eivät läheskaan aina ole valvottuja, ja on vanhempien tehtävä huolehtia lapsistaan?

Oltiin oman perheen kanssa uimahallissa. Olin oman 4v:n kanssa lastenaltaassa, yhtäkkiä siihen tuli saman ikäinen ulkomaalainen tyttö leikkimään meidän kanssa ja "tarrautui" muhun ainoaan aikuiseen lähellä. Kysyin, että missä sun äiti on niin lapsi näytti aikuisten altaaseen, että äiti on tuolla. Siellä kiinalainen äiti ui rauhassa itsekseen ja oli jättänyt oman lapsensa muiden vahdittavaksi.

Sitten meidän piti lähteä pois ja lapsi rupesi itkemään että "mamaa mamaa, mamaa, mamaa!". Siihen tuli uimavalvoja lapsen luo ja sitten se lapsen oma äiti vasta havahtui oman lapsensa olemassaoloon ja tuli lapsensa luo.

Itse olin ihan äimänkäkenä, että ei suomessa kyllä yleensä jätetä omaa lasta toisten valvottavaksi.

Siis ainakaan uimahallissa.

Vierailija
64/93 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno suoritus sukeltaa sameassa vedessä 4m syvyyteen ja vielä löytää se lapsi ja saada se ylös, ajoissa. Pohjaan olisi varmaan jäänyt jos tuo tyyppi ei olisi ollut paikalla, todella todella hyvää tuuria ollut pojalla.

Vierailija
65/93 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti ei puhunut suomea. Eipä yllätä. Itsekin olen todistanut useampaa läheltäpititilannetta kun tiettyjen nimeltämainitsemattomien seurueiden lapsista on joku meinannut jäädä milloin pyörän ja milloin auton alle, kerran oli Lintsin laitteessa sen näköistä menoa, että kohta lentää. Juoksevat, roikkuvat ja roikkuvat joka paikassa ja äitinsä tai seurueen muut aikuiset naiset ei puutu mitenkään. No, ei ole tietoa minkä sortin m A mu on kyseessä, mutta jos afr i kan tulokkaita niin oli kai vain ajan kysymys.

Juu. Olen löytänyt kaksisteen haahuilemasta semmoset 2v+3v tilliäiset, vein lapset kotiinsa mikä selvisi olevan puolen kilsan päässä monen mutkan takana. Soitin ovikelloa ja vanhemmat ihan hämmästyneenä että ai ne oli lähteneet huitelemaan 🤦 Ja täällä on TODELLA jyrkkä korkea kalliokin tuossa 20m siitä mistä lapset löysin että pikkusen pisti v**uttamaan ja aika tiukasti sanoin että anto olla viimenen kerta

Vierailija
66/93 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkitusti tietyissä maissa äo on alhaisempi. Ehkä eivät sitten yksi kertaisesti vain tajua. Lisääntyä osaavat, mutta jälkipyykki jää muille. Eivät opi kieltä 20 vuodessa, eikä järki riitä hahmottamaan yhtälöä 4v+4m vettä+ valvomaton lapsi. Ei ihme ettei näissä maissa mikään suju.

Vierailija
67/93 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun omat lapset olivat pieniä, koin uimarannalle menon aina stressaavana. Työni puolesta huolehdin isoista lapsilaumoista enkä päässyt tästä eroon vapaa-ajallakaan. Vahdin siis omieni lisäksi koko rannan lapset, sillä osalla ihan pienistäkään ei näkynyt vanhempia missään. Olin aivan tööt noiden reissujen jälkeen siitä ylivirittyneestä tilasta.

Ihan käsittämättömiä ne vanhemmat, jotka itse lojuu viltillä nahkaa käristämässä ja lapset valvomatta vedessä. Vielä alakoulikäisetkin tarvitsee valvontaa, vaikka osaisivatkin uida. Itse en laske alle kymmenvuotiaita ilman aikuista tai reilusti vanhempaa sisarusta rannalle. Jos siellä jotain sattuu, niin ei tuollaisilla vielä niin paljon voimaa ole, että kaverin rantaan vetäis. Aina siellä rannalla ei ole vieraitakaan aikuisia auttamassa.

Vierailija
68/93 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noissa tietyissä kulttuureissa ei oikein hahmoteta mitä uimaranta tarkoittaa. Luullaan että ne on aina matalia ja joku työntekijä vahtii.

Osa porukasta ei vaan tajua.

Vierailija
69/93 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä me miehet!

Me miehet? Mikäs osuus sinulla asiassa oli?

Vierailija
70/93 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä on ny kuollu?

Vierailija
71/93 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, että sai nostettua. Vesi kuulemma sameaa ja 4 m syvää. Ensin pitää sukeltaa pohjaan ja sitten vielä löytää lapsi ja nostaa pintaan.

Enkelit olleet avustamassa auttajaa! Siunausta hänelle!

Itseasiassa omat silmät avusti. Näki ilmakuplat vedessä ja sukelsi siitä. Mutta voithan sinä uskoa että enkelit avusti, minun serkkua eivät enkelit auttaneet jostain syystä.

Vierailija
72/93 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä me miehet!

Me miehet? Mikäs osuus sinulla asiassa oli?

Varmaan se että hän olisi tehnyt saman ollessa paikalla, itse ainakin olisin sukeltanut. Ikävä myöntää mutta moni nainen ei olisi kyennyt sukeltamaan ja pelastamaan lasta.

Vierailija
73/93 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi olisikin hukkunut, niin vika olisi tietenkin ollut suomalaisten rasismissa kun rannalla ei ollut mogasdishusambomambokielellä kirjoitettua varoittavaa kylttiä/ohjekylttiä että veteen voi hukkua jos ei osaa uida. 

Vierailija
74/93 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tuon perheen asioihin puututaan ja lapset sijoitetaan. Ei järki riitä miten voi olla noin tolloja vanhempia, että eivät edes ihmettele missä se mukula rannalla on ja havahtuvat asiaan vasta kun elvytys on jo käynnissä.

Vierailija
75/93 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko tämmöisestä jokin rangaistus/sakko vanhemmalle tai paikalla olleelle huoltajalle? Jos jättää lapsen näin vaaralliseen paikkaan yksin ja täysin ilman valvontaa, niin eikö se ole enemmän kuin todennäköistä, että tämä ajautuu hengenvaaraan? Kotiin jättäminen olisi kai heitteillejättö? Eikö tälläinen ole vielä vakavampi laiminlyönti?

Vierailija
76/93 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi vapaapalokunta järjestää vesipelastuskursseja,

Vierailija
77/93 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno suoritus sukeltaa sameassa vedessä 4m syvyyteen ja vielä löytää se lapsi ja saada se ylös, ajoissa. Pohjaan olisi varmaan jäänyt jos tuo tyyppi ei olisi ollut paikalla, todella todella hyvää tuuria ollut pojalla.

Toivottavasti SUH palkitsee mitalilla. Varkauden kaupungin vapaa-aikatoimi voisi myös muistaa vaikka lahjakortilla ja kaakkukahvilla. Esimerkillinen kaupunkilainen! Jos valitaan vuoden varkautelainen, tässäpä ehdokas nro 1.

Vierailija
78/93 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan aikuinen nähnyt lapsen ahdinkoa? Tai miksei kukaan puuttunut yksin harhailevan lapsen touhuun?

Vierailija
79/93 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on kyllä sitä että lapsia ei vaaditaan rannalla. Ohjehan olisi olla uimataidottoman lapsen kanssa vedessä, niin että lapsi on aikuisen ja rannan välissä.

Itsellä jo isot lapset, mutta olin juuri 15v lapsen kanssa rannalla ja huomasin yhä seuraavani hänen uintiaan kokoajan vaikka en toki enää vedessä vahtimassa ollutkaan.

Vierailija
80/93 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko tämmöisestä jokin rangaistus/sakko vanhemmalle tai paikalla olleelle huoltajalle? Jos jättää lapsen näin vaaralliseen paikkaan yksin ja täysin ilman valvontaa, niin eikö se ole enemmän kuin todennäköistä, että tämä ajautuu hengenvaaraan? Kotiin jättäminen olisi kai heitteillejättö? Eikö tälläinen ole vielä vakavampi laiminlyönti?

Harvoin kai näistä tulee. Muistan sen yhden tapauksen, kun vanhemmat olivat jättäneet mökillä vauvan valvomatta vaunuissa ulos. Vaunut olivat valuneet alamäkeen ja vauva löytyi vedestä hukkuneena. Siinäkin taisi lopputulema olla, että ei tuomiota, koska 'vanhemmat ovat kärsineet jo muutenkin' tms.

Pohjoisessa, missä lapsia tuntuu olevan liikaa, aina välillä joku löytyy hukkuneena joesta tai kylpytynnyristä. Kun ei niitä vaan jaksa koko ajan vahtia ja kun perhe on saunomassa, niin kuka jaksaa pitää lukua tuliko ne kaikki pois sieltä kylpytynnyristä o_O Uutisointi on aina sellaista 'Perhettä on kohdannut kauhea suru' vaikka itse ovat toheloineet lapsensa hengiltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme