Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten muinaisusko, jaa kuulemasi tarinat

Vierailija
15.07.2023 |

Oletko kokenut metsänpeiton? Onko joku sukulaisesi nähnyt haltijoita tai pikkuväkeä? Onko sinulta lapsena loihdittu verenvuoto loppumaan loitsuilla? Peloteltiinko sinua näkillä tai onko joku nähnyt aarnivalkean? Oletko kokenut/nähnyt etiäisen?

Itse olen asunut vanhassa talossa, jossa taikausko näkyi monin tavoin.

- vintillä hevosen luita onnea tuottamassa
- hevosenkenkiä piilotettu rakenteisiin
- kolikko haudattu ulkoportaiden alle tuomaan kotiin vaurautta
- pihalle istutettu pihlajaa ja tuomea, jotka ovat ns. hyviä puita ja tuovat onnea talolle

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäidilläni oli kerrostaloasunnossaan oviaukkojen yläpuolella hevosenkenkiä tuomassa hyvää onnea. Kengät tosin roikkuivat keskeltä yhden naulan varassa, eli "väärin päin", jolloin onni valui niistä pois. :)

Kun olin lapsi, mökillämme kävi kaivonkatsoja, joka määritti kaivon paikan pajunvitsan avulla. Tästä en ota ihan selvää, kuuluuko se jonkinlaiseen kansanperinteeseen vai onko jotain myöhempiä new age -viritelmiä "maasäteilyyn" liittyen. Tuli muuten surkea kaivo.

Vierailija
2/3 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse nähnyt luonnonhenkiä ja saivokansaa ja varsinkin kasveihin ja veteen minulla on erityinen suhde. Äidin pulen suvussa on kansanparantajia.

Aloituksesi on liian laaja, että siitä voisi keskustella. Yleisradion sivuilta löytyy paljon aineistoa ja kirjastosta lisää.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/02/09/suomalaisessa-kansanuskossa-vi…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse nähnyt luonnonhenkiä ja saivokansaa ja varsinkin kasveihin ja veteen minulla on erityinen suhde. Äidin pulen suvussa on kansanparantajia.

Aloituksesi on liian laaja, että siitä voisi keskustella. Yleisradion sivuilta löytyy paljon aineistoa ja kirjastosta lisää.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/02/09/suomalaisessa-kansanuskossa-vi…

Nämä ovat todella mielenkiintoisia. Olisi kiva kuulla tarinoita, joita on vaikkapa lapsena kuullut vanhemmilta sukulaisilta. Ja myös sinun kokemuksiasi olisi kiva kuulla lisää, onko tapahtunut jokin ihmeparantuminen tai miltä sellainen saivokansa näyttää ja tuntuu? Oletko nähnyt näitä henkiä aina lapsesta asti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän