Sinulle, joka et auta itsetuhoista/masentunutta
Avautuminen. Läheiseni on jo pitkään kärsinyt mielenterveysongelmista. Nyt hän oli kertonut, että hän ei jaksa enää - ystävälleen, ja sanonut että on miettinyt itsaria tosissaan.
No Mitäpä tekee "ystävä"? Ryöpyttää ja haukkuu hänet, että kuinka kamalaa on, kun hän kaatoi näin raskaan taakan hänen harteille kertomalla noista ajatuksista. Että hänellä on loma nyt, että haluaa ajatella ihania ja iloista asioita. Kehtaa vielä myöhemmin päivitellä, että kuinka se nyt t olleen, ja nyt hänelle tuli paha mieli.
Kuinka vaikee olis ollut soittaa vaikka viranomaisille, tai jollekin meistä omaisista jos ei itse halua tehdä mitään asialle?
Nyt sitten läheinen päätyi itsari yritykseen. Että tämmöistä on nykyään välittäminen ja ystävyys. Jos joku tarvitsee apua niin "kaataa raskaan taakan harteille" ja ei aueta.
Kommentit (38)
Miten sinä itse olet auttanut läheistäsi?
Vierailija kirjoitti:
No tuo on se mitä moni itsemurhista oikeasti ajattelee, että se on helvetin itsekäs teko. Muiden täytyy selvitä sen kanssa. Ja mitä se läheinen siinä voi. Suomessa se apu on se pilleriresepti, se hänellä nyt varmaan jo on. Akuutissa tilanteessa voi soittaa 112, siitä henkilö pääsee kolmeksi päiväksi osastolle.
Vielä itsekkäämmäksi teko muuttuu kun sen toteuttamiseen käytetään jotakin muuta ihmistä joka tahtomattaan joutuu tekemään likaisen työn eli lopettamisen.
Hätäkeskuksesta ei saa apua muutakuin hyvät puhetaidot omaava psykopaatti joka osaa riittävän hyvin manipuloida päivystäjää puhelimen välityksellä.
Nää epäauttajat on kyllä niin nähty.
Viranomaiset ei olis tehnyt asialle mitään.
Mitä te "omaiset" olisitte tehneet?
Miksi auttaisin raivoavaa, miehiä vihaavaa naista???
Ihmisten ei pidä kajota luonnon toimintaan. Heikot sortuvat ja mt-ongelmaisia naisia on Suomessa jo liikaa elätettäväksi. Saavat mennä pois!
MItäs ap teit lähimmäisesi hyväksi kun asia tuli tietoosi? Säntäsit tänne päivittelemään asiaa? Onko vastuu kaikilla muilla paitsi sinulla?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten ei pidä kajota luonnon toimintaan. Heikot sortuvat ja mt-ongelmaisia naisia on Suomessa jo liikaa elätettäväksi. Saavat mennä pois!
Eikös miehet ole yliedustettuina itsemurhissa? Mielenterveysongelmia pystytään hoitamaan ja naiset tekevät niin. Miksette te öyhöpoikaset viitsi huolehtia päitänne kuntoon? MIksi meidän pitäisi elättää esimerkiksi sinut?
Vierailija kirjoitti:
Alapeukutin koska naisen tilalla olisi kuulunut olla henkilö. Muuten ok. Huumeittenkäyttäjille vapaasti huumetta niin tekevät itse työn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös miehet ole yliedustettuina itsemurhissa? Mielenterveysongelmia pystytään hoitamaan ja naiset tekevät niin. Miksette te öyhöpoikaset viitsi huolehtia päitänne kuntoon? MIksi meidän pitäisi elättää esimerkiksi sinut?
Muistaakseni naiset yrittävät neljä kertaa useammin, mutta miehet onnistuvat varmemmin
Vierailija kirjoitti:
Onko käynyt mielessä, että sillä ystävälläkin saattoi olla masennusta tai jotain muuta mielen ongelmaa? Kaikkea ei vain aina jaksa ja on ihan ok sanoa se myös masentuneelle.
tämä..loma on saattanut olla ystävälle pitkään odotettu hengähdystauko. Lisäksi tämä masentunut on saattanut kuormittaa muita jo pitkään. Jossakin vaiheessa joutuu vetämään rajoja omalle jaksamiselle, muut jotka huomaa, että sulle on helppo avautua kyllä tekevät sen, välittämättä siitä jaksatko itse ottaa vastaan. Masentuneet ovat monesti tosi itsekkäitä ja jos joku heiltä kaipaa tukea, niin sitä ei saa. Mutta heidän kelaa pitäisi jaksaa aina uudestaan. Siksi on mielenterveysammattilaiset olemassa, joiden pitää osata katkaista se kierre.
Harmi kun nykyään mt-hoitoa on niin vaikeaa saada (terveydenhuollon kriisi) eikä lääkärille tai hoitajalle välttämättä pääse silloin kun tarvitsisi niin omaisten/muiden läheisten niskaan itsetuhoiset tulevat kaataneeksi oman pahan olonsa. Kaikkiin kriisipuheluihinkaan ei ole resursseja vastata
Vierailija kirjoitti:
T. Kansallis sosialisti (tuttavallisemmin n a t s i ) joille vain terveet ja tuottavat yksilöt ovat arvokkaita
Vierailija kirjoitti:
No tuo on se mitä moni itsemurhista oikeasti ajattelee, että se on helvetin itsekäs teko. Muiden täytyy selvitä sen kanssa. Ja mitä se läheinen siinä voi. Suomessa se apu on se pilleriresepti, se hänellä nyt varmaan jo on. Akuutissa tilanteessa voi soittaa 112, siitä henkilö pääsee kolmeksi päiväksi osastolle.
Itsekästä olisi vaatia vakavasti masentunutta (joka on hakenut apua mutta ei ole saanut/ei ole ollut hyötyä) elämään vain sen takia ettei läheisille tule paha mieli
Vierailija kirjoitti:
Olipa sairas kommentti. Jos esim sinun läheisesi masentuisi vakavasti ja haluaisi tehdä it sarin niin olisitko vain että "antaa mennä"...
Joillakin se huoli ja hätä purkautuu ulos suuttumuksena, kun ei tiedä yhtään mitä tehdä.
Miksi sinä vyörytät vastuuta muualle?
Olen itse vakavasti masentunut ja ollut parisuhteessa ihmisen kanssa, joka ajoi im-puheillaan lopulta perheensä kun elämästä. Se on rankkaa myös kanssaihmisille. Kyllä, hänelle siitä suututtiinkin kun mikään määrä tukea eikä rakkautta riittänyt, aina piti olla huolissaan. Mäkin jossain vaiheessa totesin että en mä voi olla jatkuvasti vahtimassa eikä mun pitäis pelätä sitä, heräänkö aamulla ruumiin vierestä.
Ainakin itse ajattelen, että mulla on kaikki oikeudet tappaa itseni jos haluan.
Itse olen tyytyväinen, ettei kukaan auttanut missään asiassa ollessani masentunut. Jos ei olisi ollut pakko tehdä mitään, makaisin varmaan yhä sängyssä. Se, että kaiken tekeminen oli niin vaikeaa, muttei ketään auttamassa, potki hakemaan apua ja kuntoutumaan pelkän makaamisen sijaan.