Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudisasunnon ostaneet! Mitä ekstraa otitte?

Vierailija
14.07.2023 |

Olen ostamassa rivitalouudisasuntoa. Hinta reilut 200 tuhatta. Mietin, että kuinka paljon tuohon mahdan päätyä ottamaan lisähärpäkkeitä ja ns. parempia materiaaleja päälle. Ainakin terassilasituksen ajattelin ottaa, ja se ei kuulu normihintaan. Kiinnostaisi tästä teidän kokemukset! Mitä ekstraa olette päättyneet ottamaan ja paljonko on tullut niille hintaa? Oliko jokin hintaan sisältyvä vakiomateriaali tai -kaluste niin huono, että oli pakko ottaa astetta parempi ja kalliimpi? Hyvä, jos mainitsette myös asunnon alkuperäisen (velattoman) hinnan.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi tehnyt mieli ottaa paljonkin muutoksia, mutta olisi tullut hurjan kalliiksi. Muutaman spottivalon lisääminen oli jo aika kallista. Ei yksin se, että ne valot lisätään, mutta myös sähköpiirustukset pitää tehdä uudestaan, ja se maksaa.

Keittiö oli onneksi mieleinen, mutta poistatettiin seinän pätkä ja tehtiin keittiö avoimeksi olohuoneeseen. Oli vetolaatikot, iduktioliesi, seinän poistossa syntynyttä saareketta tehtiin isommaksi ja samalla tietenkin laatikostot leveni. Liesituuletin vaihdettiin. En muista enää tarkalleen mitä maksoi, mutta maksoi.

Vierailija
42/63 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilppi,  lattia paremmaksi(betonia,) sähköjuttuihin muutoksia, pistorasiat  ylemmäs olkkarissa yms.

Jälkikäteen vielä äänieristystä lisää ja akustiikkalevyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon teetin muutostöitä: parketti paljon paremmaksi koko asunnossa, pari huonetta yhteen isoksi huoneeksi, keittiöön lisää ja parempia kaappeja, kivitaso, paremmat kodinkoneet, pieni viinikaappi, vaatekaappeja lisää, saunaan lämpökasitellyt lauteet ja seinät, kivilaatat kiukaan taakse, parempi kiuas, parvekkeelle pari lämpölamppua, parvekelasit ja lattialle puuta sekä alaosaan suojaverhot, makuuhuoneisiin kaihtimet, taulukiskot, lisää hyllyjä siivouskomeroon, eteistilan valot uusiksi eli valon väri lämpimämmäksi, keittiön valojen värisävy vaihdettavaksi, kylpyhuoneen ja vessan kalusteet tasoltaan paremmiksi ja lattiaan spesiaalilaatat etc. Asunto maksoi 665000 €+ verot ja muutostyöt muistaakseni reilut 50000 €. Asunto on Helsingissä kerrostalossa. Myöhemmin on asennettu vielä viilennyspumppu ja parvekelaseihin omat kaihtimet. Hyvin tyytyväinen olen lopputulokseen. Koko homma on maksettu pois eli velkaa ei ole ollenkaan.

Vierailija
44/63 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitaloon otin ilmavesilämpöpumpun, varaavan takan, rosteriset kodinkoneet, enemmän asfalttia talon eteen että mahtuu useampi auto. Kaikki laatat kumpaankin wc:hen ja pesuhuoneeseen vaihdoin mieleisiksi. Olisi toki olleet ihan käyvät muutoinkin mutta halusin vaihtaa ne. Hieman vajaa 200 000 € maksoi yhteensä kaikki.

Vierailija
45/63 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteiseen liukuovikaapit. Maksoi kai noin tonnin, en muista tarkkaan. Ja parvekkeelle parvekematto.

Vierailija
46/63 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä otin sikana muutostöitä. Kantsii ottaa lisää sähköpistokkeita huoneisiin, munkin ois pitäny ottaa vieläkin enemmän, nimittäin olkkarissa on yksi nurkka, jossa ois kiva pitää jalkalamppua, mutta siellä ei ole pistoketta lainkaan. Vihaan jatkojohtoviritelmiä. Lisäksi olkkariin telkkarin kohdalle tarpeeksi sähköpistokkeita, kun on nettiboksia, telkkaria ja mikäli on pelilaitteita PS4 sun muuta, niin äkkiäkös ne sähköpistokkeet täyttyvät.

Tässä lista, mitä mä otin extraa:

- lisää sähköpistokkeita huoneisiin ja kohtiin, joissa niitä ei ollu lainkaan

- tv pistoke yhdelle seinälle (mahdollistaa monipuolisemman sisustuksen)

- parvekelasitus ja uv-kaihimet niihin

- sälekaihtimet kaikkiin ikkunoihin

- itse valitut keittiön ja kylppärin laatat

- itse valitut keittiön ja kylppärin kaapit

- kaikki keittiön alakaapit muutettiin vetolaatikoiksi

- Kylppärin kattoon vaaleampisävyisempi puu

- makkareihin kaikkiin liukuovet ja muutin muutaman tankokaapin hyllykaapiksi

Sanoisinpa, että kaikista hyödyllisimmät ja iloa tuottaneet muutokset ovat noi sähköpistokkeet, keittiön alakaappien vetolaatikot sekä se, että makkareissa on hyllykaappeja (saa pirusti enemmän säilytystilaa tolleen).

Siis toi tv-pistoke yhdelle seinälle tarkoittaa sitä, että telkkarille oli vain yksi paikka. Otettiin kakkospaikkakin siis telkkarille. Että on kaksi kohtaa, mihin voi tv-antennijohdon iskeä.

Ja olihan niitä muutoksia paljon muitakin, esim. kiva parkettilattia, yksi iso keittön allas kahden pienen sijaan, parempi uuni/liesi yhdistelmä.

Käytiin siis kaikki mahdollinen läpi ja muutettiin kaikki mahdollinen piirun parempaan.

Kiinnostaisi kyllä kuulla että miksi pidät yhtä allasta parempana kuin kahta? Tekee esimerkiksi mahdollista käsin tiskaamisesta huomattavasti vaikeampaa. Ei sen toisen altaan tosin tarvitse olla täysikokoinen, sellainen pienempikin riittää.

Vierailija
47/63 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi parketti, peilikaappi kylppäriin ja parempi allaskaappi, tehosteseinä kylppäriin, kivitaso keittiöön ja välitilaan lasi keittiössä. Ainakin nuo. Hinta muistaakseni noin 6000e. Kivitaso kallein. Helpompi ne on kerralla laittaa kuin myöhemmin vaihtaa. Asunnon hinta yli 300000 niin ei ollut iso summa.

Vierailija
48/63 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä otin sikana muutostöitä. Kantsii ottaa lisää sähköpistokkeita huoneisiin, munkin ois pitäny ottaa vieläkin enemmän, nimittäin olkkarissa on yksi nurkka, jossa ois kiva pitää jalkalamppua, mutta siellä ei ole pistoketta lainkaan. Vihaan jatkojohtoviritelmiä. Lisäksi olkkariin telkkarin kohdalle tarpeeksi sähköpistokkeita, kun on nettiboksia, telkkaria ja mikäli on pelilaitteita PS4 sun muuta, niin äkkiäkös ne sähköpistokkeet täyttyvät.

Sanoisinpa, että kaikista hyödyllisimmät ja iloa tuottaneet muutokset ovat noi sähköpistokkeet, keittiön alakaappien vetolaatikot sekä se, että makkareissa on hyllykaappeja (saa pirusti enemmän säilytystilaa tolleen).

Siis toi tv-pistoke yhdelle seinälle tarkoittaa sitä, että telkkarille oli vain yksi paikka. Otettiin kakkospaikkakin siis telkkarille. Että on kaksi kohtaa, mihin voi tv-antennijohdon iskeä.

Ja olihan niitä muutoksia paljon muitakin, esim. kiva parkettilattia, yksi iso keittön allas kahden pienen sijaan, parempi uuni/liesi yhdistelmä.

Käytiin siis kaikki mahdollinen läpi ja muutettiin kaikki mahdollinen piirun parempaan.

Kiinnostaisi kyllä kuulla että miksi pidät yhtä allasta parempana kuin kahta? Tekee esimerkiksi mahdollista käsin tiskaamisesta huomattavasti vaikeampaa. Ei sen toisen altaan tosin tarvitse olla täysikokoinen, sellainen pienempikin riittää.

Kaksi isoa allasta minun ehdoton valintani.

Vierailija
49/63 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäinen allas oli tosi pieni ja sen vieressä aivan pieni allas.

Tuo pienen altaan käyttötarkoitus ei ole koskaan minulle edes valjennut.

Meillä on astianpesukone ja käytännössä pesen käsin ainoastaan paistinpannut ja se onnistuu parhaiten, kun on yksi iso allas. Kahta jätti-isoa allasta ei olisi mahtunut, siksi vain yksi iso allas.

Vierailija
50/63 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

upuuupp

Vierailija
51/63 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä saanut jo monta hyvää vinkkiä. Laittakaahan lisää!

Vierailija
52/63 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmalämpöpumppu viilennykseen, asennettuna.

Tätäkin olen harkinnut, kun nyt saisi asennuksen "kaupan päälle". Paljonko tälle tuli hintaa? Menittekö muutoin vakiomatskuilla? -ap

Asennus on 600-700 e riippuen paikkakunnasta, eli ihan hyvä etu.

-eri

Vierailija
53/63 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain todella hullu ostaa tässä tilanteessa asunnon.

Miksi ei voisi ostaa? Jos korkoja tarkoitat, niin ei ne ikuisesti ole koholla. Ankeaa se on jatkaa asumista liian pienessä kerrostalokopissakaan.

Korot ovat tällä hetkellä normaalit, eivät koholla.

Vierailija
54/63 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voisi ostaa? Jos korkoja tarkoitat, niin ei ne ikuisesti ole koholla. Ankeaa se on jatkaa asumista liian pienessä kerrostalokopissakaan.

On ne koholla siihen nähden, mihin niiden ennustetaan pitkällä aikavälillä tasoittuvan. Tuskin nollaan enää pitkään aikaan menevät, mutta tuskin ihan näin korkeallakaan ovat. Pointtihan on inflaation hillintä, ja kun siinä on onnistuttu, niin eiköhän ne jonkin verran laske.

Vierailija
55/63 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin uuteen rivarineliöön seuraavat muutokset:

-isompi peilikaappi eteiseen

-valmius ilmalämpöpumpulle tarvittaessa

-lattia vaihdettiin mieluisampaan vinyylilankkuun

-ovenkahvat vaihdettiin toisen värisiksi

-keittiöön integroidut kodinkoneet (jk, pk, astianpesukone ja mikro)

-uunin väri vaihdettiin keittiöön sopivammaksi

-osa keittiökaappien ovista muutettiin parempi laatuisiksi (tämä selkeästi kallein muutos)

-kylpyhuoneeseen ja vessaan muutettiin peilikaapit pyöreiksi valopeileiksi

-keittiön hana, kylpyhuoneen hana ja suihku otettiin kromin sijaista mustina

-suihkuseinä otettiin toisen värisenä kuin listalla oli

-hommasimme itse mieluisat vessapaperitelineet ja pyyhekoukut

Kaikki muutokset maksoivat n. 10000 €. Muutos päätökset tehty viime kesänä. Hinnat ovat siitä kyllä varmasti nousseet. Asunto maksoi 260000€. Vielä tulossa terassin lasitus ja ilmalämpöpumppu. Nämä kustantavat arviolta n. 170000€ (terassi on isohko).

Vierailija
56/63 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi iso allas on kätevä kun mahtuu pesemaan uunipellit helpommin. Kahta allasta tarvitsee vain jos tiskaa käsin astiat. Meilla ainakin menee tiskikoneeseen lähes kaikki. Se mitä tiskataan käsin on yksittäisiä esineitä. Siinä ei toisesta altaasta ole mitään hyötyä.

Kaksi isoa allasta olisi jo aika monsteri! Lähemmäs pari metriä pelkkää vesipistettä. Toimii ehkä jos on valtavan suuri keittiö tai joku laitoskeittiö kyseessä. Isossakin keittiössä laittaisin ehkä silti mielummin erillisen yksittäisen altaan vaikka saarekkeeseen ennemmin kuin kahta vierekkäin. Silloin kaksi ihmistä voisi käyttää vesipisteitä samaan aikaan.

t. eri

Vierailija
57/63 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ne koholla siihen nähden, mihin niiden ennustetaan pitkällä aikavälillä tasoittuvan. Tuskin nollaan enää pitkään aikaan menevät, mutta tuskin ihan näin korkeallakaan ovat. Pointtihan on inflaation hillintä, ja kun siinä on onnistuttu, niin eiköhän ne jonkin verran laske.

Mitä sillä on merkitystä sitten? Jos ne on vain hetkellisesti koholla. Varmasti korot ehtii seuraanvan parinkymmenen vuoden aikana menemään moneen kertaan ylös ja alas. Ei se nyt niin olellista ole mitä ne juuri nyt tällä hetkellä on. Paljon oleellisempaa on paljonko korkotaso on pidemmän ajan keskiarvolta.

Vierailija
58/63 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 toteaa, että ota märkä tiloihin ja WC:n sen väriset laatat, ja kuviot jos niitä haluat, mitkä ns kestää aikaa eli et kyllästy ulkonäköön/väriin.

Esim.meillä lattialaatat lyijykynän harmaata ja ei kyllästytä vieläkään ja kaupat tehtiin sentään pitkälti yli 10v sitten. Seinälaatat isompaa utuvalkoista.

Naapuri vaihtanut jo omansa, kun kyllästyi väreihinsä..

Ja unohdin mainita, että otettiin myös ulko-oveen kunnon turvasysteemit ja kaikkiin ikkunoihin sälekaihtimet joiden värisävy erosi siitä mitä tarjosivat paketissa, mutta sitä emme halunneet.

-15-

Vierailija
59/63 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitse itse neutraalit, aikaa kestävät laatat! Älä ota niitä tusinalaattoja mitä tarjotaan valmiina, mieti kun myyt asuntoasi (uniikit laatat vrt. tavisbulkkilaatat)

Päinvastoin! Valitse laatat, joista itse pidät.

Asunnon myymistä on ihan turhaa tässä vaiheessa ajatella. Jos se tapahtuu 15-20 vuoden kuluttua, ovat pinnat jo niin kuluneet ja vanhentuneet, että ne menevät uusiksi joka tapauksessa.

Valitse pintamateriaalit ainoastaan sillä perusteella, että itse pidät niistä, sillä sinähän niiden valintojen keskellä elät vuosien ajan.

TÄMÄ!

Sinun koti ja sinun valinnat.

Turha miettiä mitä seuraava asukas voisi haluta täällä olevan koska se asunto ei ole nyt sille seuraavalle asukkaalle vaan sinulle.

Vierailija
60/63 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme