KELA Asumistuen tarkistus,mitä tämä kysymys tarkoittaa?
"Olen hakenut tai aion hakea työttömyyskassan tai Kelan maksamaa työttömyyspäivärahaa" ... Saan siis tällä hetkelä ihan normaalia työmarkkinatukea? Mitä tuohon pitää vastata? Tarkoitetaanko tuolla siis työmarkkinatukea?
Sitten luki vielä " Ilmoita, haetko työttömyyspäivärahaa työttömyyskassasta vai Kelasta. Ilmoita, mistä alkaen olet hakenut tai aiot hakea työttömyyspäivärahaa"
???? Enhän minä muista mistä alkean olen saanut työmarkkinatukea?
Kommentit (33)
Onpa ristiriitaisia vastauksia :D :D
Vastaat Ei, et aio hakea mitään, koska jo saat työmarkkinatukea.
Vierailija kirjoitti:
Onpa ristiriitaisia vastauksia :D :D
Edelleen voit helposti tarkistaa asian ihan itse pienellä googlettamisella.
Työttömyyspäiväraha on eri asia kuin työmarkkinatuki. Eli ne on kaksi ihan eri etuutta. Työmarkkinatuki on se perustuki, jota suurin osa työttömistä saa: päivärahaan on oikeus ainoastaan silloin, jos työhistoriaa on ollut viimeisten parin vuoden sisällä sen verran, että täyttää ns. työssäoloehdon. Se tarkoittaa yhteensä suunnilleen puolisen vuotta töitä viimeisten 28 kk sisällä.
Mutta jos olet saanut perus työmarkkinatukea jo pidempään etkä ole nyt ihan vasta äskettäin työttömäksi jäänyt, niin et hae päivärahaa joten vastaus kysymykseen on ei.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyspäiväraha on eri asia kuin työmarkkinatuki. Eli ne on kaksi ihan eri etuutta. Työmarkkinatuki on se perustuki, jota suurin osa työttömistä saa: päivärahaan on oikeus ainoastaan silloin, jos työhistoriaa on ollut viimeisten parin vuoden sisällä sen verran, että täyttää ns. työssäoloehdon. Se tarkoittaa yhteensä suunnilleen puolisen vuotta töitä viimeisten 28 kk sisällä.
Mutta jos olet saanut perus työmarkkinatukea jo pidempään etkä ole nyt ihan vasta äskettäin työttömäksi jäänyt, niin et hae päivärahaa joten vastaus kysymykseen on ei.
Pöh pöh, sama asia se on....!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy Kelasta
Voit joko soittaa tai laittaa viestiä
No en jaksa. Mutta ajattelin että varmaan moni muukin täyttänyt tän lapun
Tässä ajassa olisit laittanut saman kyselyn viestinä Kelaan
Mutta sä et JAKSA
Niin. Sieltä saa odottaa aina vastausta.
Onneksi vauvapalstalta saa aina viisaita ja hyväntahtoisia neuvoja, kun täällä tunnetusti rakastetaan työttömiä.
työttömiä suurin osa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy Kelasta
Voit joko soittaa tai laittaa viestiä
No en jaksa. Mutta ajattelin että varmaan moni muukin täyttänyt tän lapun
Tässä ajassa olisit laittanut saman kyselyn viestinä Kelaan
Mutta sä et JAKSA
Niin. Sieltä saa odottaa aina vastausta.
Jaksat kirjotta tänne mutta et paereinesi jaksa mennä kelan toiiston esim,kysymään asiasta.Katsoit utisista ahe.Jossa opiskelija kertoi kelan asumistuki kaavaken vaikeutta täytää.Kelalla on siellä toimisto aula jossa nevotaan ja nevotaan niden laiteilla netin kautta täytää.Otat vaan vuoronumeron,varaat aikaa .Vesi pullo ,evästä ukaasi.Homma hotuu oikein
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri.
Terv: Työtön joka ei koskaan ole laittanut vuositarkistukseen työttömyyspäivärähasta mitään enkä koskaan edes hae sitä.
Jeps, päiväraha on vastaava etuus kuin liiton kassan ansiosidonnainen, mutta se haetaan Kelasta työttömyyspäivärahana, jos ihminen ei kuulu mihinkään liittoon.
Sitä voi saada vain tietyn aikaa ihan kuten ansiosidonnaistakin; kun päivät on käytetty, palaa taas takaisin tavalliselle työmarkkinatuelle.
Mutta jos on äskettäin ollut töissä ja on oikeus päivärahaan, niin silloinhan sitä tietysti kannattaa hakea. On kuitenkin muutaman euron parempi etuus.
Uusavuttomuus rulaa... Hellurei!🤦🏻...
Se tarkoittaa sitä että jos et saa kuin perustyökkäriä, vastaat siihen että EI.
Lisätietoihin voit sinne hakemukseen laittaa mitä saat ja paljonko, ja mistä, sekä mistä lähtien.
Kelasta voit saada työttömyysturvan joko peruspäivärahana tai työmarkkinatukea
Summaltaan samat, ero nimessä tarkoittaa sitä, peruspäivärahan saa ne kellä täyttyy työssäoloehto mutta eivät kuulu työttömyyskassaan ja työmarkkinatukea saa ne kellä on tullut peruspäivärahan tai ansiopäivärahan enimmäispäivät (300, 400 tai 500) täyteen
AP, laita rasti kyllä ja kirjoita laatikkoon kela
Minä olen parhaani mukaan laitellut ylös päivämääriä esim. mistä alkaen olen hakenut sitä tai tätä. Mullakin oli asumistuen tarkistus tehtävä ja siinä kun on se 30min aikaraja, niin kerkesi mennä umpeen etsiessä veroehdotusta, että sain tarkistettua, onko verotettava omaisuus pysynyt samana viime verotukseen nähden. Eikun alusta asti täyttämään uudestaan sitä, mutta onneksi toisella kertaa sain sen tehtyä loppuun asti, että ainakin tehty ja lähetetty, saa nähdä vaativatko vielä lisätietoja.
Stana kun pääsisi töihin ja tienaamaan ja eroon tästä prkeleellisestä tukibyrokratiasta!
Laita siihen kyllä koska sitä sinä haet joka kuukausi. Lisätietoihin laitan ainakin minä aina, että te tiedätte kyllä mitä minulle tulee. Katsokaa. Ne on katsoneet