Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähdössä etelän lomalle ja sääennuste +40! Vinkkejä selviytymiseen?

Vierailija
13.07.2023 |

Ollaan vielä lasten kanssa lähdössä. Helleaaltoja ollut nyt kaikkialla Etelä-Euroopassa.

Kommentit (473)

Vierailija
161/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin Kreetalla ja siellä oli yks ranta, missä oli mustaa hiekkaa. Se hiekka oli ihan polttavan kuumaa. Siinä ei oikeesti pystynyt kävelemään. Muutenkin se kuumuus oli liikaa. Aurinkovodetta piti lisätä koko ajan. Sitten kun hikoili paljon, niin se voide valui silmiin ja silmiä kirveli ja punoitti.  

Ne on ne halvat aurinkovoiteet tuollaisia. Kaikki ei suinkaan kirvele. Esimerkkinä apteekin LaRoche Posay kasvoille.

Vierailija
162/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt etelä-Euroopassa lomalla ja ei ole rannalla ollut tukalaa, kivasti siellä tuuli käy. Hotellin altaalla olisi kuuma. Olen ollut ennenkin heinäkuussa ja sama kokemus on. Suosittelen lämpimästi!

Olen tämän viestin kirjoittaja. Lämpötila oli eilen enimmillään 35. Rodoksella olen. (Ennusteet osa on olleet isompia, mutta ne näyttävät vaihtelevan melkoisesti.)

Ensi viikolle luvattu +42

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin Rodosta olet?

Olen tässä Rodoksen kaupungissa. Juuri katselin Forecan ennustetta, jossa päivän ylin arvio +39, mutta Paikallissää-apissa puolestaan on 27-30 tänään ja viimeisin havainto 31,4 astetta. Varmaan ennusteet riippuu hyvin paljon mittausasemasta täälläkin.

Tuulisella rannalla olen ottanut aurinkoa ja sinne suuntaan myös tänään. Siellä on näkynyt tällä viikolla pääasiassa aikuisia, muutamia teinejä. Eläkeläisiä ja lapsia vähän.

Vierailija
164/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveästi riippuu minne menette ja mikä tarkalleen on lämpotila. 40 astetta jossain betoniviidakossa on ihan eri asia kuin 40 astetta Välimeren rannalla. Itse ainakin viihdyin oikein hyvin viime vuonna Marseillesissa helleaalloon aikaan (mutten hirveämmin kävellyt edestakaisin päivällä), mutta toisaalta en hirveämmin kärsi kuumuudesta. 

Vierailija
165/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni hellettä vähättelevä vastaaja taitaa sekoittaa sen, mitä oma lämpömittari voi näyttää kun se on suorassa auringonpaisteessa ja mitä viralliset, varjossa mitatut lämpötilat ovat. Tottakai omat tavalliset lämpömittarit ovat ennenkin näyttäneet Välimerellä 40 astetta, auringossa.

Nyt on oikeasti kuumempaa kuin aiemmin ja helleaalloille on jopa annettu nimiä, koska ne ovat niin epätavallinen luonnonilmiö. Nyt Välimeren maissa on melkein yhtä kuumaa kuin Saharassa mutta myös kosteaa.

Itse peruisin Välimeren lomareissun jos se on mahdollista ja viettäisin loman vaikka vuokramökillä järven rannalla. Jos säät huolestuttavat, vuokraisin mökin riittävän läheltä jotakin sopivaa turistikohdetta, jossa viettää sadepäivä vaikka museossa tms.

Kuinka tyhmänä sinä pidät ihmisiä? Suurinosa varmasti tietää että lämpötila mitataan varjosta. Ei tuollaiset ennätyshelteet välimerellä ole mitenkään harvinaisia.

"Ennätyshelteet ei ole mitenkään harvinaisia".

Enough said...

Aiempina muutamana kesänä on saattanut olla päivän kuumimpaan aikaan jotain 40 astetta muutaman tunnin ajan mutta nyt varoitellaan senkin takia, kun lämpö voi olla 35 astetta jo aamukuudelta ja kestää kauan.

Ennätyshelle on ennätyshelle.

Vierailija
166/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan Kreetalla kuuma? Lähdetään la.

Vierailija
167/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuoden ympäri tropiikissa, täältä tulee minun vinkit 40 asteessa selviämiseen. 

- Herää aikaisin, käy uimassa heti aamulla kun ilma on yleensä pari astetta viileämpää.

- Juo jo aamupäivän aikana 1-2 litraa vettä, niin jaksat iltapäivän paremmin. 

- Jos haluat uinnin jälkeen jäädä hetkeksi rannalle tai altaalle, pysy varjossa. Käytä aurinkosuojaa ja aurinkovarjoa. Ainakaan itse en pysty käyttämään hattua 40 sateen helteellä, siitä tulee pää märäksi. 

- Hakeudu puolen päivän jälkeen ilmastoituihin sisätiloihin, esim. hotelli tai ostoskeskus.

- Varsinkin jos hikoilit aamulla, juo iltapäivällä noin 1 litra lisää nestettä, myös mehua tai nesteytysjuomaa.

- Kovalla helteellä ei kannata juoda yhtään alkoholia, mutta jos välttämättä haluat juoda, niin juo vasta illalla.

- Kangasvaate on helteellä paljon kevyempi kuin trikoo, mukavin vaate on lyhythihainen kangaspaita ja shortsit, naiselle mekko. T-paidassa on 40 asteen helteellä selkä märkänä. 

- Panosta mukaviin sandaaleihin, joissa voi kävellä. Lenkkarit on 40 asteen helteellä liian kuumat, eikä sukkia jaksa edes ajatella. 

Vierailija
168/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea vaan, jopa 43 astetta ennusteen mukaan!

Vierailija
169/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmastoidussa hotellihuoneessa 2 viikkoa, kyllä siellä selviää.

Eikö ulkona pysty olemaan ollenkaan 🙈

Tietysti pystyy. Mutta välttäkää kaupunkeja.

Puistossa, rannalla, vedessä ja varjossa. Ostakaa vaikka sellainen aurinkovarjo, jotta voitte olla sen alla. Tietysti museoissa on ilmastointi ja kaupoissa. Niihin voi aina mennä ottamaan kylmähoitoa.

Niin ja pukeutuminen sen on oltava sekä ohutta, että suojaavaa ja vaaleaa. Unohda me paksut teepaidat ja farkkushortsit,ja lenkkarit. Ohutta puuvillaa ja pellavaa, sekä sandaalit. Niin ja kannattaa hankkia joko termos tai kylmälaukku vesipulloille, kun on ulkona.

Vierailija
170/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua!

Vierailija
171/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tajunnut tätä kesällä ulkomaille lähtemistä.

Lienee monta muutakin asiaa joita et tajua....

Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa Itse en tajua niitä, jotka ei ikinä käy missään. Ovat kotona vaan kaikki lomat.

Vierailija
172/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt etelä-Euroopassa lomalla ja ei ole rannalla ollut tukalaa, kivasti siellä tuuli käy. Hotellin altaalla olisi kuuma. Olen ollut ennenkin heinäkuussa ja sama kokemus on. Suosittelen lämpimästi!

Olen tämän viestin kirjoittaja. Lämpötila oli eilen enimmillään 35. Rodoksella olen. (Ennusteet osa on olleet isompia, mutta ne näyttävät vaihtelevan melkoisesti.)

🥵

Vierailija
173/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Kreetalla toukokuussa ja jo vähän reilu +20 tuntui tosi kuumalta.

Vierailija
174/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi helkkari

Vierailija
175/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsette nauttimaan seuraavasta ennätyshelleaallosta.

Vierailija
176/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helle on karseaa . Espanjassa alkaa olla kuuma jo huhtikuussa. Hyi.

Espanjassa ei todellakaan ole kuuma huhtikuussa. Olen ollut Espanjassa sekä huhti- että toukokuussa ja tarvitsin molemmilla kerroilla takkia.

Lisäksi olin viime kuussa Espanjassa ja silloin lämpö oli 20-25 asteen hujakoilla. Nyt siellä on tietty paljon lämpimämpi. Mutta ei siellä vielä huhtikuussa tai toukokuussa mitään helteitä ole, vaan ennemminkin sellaiset keväiset ilmat

Vierailija
177/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan järkevä ihminen ei ainakaan " ota aurinkoa" nykyään.   

Vierailija
178/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkeistä. Mutta onkohan niin että päiväsaikaan ei edes rannalla pysty olemaan? Nythän on useana vuonna ollut tuollaisia hellejaksoja etelässä. Kokemuksia?

On kokemus +42 asteen helteestä Kreikassa. Se oli vain yhtenä päivänä. Mutta se kuumuus oli jotain niin karseaa, että ulkona ja rannalla pysyi olemaan noin 2 tuntia, vaikka olimme meressäkin.

Oli oikeasti pakko luovuttaa ja kävellä hotellille ilmatoituun huoneeseen ja maata siellä viileässä koko päivä.

Ja olin vielä hyväkuntoinen ja parikymppinen silloin ja en kestänyt sitä kuumuutta kuin just 2 tuntia. Tuli niin karsea olo, että oli pakko päästä viileään.

Mieti vaikka, kuinka monta tuntia jaksaisit istua huonosti lämmitetyssä saunassa, ennenkuin tulee olo, että pakko päästä viileään ja pois?

Vierailija
179/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan peruisin reissun. Tämä 22 astetta on oikein sopiva.

Vierailija
180/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.dailymail.co.uk/news/article-12298393/British-tourists-brav…

Tuossa on aika pysäyttävä tuo Espanjan lämpökartta, siellä pieniä paikkoja, joissa lämpötila nuosee 60 asteeseen.

Kannattaa seurata, jos tulee red alert, silloin koko populaatio on hengenvaarassa, eli sairaalat ovat täynnä, eikä hoitoa saa.

Eli pysyy siellä hotellissa.

Säästäkää edes lapsenne, ette heitä jättäisi moneksi tunniksi saunaankaan kuivumaan.

Mukavaa Kerberosta vain matkailijoille.