Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähdössä etelän lomalle ja sääennuste +40! Vinkkejä selviytymiseen?

Vierailija
13.07.2023 |

Ollaan vielä lasten kanssa lähdössä. Helleaaltoja ollut nyt kaikkialla Etelä-Euroopassa.

Kommentit (473)

Vierailija
141/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rannalla aurinkovarjon alla pärjää kyllä hyvin. Varsinkin jos on tuulinen ranta. Vedenäärellä muutenkin kuumuus on siedettävämpää. Hatut päähän kun mennään uimaan ja aurinkorasvaa pitää lisäillä usein.

Rannalle kannattaa mennä jo ennen 10, niin ei ole niin pahtavaa vielä kävellä ja ehtii saada tuolin ja varjon hyvältä paikalta.

Iltapäiväksi sitten hotellin allasalueelle, jonne varmasti syntyy jo varjoisia paikkoja.

Paljon juomista. Ei pelkkää vettä eikä pelkkää limpparia. Hedelmät ja sipsit on hyviä syömisiä rannalla.

Minnekkään kaupungille ei kannata lähteä kun vasta auringonlaskun jälkeen. Sitten voi iltaa viettää kaupoilla, joissa yleensä on ilmastointi.

Itse voisin hyvin lähteä kun kestän hyvin kuumuutta. Sellainen +30 ei tunnu missään.

Kerran oltiin turkissa missä lämpötilat hipoi 40. Silloinkin rannalla ja altaalla pärjäsi hyvin. Ja hotellissa oli hyvä ilmastointi niin sai nukuttua.

Vierailija
142/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysiä, kevyitä vaatteita. Pellavaa ja jotain teknisiä sortseja ja paitoja. Mä lähdin puuvillapaidassa 33 asteeseen ja luulin kuolevani. Voimakasta aurinkosuojaa, ainakin 50. Hatut ja kunnon aurinkolasit kaikille ja omat vesipullot, että pystyt seuraamaan jokaisen nesteen nauttimista. Ei mitään tiukkoja kenkiä kun jalat turpoaa kuitenkin. Ja koko ajan varjossa. Aina. Aurinko tulee läpi kuitenkin kaikesta muusta paitsi betonista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah, pidän vain yksinkertaisina ja nauran partaani.

Vierailija
144/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rannalla aurinkovarjon alla pärjää kyllä hyvin. Varsinkin jos on tuulinen ranta. Vedenäärellä muutenkin kuumuus on siedettävämpää. Hatut päähän kun mennään uimaan ja aurinkorasvaa pitää lisäillä usein.

Rannalle kannattaa mennä jo ennen 10, niin ei ole niin pahtavaa vielä kävellä ja ehtii saada tuolin ja varjon hyvältä paikalta.

Iltapäiväksi sitten hotellin allasalueelle, jonne varmasti syntyy jo varjoisia paikkoja.

Paljon juomista. Ei pelkkää vettä eikä pelkkää limpparia. Hedelmät ja sipsit on hyviä syömisiä rannalla.

Minnekkään kaupungille ei kannata lähteä kun vasta auringonlaskun jälkeen. Sitten voi iltaa viettää kaupoilla, joissa yleensä on ilmastointi.

Itse voisin hyvin lähteä kun kestän hyvin kuumuutta. Sellainen +30 ei tunnu missään.

Kerran oltiin turkissa missä lämpötilat hipoi 40. Silloinkin rannalla ja altaalla pärjäsi hyvin. Ja hotellissa oli hyvä ilmastointi niin sai nukuttua.

+30 on vielä mukavaa. Mutta jos oikeasti lämpötilat +40, niin enpä tiedä!

Vierailija
145/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rannalla olemisessa ongelma on sinne meno. Muutama sata metriä kävelyäkin tuntuu kilometreiltä noilla helteillä.

Etelässä taksit on melko edullisia.

Ihanasti yleistetty, etelässä. Monaco on etelässä, onkohan taksit sielläkin edullisia? 

Vierailija
146/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi lasten kanssa paistumaan 40 asteeseen, tosi tuskallista.

Asuuhan siellä paikallisiakin. Myös lapsiperheitä. Ovat viikko- ellei jopa kuukausitolkulla tuollaisissa lämpötiloissa.

Lapset jaksaa, kun saavat polskia vesialtaissa puistoissa ja muualla. Aikuiset välttelee parhaansa mukaan aurinkoa ja viettävät aikaa sisällä suljettujen kaihdinten takana, jos vaan mahdollista. Terkkuja etelä-Italiasta, meillä viime yönä vielä klo 1.30 oli +27C, päivälämpötilat on mitä on. Olen asunut täällä muutaman vuoden, niistä muutama miinus yksi on liikaa, eli eka kesä oli hauskaa ja uutta. Siedän tilannetta hyvin ilmastoidussa toimistossa, autossa ja kodissa, ilman ilmastointia en voisi elää täällä. Ulos ei mene kuin pakosta, silloinkin aamulla aikaisin tai illalla myöhään. 

Viikonloppuna voi yrittää mahtua johonkin uimarannalle, että pääsisi edes hetkeksi mereen vilvoittelemaan. Rannoilla yleensä käy tuuli. Niille pitää mennä todella aikaisin aamusta, että mahtuu ja saa vielä sen aurinkotuolin varjoineen. Uimarannathan on monin paikoin myös maksullisia, sisäänpääsy rantakarsinaan +-10e/hlö, siihen tuolit ja varjot. Vessan käyttö sisältyy hintaan, suihku maksaa erikseen. 

Hiekka polttaa jalkapohjia, varvastossut on kätevät, kun kävelee vesirajaan. Aurinkosuojaksi vähintään 50,  enemmänkin on parempi.

Rakastan Suomea ja Suomen kesää. 

Vierailija
147/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Etelässä on AINA tähän aikaan vuodesta +40 astetta lämmintä. Kannattaa mennä touko-, kesä- tai syyskuussa jolloin lämpötila on 20-30 astetta. Ei tuossa lämpötilassa tähän aikaan kesästä ole mitään uutta.

Tämä on valetta. Ei todellakaan ole aina noin kuuma tähän aikaan vuodesta.

No on, ihan normaali lämpötila Välimerellä heinä-elokuussa.

Bullshit. Sisämaassa välillä lämpötila VOI nousta 40c. Ei todellakaan normi ja meren lähettyvillä lähempänä 30c.

Taidat kauhistella tätä, koska et ole ikinä itse ollut Välimerellä.

Vierailija
148/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduta. Sen jälkeen pärjää lämpimälläkin säällä ja jaksaa nauttia elämästä ulkonakin.

Vierailija
149/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Turkissa ja nyt toista viikkoa sää lähempänä 40 astetta, välillä ylikin. Ulos en mene kuin pakosta ja silloinkin, jos mahdollista, aikaisin aamulla tai illalla seitsemän jälkeen. Päiväsaikaan aurinkolasit, hattu ja aurinkorasvaa vähän väliä. Joku jo sanoikin, että rannalla on pakko olla kengät, hiekka on kirjaimellisesti polttavan kuumaa. Juoda tarttee paljon, vettä, mehua, kivennäisvettä, limpparia. Veteen voi lisätä suolaa, jos tuntuu heikottavan. Jäätelö ja vesimeloni on erittäin jees. Tuulisella rannalla ja varjossa periaatteessa pärjää, itse kuitenkin suosin rannallekin menoa vasta illemmasta. Ostoskeskukset on toinen, jossa viettää aikaa kiitos ilmastoinnin. Hotellille kannattaa ottaa lukemista, pelejä, katsomista yms., koska päivän tukalimmat tunnit kannattaa oikeasti viettää sisätiloissa. Kaiken kaikkiaan suosittelen ottamaan erittäin rennosti, sillä helle uuvuttaa tehokkaasti, jos alkaa turhan paljon touhuta.

Vierailija
150/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni hellettä vähättelevä vastaaja taitaa sekoittaa sen, mitä oma lämpömittari voi näyttää kun se on suorassa auringonpaisteessa ja mitä viralliset, varjossa mitatut lämpötilat ovat. Tottakai omat tavalliset lämpömittarit ovat ennenkin näyttäneet Välimerellä 40 astetta, auringossa.

Nyt on oikeasti kuumempaa kuin aiemmin ja helleaalloille on jopa annettu nimiä, koska ne ovat niin epätavallinen luonnonilmiö. Nyt Välimeren maissa on melkein yhtä kuumaa kuin Saharassa mutta myös kosteaa.

Itse peruisin Välimeren lomareissun jos se on mahdollista ja viettäisin loman vaikka vuokramökillä järven rannalla. Jos säät huolestuttavat, vuokraisin mökin riittävän läheltä jotakin sopivaa turistikohdetta, jossa viettää sadepäivä vaikka museossa tms.

Vierailija
151/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Kreetalla ja siellä oli yks ranta, missä oli mustaa hiekkaa. Se hiekka oli ihan polttavan kuumaa. Siinä ei oikeesti pystynyt kävelemään. Muutenkin se kuumuus oli liikaa. Aurinkovodetta piti lisätä koko ajan. Sitten kun hikoili paljon, niin se voide valui silmiin ja silmiä kirveli ja punoitti.  

Vierailija
152/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mitä suomalaiset ei vielä osaa on elektrolyytit kuumissa oloissa. Aina saa kuulla vastaanjankkausta, kun niistä puhuu. Ulkomailla, jossa kuumuus on normi on perinteisesti juotu vaikkapa kookosvettä.

Vettä pitää juoda paljon aamusta alkaen. Mutta siinä vaiheessa, kun ajatus alkaa pätkimään ja tulee suolannälkä, auttaa elektrolyytit sipsejä paremmin.

Hae elektrolyyttiporetabletteja apteekista. Käytä kerrankin sen innokkaan farmaseutin apua. Et ole hakemassa kallista ripulilääkettä, vaan terveen henkilön nestetasapainon ylläpitoon äärioloissa.

Minulle ne on aivan ratkaiseva apu superhelteellä, jaksaa paljon paremmin.

Vierailija
153/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua kokonaan mutta me selviydyttiin näin:

-kuumimmat tunnit ilmastoidussa hotellihuoneessa tai

-koko päiväksi merelle risteilylle

Aamut ja illat on ok

Vierailija
154/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt etelä-Euroopassa lomalla ja ei ole rannalla ollut tukalaa, kivasti siellä tuuli käy. Hotellin altaalla olisi kuuma. Olen ollut ennenkin heinäkuussa ja sama kokemus on. Suosittelen lämpimästi!

Olen tämän viestin kirjoittaja. Lämpötila oli eilen enimmillään 35. Rodoksella olen. (Ennusteet osa on olleet isompia, mutta ne näyttävät vaihtelevan melkoisesti.)

Vierailija
155/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt etelä-Euroopassa lomalla ja ei ole rannalla ollut tukalaa, kivasti siellä tuuli käy. Hotellin altaalla olisi kuuma. Olen ollut ennenkin heinäkuussa ja sama kokemus on. Suosittelen lämpimästi!

Olen tämän viestin kirjoittaja. Lämpötila oli eilen enimmillään 35. Rodoksella olen. (Ennusteet osa on olleet isompia, mutta ne näyttävät vaihtelevan melkoisesti.)

Mun mielestä sietoraja menee juuri tuossa 35:n ja 40:n välillä. Olin Kreikassa Lefkaksella ja siellä oli 39-40. Ei ollut yhtään kivaa.

Vierailija
156/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäpäin Rodosta olet? Meilläkin tulossa matka sinne. Hotelli onneksi tuulisemmalla puolella, jossa lukemani mukaan tuuli laskee lämpötilaa muutaman asteen. Joten jos +35, niin silloin pitäisi vielä olla ihan ok lämpö. Olen reissannut paljon Aasiassa ja Lähi-Idässä, myös kaupungeissa joissa ollut jopa +40 asteen lämpötilat, joten en pelkää kuumaa, toki terve järki on syytä pitää päässä.

Vierailija
157/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lomapaikan lähellä on ylänköä tai vuoristoalueita, pyri retkeilemään siellä. Lämpötila on yleensä 10 astettakin matalampi ylhäällä. Älä silti rasita itseäsi liialla patikoinnilla.

Toinen pakopaikka on rannat kunnon varjon alla, josta ei aurinko pääse läpi. Pääsee veteen ja tuulee.

Hotellissa ilmastointi on välttämätön. Tarkista, että se toimii kaikissa huoneissa, jos on huoneisto.

Vierailija
158/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä täältä auringon alta!

Lapsille pitkähihaiset ja -lahkeiset, UV-suojatut uima-asut ja hattu eikä missään nimessä aurinkoon ja rannalle keskipäivällä ja iltapäivällä! UV-indeksi on nyt jopa 11.

Unohda helletopit ja pikkushortsit. Valkoiset/vaaleat ja peittävät pellavavaatteet ovat parhaita.

Runsaasti juotavaa ja varjopaikkoja sekä ilmastoituja tiloja.

Meidän tuttavamme peruivat matkansa, koska lapset ovat vielä pieniä.

Itse olemme päivät ilmastoidussa talossamme ja nautimme ilta- ja yöelämästä.

Vierailija
159/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juo noissa oloissa pelkkää vettä, päätyy parissa päivässä tiputukseen. Hikoilun myötä menettää sen verran paljon suoloja.

Oma enkka on +47 varjossa. Tuolloin oli vielä kova tuuli ja hiekka pöllysi. Pitkään ei voinut ulkona olla.

Vierailija
160/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni hellettä vähättelevä vastaaja taitaa sekoittaa sen, mitä oma lämpömittari voi näyttää kun se on suorassa auringonpaisteessa ja mitä viralliset, varjossa mitatut lämpötilat ovat. Tottakai omat tavalliset lämpömittarit ovat ennenkin näyttäneet Välimerellä 40 astetta, auringossa.

Nyt on oikeasti kuumempaa kuin aiemmin ja helleaalloille on jopa annettu nimiä, koska ne ovat niin epätavallinen luonnonilmiö. Nyt Välimeren maissa on melkein yhtä kuumaa kuin Saharassa mutta myös kosteaa.

Itse peruisin Välimeren lomareissun jos se on mahdollista ja viettäisin loman vaikka vuokramökillä järven rannalla. Jos säät huolestuttavat, vuokraisin mökin riittävän läheltä jotakin sopivaa turistikohdetta, jossa viettää sadepäivä vaikka museossa tms.

Kuinka tyhmänä sinä pidät ihmisiä? Suurinosa varmasti tietää että lämpötila mitataan varjosta. Ei tuollaiset ennätyshelteet välimerellä ole mitenkään harvinaisia.